AERO-TRENDI - ONKO ILMANVASTUKSELLA MERKITYSTÄ?

23.02.2024 20.41

Aeropyöriä on ilmestynyt viime vuosina oikealta ja vasemmalta useiden valmistajien toimesta. Tarkemmin ajatellen, onkin vaikea keksiä pyöränosaa, joka ei olisi päässyt ”aerokäsittelyyn” saaden ainakin nimellisesti virtaviivaisemman muodon. Lista sisältää runkojen lisäksi muun muassa ohjaintangot, pinnat kuin myös juomapullot. Onko aerodynamiikalla merkitystä ja tarvitseeko siitä välittää? Lue pidemmälle, niin tiedät!

Pyöräilijää vastustavat voimat


Pyöräilijää vaikuttaa kaikilla ajanhetkillä joukko voimia. Niiden suuruus ja suhde toisiinsa vaihtelee ajonopeuden ja -alustan mukaan. Voimien kolmikko, jota vastaan pyöräilijä tekee työtä eteenpäin maaliviivan ylittämiseksi tai lenkiltä kotiin pääsemiseksi on seuraava:

• Mekaaninen kitka. Tämä sisältää kaiken kitkan, mitä pyörän toiminnassa ilmenee eli laakereiden pyörimiskitkan navoissa, keskiössä ja voimansiirrossa. Ketju itsessään on hyvin tehokas tapa välittää voimaa ja sen hyötysuhde onkin 98-99 % luokkaa. Niin kauan kuin pyörässä on kohtuulliset komponentit ja ne pitää ennen kaikkea kunnossa, tällä osa-alueella on vaikea saavuttaa merkittävää hyötyä ilman, että toiminta menee hifistelyksi. Esimerkiksi vaihtajarissojen tai polkimien vaihtaminen laadukkaampiin vähentää tehohäviötä vain 1 watin verran.

• Painvoima. Jos ajaminen tapahtuu maan painovoimakentän vaikutuksessa, painovoima vetää pyörän ja kuskin yhdistelmää jatkuvasti alaspäin, mikä tulee huomioitua viimeistään jyrkimmissä nousuissa. Tasamaalla painvoiman vaikutus ajonopeutta hidastavana tekijänä on hyvin pieni, etenkin jos ajo ei sisällä merkittävästi jarrutuksia ja niitä seuraavia kiihdytyksiä. Mäkiä kiipiessä tilanne on toinen, sillä kuski kirjaimellisesti nostaa itsensä ja pyöränsä yhdistettyä massaa jatkuvasti ylöspäin. Mitä enemmän nousumetrejä reitillä on ja mitä jyrkempiä nousut ovat, sitä suurempi merkitys pyörän painolla on. Tästä syystä mäkikiipijät ovat tyypillisesti hyvin kevytrakenteisia ja mäkietapeilla suositaan keveintä mahdollista kalustoa.

• Ilmanvastus. Pääsemme viimein tekstin aiheen eli ilmanvastuksen kimppuun. Nopeuden kasvaessa noin 20 km/h yli, ilmanvastus muodostaa 70-90 % pyöräilijää vastustavasta voimasta! On sanomattakin selvää, että ilmanvastuksen minimointi tulisi olla kaikkien tavoitteellisesti ajavien prioriteettilistalla ainakin jossakin määrin.

Ilmanvastuskerroin
Ilmanvastus on suuruusluokkansa johdosta tärkeä seikka, joten sen syvällisempi ymmärtäminen on hyödyksi. Se koostuu kahdesta tekijästä:

1) Ilmanvastuskertoimesta
2) Nopeudesta

Jälkimmäinen on helppo ymmärtää esimerkiksi työntämällä käden auton ikkunasta ulos 40 ja 100 km/h vauhdeilla. Neljääkymppiä ajaessa kättä vasten tuntee pienen vastuksen, kun taas moottoritienopeuksissa tilanne muistuttaa jo kädenvääntöä. Ilmanvastus on suoraan verrannollinen nopeuden neliöön; nopeuden kaksinkertaistuessa ilmanvastus nelinkertaistuu.

