Raakapuun autokuljetusta kartoitettiin globaalisti Itä-Suomen yliopiston johdolla

05.05.2024 9.00

Itä-Suomen yliopiston ja yhteensä 34 muun yliopiston, tutkimuslaitoksen ja yrityksen tutkimuksessa kerättiin kattava yleiskuva teollisen raakapuun autokuljetuksesta maailmalla. Tutkimuksessa dokumentoitiin suurimmat sallitut kokonaismassat raakapuun autokuljetuksessa eri maissa, autokuljetuksen osuus raakapuun kokonaiskaukokuljetusmääristä, sekä raakapuun autokuljetuksessa keskimääräinen kuormakoko, kaukokuljetusmatka ja -kustannukset globaalisti.

YK:n elintarvike- ja maatalousjärjestön, FAO:n tilastojen mukaan globaalisti viime vuosina teollisen raakapuun hakkuut ovat olleet noin 2000 miljoonaa kuoretonta kiintokuutiometriä vuodessa. Suomalaisittain kuorellisina kiintokuutiometreinä määriteltynä raakapuun hakkuut ovat olleet täten lähes 2300 miljoonaa kiintokuutiometriä vuosittain. Luonnollisesti tämä määrä raakapuuta – tukkia ja kuitupuuta – on kuljetettava metsistä puuta käyttäville ja jalostaville tehtaille.

Raakapuun autokuljetusta dokumentoitiin

Raakapuun hakkuut maailmalla tilastoidaan kattavasti, mutta sen sijaan raakapuun kaukokuljetuksesta globaaleja tilastoja ei tuota FAO eikä muukaan taho. Esimerkiksi siitä, mikä on kunkin kaukokuljetusmuodon (auto, juna ja alus/uitto) osuus eri maissa, ei ole olemassa koottua tilastotietoa. Samoin ei ole yhteenvetoa, minkälaisella puutavara-autokalustolla raakapuuta kuljetetaan maittain, ja minkälaisia kaukokuljetusmatkoja raakapuuta kuljetetaan, sekä toisaalta mitkä ovat kaukokuljetuskustannukset eri maissa Euroopassa ja muualla maailmassa. Näihin kysymyksiin lähdettiin etsimään vastauksia Itä-Suomen yliopiston johtamassa tutkimuksessa, jossa porauduttiin erityisesti teollisen raakapuun autokuljetukseen.    

Tutkimuksessa puutavara-autojen suurimmissa sallituissa kokonaismassoissa oli isoa vaihtelua. Pienimmät puutavara-autojen suurimmat sallitut kokonaismassat ovat käytössä Japanissa, missä maanteillä suurimmat sallitut puutavara-autoyhdistelmien kokonaismassat jäävät alle 40 tonnin. Vastaavasti muutamassa maassa puutavara-autojen suurimmat sallitut kokonaismassat ovat yli 70 tonnia operoitaessa yli 8-akselisilla puutavara-autoyhdistelmillä. Tällaisia maita ovat Argentiina, Australia, Brasilia, Etelä-Afrikka, Kanada (Albertan, Brittiläisen Kolumbian ja Ontarion provinssit), Ruotsi, Suomi, Uruguay ja Yhdysvallat (Michiganin osavaltio).

Monissa maissa on poikkeuksia suurimmissa sallituissa puutavara-autoyhdistelmien kokonaismassoissa. Esimerkiksi joillakin tieverkoston osilla on käytössä korkeammat kokonaismassat, myös talvella on mahdollisuus käyttää korkeampia kokonaismassoja, tai viranomaisten erikoisluvalla on mahdollisuus ajaa suuremmilla kokonaismassoilla.

Viidennes tutkimuksen vastaajista kertoi, että heidän maassaan on suunnitelmia nostaa suurimpia sallittuja ajoneuvoyhdistelmien kokonaismassoja. Tällöin tavoitteena on nostaa suurimmat sallitut ajoneuvoyhdistelmien kokonaismassat naapurimaiden tasolle raakapuukuljetusten jouhevoittamiseksi maiden välillä.

Myös raakapuukuormissa eroja

Tutkimus osoitti myös, että korkeat suurimmat sallitut kokonaismassat puutavara-autoissa merkitsevät keskimäärin isompia raakapuukuormia. Esimerkiksi Argentiinassa, Australiassa, Brasiliassa, Etelä-Afrikassa, Kanadassa (Alberta, Brittiläinen Kolumbia ja Ontario), Ruotsissa, Suomessa ja Yhdysvalloissa (Michigan) voidaan saavuttaa yli 45 tonnin raakapuukuormia autokuljetuksessa. Toisaalta esimerkiksi Saksassa raakapuukuormat jäävät 20 tonnin tuntumaan autokuljetuksessa.

