Di Olavi H Koskinen : - ILMASTOTALKOISSA SUOMI ON JO TEHNYT OSANSA RAAKAPUUN MAANTIEKULJETUSTEN OSALTA:

09.05.2024 15.00

 
Johdanto
 
Vielä 1960-luvulla  Suomi oli ”jälkijunassa” tavaraliikenteen kuljetussektorilla. Suurin sallittu yhdistelmämassa oli 32 … 35 tonnia, joka saavutettiin 3-akselisella vetoautolla ja 2-akselisella perävaunulla. Samaan aikaoan Keski-Euroopan maissa se oli 40 tonnia, mikä perustui siihen, että siellä suurin sallittu yksittäisakselimassa oli 10 tonnia ja telille sallittiin 16 tonnia. Suomessa vastaavat arvot olivat 8 tonnia ja 13 tonnia. Keskustelua akselimassojen korottamisesta käytiin vuosikausia, ja vihdoin vuonna 1975 yksittäisakselimassa nostettiin 10 tonniin ja telimassa 16 tonniin. Tällöin Suomessa tyypillinen 3-akselisen kuorma-auton ja 2-akselisen varsinaisen perävaunun kokonaismassaksi sallittiin 42 tonnia.
 
Tämän jälkeen kehitys onkin sitten ollut verraten ripeää. Suomi ei enää ollut mikään kehitysmaa kuljetussektorilla. Uusi kääntyvyyssääntö aiheutti kolmannen akselin tarpeen varsinaisissa perävaunuissa, ja tuon akselin laahaaminen mukana ilman kokonaismassan korotusta olisi ollut järjetöntä. Niinpä yhdistelmämassa korotettiin 48 tonniin. jo 1980-luvun alkupuolella.
 
Perävaunuihin alkoi vähitellen tulla myös neljäs akseli. Niinpä vuonna 1987 päätettiin, että vuonna 1990 suurin yhdistelmämassa korotetaan 56 tonniin ja talvella maan jäätyneeUnä ollessa sallitaan 60 tonnia. Vuonna  1993 yhdistelmämassa 60 tonnia hyväksyttiin vakioksi.
 
Tämän jälkeen yhdistelmämassaa korotettiin vielä kerran, ja se tapahtui vuonna 2013. Yhdistelmämassaksi tuli 76 tonnia, mikä edellytti lisäksi, että yhdistelmässä on vähintään yhdeksän akselia ja vähintään 65 % perävaunun massasta kohdistuu paripyöräakseleille. Tämä massa on toistaiseksi maksimi normaaleille yhdistelmille.
 
Lisäksi on myönnetty määräaikaisia kokeilulupia tätäkin suuremmille massoille. Kysymyksessä ovat  HCTyhdistelmät (High Capacity Transportation), joka pääasiallisesti ovat 3-nivelisiä ja niissä on yleensä kaksi perävaunua. Suurimmat yhdistelmämassat näille ovat hieman yli 100 tonnia.
 
Tämän jakson aikana EU:n sisällä on hieman korotettu eräiden yksittäisakselien ja akseliryhmien massoja (esim. vetävä akseli 11.5 tonnia ja kaksiakselinen teli 18 tonnia tai harmonisella tai ilmajousituksella varustettuna 19 tonnia), mutta yhdistelmämassat ovat pysyneet samalla tasolla. Muutamaa harvaa poikkeusta lukuun ottamatta EU:n sisäinen (Manner-Eurooppa) taso on 40 tonnia.
 
Yhdistelmämassojen korotus on Suomessa varsin tehokkaasti hyödyttänyt kuljetuksia, ja erityisesti raakapuukuljetuksia. Uudet massat on aina varsin nopeasti otettu käyttöön; kuormakoot ovat suurentuneet, mutta ajomatkat luonnollisesti vastaavasti vähentyneet. Tämähän tarkoittaa käytännössä polttoainemäärän huomattavaa vähenemistä. Sen sijaan muu Eurooppa muutamaa harvaa maata lukuun ottamatta on ”polkenut paikaallaan”. Polttoainemäärä vaikuttaa suoraviivaisesti hiilidioksidimäärään. Yksi kilogramma polttoainetta tuottaa 3.15 kg hiilidioksidia.   
 