Ilmanvastuskerroin vaatii hieman yksityiskohtaisempaa tarkastelua. Siihen vaikuttaa tarkasteltavan kappaleen muoto ja otsapinta-alan suuruus. Ilmanvastuskerrointa voisikin kuvata kansankielellä kappaleen ”liukkaudeksi” ilmavirrassa. Mitä virtaviivaisempi ja menosuuntaan nähden pinta-alaltaan pienempi kappale on, sitä vähemmän se edellyttää voimaa ilmanvirtausta vastaan liikkuessaan.

Pyöräilijän tapauksessa ilmanvastuskerroin muodostuu pyörän ja kuskin profiilista edestäpäin tarkasteltuna. Kyseessä on yksikötön suure, jonka arvo voi olla tuhannesosia tai täysiä kokonaislukuja aina arvoon 2 asti. Alla on taulukoituna joitakin yleisien muotojen ja kappaleiden ilmanvastuskertoimia Cyclingpowerlab-sivuston mukaan.

Pyöräilijä voi vaikuttaa ”liukkauteensa” ilmavirtaa vastaan vaikuttamalla otsapinta-alaan ajoasennon kautta. Yksikkö on SI-järjestelmän mukaan neliömetri, kuten pinta-alalla yleensä. Alla on lueteltuna tyypillisiä arvoja saman em. sivuston mittausten mukaan.

Tiivistettynä, mitä matalammaksi itsensä saa taiteltua pyörän päälle, sitä pienempi ilmanvastus ja sitä kovemmin pyörä kulkee samalla tehontuotolla. Tässä ei ole sinänsä mitään uutta ja aika-ajajat sekä triathlonistit ovat hakenee tällä tapaa aerodynaamisempaa ajoasentoa jo toista vuosikymmentä.

Peesihyöty


Maantielenkeillä vetovuorojen pitäminen on lähes yhtä vanha käytäntö kuin pinnattu polkupyörän kiekko. Letkaa vetäessä joutuu tekemään tuntuvasti enemmän töitä ja etenkin vastatuuleen ajaessa voi tuntea, miten itsensä paljastaa tuulelle peesivuoroon asettuessa. Asian huomaamiseksi ei tarvita monimutkaista tutkimusjärjestelyä, sillä ainoastaan empiiriset käytännönkokemukset riittävät sen havainnointiin. Tieteestä ei ole kuitenkaan haittaa – päinvastoin sillä se laittaa mittakaavaan, että miten suuri peesihyöty todellisuudessa on.

Professori Bert Blocken on tutkinut asiaa perinpohjin ja luonut mallin, joka mallintaa tapahtumia pääjoukossa isossa maantiepyöräkilpailussa. Mallin mukaan keskellä joukko ajavaan kuskiin kohdistuu vain 6 % ilmanvastuksesta verrattuna siihen, että he olisivat matkassa yksin! Käytännössä tämä tarkoittaa, että joukon keskellä poljinteho riittäisi vain noin 15 km/h ajonopeuteen, vaikka matka taittuu silti yli 50 km/h keskinopeudella!

Tässä valossa onnistuneet, soolona tehdyt irtiotot saavat entistä koristellumman sankariviitan ylleen.

Kuinka vähentää ilmanvastusta?
Jos et pääse nauttimaan peesihyödystä, mitä voi ja kannattaa tehdä? Kaikeksi onneksi ensimmäisenä ei tarvitse suunnata kauppaan ja vaihtaa koko kalustoa virtaviivaisempaan muotoon. Tuntuvaa eroa saa huomattavasti helpommilla ja jopa ilmaisilla toimilla!

