Mikä on pankkomallistojen kestävin pankko ?
04.05.2024 3.00
Pankkohistorian kestävimmät pankot olivat aikanaan Exten 54-2 ja Exte 144 pankkomallit. Extet eivät tällähetkellä ole enää alkuunkaan kestävimmät, vaikka elävätkin edelleen 60-70 lukujen maineellaan .
70 luvun pankkomalli alupankkojen ykkönen.
Kestävin alumiinipankko on vanha Alukarikkamalliston jatke - nykyään mallinimellä markkinoidut Alucar Alu 50 ja Alu 70. Nämä pankkotyypit ovat selkeästi Exten A sarjalaisia ja Reka alupankkomalleja kestävämpiä jahuoltovapaampia.
90 luvun ykkönen teräspankoissa oli "SisuForest"
Kiinteitten teräspankkojen ykköspaikka on vielä lähes nytkin alunperin 9 tonnimetrin lujuusluokkaan suunnitellulla alkuperäisellä SisuForetillla. Siitä kevennetyt seitsemäntonniset nykymallit ( Pankkopörssi kopio ja Forest 7) eivät ole kestoltaan riittäviä.
2000 luku tuo lujuusluokkamuutoksia.
Terminator XXL mallisto esiteltiin FinnMetkossa jo liki 10-vuotta sitten. Puvan "protopankot"ovat olleet Tuurinkosken autoissa siitä lähtien jane ovat yhä edelleen aktiiviajossa jo toisen auton päällä . Pankot ovat täysin ryhdissään ja kaikilta osiltaan ehjät.- Pankot ovat 2000 luvun pankkomalleista ehdottomastikestävimmät , mutta onko Terminatoreista kasvamassa kaikkien aikojen ykköspankko , sen näyttää tulevat vuodet.
2000 luku tuo lujuusluokkamuutoksia kaikille pankkovalmistalille ja kaikkiin pankkomalleihin. Pankkomallistot ovat nyt muutosprosessin alla. Kevennys nähtiin tärkeimmäksi asiaksi ensimmäisenä vuosikymmenenä ja kevennyksen jälkeen on tullut takaisin pankon lujuusvaatimukset sekä tällä vuosikymmenellä tolppia ja tolppakiinnityksiä rasittava 20cm -50 cm tolppakorkeuden kasvu, joka toi mukanaan käytettäville pankoille lujuusluokan selvän kasvattamistarpeen. - Vanhan tekniikan viisitonniset ja kuusitonniset murenevat käsiin ja vanhat ysitonniset ovat nykyautoissa pinotavarapankkoina ja tukkipankot puolestaan vaativat vanhan lujuuskaavan mukaan jopa 12 tonnin lujuusluokan.
|