Tässä esityksessä tarkastellaan, miten paljon Suomessa harjoitettu kuljetuspolitiikka on jo nyt vähentänyt hiilidioksidia, kun vertailu tehdä muun Euroopan kuljetuspolitiikkaan. 
 
Tarkasteltavat tapaukset
 
Vuonna 1984 liikenneministeriö yhdessä Metsäteho Oy:n kanssa suoritti käytännön mittauksia raakapuukuljetuksissa Pohjois-Karjalassa. Reittejä oli neljä, joista pisin oli n. 100 km Liperin Leppälahdesta Uimaharjun sahalle. Reitti käsitti erilaisia tietyyppejä metsäautotiestä pääteihin ja kaikkia siltä väliltä. Reittien geometria mitattiin lisäksi erikseen, jolloin saatiin tien kuvaus mm. simulointia varten. Paitsi polttoaineenkulutus myös nopeusprofiili mitattiin yhden hertsin taajuudella eli yhden sekunnin aikavälillä. Näin saatiin tyypillinen ajosykli, jossa näkyivät reitin taajamien aiheuttamat häiriöt, mutta myös mahdollinen muu liikenne. Tiedot kerättiin samalla tavalla myös toisessa ajosuunnassa Uimaharjusta Leppälahteen, mutta silloin tietenkin ilman kuormaa.
 
Tuon ajan ajoneuvot olivat tekniikaltaan hieman erilaisia kuin tämän päivän, eikä sen vuoksi ole mielekästä tarkastella niitä tuloksia, joita silloin saatiin näistä mittauksista. Sen sijaan kuitenkin ajot tällä reitillä voidaan kuitenkin tehdä uudelleen käyttämällä simulointia ja siinä tämän päivän ajoneuvojen teknisiä ominaisuuksia. Lähtökohtana on tämän päivän 40 tonnin yhdistelmä, joka on tyypillinen ”euro-rekka” sekä sen lisäksi tarkasteluun otetaan kaikki ne muut tyyppiajoneuvot, joiden kautta Suomessa on edetty nykytilanteeseen. Näin saadaan käsitys siitä, kuinka paljon missäkin vaiheessa on jo talkootyötä tehty ilmaston hyväksi.
 
Tarkasteltavat tyyppiajoneuvot ovat seuraavat:
 
KokonaismassaOmamassaHyötykuorma   Moottoriteho                                                         t                       t                       t                       kW 
1     40              16                    24                     368                                         
2     50              18                    32                     368    
3     60              19                    41                     412 
4    76                22                    54                    456 
5    90                28                    62                    537 
6  100                28                    72                    537
 
Simuloinnit on tehty kahdella tavalla. Toisessa ovat mukana mahdolliset häiriöt, mutta toisessa liikettä rajoittaa vain tien geometria.
 
Tulokset
 
Polttoaineenkulutusta ja keskinopeutta kuvaavat tiedot on esitetty taulukoissa 1 – 6 ja polttoaineenkulutuksen muutokset suhteellisina taulukoissa 7 ja 8 verrattuina ”EU-Euroopan” vastaaviin arvoihin. Taulukossa 7 ovat mukana sellaiset liikenteen häiriöt, jotka aikoinaan mittauksissa havaittiin, ja taulukossa 8 on tilanne, missä muutoin ajetaan vapaasti, mutta luonnollisesti topografia asettaa omat rajoituksensa.
 
Johtopäätökset
 
Puutavarakuljetuksissa on aina mukana ajoa kuormaamattomana, mikä seikka on otettava huomioon ja on tarkasteltava polttoaineenkulutusta molemmissa ajosuunnissa. Jos tavoitteena on 40 %:n vähennys polttoaineessa ja sen kautta hiilidioksidissa, voidaan todeta, että tämä talkootyö on tehty, kun on siirrytty 76 tonnin kokonaismassaan (taulukko 7 -41.0 %). Taulukko 8 osoittaa myös sen, että mitä sujuvammaksi liikenne saadaan, sitä suuremmaksi tämä vähenemä tulee (taulukko 8 -43.4 %).
 