Tutkimus paljasti lisäksi, että autokuljetus on raakapuun pääasiallinen kaukokuljetusmuoto lähes kaikissa tutkimukseen vastanneissa maissa. Ainoastaan ​​Tanskassa autokuljetuksen osuus oli alle 50 prosenttia raakapuun kokonaiskaukokuljetusmääristä. Koko tutkimusaineistossa vuoden 2019 hakkuumäärillä painotettuna autokuljetuksen osuus oli 89 prosenttia raakapuun kokonaiskaukokuljetusmääristä.

Kuljetusmatkoissa ja -kustannuksissa on myös iso haarukka

Tutkimuksessa raakapuun keskimääräinen kaukokuljetusmatka autokuljetuksessa oli 128 kilometriä. Bulgariassa, Puolassa, Turkissa ja Uruguayssa raakapuun autokuljetuksessa keskimääräiset kaukokuljetusmatkat olivat yli 200 kilometriä. Lyhimmät kaukokuljetusmatkat raakapuun autokuljetuksessa olivat puolestaan tutkimuksessa Japanissa, Tanskassa, Virossa ja Sloveniassa, missä keskikaukokuljetusmatkat jäivät alle 60 kilometrin.

Raakapuun keskimääräiset kaukokuljetuskustannukset autokuljetuksessa olivat 11,1 euroa kuljetettua puutonnia kohden. Vaihteluväli kustannuksissa maittain oli 4–24 euroa/raakapuutonni. Mielenkiintoista oli havaita koko tutkimusaineistossa, että autokuljetuksessa maittain keskimääräisen kaukokuljetusmatkan noustessa raakapuun kaukokuljetuskustannukset kasvoivat. Toisaalta suurimpien sallittujen puutavara-autoyhdistelmien kokonaismassojen kasvaessa keskikaukokuljetuskustannukset autokuljetuksessa laskivat. 

Tilastoja ja tutkimuksia tarvitaan joissakin maissa

Moni tutkimukseen vastannut valitti, että hänen maastaan ei löydy kattavia, virallisia tilastoja ja uusia tutkimuksia raakapuun kaukokuljetuksesta. Tämän vuoksi osa tutkimukseen vastanneista asiantuntijoista ei osannut vastata kaikkiin kysymyksiin tai vaihtoehtoisesti he antoivat oman parhaan arvionsa kysymyksiin. – Täten jatkossa joissakin maissa tarvitaan ajantasaista tilastotietoa ja uusia tutkimuksia raakapuun kaukokuljetuksesta.

Tutkimustulokset osoittivat, että suhteellisen alhaiset suurimmat sallitut kokonaismassat maantiekuljetuksissa ja pitkät kaukokuljetusmatkat nostavat kaukokuljetuskustannuksia. Yksi ratkaisu tähän on, että käytettäisiin suurempia sallittuja kokonaismassoja maantieliikenteessä. Tämä ei kuitenkaan ole todennäköisin tie autokuljetusten tehostamiseksi. Helpoin keino lienee kaikissa maissa kaukokuljetusten parempi suunnittelu, jolla voidaan lyhentää keskikaukokuljetusmatkaa ja vähentää tyhjänä ajon määrää, sekä varmistaa, että kukin kuljetettava raakapuukuorma on täynnä.

Kuljetusten kustannustehokkuuden lisäksi paremmalla suunnittelulla voidaan saavuttaa myös raakapuun kaukokuljetuksessa globaalisti parempi energiatehokkuus ja pienemmät kasvihuonekaasupäästöt, mistä luonto kiittää.

Näin tutkimus toteutettiin:

Itä-Suomen yliopiston ja yhteensä 34 muun yliopiston, tutkimuslaitoksen ja yrityksen tutkimuksessa selvitettiin suurimmat sallitut kokonaismassat raakapuun autokuljetuksessa eri maissa, autokuljetuksen osuus raakapuun kokonaiskaukokuljetusmääristä ja raakapuun autokuljetuksessa keskimääräinen kuormakoko, kaukokuljetusmatka ja -kustannukset maittain.

Tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksena. Kysely lähetettiin raakapuun kaukokuljetusasiantuntijoille ja -tutkijoille kuhunkin Euroopan maahan, missä raakapuun hakkuut olivat yli miljoona kiintokuutiometriä kuoren alta mitattuna vuonna 2019. Näin ollen kysely lähetettiin yhteensä 30 maahan Euroopassa.

