Man aloittaa vetypolttomoottorikuorma-autojen asiakastoimitukset

10.04.2024 0.07

500_unbenannt.jpg

MAN Truck & Bus sanoo tänään julkaisemassaan tiedotteessaan tulevansa olemaan ensimmäinen eurooppalainen kuorma-auton valmistaja, joka tuo markkinoille pienen sarjan vetykäyttöisellä polttomoottorilla varustettuja kuorma-autoja. Avaukseksi suunniteltu pieni sarja noin 200 yksikköä toimitetaan asiakkaille Saksassa, Alankomaissa, Norjassa, Islannissa ja valituissa ei-eurooppalaisissa maissa jo vuonna 2025.

"MAN hTGX", kuten ajoneuvo tulee tunnetuksi, tarjoaa vaihtoehtoisen päästöttömän vaihtoehdon erikoissovelluksiin, kuten raskaiden tavaroiden kuljetukseen – rakennustöihin, säiliökuljetuksiin tai puunkuljetukseen. hTGX voi olla myös ympäristöystävällinen vaihtoehto akkukäyttöisille kuorma-autoille alueilla, joilla ei ole riittävää latausinfrastruktuuria, tai markkinoilla, joilla vetyä on jo saatavilla riittävästi. MAN luovuttaa ensimmäiset hTGX:t asiakkaille jo vuonna 2024 ja skaalaa sitä ylöspäin vuodesta 2025 lähtien. MAN on ollut Euroopan sähköisten kaupunkibussien markkinajohtaja vuodesta 2023 lähtien. 

"Jatkamme keskittymistä akkukäyttöisiin ajoneuvoihin tieliikenteen hiilidioksidipäästöjen vähentämiseksi. Tällä hetkellä ne ovat selvästi muita käyttövoimakonsepteja edellä energiatehokkuuden sekä käyttö- ja energiakustannusten suhteen. Kuitenkin kuorma-autot, joita käyttää vetykäyttöinen polttomoottori, ovat hyödyllinen lisä erikoissovelluksille ja markkinoille. Ennakoimme, että voimme parhaiten palvella valtaosaa asiakkaidemme kuljetustarpeista akkukäyttöisillä kuorma-autoilla. Erityissovelluksissa vetykäyttöinen polttomoottori tai tulevaisuudessa polttokennoteknologia on sopiva täydennys. H45 vetykäyttöinen polttomoottori perustuu testattuun D38 dieselmoottoriin ja se valmistetaan Nürnbergin moottori- ja akkutehtaalla. Tutun teknologian käyttö mahdollistaa markkinoille tulon varhaisessa vaiheessa ja antaa näin ratkaisevan sysäyksen vetyinfrastruktuurin laajentamiselle. hTGX:n avulla olemme nyt lisänneet houkuttelevan tuotteen nollapäästöiseen tuotevalikoimaamme," sanoo Friedrich Baumann, MAN Truck & Busin johtoryhmän jäsen sekä myynnin ja asiakasratkaisujen vastuuhenkilö. 

500_bildmotorh45-3.jpg

Vetykäyttö sopii erityisen hyvin erikoiskuljetustehtäviin, jotka vaativat erityistä akselikonfiguraatiota tai joissa alustan rakentamisen tarve ei jätä tilaa akuille. MAN hTGX tarjoaa suuria hyötykuormia ja maksitoimintamatkaa 600 kilometriä aluksi tarjolla olevilla 6x2 ja 6x4 vetotavoilla. Käytetty H45 vetykäyttöinen polttomoottori tuottaa 383 kW:n tai 520 hv:n tehon sekä 2500 Nm väännön 900–1300 k/min kierrosnopeudella. Vedyn suorasuihkutus moottoriin varmistaa erityisen nopean tehovasteen. Vety paineistetaan 700 baariin (CG H2) jolloin 56 kg:n vetoisella säiliöllä varustettu ajoneuvo voidaan tankata alle 15 minuutissa. 

Alle 1g CO2/tkm:n päästöillä MAN hTGX täyttää "nollapäästöiselle ajoneuvolle" uudessa EU:n CO2-lainsäädännössä asetetut kriteerit. 