 
 TAULUKKO 1 LEPPÄLAHTI-UIMAHARJU
KOKONAISMASSA 40000 kg TAARA 16000 kg KUORMA 2400O0 kg     #    
MASSA     NOPEUS   POLTTOAINEENKULUTUS 
           
   kg      km/h     l/100 km   l/100 tkm     0    
40000     79.90     51.11      2.1295     1    
40000     64.44     53.40      2.2250

UIMAHARJU-LEPPÄLAHTI                       
TAARA 16000 kg  MASSA     NOPEUS   KULUTUS            
kg      km/h     l/100 km    l/100 tkm   
16000  80.01 38.83  16000   66.87     39.96      *** MOLEMMAT SUUNNAT KOKONAISMASSA 40000 kg TAARA 16000 kg KUORMA 24000 kg     #     MASSA     NOPEUS   POLTTOAINEENKULUTUS             kg      km/h     l/100 km   l/100 tkm     0     28000     79.95     44.97      3.7472     1     28000     65.64     46.68      3.8899
 
TAULUKKO 2 LEPPÄLAHTI-UIMAHARJU
KOKONAISMASSA 50000 kg
TAARA 18000 kg KUORMA 32000 kg
MASSA  NOPEUS   POLTTOAINEENKULUTUS            
kg      km/h     l/100 km   l/100 
50000     79.43        55.00      1.7187
50000     63.82     58.59     1.8310 UIMAHARJU-LEPPÄLAHTI                        TAARA 18000 kg KUORMA 0 kg     #     MASSA     NOPEUS   POLTTOAINEENKULUTUS             kg      km/h     l/100 km   l/100 tkm     0     18000     80.01     39.73      ***     1     18000     66.82     41.15      *** MOLEMMAT SUUNNAT KOKONAISMASSA 50000 kg TAARA 18000 kg KUORMA 32000 kg     #     MASSA     NOPEUS   POLTTOAINEENKULUTUS             kg      km/h     l/100 km   l/100 tkm     0     34000     79.72     47.36      2.9602     1     34000     65.29     49.87      3.1168
 
TAULUKKO 3 LEPPÄLAHTI-UIMAHARJU KOKONAISMASSA 60000 kg TAARA 19000 kg KUORMA 41000 kg     #     MASSA     NOPEUS   POLTTOAINEENKULUTUS             kg      km/h     l/100 km   l/100 tkm     0     60000     79.26     60.81      1.4831     1     60000     63.36     65.78      1.6044 UIMAHARJU-LEPPÄLAHTI                        TAARA 19000 kg KUORMA 0 kg     #     MASSA     NOPEUS   POLTTOAINEENKULUTUS             kg      km/h     l/100 km   l/100 tkm     0     19000     80.02     41.26      ***     1     19000     66.65     42.94      *** MOLEMMAT SUUNNAT KOKONAISMASSA 60000 kg TAARA 19000 kg KUORMA 41000 kg     #     MASSA     NOPEUS   POLTTOAINEENKULUTUS             kg      km/h     l/100 km   l/100 tkm     0     39500     79.64     51.03      2.4894     1     39500     64.96     54.36      2.6517
 
 
TAULUKKO 4 LEPPÄLAHTI-UIMAHARJU KOKONAISMASSA 76000 kg TAARA 22000 kg KUORMA 54000 kg     #     MASSA     NOPEUS   POLTTOAINEENKULUTUS             kg      km/h     l/100 km   l/100 tkm     0     76000     78.94     70.73      1.3097     1     76000     63.08     77.93      1.4432 UIMAHARJU-LEPPÄLAHTI                        TAARA 22000 kg KUORMA 0 kg     #     MASSA     NOPEUS   POLTTOAINEENKULUTUS             kg      km/h     l/100 km   l/100 tkm     0     22000     80.03     43.86      ***     1     22000     66.83     46.07      *** MOLEMMAT SUUNNAT KOKONAISMASSA MASS 76000 kg TAARA 22000 kg KUORMA 54000 kg     #     MASSA     NOPEUS   POLTTOAINEENKULUTUS             kg      km/h     l/100 km   l/100 tkm     0     49000     79.48     57.29      2.1219     1     49000     64.90     62.00      2.2964
 