Lisäksi kysely lähetettiin valittuihin metsätalousmaihin – Kanada, Yhdysvallat, Brasilia, Argentiina, Chile, Uruguay, Etelä-Afrikka, Australia, Uusi-Seelanti, Kiina, Japani ja Turkki – helmikuussa 2022 ja kysely suljettiin toukokuussa 2022. Kyselyyn osallistui yhteensä 31 maata. Vuonna 2019 raakapuun hakkuut tutkimukseen osallistuneissa maissa olivat yhteensä 1430 miljoonaa kuoretonta kiintokuutiometriä. Kun tutkimuksessa raportoitiin autokuljetuksen osuutta keskimäärin, sekä keskimääräisiä kaukokuljetusmatkoja ja -kustannuksia, ne laskettiin painottamalla kunkin tutkimuksen osallistujamaan ilmoittamat luvut vuoden 2019 raakapuun hakkuumäärillä.

Tutkimustyö perustui metsätieteiden ylioppilas Milla Seurin metsätieteiden kandidaatin tutkielmaan, jonka professori Kalle Kärhä ohjasi Itä-Suomen yliopistossa metsätieteiden osastolla. Tutkimus liittyi Metsät ja biotalous (FOBI) -tutkimusyhteisön tutkimusalaan ja sitä tuki myös Itä-Suomen yliopiston koordinoima ja professori Heli Peltolan johtama UNITE-lippulaiva.