Dr. Frederik Zohm, tutkimus- ja kehitysjohtaja, lisää: "Uudet CO2-säädökset EU-tasolla luokittelevat vetykäyttöiset polttomoottorilla varustetut kuorma-autot nollapäästöisiksi ajoneuvoiksi. Tämä tarkoittaa, että tämänkaltaiset ajoneuvot tukevat täysin hiilidioksidipäästötavoitteidemme saavuttamista, mikä avaa myös oven tälle pienelle sarjalle, joka täydentää akkusähköautoja. Samanaikaisesti asiakkaamme hyötyvät maasta riippuen esimerkiksi vastaavista tiemaksualennuksista. Meillä on MANin Nürnbergin tehtaalla innovatiivisin moottoriteknologia ja vuosikymmenten kokemus vedyn käytöstä polttoaineena. Hyödynnämme tätä ja esittelemme aidon MANin MAN hTGX:n kanssa. Uusi vetykäyttöinen kuorma-automme perustuu testattuun TG-ajoneuvosarjaan ja se vakuuttaa korkeimmalla laadullaan ja vaivattomalla ylläpidollaan. Tutkimme edelleen polttokennoteknologiaa akkuteknologian ja vedyntuotannon pohjalta. H2-polttoaineteknologia on myös valmisteluvaiheessa MANilla. Kuitenkin kuluu vielä useita vuosia ennen kuin teknologia on todella valmis markkinoille ja kilpailukykyinen." 

Kuten sähköajoneuvoissa, MAN ei korosta vain innovatiivisten ja luotettavien ajoneuvojen kehitystä ja tuotantoa "Simplifying Business" -lauseensa mukaisesti, vaan tukee myös asiakkaita laajalla palvelu- ja konsultointitarjonnalla vaihdettaessa dieselistä nollapäästöisiin ajoneuvoihin. 

MAN ja vety – pitkäaikainen historia 

MANilla on pitkäaikainen historia vedyn käytössä, yritys on tutkinut sitä vuosikymmeniä. MAN Truck & Bus esitteli ensimmäisen vetykäyttöisen bussin Hannoverin messuilla vuonna 1996: SL 202-kaupunkibussi oli varustettu maakaasumoottorilla, joka oli muokattu vedyn käyttöä varten. Hannoverin messujen jälkeen ajoneuvo suoritti yhdeksän kuulauden pituisen testivaiheen Erlangenissa, jonka aikana se matkusti 13 000 kilometriä ja kuljetti 60 000 matkustajaa. Bussi saapui lopulta Müncheniin vuonna 1997 ja se otettiin siellä menestyksekkäästi käyttöön säännöllisessä liikenteessä. Tätä seurasi vuonna 1998 kolme nivelbussia Münchenin lentokentälle, jotka olivat käytössä vuoteen 2008 asti, sekä lisäksi vielä 14 vetykäyttöistä bussia vuosien 2006 ja 2009 välillä. 

Aiemman ja nykyisen kokemuksen lisäksi hyötyajoneuvojen kanssa, MAN kehittää ja testaa vetykäyttöisiä moottoreita MAN Engines -divisioonalle monissa sovelluksissa maantiellä, maastossa ja vesillä. Vety sopii erityisen hyvin esimerkiksi erikoisajoneuvoihin – kuten rinnekoneisiin – junille ei-sähköistettävillä reiteillä sekä kaivinkoneisiin ja nostureihin. Sitä voidaan käyttää myös yhdistettyjen lämmitys- ja voimalaitosten kanssa, erityisesti jos tuotettua lämpöä voidaan hyödyntää lisäksi sähkön rinnalla. 

