Puutavaryhdistelmien massat ovat kasvaneet ja nippusidonta uudistui - pankkojen kuormatila ja liikenneturvallisuus ovat nyt pankkohankinnoissa ratkaisevassa asemassa.

14.04.2024 13.00

juna/auto ja pankkojen siirtelyt ja muut turhat , hankalat ja kalliit toiminnot

Puutavara-auto yhdistelmien kokonaismassat ovat Skandinaviassa Euroopan suurimmat. Ruotsissa kokonaispainot nousivat 74 tonniin ja Suomessa on ajettu jo useamman vuoden ajan maksimissaan 76 tonnin kokonaispainoilla. Lisäksi molemmissa maissa on tehty kokeita tätäkin suurempien yhdistelmien käytöstä raakapuun maantiekuljetuksissa - Ruotsissa En Trave Till -yhdistelmät (ETT) ja Suomessa High Capacity Transport -yhdistelmät (HCT). Kokonaismassojen kasvatuksen tavoitteena on tehostaa metsäteollisuuden kuljetuksia, vähentää kuorma-autojen määrää teillä ja pienentää kuljetuksista aiheutuvia ympäristölle haitallisia päästöjä.

juna/auto ja pankkojen siirtelyt ja muut turhat , hankalat ja kalliit toiminnot

Kuljetuskaluston massat ja mitat ovat aina osaltaan ohjanneet puutavarapankkojen kehitystyötä. Aikanaan ykkösasia on ollut pankkojen keveys millä on haettu säästöä yhdistelmän omamassaan ja sitä kautta suurempia hyötykuormia. Keveyden varjolla on jopa jätetty muut rakenteelliset asiat vuosikymmenten takaiselle tasolle. Yhdistelmien viime aikainen kehitys on kuitenkin johtanut moniin muihinkin tärkeisiin asioihin puutavarapankkojen rakenteessa - keveys on siinä vain yksi itsestäänselvä asia.

Kuormatilan koko ratkaiseva tekijä

Kun puutavarayhdistelmien kokonaismassat nousevat ilman järkevää mahdollisuutta niiden pituuden lisäämiseen, tarkoittaa se sitä että nippukoko kasvaa. Ruotsissa on käytössä ilman asetusta määritelty ns. asennuskorkeus mikä on yleensä 4,4 metriä. Suomessa kun massat nousivat 60 tonnista 76 tonniin niin laissa määritelty korkeus 4.2, metriä nousi 4,4 metriin. 

Perinteisillä korkearunkoisilla ja pienikuormatilaisilla pankoilla kuormien kasvattaminen aiheuttaa useita ongelmia yhdistelmälle. Kun tolppamittaa kasvatetaan maksimiin ja puuta lastataan kyytiin aiempaa enemmän, nousee yhdistelmän kuorman painopiste oleellisesti ylemmäs. Tämä tarkoittaa yhdistelmän ajo-ominaisuuksien muuttumista kiikkeräksi mikä huonontaa oleellisesti liikenneturvallisuutta ja kuljettajan työ muuttuu raskaammaksi. Myös yhdistelmän rakenteille ja renkaille painopisteen nousu on haitallista. Ja vaikka huonokuormatilaiset pankot lastataan aivan täyteen kuormaan ajetaan usein alikuormilla, jolloin koko ajatus suuremmista hyötykuormista valuu hukkaan. Tämä on suuri ongelma erityisesti kuivalla puulla.

Terminator XXL ja TimberMaxx 2024 -pankot ovat vastaus tarpeeseen

1278739895524_5_large

Suomi lähti edelläkävijänä nostamaan pysyvästi kuorma-autoyhdistelmien painoja. Jo paljon ennen sitä aloitettiin uuden sukupolven teräksisen Terminator XXL -puutavarapankko malliston kehitystyö, minkä ensimmäiset mallit tuotiin markkinoille vuonna 2012. Kehitystyön taustalla on yli 40 vuoden kokemus puutavarapankkojen valmistuksesta. Terminator XXL -pankkomalliston luonut insinööri Heikki Jokela toi vuonna 1976 markkinoille mullistavan kevyet Alukarikka alumiinipankot ja sitten alumiiniset päällerakenteet, joiden valmistus siirtyi  Maxmoon vuonna 1978. Silloin kehitetyt alumiinituotteet elävät edelleen vahvana markkinoilla. Heikki Jokela on suunnitellut ainutlaatuisella urallaan yhteensä yli 35 erilaista puutavarapankkomallia jotka on otettu sarjatuotantoon.