20.05.2024 0.07TimberRoad yhdistelmämallien synty
19.05.2024 18.00Ultralujat teräkset kestävän kehityksen kärjessä
19.05.2024 17.00Puutavara-auton varustepaketit - alumiini / teräs ???
19.05.2024 15.00Meillä on nyt 100%:nen valmius 100%:seen muovittomuuteen.
19.05.2024 13.00Missä menee ero huijauksen ja törkeän petoksen välillä - molemmat ovat rikoksia ja korvausvastuullisia tekoja.
19.05.2024 11.00Kuormansidonnan kaksi koulukuntaa.
19.05.2024 10.00Olemme nyt kehittämässä maapallon ensimmäistä 100%.sesti muovitonta irtopankkomallistoa.
19.05.2024 9.00Tiesitkö että??? - Terminatoreissa ja 2023 TimberMaxxeissa on toiminnoiltaan esimerkillinen kiinnikejärjestelmä, jonka pyrimme nyt muuttamaan 100%:setti muovittomaksi.
19.05.2024 7.00Tuleeko "ultralujat" säänkestävät teräkset selättämään alumiinin ja perusteräkset ja alumiinin puutavarapankkojen materiaalina.
19.05.2024 3.00Puutavaraydistelmän etuseinä on hyvin toimivana vaiheusasteluokassa erittäin vaikea.
19.05.2024 0.07Puutavarapankko
18.05.2024 18.00Suomessa on tietoutta, ja valmistusta, sekä aktiviteettia, siis onnistuu meiltä varmasti.
18.05.2024 17.00Onko raakapuun korjuu-, ja kuljetusketjun muuttaminen 100%:sesti muovittomaksi lainkaan mahdollista????
18.05.2024 15.00Muovi on myrkkyä sellunkeitossa - 2..
18.05.2024 13.00Muovittoman sellunkeittoon on tekniikka jo valmiina.
18.05.2024 11.00KATSO VIDEO! Kia EV9 GT Line matkatestissä - maailmanluokan matkantekoa
18.05.2024 9.00Ota ja tilaa "sinkkipankot" - niitä saa Kanadasta, ja Sumesta.
18.05.2024 7.00Terminatoreissa on moni asia tehty toisin - käyttäjän kannalta paljon viisaammin.
18.05.2024 3.00Kuumasinkitys on pinnoitteista ehdottomasti kestävin.
18.05.2024 0.07Muovi on myrkkyä sellunkeitossa - 1..
18.05.2024KATSO TÄSTÄ 17.5. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset - MUKANA IFAT 2024 MESSUKOOSTE!
17.05.2024 18.00Metsän uudistamisessa käytettävät puulajit ovat monipuolistuneet
17.05.2024 17.00Terminatorimiehet ottavat metsäteollisuuden teippiohjeistuksen tosissaan.
17.05.2024 15.00Suomalainen raakapuunketju tuottaa mukaansa muovia koko matkaltaan
17.05.2024 13.00Alumiiniaika alkoi 70-luvulla
17.05.2024 12.00Ammattitaidon suomenmestaruuksista mitellään ensi viikolla Kuopiossa
17.05.2024 11.00Nostokoukkujen kourasuojaukset täysin turhia ja prosessivaarallinen sijoitus.
17.05.2024 9.00Anodisoinnin = eloksoinnin historia.
17.05.2024 7.00Valmet toimittaa paalitesterin Papresan paperitehtaalle Espanjaan
17.05.2024 3.00Alumiinipankkojen muutos muovittomiksi on äärihelppoa.
17.05.2024 0.07Miksi "tuunaus" ei ole yltänyt metsäkoneisiin???
17.05.2024Kuumasinkittyjen pankkojen toimitusajat nopeutuvat kesäkausina.
17.05.2024Metsäalalla investoidaan - nyt kannattaa markkinoida!
17.05.2024Koostesivu : "Terminator-tekniikkaa" 1-16.
16.05.2024 18.00Pankkoteipit ovat tuhoisia,turhia ja turvattomiakin.
16.05.2024 17.00Teräksen kilpailukyvyn tuottavuudessa tekee myötöraja, kinnomoduli ja uusden tekniikan levynkäsittelytuotanto.
16.05.2024 15.00SSAB:n Hämeenlinnan tehtaan hukkalämpö hyötykäyttöön Loimuan kaukolämpöverkossa
16.05.2024 13.00Toyota-trukkien ja -hyötyajoneuvojen yhteinen tapahtuma 22.-23.5. Tampereella
16.05.2024 11.00Metsä Group on myynyt Venäjän tytäryhtiönsä VLP -konsernille
16.05.2024 9.00Eroon muovista?
16.05.2024 7.00Muovi on myrkkyä luonnossa, ja sitä se on myöskin sellukattilassa :2000-luvun alkuvuosina testasimme kaikki "pankkometallit" - kuumasinkitty ultraluja osoittautui ehdottomaksi ykköseksi- mutta miksi???
16.05.2024 3.00Ovatko kuumasinkitys ja eloksointi tulevaisuuden muovittomuustakuu kannolta tehtaalle???
16.05.2024 0.07Alumiinipintojen ja jauhemaalipintojen teippauksissakin on iso vaikeusaste-ero.
15.05.2024 18.00Kaikki pankkoteipit ovat siis täysin turhia, ja vain riskien ja vahinkojen aiheuttajia.
15.05.2024 17.00Miksi teemme nyt TimberMaxx-Evo irtotolppaisen pankkomalliston???
15.05.2024 15.00Meillä on ongelma - se on muovimateriaalista valmistettu kuormasiteen nostokoukku.
15.05.2024 13.00Mikä mahtaa olla raakapuuketjun muovimaalin ja teippien määrä Suomen aktiivitöissä olevassa konekannassa.
15.05.2024 11.00Korrooosion hallinta on puutavarakuormatilan yksi tärkeimmistä ominaisuuksista.
15.05.2024 9.00Kuumasinkitys ei ole kallista, mutta se on "pitkässä juoksussa" arvokasta ja tuottavaa..
15.05.2024 7.00Muovittomien pankkojen, ja apurunkovarusteitten kehitystyö alkoi meillä Suomessa.