• Ajoasento. Muutokset ajoasennossa ovat yksinkertaisia ja ennen kaikkea ilmaisia toimia, mikä ei kuitenkaan tarkoita, että se olisi helppoa. Asennon madaltaminen ja otsapinnan pienentäminen parantavat aerodynamiikkaa, mutta samalla tulee ikäviä sivuvaikutuksia niinkin tärkeiden toimien kuin poljinliikkeen ja hengittämisen osalta. Mitä aerodynaamisempi asento on, sitä vähemmän optimi se on biomekaanisesti – tyypillisesti. Itselle sopivan ajoasennon löytäminen onkin asia, johon kannattaa käyttää aikaa ja vaivaa, esimeriksi bike fitin muodossa.

• Vaatteet. Lepattavat hihat ja lahkeet kuuluvat enduro- ja bike park -ajoon, mutta ovat ehdoton ei aerodynamiikkaa ajatellen. Mitä tiukemmin istuva vaatekerta on, sitä paremmin se tyypillisesti halkoo tuulta. Täysimuotoisen aika-ajoasun käyttöön ei tarvitse mennä, mutta vaatevalintaan ja vaikkapa paidan vetoketjun sulkemiseen kannattaa kiinnittää huomiota.

• Kypärä. Täysimuotoisen aerokypärän päähän istuttaminen ei ole tarpeen, sillä suuri osa moderneista kypäristä on aerodynamiikaltaan hyviä. Lisäksi ne ovat mukavampia käyttää ja näyttävät hyviltä, mitä ei voi aina sanoa aerokypärän tuomasta alien-lookista. Kypärävalintaa tehdessä on hyvä tsekata, että mitä valmistaja sanoo sen aerodynamiikasta, vaikka valinta tuleekin tehdä ennen kaikkea turvallisuus ja istuvuus edellä.

• Pyörä. Nykyaikaisista maantie- puhumattakaan aero- tai triathlonpyörästä ei löydy tyypillisesti yhtäkään pyöreää putkea ja hyvästä syystä. Siipimuoto halkoo tuulta huomattavasti pyöreää muotoa paremmin. Jos kaluston päivitys on ajankohtainen, muiden ominaisuuksien ohella aerodynamiikkaan on hyvä kiinnittää huomiota. Mitä valmistaja lupaa, onko pyörä virtaviivaisen näköinen ja ovatko vaihdevaijerit ja jarruletkut piilossa? Cervélo on ollut tällä saralla edelläkävijä alusta lähtien!

• Kiekot. Pyörivät massat eli kiekot ja renkaat ovat jokaisen maantiekuskin suosikkipuheenaihe. Yksi kiekkosetti voi olla ylitse muiden a tuntua tuulennopealta. Aerokiekot ovat tyypillisesti korkeaprofiilisia ja varustettuja litistetyillä pinnoilla (joiden väliin ei kannata työntää sormiaan kiekon pyöriessä). Muotoilulla saatava hyöty voi olla huomattava, vaikka se toisinkin pienen painosakon mukanaan. Kiekkohankintaa tehdessä on kuitenkin syytä huomioida ajo-olosuhteet, joissa kiekkoja käyttää. Pohjanmaanlakeuksilla voimakkaassa sivutuulessa ajaessa aerokiekot voivat olla nopeat, mutta pitävät samaan aikaan kuskin takuuvarmasti myös hereillä arvaamattoman luonteensa johdosta.

Tässä lyhyt oppimäärä aerodynamiikkaa pyöräilijän näkökulmasta! Toivottavasti hyödyit asiasta ja pidit tekstiä mielenkiintoisena! XXhj.15.11.2022