25.04.2024 15.00Trelleborg esittelee viimeisimmät rengasinnovaatiot Intermat Construction Fair -messuilla Pariisissa, Ranskassa 24.-27. huhtikuuta
25.04.2024 13.00Nordic Bioproducts Group avasi Lappeenrantaan tehtaan, joka tuottaa innovatiivisia biomateriaaleja uudella teknologialla
25.04.2024 11.00Terminator ei ole miltään osin " puolivillainen " jäljitelmäpankko !!!
25.04.2024 9.00Terminatorien 10% kuormatilavuuslisä on tärkein Terminatoreitten tuomista eduista.
25.04.2024 7.49Ruokalista meni uusiksi - artikkelini vuodelta 2011.
25.04.2024 7.00Ponssen osavuosikatsaus Q1/2024 - Liikevoitto jäi heikoksi
25.04.2024 3.00Terminatoreitten edut korostuvat sekä kesällä, että talvella.
25.04.2024 0.07Maanmittauslaitoksen ilmakuvaus- ja laserkeilauskausi käynnistyi - Taivaalla viipyilevä kone kuvaa rakennukset ja tiet
24.04.2024 18.00Tuottavuus.
24.04.2024 17.00Terminatorien perusominaisuudet ovat tuottavuus ja turvallisuus , elikkä tämä on jo mahdollista .
24.04.2024 15.00Neliakselinen 35 tonnin kokonaispainon puutavarayhdistelmän vetoauto.
24.04.2024 13.00Kohlerilta uusi HVO generaattori teollisuuskäyttöön
24.04.2024 11.00Metsätuhot vuonna 2023 -raportti: Kirjanpainajan aiheuttama kuusikuolleisuus kolminkertaistunut
24.04.2024 9.00MAN käynnistää autonomisen kuorma-auton koeajot liikenteessä
24.04.2024 7.00Traficomin katsastuksen vikatilastot julkaistu - miltei joka viides sähköauto hylättiin
24.04.2024 3.00Metso tukee kaivostoiminnan kestävää kehitystä Chilessä ja esittelee ainutlaatuisen kiertotalousratkaisun myllynvuorausten kierrätykseen
24.04.2024 0.07Viisiakselisten perävaunumallien välillä on yli 15% eroja painoissa ja kuormatilojen tilavuuksissa jopa 25% .
23.04.2024 17.00Terminator - tekniikkaa : Tuotekehittely.
23.04.2024 15.00Kaksi kovaa tuovat lisätuloja, ja toinen ja kolmas turvallisuutta.
23.04.2024 13.00Kuumasinkitys - ruostumaton ja muoviton vaihtoehto Terminatorien ja TimberMaxxien viimeistelyyn.
23.04.2024 11.00Totuus puutavarapankkojen kuormatilojen pinta-alaeroista ja syistä suuriin eroihin......puu76 -- (Artikkeli vuodelta 2014)
23.04.2024 10.00Illuusio alumiinipankkojen keveydestä , turvallisuudesta, ja tuottavuudesta on tekniikan historiaa.
23.04.2024 9.00Terminator ja TimberMaxx- tekniikkaa : Tuotekehittely.
23.04.2024 7.00HydSupply hakee osaajia palvelukseensa - katso tästä lisätietoja...
23.04.2024 3.00TAVO Oy:stä Champion voiteluaineiden virallinen jälleenmyyjä
23.04.2024 0.07MUUTOS
22.04.2024 18.30Artikkelimme vuodelta 2016: -"Yli-Insinööri Olavi H Koskisen vastine puutavara-yhdistelmän 39%:n päästövähennysvaatimusten tasosta Suomen osalta".
22.04.2024 18.00Kiinnikekorkeuksista johtuvat kuormatilaerot jopa luokkaa 0.8m3.
22.04.2024 17.00Kuorma-autoilla kuljetettujen tonnikilometrien määrä väheni vuonna 2023
22.04.2024 15.00Pohjoinen Teollisuus -suurtapahtuma on tiukasti teollisuuden ajan hermoilla
22.04.2024 13.00Uusiutuvan dieselin käyttö raidekuljetuksissa pienentää WISA-vanerien hiilidioksidipäästöjä neljänneksen
22.04.2024 11.00VTT:n vuosi 2023: Liikevaihto vahvistui ja asiakastyytyväisyys koheni