Ilmanvastusvoimiin vaikuttaa myös tuulen nopeus ja suunta.

- Ultralujasta, säänkestävästä SSAB Strenx 960W -erikoisteräksestä valmistetut Terminator XXL -pankot vastaavat tietenkin perusasiaan eli keveyteen; ne ovat keveimpien alumiinipankkomallien kanssa samalla painotasolla. Muut ominaisuudet ovatkin sitten näissä 2010-luvun tuotteissa aivan omalla tasollaan. Uudenlaisen muotoilun ja korkealle kehitetyn valmistustekniikan ansiosta Terminator XXL -pankojen runkokorkeus on jopa 10 cm perinteisiä puutavarapankkoja matalampi ja kapeiden tolppien välinen kuormatila on lähes 25 cm leveämpi. Tämä tarkoittaa sitä että puukuorman painopiste on oleellisesti alempana kuin perinteisillä pankkomalleilla. Terminator XXL -pankoilla yhdistelmään saadaan kuormattua tarpeeksi puuta niin että pystytään hyödyntämään uudet kokonaismassat, sanoo Heikki Jokela.

Kuorman painopisteen laskeminen vaikuttaa oleellisesti yhdistelmän ajettavuuteen ja sitä kautta liikenneturvallisuuteen.- Onhan painokorotuksista tullut yhdistelmän kolmen nippun päälle kahden tonnin lisäpaino yli neljän metrin korkeuteen! 

- Terminator XXL -pankkomallistossa on lisäksi lukuisia liikenneturvallisuutta parantavia ratkaisuja. Uusissa kuorma-autoissa on automaattiset suurtehojarrut, jotka ovat lisänneet lyhyessä ajassa jarrutustehoja jopa 50 %. Se asettaa puutavaranippujen kuormansidonnalle aivan uudet vaatimukset. Terminator XXL -pankoissa on liukuestepinnat tolpissa ja rautahampaat rungossa, joiden ansiosta puunippu saadaan sidottua tiukasti paikoilleen kuormankiristimillä. Ja kun niput ovat tiukasti kiinni eivätkä ne pääse liikkumaan parantaa sekin yhdistelmän ajettavuutta jämäkämmäksi. Suomessa Terminator XXL -pankoissa käytetään aina perävaunun ensimmäisessä pankossa tupla kiinnikkeitä, sillä se ottaa vastaan suuren osan jarrutusvoimista, sanoo Jokela.

Aerodynaamiikka tärkeässä roolissa


Erittäin modernin malliset Terminator XXL -pankot on suunniteltu ulkomuodoltaan uusimpiin kuorma-automalleihin istuviksi. Kokonaisuuden ja korkean laadun viimeistelee 3-kerros pintakäsittely; ensin erikoisteräs teräskuulapuhalletaan, sitten sinkkipohjamaalataan jonka jälkeen tulee asiakkaan valitsema väri ja päälle vielä lakkaus. Saatavilla on kaikki mahdolliset värit juuri asiakkaan toiveen mukaan.

- Eikä muotoilulla ole haettu vain hienoa ulkonäköä vaan tärkein asia siinä on ollut optimaalinen aerodynamiikka. Terminator XXL -pankkojen hyvä aerodynamiikka säästää polttoainetta ja vähentää yhdistelmän taakse nousevaa vesi, lumi ja pölypilveä mikä on liikenneturvallisuuden kannalta erittäin tärkeää, lisää Jokela joka on keskittynyt puutavaravarusteiden aerodynamiikan parantamiseen vuodesta 1986 lähtien.

Lisää kuormatilaa maailmalle

Runkokorkeuserot eri pankkotyyppien välillä on jopa 100mm. (sis kiinnikkeistä johtuvat korkeuserot).

Terminator XXL -pankot ovat olleet todellinen menestys ja niitä on myyty suuria määriä Suomen vaativille markkinoille sekä myös vientiin ympäri Eurooppaa.

- Suomessa ne ovat osoittaneet kestävyytensä rankassa ajossa 76 tonnisilla yhdistelmillä. Markkinoiden ylivoimaisesti isoin ja turvallisin kuormatila on tehnyt niistä halutuimmat ja jäljitellyimmät tuotteet uusille massoille siirryttäessä. Niinpä myös suurin osa Suomessa testikäytössä olleista HCT-yhdistelmistä joilla ajettiin  jopa 104 tonnin kokonaismassoilla, oli varustettu Terminator XXL -pankoilla, kertoo Jokela.  

Liukuestepinnat ja kuormansidonta.