TAULUKKO 5 LEPPÄLAHTI-UIMAHARJU KOKONAISMASSA 90000 kg TAARA 28000 kg KUORMA 62000 kg     #     MASSA     NOPEUS   POLTTOAINEENKULUTUS             kg      km/h     l/100 km   l/100 tkm     0     90000     79.01     79.69      1.2853     1     90000     63.04     88.75      1.4315 UIMAHARJU-LEPPÄLAHTI                        TAARA 28000 kg KUORMA 0 kg     #     MASSA     NOPEUS   POLTTOAINEENKULUTUS             kg      km/h     l/100 km   l/100 tkm     0     28000     80.05     47.92      ***     1     28000     66.79     51.26      *** MOLEMMAT SUUNNAT KOKONAISMASSA 90000 kg TAARA 28000 kg KUORMA 62000 kg     #     MASSA     NOPEUS   POLTTOAINEENKULUTUS             kg      km/h     l/100 km   l/100 tkm     0     59000     79.53     63.80      2.0582     1     59000     64.86     70.00      2.2582
 
TAULUKKO 6 LEPPÄLAHTI-UIMAHARJU KOKONAISMASSA 100000 kg TAARA 28000 kg KUORMA 72000 kg     #     MASSA     NOPEUS   POLTTOAINEENKULUTUS             kg      km/h     l/100 km   l/100 tkm     0    100000     78.60     84.24      1.1701     1    100000     62.50     94.63      1.3144 UIMAHARJU-LEPPÄLAHTI                           TAARA 28000 kg KUORMA 0 kg     #     MASSA     NOPEUS   POLTTOAINEENKULUTUS             kg      km/h     l/100 km   l/100 tkm     0     28000     80.05     47.92      ***     1     28000     66.79     51.26      *** MOLEMMAT SUUNNAT KOKONAISMASSA 100000 kg TAARA 28000 kg KUORMA 72000 kg     #     MASSA     NOPEUS   POLTTOAINEENKULUTUS             kg      km/h     l/100 km   l/100 tkm     0     64000     79.32     66.08      1.8355     1     64000     64.57     72.94      2.0262
  
 
TAULUKKO 7 HÄIRIÖT MUKANA POLTTOAINEENKULUTUKSEN MUUTOS
 
 AJONEUVO  KOKONAIS-  KUORMATUNA    MOLEMMAT            MASSA         AJO        SUUNNAT     #        t            %             %     1        40           0.0           0.0     2        50         -17.7         -19.9     3        60         -27.9         -31.8     4        76         -35.1         -41.0     5        90         -35.7         -41.9     6       100         -40.9         -47.9
 