15.05.2024 3.00Muovi aiheuttaa miljoonavahinkoja metsäteollisuudelle - elikkä sehän taitaakin vasta olla kallista.
15.05.2024 0.07Onko kuumasinkitys kallista ???
15.05.2024Kaksi korkeatasoista Terminatorkeksintöä - mutta mitä ne mahtavatkaan olla???
14.05.2024 18.00Kuumasinkittyjen XXL-pankkojen toimitusmäärät nopeassa kasvussa.
14.05.2024 17.00Raportti osoittaa: Suomen metsä- ja viheralan ammattilaisista on 62 % itseoppineita
14.05.2024 15.00Energiapuu ja -turve ovat tuomassa Suomeen jopa yli 15 000 uutta työpaikkaa.
14.05.2024 13.00XXBoxx on edullinen ja korkealaatuinen "nivel" puunajosta energiapuukuljetuksiin - ja takaisin.
14.05.2024 11.00Rototilt toteuttaa 35 miljoonan Ruotsin kruunun huippumodernin laajennusprojektin
14.05.2024 9.00XXBoxx- laitasarjapaketit palaamassa "kehiin" 2024.
14.05.2024 7.00TerraWisen pääomistajaksi tulee CapMan Special Situations
14.05.2024 3.00Energian tuonnin arvo laski 39 % vuonna 2023
14.05.2024 0.07Luken selvitys: ruoka-ala työllistää Suomessa 320 000 henkeä
13.05.2024 18.00Kumi korvaa muovia nostokoukuissa, ja triploissa, mutta muovinen liukulevy on vielä ratkaisematta.
13.05.2024 17.00Teknologiateollisuuden heikko kysyntä ja tilauskertymä vaikeuttavat yhä talouskasvua
13.05.2024 15.00Tervetuloa Komatsu Forestin Rovaniemen palvelukeskuksen 10-vuotisjuhliin ja työnäytökseen perjantaina 17. toukokuuta
13.05.2024 13.00Miksi alumiini on edelleen pankkojen raaka-aine Euroopassa???
13.05.2024 11.00Alumiinipinnan korroosio
13.05.2024 9.00Triplavaimentimet kasvattavat pankkojen isku-, ja värinäkestoa.
13.05.2024 7.00Mukavuutta , turvallisuutta ,helppoutta ja äänettömyyttä puutavarapankkojen toimintoihin Terminator "Triplakiinnikkeillä".
13.05.2024 3.00Triplavaimennin on tukeva osa myös TimberMaxx "Evo" toimintoja.
13.05.2024 0.07"Triplavaimennin" on onnistunut tuote - kovan työn tulos ja täysin "napakymppi".
12.05.2024 18.00XXL " monitoimikiinnike " - patentoitu ja äänetön. Vuosi 2024 tuo 100%:sen muovittomuuden pankkoihimme.
12.05.2024 17.00Artikkelimme vuodelta 2013: - XXL 28/30: Pankkomelun vaimennus.
12.05.2024 15.00Värinätesti on pankkotesteistä tärkein !!!
12.05.2024 13.00Teknotyö Oy :- Mitä kuumasinkitys on ???
12.05.2024 11.00Iisalmen lentokentän tarveselvitys: Ylä-Savon teollisuus tarvitsee hyvän saavutettavuuden
12.05.2024 9.00Kuumasinkitys on ympäristöystävällinen prosessi, jossa teräkset suojataan sinkillä.
12.05.2024 7.00Kuljetusalan ammattilaisten Vistema-päivä järjestetään Vantaalla torstaina 16. toukokuuta
12.05.2024 3.00Kuumasinkitys tekee teräksestä ruostumattoman ja lujuutensa säilyttävän.
12.05.2024 0.07Onko sinkki metalli?
11.05.2024 18.00Zetanosturin "muovinsyöttö" sellunkeittoon on minimaalista.
11.05.2024 17.00Zetanostureitten markkinoilletuloa Suomessa jarruttaa edelleenkin nosturikauppiaat.
11.05.2024 15.00Dronekausi alkaa - muista lennättämisen pelisäännöt
11.05.2024 14.00Sisu oli aikoinaan puutavara-autojen ehdoton ykkönen Suomessa.
11.05.2024 13.00Mitkä ovat Zetanosturin edut - ja haitat ????
11.05.2024 11.00"Kadonneen kuormatilan metsästys"
11.05.2024 9.00Liikennevakuuttamisen uusi laki voimaan 1.6. - Lakimuutos koskee tuhansia yksityiskäytössä olevia erilaisia liikkumisvälineitä
11.05.2024 7.00Wetteri on allekirjoittanut sopimuksen SANY-maansiirtokoneiden maahantuonnista ja jälleenmyynnistä
11.05.2024 3.00Eikö muovi olekkaan "myrkkyä" metsäteollisuudessa ???
11.05.2024 0.07Pankkoteipit ovat tuhoisia,turhia ja turvattomiakin.
10.05.2024 17.00Muovittoman pankkopinnoituksen "alkeet" ja TimberMaxx.
10.05.2024 15.00Käytettäessä raideliikennettä tavaran kuljetuksissa ei voida aina toteuttaa tehokkuuteen pyrkimistä.
10.05.2024 13.00Omakotiliitto: Sähkön siirtomaksussa lähes kymmenkertaisia eroja
10.05.2024 11.00Auton-, ja perävaunun myyjä on usein vastuussa myöskin kaluston tuottavuustasosta.
10.05.2024 9.00Terminator-,ja TimberMaxx Evo tekniikka on "100%:sesti uutta "tila-, ja turvallisuustekniikkaa"
10.05.2024 7.00Terminator tekniikkaa :- Ääreis stopparisuositus liikuteltavissa pankoissa
10.05.2024 3.00Kolisemattomuus on triplavaimentimillisten pankkokiinnikkeitten yksinoikeus.
10.05.2024 0.07"Tripla"kiinnityksen kolme tärkeää ja esimerkillisen hyvin toimivaa olomuotoa".
10.05.2024Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
09.05.2024 18.00Terminatoreitten ja TimberMaxxien erinomaiset kiinnikejärjestelmät.

Näytä lisää »