  

Markun kommentti : "Terminatoreitten yksi suosion salaisuus on niitten tehokkaasti puuhun pureutuvat liukuestesermit rautahammastuksineen. Ne ovat apuna kuormansidonnassa ja ovat saavuttaneet nopeasti suosiota pankkojemme käyttäjien keskuudessa. Nyt puut pysyvät kyytissä ja lastauskin on helpompaa, kertoo Terminatorpankkojen Suomen myyntimies Markku Hirvi , ja odottaa innolla uuden tekniikan TimberMaxx irtotolppamalliston paluutaPohjolan markkinataistoon.

05.05.2024 13.00Mutta mikä se on, mikä jarruttaa sinkitystä???
05.05.2024 11.00Miksi kuumasinkittyjä pankkoja saa Euroopan markkinoille vain meiltä ???
05.05.2024 9.00Raakapuun autokuljetusta kartoitettiin globaalisti Itä-Suomen yliopiston johdolla
05.05.2024 7.00Kuumasinkityksen kolme kovaa taitajamaata maapallollamme.
05.05.2024 3.00HydroShop Vantaan uuden hydrauliikan erikoisliikkeen avajaiset keskiviikkona 15. toukokuuta - lähde mukaan!
05.05.2024 0.07Scanialta huikea korkotarjous!
04.05.2024 17.00Suomen metsäkeskuksen tulevaisuuskatsauksen mukaan metsähakkeelle riittää kysyntää jatkossakin
04.05.2024 15.00Raakapuun käsittely alkaa metsästä, - ja se on viisainta tehdä "sinkkihanskoin".
04.05.2024 13.00Energiapuun korjuuta.
04.05.2024 11.00Metsäteollisuus luottaa raakapuun kuljetuksen eliittijoukkoihin,
04.05.2024 10.00Syöttötehoa terminaaleihin Sennebogen 821E -materiaalin käsittelykoneella
04.05.2024 9.00Yli puolet metsähakkeesta valmistetaan pienpuusta
04.05.2024 8.00Energiamateriaalin kuljetuksen tehopaketti vuodelle 2025.
04.05.2024 7.00Puhdas puu saa ensimmäisen muovikylpynsä kaatopäästä,.
04.05.2024 3.00Mikä on pankkomallistojen kestävin pankko ?
04.05.2024 0.07Elämäntyönä "pankka" , ja raakapuun kuljetuslaitteiden- sekä järjestelmien kehittäminen
04.05.2024KATSO TÄSTÄ 3.5. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
03.05.2024 18.00Terminator, ja TimberMaxx Evolution - kaksi pankkomallia ja molemmissa kolme lujuusluokkaa.
03.05.2024 17.00Renaultilta täysin uusi Symbioz-perheauto
03.05.2024 15.00Raskone ostaa Asennustyö M Ahlqvist Oy:n osakekannan ja vahvistaa raskaan kuljetuskaluston huolto- ja korjauspalveluitaan Varsinais-Suomessa
03.05.2024 13.00Evo 5, Evo 7 ja Evo 10 kokoluokat täyttävät kaikki pohjoismaiset pankkovaatimukset.
03.05.2024 11.00Metsäteollisuuden tuotannossa pientä piristymistä
03.05.2024 9.00Vuoden 2024 Evolution mallistomme on kaikkien aikojen tuottavin, turvallisin, sekä 100%:sesti muoviton tilapankko.
03.05.2024 7.00EU:n hyötyajoneuvomarkkinoiden rekisteröinnit vuoden 2024 ensimmäisellä neljänneksellä - Pakettiautot kasvussa, kuorma-autot laskussa
03.05.2024 3.00TimberMaxx/Terminator Evolution pankkomallistot - molemmissa kolme lujuusluokkaa ja kolme yhdistelmän varustelumallia.
03.05.2024 0.07Paketti-, kuorma-autojen ja linja-autojen rekisteröinnit kasvoivat huhtikuussa - henkilöautopuoli syöksykierteessä
02.05.2024 18.00Evo 5 Evo 7 ja Evo 10 -tarjouspaketit alkuvuodelle 2024 4+6 = 6 ja 10 pankkoisiin yhdistelmiin
02.05.2024 17.00Mitä muuta hyvää TimberMaxx Evolution mallisto tuo irtotolppaisten pankkojen markkinoille , kuin kuumasinkityksen???
02.05.2024 15.00"Paluu tulevaisuuteen" - irtotolppaisten TimberMaxx pankkojen Evolutiomalli tulossa.
02.05.2024 13.00Teräspankkomallistojen uudistumista "sellukelpoisiksi" jarruttaakin nyt niitten rakenteitten materiaalien "hartialukko".