TAULUKKO 8 HÄIRIÖT POISTETTU  POLTTOAINEENKULUTUKSEN MUUTOS
 
 AJONEUVO  KOKONAIS-  KUORMATTUNA   MOLEMMAT            MASSA         AJO        SUUNNAT     #        t            %             %     1        40           0.0           0.0     2        50         -19.3         -21.0     3        60         -30.4         -33.6     4        76         -38.5         -43.4     5        90         -39.6         -45.1     6       100         -45.1         -51.0
20.05.2024 13.00Testasimme jo 2000-luvun alkuvuosina muovittomia kuormatilavaihtohtoja Metsäteollisuuden vaateitten ohjeistamina.
20.05.2024 11.00Myös "purkupankkomme" on 100%:sesti muoviton.
20.05.2024 9.00Terminatoreitten pintakäsittely kehittynyt alan innokkaimpien "poppamiesten" kehitystyönä.
20.05.2024 7.00Me otamme pankkojen pintakäsittelyn erityisen vakavasti.
20.05.2024 3.00TimberRoad täydentyy
20.05.2024 0.07TimberRoad yhdistelmämallien synty
19.05.2024 18.00Ultralujat teräkset kestävän kehityksen kärjessä
19.05.2024 17.00Puutavara-auton varustepaketit - alumiini / teräs ???
19.05.2024 15.00Meillä on nyt 100%:nen valmius 100%:seen muovittomuuteen.
19.05.2024 13.00Missä menee ero huijauksen ja törkeän petoksen välillä - molemmat ovat rikoksia ja korvausvastuullisia tekoja.
19.05.2024 11.00Kuormansidonnan kaksi koulukuntaa.
19.05.2024 10.00Olemme nyt kehittämässä maapallon ensimmäistä 100%.sesti muovitonta irtopankkomallistoa.
19.05.2024 9.00Tiesitkö että??? - Terminatoreissa ja 2023 TimberMaxxeissa on toiminnoiltaan esimerkillinen kiinnikejärjestelmä, jonka pyrimme nyt muuttamaan 100%:setti muovittomaksi.
19.05.2024 7.00Tuleeko "ultralujat" säänkestävät teräkset selättämään alumiinin ja perusteräkset ja alumiinin puutavarapankkojen materiaalina.
19.05.2024 3.00Puutavaraydistelmän etuseinä on hyvin toimivana vaiheusasteluokassa erittäin vaikea.
19.05.2024 0.07Puutavarapankko
18.05.2024 18.00Suomessa on tietoutta, ja valmistusta, sekä aktiviteettia, siis onnistuu meiltä varmasti.
18.05.2024 17.00Onko raakapuun korjuu-, ja kuljetusketjun muuttaminen 100%:sesti muovittomaksi lainkaan mahdollista????
18.05.2024 15.00Muovi on myrkkyä sellunkeitossa - 2..
18.05.2024 13.00Muovittoman sellunkeittoon on tekniikka jo valmiina.
18.05.2024 11.00KATSO VIDEO! Kia EV9 GT Line matkatestissä - maailmanluokan matkantekoa
18.05.2024 9.00Ota ja tilaa "sinkkipankot" - niitä saa Kanadasta, ja Sumesta.
18.05.2024 7.00Terminatoreissa on moni asia tehty toisin - käyttäjän kannalta paljon viisaammin.
18.05.2024 3.00Kuumasinkitys on pinnoitteista ehdottomasti kestävin.
18.05.2024 0.07Muovi on myrkkyä sellunkeitossa - 1..
18.05.2024KATSO TÄSTÄ 17.5. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset - MUKANA IFAT 2024 MESSUKOOSTE!
17.05.2024 18.00Metsän uudistamisessa käytettävät puulajit ovat monipuolistuneet
17.05.2024 17.00Terminatorimiehet ottavat metsäteollisuuden teippiohjeistuksen tosissaan.
17.05.2024 15.00Suomalainen raakapuunketju tuottaa mukaansa muovia koko matkaltaan
17.05.2024 13.00Alumiiniaika alkoi 70-luvulla
17.05.2024 12.00Ammattitaidon suomenmestaruuksista mitellään ensi viikolla Kuopiossa