22.04.2024 9.00Pankkojen sisäleveyksiä on mittailtu, mutta runkokorkeudet tupataan peittelemään.
22.04.2024 7.00Maksimaalinen kuormarilakoko ja keveys entistäkin tärkeämpiä myöskin energiapuunkuljetuksissa.
22.04.2024 3.00Merkittävä virstanpylväs automaatioliiketoiminnassa: Valmet lanseeraa uuden sukupolven hajautetun Valmet DNAe -ohjausjärjestelmän
22.04.2024 0.07Sami Jerkku Marine Diesel Finland Oy:n toimitusjohtajaksi
21.04.2024 18.00JENZ - synonyymi hakkurille on myös murskain
21.04.2024 17.00Alumiinipankkojen kokoero selkiytymässä,. - MYÖS teräspankoissa selviä kokoeroja verrattuna Terminatormallistoon.
21.04.2024 15.00FluidFinland
21.04.2024 13.00"Triplavaimennin" kolmella kitkasäätöportaalla on esimerkki XXL-miesten pankkokehityksestämme mutta onnistummeko tekemään triplan kumisena = 100%.sesti muovittomana..
21.04.2024 11.00Digikaksonen tuo selkeitä säästöjä myös teollisuusympäristössä
21.04.2024 9.00Vaikuttaako yhdistelmän kuormatilakoko ja omapaino sen jälleenmyyntihintaan???
21.04.2024 7.00Suomeen Naton yrityskiihdyttämö ja kaksi testikeskusta
21.04.2024 3.00NSK kehittää yhteistyössä pitkälti räätälöitävää robottikättä
21.04.2024 0.07Terminatoreitten muotoilu.
21.04.2024KATSO TÄSTÄ MAAMESS 2024 -LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
20.04.2024 21.50Perustuuko puutavarayhdistelmän tuottavuusodotukset , sekä turvallisuus uskomuksiin, -vaikko jopa totuuksiin.
20.04.2024 18.00Tiesitkö että ....???
20.04.2024 17.00Muovi on myrkkyä sellunkeitossa, mutta mistä sitä sinne edelleenkin tulee???
20.04.2024 15.00Metso juhlii maailman suurimman palvelukeskuksensa avajaisia Karrathassa, Australiassa
20.04.2024 14.14Alumiinipankoillekin on mahdollista tehdä sokkijarrutuksen pitävä sidos.
20.04.2024 13.00Alumiini
20.04.2024 12.20Hyviä uutisia! -lähetys tällä viikolla Viron Tartosta, 30 juhlavuottaan viettäviltä Maamess 2024 messuilta.
20.04.2024 11.00Parker Chomerics kasvattaa sähköä johtavien vaahtomaadoitusten ja EMI-suojaustiivisteiden valikoimaa
20.04.2024 10.00Viking Forest Deloupen pankkomalli sinkittynä Kanadassa.
20.04.2024 9.00Teräs
20.04.2024 7.00Työkoneiden vuokramarkkinan odotetaan supistuvan tänä vuonna - Kasvun povataan alkavan ensi vuonna
20.04.2024 3.00Energiapäivä Karvialla lauantaina 4. toukokuuta - esittelyssä laajasti alan kalustoa
20.04.2024 0.07Pyhäsalmen kaivoksen aurinkopuiston rakentaminen alkaa
19.04.2024 18.00Materiaalivalinta - teräksissä ja teräksissä on suuria eroja.
19.04.2024 17.00Kuumasinkitys on nyt vahvasti mukana kuljetusvälineissä, ja seuraavaksi myös korjuuketjussa.
19.04.2024 15.00Kuumasinkitty pankko on käytössä täysin ruostumaton - päältä, ja sisältä !!!.
19.04.2024 13.00Kuumasinkitty pankko pysyy pitkään siistinä.
19.04.2024 12.00Wihuri Teknisen Kaupan jälkimarkkinoinnissa keskitetään palveluja
19.04.2024 11.00Pankkojen pinnoitekkin on osa tuottavuutta ja turvallisuutta: -Kuumasinkitys on ehdottomasti paras, kestävin, ja turvallisin teräksisten pankkojen pinnoitusmenetelmä.
19.04.2024 9.00Metsäalalla investoidaan - nyt kannattaa markkinoida!
19.04.2024 9.00Tamtron Group Oyj tuo markkinoille mullistavan AI-pohjaisen automaattisen materiaalien tunnistusjärjestelmän
