Alumiini materiaalina

17.03.2024 9.00

Alumiini on kolmanneksi yleisin alkuaine maankuoressa, jota esiintyy ainoastaan oksideina luonnossa. Primäärialumiinia valmistetaan bauksiitista elektrolyysin avulla sekä alumiinia voidaan kierrättää lähes 100 prosenttisesti. Alumiini on materiaalina yleisesti käytetty hopeanvärinen metalli, joka on pehmeä ja helposti työstettävää. Sitä voidaan käsitellä laajasti kuten mm. kylmämuokata, valssata, valaa, ekstruudata ja hitsata sekä siitä voidaan valmistaa puolivalmisteita kuten levyjä, profiileja, palkkeja, lankaa, runkoja, jauhoa, tankoa ja foliota.

Alumiinituotanto on monelta osiltaan käyttänyt alumiinin erityisominaisuuksia hyväkseen

Alumiinia käytetään sen keveyden, lujuuden, pinnanlaadun, korroosionkeston ja sähkön- sekä lämmönjohtavuuden takia erilaisissa sovelluksissa. Alumiinille myös soveltuu monet pintakäsittelyt kuten anodisointi, passivointi ja maalaus. Alumiinia käytetään jonkin verran myös ilman pintakäsittelyä, koska sen pintaan muodostuu suojaava oksidikerros, joka hidastaa huomattavasti korroosion etenemistä. Vaihtoehtoja alumiinille on mm. teräkset, titaanit ja lujitetut komposiitit.

Alumiinin ominaisuudet

Puhtaana alumiini on pehmeä metalli, mutta seostamalla muita metalleja alumiini joukkoon voidaan sitä lujittaa ja muuttaa alumiinin muitakin ominaisuuksia. Taulukoissa alla on esitetty esimerkkejä alumiiniseosten mekaanisista-, lämpö- ja sähköisistä ominaisuuksista.

Mekaaniset 10802024545660827075
Vetomurtolujuus – MPa – Rm 60 – 150 220 – 460 290 – 405 150 – 310 275 – 540
Vetomurtolujuus – MPa – Rp0,2 15-105 140 – 400 130 – 230 85 – 260 145 – 475
Tiheys – g / cm³ 2,7 3 2,7 2,7 3
Kovuus – HBW 18 – 40 55 – 138 73 – 90 40 – 94

55 –163

Kimmomoduuli – GPa 68 71 68 69 70
Poissonin kerroin 0,33 0,33 0,33 0,33 0,32
Lämpöominaisuudet
Ominaislämpö kapasiteetti – J/kg·K 900 880 900 900 870
Sulamispiste – °C 640 640 640 650 640
Lämmönjohtavuus – W/(m·K) 230 120 120 160 130
Lämpötilakerroin – (µm/m)/K 23 23 24 23 23
Max toimintalämpötila  – °C 170 200 190 170 200
Sähköiset ominaisuudet
Sähkönjohtavuus (tilavuus) – %IACS 62 30 29 42 33
Sähkönjohtavuus (paino) – %IACS 200 90 97 140 98

Materiaalin erityisominaisuudet

Alumiini on litrapainoltaan kevyt ja helposti muokattava metalli, joka on myös helposti kierrätettävää. Se kestää hyvin korroosiota pinnalle muodostuvan suojaavan oksidikerroksen takia, joka uusiutuu itsestään naarmun tullessa. Alumiini ei ole magneettinen, sillä on hyvä lämmön- sekä sähkönjohtokyky ja sitä hyödynnetään paljon elektroniikkateollisuudessa. Alumiini myös heijastaa hyvin valoa ja lämpösäteilyä, jota hyödynnetään esimerkiksi valaisimien heijastimissa ja saunan eristeissä. Alumiini on tiivistä, eristävää ja sitä hyödynnetään mm. elintarvikepakkauksissa esimerkiksi alumiinifoliossa ja mehupurkeissa.

Alumiini säilyttää ominaisuutensa myös kylmissä olosuhteissa ja siksi se on hyvä materiaali esimerkiksi lentokoneissa, joissa lämpötila voi tippua jopa -50 ℃ asteeseen. Puhdas alumiini omaa pienen lujuuden, mutta lujuutta voi kasvattaa eri menetelmin kuten muokkauslujittaminen, liuoslujittaminen, dispersiolujittaminen ja erkaumakarkaisu sekä lujittaminen muuttamalla raekokoa. Alumiinin seosaineilla saadaan halutut ominaisuudet alumiinille. Seosaineita ovat mm. pii, kupari, magnesium, rauta, mangaani, sinkki ja nikkeli.

Alumiiniprofiili ja muut käyttökohteet

Puhdasta alumiinia käytetään yleisesti vain erikoistarkoituksissa kuten sähkömoottoreiden roottoreihin, mutta alumiiniseoksilla on taas laajat käyttökohteet. Alumiiniseoksia hyödynnetään kohteissa ja rakenteissa, joissa tarvitaan keveyttä, säänkestävyyttä, lujuutta, sähkönjohtavuutta, pinnanlaatua tai materiaalia, jota on helppo työstää ja muokata. Alumiiniseoksia käytetään paljon eri teollisuudessa ja käyttökohteita löytyy mm. lentokoneissa, ajoneuvoissa, junissa, pakkausmateriaaleissa, rakennuksissa ja elektroniikkateollisuudessa.