08.04.2024 0.07Valmet toimittaa höyryturbiiniautomaation jätteenkierrätyslaitokselle Itävaltaan
07.04.2024 18.02Onko puutavarayhdistelmien kulurakenteissa edelleenkin hyödynnettäviä Europotteja, - ja onko niitä kaikille osapuolille???.
07.04.2024 13.00Tilastokeskus: Uusien sähköautojen osuus pudonnut selvästi aiemmasta
07.04.2024 11.00Nippusidonnalle tuli aikanaan uudet määräykset, mutta mikä on tämän hetken tilanne ???
07.04.2024 9.00Hedin aloittaa Corveten maahantuojana Suomessa
07.04.2024 7.00Nimitykset: Vesa Karjalainen palvelutuotemyyjäksi Volvo Truck Center Tampereelle ja Lahteen
07.04.2024 5.00Terminator nippusidonta.
07.04.2024 3.00Kuormansidonta vaatii turvallisuuden takuuksi lisäpaukkuja ja sidonta-asetus moneltakin osin selvennystä.
07.04.2024 0.07Tervetuloa Renault Trucks Diamond Tour -koeajokiertueelle 9.4.-3.5.2024
06.04.2024 18.00Terminatoreitten pintakäsittely.
06.04.2024 17.00Nippusidontalaki kannattaa ottaa aivan tosissaan
06.04.2024 15.00Onko pankkomarkkinoinnissa vastuu siirretty "kuulijalle".
06.04.2024 14.00Junakuljetuksissa säästetään jo myös kuormansidonnassa.
06.04.2024 13.00Kuorman varmistaminen.
06.04.2024 12.00Mikä ihme teki raakapuun rautatiekuljetukset kuljetustaloudellisesti kannattaviksi ???
06.04.2024 11.00"Nippusidonnassa on vaarallisia vajavaisuuksia".
06.04.2024 10.00Onko raakapuun rautatie kuljetuskaluston käyttö kannattavaa, ja tehokasta ???
06.04.2024 10.00Satatonniset raakapuu yhdistelmät "ammuttiin harkitusti pesään".
06.04.2024 9.00Vantaan Energia valinnut AFRYn suunnittelemaan maailman suurinta lämmön kausivarastoa ja johtamaan hankkeen rakentamista
06.04.2024 7.00Terminator-tekniikkaa: - "Purkupankko".
06.04.2024 5.00Onko tuottava ja turvallinen raakapuunajo taitolajin lisäksi myös kalustolaji.
06.04.2024 3.00Logistiikkaselvitys: Kanta-Häme merkittävä tavaraliikenteen välittäjämaakunta
06.04.2024 0.07Mersun museoikään ehtinyt G-sarja uudistuu jälleen - Tarjolla myös sähköisellä voimalinjalla
06.04.2024KATSO TÄSTÄ 5.4. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
05.04.2024 18.00Muovipinnoitetut varastopankot nyt edullisesti, ja nopein- , sekä rahtivapain perilletoimituksin.
05.04.2024 17.00Terminatoreitten nopeat ja rahtivapaat perilletoimitukset 2024.
05.04.2024 15.00Fogmaker Finland Oy vahvistaa myyntitiimiään
05.04.2024 13.00Kempower lanseeraa megawattilatausjärjestelmänsä
05.04.2024 11.00Metsäalalla investoidaan - nyt kannattaa markkinoida!
05.04.2024 9.00Nosturimestarikilpailu saa jatkoa - ensimmäinen osakilpailu Mansen Mörinöillä
05.04.2024 7.00Mielestäni teippien liimaus uusiin pankkoihin on valmistajien täydellistä vastuuttomuutta.
05.04.2024 3.00Konecranes osti saksalaisen satamalaitevalmistaja Kocks Kranbaun
05.04.2024 0.07Teipit jäävät pankoista pois, ja kuumasinkitys alkaa korvata muovipinnoitteet.
04.04.2024 17.00Aluehallintoviraston ympäristöasioiden lupapalvelussa uusia karttatoimintoja