02.05.2024 11.00Raakapuu yhdistelmien nippusidonnassa on edelleenkin useita vaarallisia vajavaisuuksia.
02.05.2024 9.00Alumiinipankkojen tuottavuuden korjaus on vaikeaa ja monelta osin melko mahdoton yhtälö.
02.05.2024 7.00Turvallisuutta parantavat liukuestepinnat on oltava myös pankkojen tolpissa.
02.05.2024 3.00Alumiinipankkojen "sudenkuoppa" on profiilirakenteen rajoitteet, ja materiaalin pehmeys.
02.05.2024 0.07Ultralujien pankkojen kuumasinkitys on korkealaatuinen taitolaji, mikä hallitaan toistaiseksi vasta meillä Suomessa.
02.05.2024Energiapäivä Karvialla lauantaina 4. toukokuuta - esittelyssä laajasti alan kalustoa
01.05.2024 17.00Terminator on osoittautunut yhdeksi kaikkien aikojen kestävimmistä pankoista, -mutta missä piilee XXL-keston salaisuus?
01.05.2024 15.00Tiesitkö , että pankkojen kuumasinkitys on siisti-,edullinen-, tuottava- ja turvallinen sekä tarkkaan testattu pankkopinnotus.
01.05.2024 13.00MAN TGE päivittyy uudelle tasolle
01.05.2024 12.00Sataprosenttinen muovittomuus on taito-, tekniikka-, sekä myöskin vastuulaji.
01.05.2024 11.00Tiesitkö,että : TimberRoad projektilla ladataan lisätehoa puutavara-autoihin.
01.05.2024 10.00Terminator-tekniikkaa; - "100% muoviton metallipinnoitus"
01.05.2024 9.00TimberRoad -projektille asettamamme ympäristöystävällisyyden vaatimukset täyttyvät kaikilta osin, - ja uskomme pystyvämme ylittmään Eu: asettamat vaatimukset hyvinkin selvästi.
01.05.2024 7.00Suomen raakapuun maantiekuljetusten perusyksiköksi on kasvanut 76 tonninen ja nosturillinen yhdistemmätyyppi.
01.05.2024 3.00EU-vaalikampanjassa korostetaan äänestämisen merkitystä demokratian suojelemiseksi
01.05.2024 0.07LUE TÄSTÄ! Järkälemäinen Kivirock lehti 1/2024 on ilmestynyt - lähes 250 sivua maarakennus, kaivos ja kuljetusalan asiaa
30.04.2024 17.00Mercedes-Benz G-sarjan sähköversiot saivat Suomen hinnat
30.04.2024 15.00Sähköautot: K-Latauksen verkosto kasvaa yli sadalla uuden sukupolven suurteholatauspisteellä
30.04.2024 13.00Yamahalta uusi sähkökäyttöinen "koppimönkkäri" tieliikenteeseen
30.04.2024 11.00Jeep aloitti Grand Cherokeen myynnin Suomessa
30.04.2024 9.00Suomessa runsaasti hankkeita hiilidioksidin talteenottoon - nyt panostettava myös kuljetusmahdollisuuksiin
30.04.2024 7.00Metsänomistajat voivat hakea Metsäkeskuksesta tukea ammattilaisen laatimaan suometsän hoitosuunnitelmaan
30.04.2024 3.00Energiahuollon ympäristötuet vähenivät merkittävästi vuonna 2022
30.04.2024 0.07Terminatorit, sekä TimberMaxxit ovat kehittyneet korkeatasoisella Suomen ammattiosaamisella.
29.04.2024 18.00TimberRoad perävaunu.
29.04.2024 17.00TimberRoad yhdistelmäparin kuormatilavalinta.
29.04.2024 15.00TimberRoad yhdistelmien polttoainesäästöt.
29.04.2024 14.00Tuliko tästä poishylkäytynyt visio, vai onko se kuitenkin lopulta tehokas "junantappaja"???
29.04.2024 13.00Tiesitkö,että : - Aerodynamiikka ominaisuuksien parantaminen on myös liikenneturvallisuutta.
29.04.2024 12.00Hakatun puun kokonaismäärä pieneni vuonna 2023 - energiapuuta korjattiin ennätyksellisen paljon
29.04.2024 11.00TimberRoad kehitystyö aloitetaan perävaunumallistosta.
29.04.2024 9.00Terminatoreitten tolpissa on "kaksineuvoonen" aeromuotoilu + kolmantena liikenneturvallisuus.