17.05.2024 11.00Nostokoukkujen kourasuojaukset täysin turhia ja prosessivaarallinen sijoitus.
17.05.2024 9.00Anodisoinnin = eloksoinnin historia.
17.05.2024 7.00Valmet toimittaa paalitesterin Papresan paperitehtaalle Espanjaan
17.05.2024 3.00Alumiinipankkojen muutos muovittomiksi on äärihelppoa.
17.05.2024 0.07Miksi "tuunaus" ei ole yltänyt metsäkoneisiin???
17.05.2024Kuumasinkittyjen pankkojen toimitusajat nopeutuvat kesäkausina.
17.05.2024Metsäalalla investoidaan - nyt kannattaa markkinoida!
17.05.2024Koostesivu : "Terminator-tekniikkaa" 1-16.
16.05.2024 18.00Pankkoteipit ovat tuhoisia,turhia ja turvattomiakin.
16.05.2024 17.00Teräksen kilpailukyvyn tuottavuudessa tekee myötöraja, kinnomoduli ja uusden tekniikan levynkäsittelytuotanto.
16.05.2024 15.00SSAB:n Hämeenlinnan tehtaan hukkalämpö hyötykäyttöön Loimuan kaukolämpöverkossa
16.05.2024 13.00Toyota-trukkien ja -hyötyajoneuvojen yhteinen tapahtuma 22.-23.5. Tampereella
16.05.2024 11.00Metsä Group on myynyt Venäjän tytäryhtiönsä VLP -konsernille
16.05.2024 9.00Eroon muovista?
16.05.2024 7.00Muovi on myrkkyä luonnossa, ja sitä se on myöskin sellukattilassa :2000-luvun alkuvuosina testasimme kaikki "pankkometallit" - kuumasinkitty ultraluja osoittautui ehdottomaksi ykköseksi- mutta miksi???
16.05.2024 3.00Ovatko kuumasinkitys ja eloksointi tulevaisuuden muovittomuustakuu kannolta tehtaalle???
16.05.2024 0.07Alumiinipintojen ja jauhemaalipintojen teippauksissakin on iso vaikeusaste-ero.
15.05.2024 18.00Kaikki pankkoteipit ovat siis täysin turhia, ja vain riskien ja vahinkojen aiheuttajia.
15.05.2024 17.00Miksi teemme nyt TimberMaxx-Evo irtotolppaisen pankkomalliston???
15.05.2024 15.00Meillä on ongelma - se on muovimateriaalista valmistettu kuormasiteen nostokoukku.
15.05.2024 13.00Mikä mahtaa olla raakapuuketjun muovimaalin ja teippien määrä Suomen aktiivitöissä olevassa konekannassa.
15.05.2024 11.00Korrooosion hallinta on puutavarakuormatilan yksi tärkeimmistä ominaisuuksista.
15.05.2024 9.00Kuumasinkitys ei ole kallista, mutta se on "pitkässä juoksussa" arvokasta ja tuottavaa..
15.05.2024 7.00Muovittomien pankkojen, ja apurunkovarusteitten kehitystyö alkoi meillä Suomessa.
15.05.2024 3.00Muovi aiheuttaa miljoonavahinkoja metsäteollisuudelle - elikkä sehän taitaakin vasta olla kallista.
15.05.2024 0.07Onko kuumasinkitys kallista ???
15.05.2024Kaksi korkeatasoista Terminatorkeksintöä - mutta mitä ne mahtavatkaan olla???
14.05.2024 18.00Kuumasinkittyjen XXL-pankkojen toimitusmäärät nopeassa kasvussa.
14.05.2024 17.00Raportti osoittaa: Suomen metsä- ja viheralan ammattilaisista on 62 % itseoppineita
14.05.2024 15.00Energiapuu ja -turve ovat tuomassa Suomeen jopa yli 15 000 uutta työpaikkaa.
14.05.2024 13.00XXBoxx on edullinen ja korkealaatuinen "nivel" puunajosta energiapuukuljetuksiin - ja takaisin.
14.05.2024 11.00Rototilt toteuttaa 35 miljoonan Ruotsin kruunun huippumodernin laajennusprojektin
14.05.2024 9.00XXBoxx- laitasarjapaketit palaamassa "kehiin" 2024.
14.05.2024 7.00TerraWisen pääomistajaksi tulee CapMan Special Situations