04.04.2024 15.00Traficon havaitsi rengasmarkkinoilla hyväksymättömiä nastarenkaita -
04.04.2024 13.00Lapin Kumin miljoonainvestointi Jyväskylään valmistui
04.04.2024 11.00Yllättävä lisätila puutavarayhdistelmään 2.60m leveydestä.
04.04.2024 9.00Jarno Hietasaari on nimitetty Volvo-kuorma-automyyjäksi Wetteri Powerille
04.04.2024 7.00Metsä Fibre aloittaa neuvottelut lomautuksista Kemin biotuotetehtaalla
04.04.2024 0.07Ponssen toimintamalli uudistuu
03.04.2024 17.00Kuumasinkki on teräspinnoitteista 100%:sesti muoviton.
03.04.2024 15.00Autojen ensirekisteröinneissä ei mitään uutta - käytettyjen autojen kauppa vilkastunut
03.04.2024 13.00Einari Vidgrén Säätiö palkitsee vastuullisia metsäosaajia
03.04.2024 11.00Nuorten metsien hoito lisää energiapuun saatavuutta - metsänomistajat avainroolissa
03.04.2024 10.00Energiapuun korjuumäärät ja kannattavuudet voimakkaassa kasvussa.
03.04.2024 9.00Hiabille suuri WALTCO-takalaitanostintilaus Yhdysvalloista
03.04.2024 9.00SSAB jatkaa vihreää siirtymäänsä investoinnilla fossiilivapaaseen minimill-tuotantolaitokseen Luulajaan
03.04.2024 3.00Tampereella kehitetään sujuvaa, kestävää ja käyttäjiä palvelevaa liikennettä vientimarkkinoille
03.04.2024 0.07XXL pankkojemme ominaisuudet ovat erinomaisia myös energiapuusavotoillekkin.
02.04.2024 18.45Suomen metsäkeskuksen uudistunut organisaatio panostaa tietoon ja sähköisiin palveluihin
02.04.2024 17.0022-metrisen käyttöä puolustaa käytännön tosiasiat ja raha.
02.04.2024 15.00Terminatoreitten tolpissa on "kaksineuvoonen" aeromuotoilu + kolmantena liikenneturvallisuus.
02.04.2024 13.00Onko 22 m raakapuun kuljetuksien järkeväksi perusmitaksi.
02.04.2024 12.00Mitkä seikat puoltavar 22 metristä raakapuuyhdistelmää???
02.04.2024 11.00Artikkelimme vuodelta 2022: - Kotimaista Sisua Hakevuoren puunajoon
02.04.2024 10.00Artikkeli vuodelta 2010.........
02.04.2024 9.00Energiapuu
02.04.2024 7.00NSK kehittää yhteistyössä pitkälti räätälöitävää robottikättä
02.04.2024 3.00Terminatorit, ja TimberMaxxit ovat erinomaiset pankot myös energiapuusavotoille.
02.04.2024 0.07Energiapuunkorjuu tärkeä osa metsänhoitoa ja puukauppaa
01.04.2024 18.00Nykyaikaiset ritiläautot tehostavat metsäkoneurakointia
01.04.2024 17.00Puutavaran ajo on taitolaji, mutta myöskin vahvasti välinelaji.
01.04.2024 15.00Hydoring hakee kesätyöntekijöitä - kannattaa laittaa hakemus sisään...
01.04.2024 13.00Rakentamisen liikevaihto laski vuoden 2024 helmikuussa 11,4 % vuodentakaisesta
01.04.2024 11.00Koska Eurooppa aloittaa kuorma-autokuljetusten hyödyntämisen täysteholla???
01.04.2024 9.00Sandvik esittelee 800i-sarjan kartiomurskaimet uusilla automaatio-ominaisuuksilla
01.04.2024 7.00Terminatoreitten ja TimberMaxxien kehityskaari alkoi keväällä 1976, yli 47 vuotta , ja 35 pankkomallia sitten.
01.04.2024 6.48Terminator XXL 5 testipankot toimitettiin Uuraiselle ja Jämsään.