19.04.2024 3.00Finnveran Rahoitus ja kasvu -katsaus: Valtiontukikilpailu on Suomelle myrkkyä
19.04.2024 0.07"ONKkO LAIKKA MAHOLLIST" : - Ruukilta markkinoiden lujin säänkestävä rakenneteräs/ 2011
18.04.2024 17.00TimberMaxx pankkomallisto jatkaa 100%:sella muovittomuudella.
18.04.2024 15.00Terminatorit toimitetaan ilman muoviteippejä.
18.04.2024 13.00Puutavaryhdistelmien massat ovat kasvaneet ja nippusidonta uudistuu - pankkojen kuormatila ja liikenneturvallisuus ovat nyt pankkohankinnoissa ratkaisevassa asemassa.
18.04.2024 11.00Rautapankko ruostuu, mutta Terminator ja TimberMaxx on ruostumaton.
18.04.2024 9.00Kanada on metsäteollisuusmaa, ja sitä on myöskin Suomi.
18.04.2024 7.00MAN laajentaa eTruck-valikoimaa kolmesta yli miljoonaan vaihtoehtoon
18.04.2024 3.00Työkoneiden vuokramarkkinan odotetaan supistuvan tänä vuonna - Kasvun povataan alkavan ensi vuonna
18.04.2024 0.07Markku Kallio vuonna 1985: - "Heikki, mieti ihan itse, ja aivan omalla päällä, missä puunajossa teippejä tarvitaa? "
17.04.2024 17.00Kuormakoko, ja kuorman sidonta , sekä ilmavastus ovat alumiinipankkojen sudenkuopat.
17.04.2024 13.00Mikkeliin rakenteilla S ja V Variksen uusi Scania-palvelukeskus - avajaisia vietetään loppuvuodesta 2025
17.04.2024 11.00Metsäbiotalouden tiedepaneeli: Erot metsävaroissa ja niiden laskennassa mutkistavat EU:n yhteistä metsä- ja ilmastopolitiikkaa
17.04.2024 9.00Trelleborg ja Mitas -renkaiden hintoihin korotuksia toukokuun alusta lukien
17.04.2024 7.00Nimitykset: Juha-Matti Raatikainen Witraktorin liiketoimintajohtajaksi
17.04.2024 3.00Uusi Dacia Duster sai Suomen hinnat
17.04.2024 0.07Nosturin ulottumaan kaivataan kasvua.
16.04.2024 18.00Nokian Renkaat esittelee Soil King VF -tuoteperheen suuritehoisille traktoreille
16.04.2024 17.00Kuormansidonnan vaaralliset "sudenkuopat".
16.04.2024 16.00Historiallisen korkeat kantohinnat kaikelle puulle hyvä kysyntä
16.04.2024 15.00Terminatoreitten suosion salaisuus - nerokas muotoilu ja pintakäsittely, sekä kopiomallien valmistajien suuri määrä.
16.04.2024 13.00Puutavara-autoilla suurimmat ilmanvastusvoimat ja sitä kautta suuret polttoainekulut.
16.04.2024 12.00Tuulivoimapuistojen maankäytön sopimuksia helppo parantaa
16.04.2024 11.00Onko seuraava nosturini Zeta???
16.04.2024 7.00Teollisuustuotanto väheni helmikuussa 2024 edellisestä kuukaudesta mutta kasvoi edellisestä vuodesta - kasvua metsäteollisuudessa
16.04.2024 3.00Suomalainen raakapuun kuljetusjärjestelmä on esimerkillinen.
16.04.2024 0.07Turvalasin rikkoutuminen metsäkoneessa johtuu usein onnettomuudesta
15.04.2024 15.00Suomen markkinoilla olevien pankkojen painoerot ovat minimaalisen pieniä.
15.04.2024 13.00Maksimaalinen kuormatilakoko : - Tuottavin tavoiteltava kuormatilakoko 120-130 m3!!!
15.04.2024 11.00TimberRoad yhdistelmmillä haetaan tuottavuuteen reilusti yli 10% helpotusta.
15.04.2024 10.00Puutavarapankon kuormapinta-ala on vaikea käsite.
15.04.2024 9.00TimberRoad yhdistelmien "syöttöauto".
15.04.2024 7.00Tamtron Group Oyj tuo markkinoille mullistavan AI-pohjaisen automaattisen materiaalien tunnistusjärjestelmän

Näytä lisää »