14.05.2024 3.00Energian tuonnin arvo laski 39 % vuonna 2023
14.05.2024 0.07Luken selvitys: ruoka-ala työllistää Suomessa 320 000 henkeä
13.05.2024 18.00Kumi korvaa muovia nostokoukuissa, ja triploissa, mutta muovinen liukulevy on vielä ratkaisematta.
13.05.2024 17.00Teknologiateollisuuden heikko kysyntä ja tilauskertymä vaikeuttavat yhä talouskasvua
13.05.2024 15.00Tervetuloa Komatsu Forestin Rovaniemen palvelukeskuksen 10-vuotisjuhliin ja työnäytökseen perjantaina 17. toukokuuta
13.05.2024 13.00Miksi alumiini on edelleen pankkojen raaka-aine Euroopassa???
13.05.2024 11.00Alumiinipinnan korroosio
13.05.2024 9.00Triplavaimentimet kasvattavat pankkojen isku-, ja värinäkestoa.
13.05.2024 7.00Mukavuutta , turvallisuutta ,helppoutta ja äänettömyyttä puutavarapankkojen toimintoihin Terminator "Triplakiinnikkeillä".
13.05.2024 3.00Triplavaimennin on tukeva osa myös TimberMaxx "Evo" toimintoja.
13.05.2024 0.07"Triplavaimennin" on onnistunut tuote - kovan työn tulos ja täysin "napakymppi".
12.05.2024 18.00XXL " monitoimikiinnike " - patentoitu ja äänetön. Vuosi 2024 tuo 100%:sen muovittomuuden pankkoihimme.
12.05.2024 17.00Artikkelimme vuodelta 2013: - XXL 28/30: Pankkomelun vaimennus.
12.05.2024 15.00Värinätesti on pankkotesteistä tärkein !!!
12.05.2024 13.00Teknotyö Oy :- Mitä kuumasinkitys on ???
12.05.2024 11.00Iisalmen lentokentän tarveselvitys: Ylä-Savon teollisuus tarvitsee hyvän saavutettavuuden
12.05.2024 9.00Kuumasinkitys on ympäristöystävällinen prosessi, jossa teräkset suojataan sinkillä.
12.05.2024 7.00Kuljetusalan ammattilaisten Vistema-päivä järjestetään Vantaalla torstaina 16. toukokuuta
12.05.2024 3.00Kuumasinkitys tekee teräksestä ruostumattoman ja lujuutensa säilyttävän.
12.05.2024 0.07Onko sinkki metalli?
11.05.2024 18.00Zetanosturin "muovinsyöttö" sellunkeittoon on minimaalista.
11.05.2024 17.00Zetanostureitten markkinoilletuloa Suomessa jarruttaa edelleenkin nosturikauppiaat.
11.05.2024 15.00Dronekausi alkaa - muista lennättämisen pelisäännöt
11.05.2024 14.00Sisu oli aikoinaan puutavara-autojen ehdoton ykkönen Suomessa.
11.05.2024 13.00Mitkä ovat Zetanosturin edut - ja haitat ????
11.05.2024 11.00"Kadonneen kuormatilan metsästys"
11.05.2024 9.00Liikennevakuuttamisen uusi laki voimaan 1.6. - Lakimuutos koskee tuhansia yksityiskäytössä olevia erilaisia liikkumisvälineitä
11.05.2024 7.00Wetteri on allekirjoittanut sopimuksen SANY-maansiirtokoneiden maahantuonnista ja jälleenmyynnistä
11.05.2024 3.00Eikö muovi olekkaan "myrkkyä" metsäteollisuudessa ???
11.05.2024 0.07Pankkoteipit ovat tuhoisia,turhia ja turvattomiakin.
10.05.2024 17.00Muovittoman pankkopinnoituksen "alkeet" ja TimberMaxx.
10.05.2024 15.00Käytettäessä raideliikennettä tavaran kuljetuksissa ei voida aina toteuttaa tehokkuuteen pyrkimistä.
10.05.2024 13.00Omakotiliitto: Sähkön siirtomaksussa lähes kymmenkertaisia eroja
10.05.2024 11.00Auton-, ja perävaunun myyjä on usein vastuussa myöskin kaluston tuottavuustasosta.
10.05.2024 9.00Terminator-,ja TimberMaxx Evo tekniikka on "100%:sesti uutta "tila-, ja turvallisuustekniikkaa"

Näytä lisää »