01.04.2024 3.00Kymmenen miljoonan tutkimushankkeessa kehitetään liikkuvien työkoneiden ja ihmisten yhteistoimintaa
01.04.2024 0.07Alumiinipintojen ja jauhemaalipintojen teippauksissakin on iso vaikeusaste-ero.
31.03.2024 17.00Edistystäkin on kuitenkin jo osaltaan tapahtunut.
31.03.2024 16.00Muovi on myrkkyä Metsäteollisuudessa: -Terminatoreista poistettiin muovit.
31.03.2024 14.00Muovi on myrkkyä sellunkeitossa.
31.03.2024 13.00Lapinjärven tutkimusmetsässä kaadetaan aidanvieruspuita purkutöitä varten
31.03.2024 12.00Pankkoteipit ovat tuhoisia,turhia ja turvattomiakin.
31.03.2024 11.00Metsäteollisuuden historiaa: - Terva oli ensimmäinen metsästä saatu menestystuote.
31.03.2024 10.00Onko puutavarayhdistelmän ylimääräinen rakentaminen/ varustelu enää lainkaan järissään???
31.03.2024 9.00Eroon muovista?
31.03.2024 7.00Sähköautojen latauspiste pakolliseksi ei asuinkäytössä oleviin rakennuksiin - asennusaikaa 31.12.2024 asti
31.03.2024 4.00Valtioneuvoston varauksellinen suhtautuminen komission esitykseen EU:n pakkaus- ja pakkausjäteasetukseksi on erittäin tärkeää - Kuitupohjaisten pakkausten tulevaisuus on turvattava
31.03.2024 0.07Ajokoneissa muovimaalia kuormatiloissa, mutta ei sentään teipin teippiä.
30.03.2024 18.00Nosturikourat ovat mitä ilmeisimmin kuumasinkittävissä,- ja lopulta melko helpostikkin.
30.03.2024 17.00Kaatopäät asettavat muovittomuus savotassa toivottua haastetta.
30.03.2024 15.00Kaatopäästä nosturikouraan.
30.03.2024 13.00Puunkorjuu ja kaukokuljetus 2023 julkaistu
30.03.2024 11.00Suomi on pisimmällä ultralujien terästen sinkitystekniikassa - Saksa lujien.
30.03.2024 9.00Muovittomuus on jo kaikkien Suomen pankkovalmistajien pikku osissa , ja Ruotsissakin pulteissa.
30.03.2024 7.00Sinkitys on metallin päällystämistä korroosiolta suojaavalla sinkkikerroksella
30.03.2024 3.00Kaatopää, ja sen vetorullat ovat seuraava sinkityskohteemme.
30.03.2024 0.07Kuumasinkitys on kullanarvoinen pinnoite vihreän kullan korjuuketjulle.
29.03.2024 23.23KATSO PÄÄSIÄISEN LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
29.03.2024 18.00Meillä on nyt 100%:nen valmius 100%:seen muovittomuuteen.
29.03.2024 17.00Metsäalan kannattaa kohdata luontovaikuttajat ennakkoluulottomasti
29.03.2024 13.00Bensiinin keskihintojen nousu kiihtyi maaliskuussa 2024
29.03.2024 11.00Pankkokorkeudet vaihtelevat pääosin välillä 3.10- 3.30.
29.03.2024 9.00Pankkorunkokorkeus on sekin oma ongelmansa.
29.03.2024 7.00KH-Koneet Group vahvistaa jälleenmyyjäverkostoaan Ruotsin markkinoilla
29.03.2024 3.00Pankkokiinnikkeitten korkeuksissa on niissäkin suuria eroja.
29.03.2024 0.07Steelwrist esittelee kolmannen sukupolven kauhanpyörittäjät ja tuo markkinoille kokonaan uudet pyörivät liittimet sekä laajan valikoiman uusia työlaitteita
29.03.2024LUE TÄSTÄ! Talven jättikokoinen Metsäalan Ammattilehti on ilmestynyt

Näytä lisää »