29.04.2024 7.00"Paluu tulevaisuuteen": -TimberRoad kehitystyö aloitetaan perävaunumallistosta.
29.04.2024 3.00Kertausta : -"Mikä on TimberRoad - projekti" ???
29.04.2024 0.07TimberRoad yhdistelmämallien synty .
29.04.2024Koostesivu : "Terminator-tekniikkaa" 1-16.
28.04.2024 15.00Alumiinikitkalevyt ja muoviliukulevyt, sekä triplat ja nostokoukutkin ovat nyt erityistarkkailun alla.
28.04.2024 13.00Triplavaimentimet ovat kaikissa pankkojemme kiinnikkeissä
28.04.2024 11.00Musta kumikoukku on muoviton, musta muovikoukku ei ole muoviton.
28.04.2024 9.00Puutavarayhdistelmian varusteet ja niitten kuormatilakoko olivat Sp- vaunujen suunnittelulle esimerkkeinä, nyt olisi syytä ajatella esimerkkiä toisinpäin.
28.04.2024 7.00Purkupankkomme on kuumasinkitty, ja esimerkillisen toimiva - kiitos kuuluu Veli Mantsiselle.
28.04.2024 3.00Kun suunnittelin Alukarikan ja niitten teippaukset vuonna 1976 oli tietotaso toinen,
28.04.2024 0.07Pinnoituskin kehittyy vain "kantapään kautta".
28.04.2024Kuumasinkittyjen pankkojen toimitusajat nopeutuvat kesäkausina.
28.04.2024KATSO TÄSTÄ 26.4. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
27.04.2024 17.00Junapankkojako toimii lastauksissa ja puruissa siirtelemättä- kaikilla tehtailla ja niitten kaikilla purkukoneilla.
27.04.2024 15.00Suomalaisen puutavarayhdistelmän kalliit "turhakkeet":- 9. Kasvaako kymmenpankkoinen "junapankkojako" nyt kuormatijojemme peruspakettimalliksi.
27.04.2024 13.00Junapankkojako on edullinen helppo ja turvallinen.- 100% liukuestepinnat myös tolpissa.
27.04.2024 12.00Puutavaranostureitten valinta on tehtävissä, joko tuottavuuden-, tai nostotehon määräämänä.
27.04.2024 11.00Onko "junapankkojako" ainut oikea???
27.04.2024 9.00Kompakti etäisyysanturi jopa 60 metrin mittausetäisyydellä
27.04.2024 7.00Autonomisesti liikkuvissa työkoneissa vakavia turvallisuuspuutteita
27.04.2024 3.00IFAT 2024: Sennebogenilta uusi purkukone
27.04.2024 0.07SKALin hallitus: Suomi ei saa tinkiä TEN-T-ydinverkosta
27.04.2024Nopeitten toimitusten varastopankot / huhtikuu 2024.
26.04.2024 17.00Liukuesteet ovat osa turvallista kuormansidontaa.
26.04.2024 15.00Uusien määräysten mukaiset "tukkipankkotällit".
26.04.2024 13.00Pankkojen kiinnitys ajoneuvorungolle.
26.04.2024 11.00Vaikuttaako pankkorakenne kuormansidontaan ???
26.04.2024 9.00Gasum rakentaa kaasutankkausaseman Raumalle
26.04.2024 7.00Uusi standardi puunkorjuuseen - tuottavuutta ja työn iloa John Deere H-sarjan metsäkoneilla
26.04.2024 3.00Kompakti etäisyysanturi jopa 60 metrin mittausetäisyydellä
26.04.2024 0.07SSAB:n osavuosikatsaus: Erikoislujat teräkset vakaat muutoin heikoilla markkinoilla
25.04.2024 17.00Terminator - tekniikkaa : Tuotekehittely.
25.04.2024 15.00Trelleborg esittelee viimeisimmät rengasinnovaatiot Intermat Construction Fair -messuilla Pariisissa, Ranskassa 24.-27. huhtikuuta
25.04.2024 13.00Nordic Bioproducts Group avasi Lappeenrantaan tehtaan, joka tuottaa innovatiivisia biomateriaaleja uudella teknologialla
25.04.2024 11.00Terminator ei ole miltään osin " puolivillainen " jäljitelmäpankko !!!
25.04.2024 9.00Terminatorien 10% kuormatilavuuslisä on tärkein Terminatoreitten tuomista eduista.
25.04.2024 7.49Ruokalista meni uusiksi - artikkelini vuodelta 2011.
25.04.2024 7.00Ponssen osavuosikatsaus Q1/2024 - Liikevoitto jäi heikoksi

Näytä lisää »