Alumiinista valmistettuja yleisiä puolivalmisteita ovat mm. alumiiniprofiilit, levyt, palkit, nauhat, rungot ja tangot. Alumiiniprofiilit ovat suhteellisen edullinen tapa hyödyntää alumiinia. Lämmitetty alumiini pursotetaan halutun profiilin muotoisen suuttimen läpi. Profiilivaihtoehtoja on lukuisia ja ne voidaan räätälöidä käyttötarkoitukseen sopiviksi. Alumiinilevyt puolestaan yleisesti kuumavalssataan tai kylmävalssataan. Alumiinilevyä sekä nauhaa voidaan muotoilla helposti esimerkiksi syvävetämällä tai venyttämällä. Alumiiniseosten lisäksi myös muita alumiiniyhdisteitä käytetään laajasti eri teollisuudessa. Esimerkiksi alumiinioksidia käytetään kovuutensa vuoksi hiomakivissä ja hiekkapaperissa.

Alumiinin käsittelymenetelmät

Alumiinin tärkeimpiin ominaisuuksiin voidaan lujuuden ja keveyden lisäksi laskea pinnanlaatu. Valetut alumiinit tyypillisesti puhdistetaan valamisen jälkeen. Puhdistusmenetelmiä ovat mm. purseiden leikkaus, hiominen, rummuttaminen, kuulapuhallus tai koneistus. Valetun alumiinin ominaisuuksiin voidaan vaikuttaa myös lämpökäsittelyllä.

Lämpökäsittelymenetelmiä ovat mm. erkautuskarkaisu, liuotushehkutus, jännitystenpoistohehkutus ja erilaiset vanhennukset. Alumiinipinnan ominaisuuksia kuten kemiallista kestävyyttä, kulumisenkestoa, adheesiota, väriä ja likaantumattomuutta voidaan parantaa erilaisilla pintakäsittelyillä. Alumiinia käytetään myös ilman pintakäsittelyä itsestään muodostuvan oksidikerroksen ansiosta. Alumiinille soveltuvia pintakäsittelyjä ovat mm. anodisointi, passivointi, maalaus, emalointi, metallointi, muovikalvopinnoitus, mekaaninen pintakäsittely kuten harjaus, hionta, kiillotus, puhallus ja kemiallinen pintakäsittely kuten peittaus, kemiallinen kiillotus, kromatointi tai fosfatointi.

Alumiinituotteeseen voidaan myös tehdä merkintöjä kuten logoja ja tähän soveltuu menetelmät kuten tampopaino, laserkaiverrus ja silkkipaino.

Alumiinin ulkonäkö

Puhdas alumiini on hopeanväristä ja seostetut alumiinit ovat yleisesti hopean tai harmaan eri sävyjä. Alumiinivalussa olevat pintaviat ovat helposti huomattavissa ja yleisesti pinta voidaan hylätä tai hyväksyä silmämääräisesti. Yleisimmät pintaviat ovat kylmäjuoksut.

Alumiinin pinnan ulkonäköä voidaan muuttaa erilaisilla pintakäsittelymenetelmillä. Anodisointi on yksi menetelmä, jolla saadaan näyttävä pinta aikaan. Eri anodisointeja ovat mm. värianodisointi, kova-anodisointi ja kiiltoanodisointi.

Alumiinin rajoitukset ja vaihtoehdot

Osa alumiiniseoksista voivat olla hankalia pintakäsitellä johtuen epätasaisesta raerakenteesta. Esimerkiksi anodisointia ei suositella tietyille alumiiniseoksille, jos vaaditaan laadukasta pintaa. Alumiinin heikkoutena on mm. kulumisenkesto, matala sulamispiste, alhainen kovuus ja kimmokerroin. Alumiini menettää lujuuttaan yli 200 ℃ asteen lämpötilassa ja siksi ei sovellu kuumiin olosuhteiseen ilman sopivaa jäähdytysmenetelmää.

Alumiini kestää hyvin korroosiota suojaavan oksidikerroksen ansiosta, mutta alumiinia syövyttävät hapot ja emäkset sekä suunnittelussa tulee huomioida galvaaninen korroosio. Vaihtoehtoja alumiinille ovat mm. teräkset, titaani ja lujitetut komposiitit sekä joissakin tarkoituksissa myös puu.

Kierrätettävyys

Alumiini on yksi suurimman kierrätysasteen omaava metalli. Teoriassa alumiini on lähes loputtomasti uudelleenkäytettävissä, mutta yleisesti vain noin kolmasosa päätyy kierrätettäväksi. Alumiinin kierrätys on teknisesti ja taloudellisesti kannattavaa ja esimerkiksi Suomessa kaikki alumiini on joko tuotu maahan tai se on kierrätettyä alumiinia. Kierrätetyn alumiinin sulatus vie vain 5 prosenttia louhitun alumiinin kuluttamasta energiasta. Alumiinin alhainen sulamislämpötila helpottaa myös kierrätyksessä. Luonnossa alumiini ei hajoa helposti ja aiheuttaa pääasiassa esteettistä haittaa.

Merkinnät ja tuotenimet

Alumiiniseokset jaotellaan eri sarjoihin niiden seosaineiden perusteella. Sarjat ovat esitelty taulukossa alla. Sarjat voidaan esittää eurooppalaisen nimikejärjestelmän mukaisesti esimerkiksi EN-AW-6061, jossa EN on etuliite, A tarkoittaa alumiinia, W muokattua tuotetta ja 6061 on 6000-sarjaan kuuluva tietty alumiiniseos. Sarja 1000 sisältää kaupallisesti puhtaimmat alumiinit.

SarjaPääseosaineKäyttöesimerkki
1000 >99 % alumiini Sähkönsiirto, elektroniikkateollisuus
2000 Kupari Yleensä maalattuna, lentokoneteollisuus
3000 Mangaani Lämmönsiirto, keittiövälineet, juomatölkit
4000 Pii Hitsauslanka
5000 Magnesium Rakennusteollisuus, paineastiat, meriteollisuus
6000 Magnesium ja Pii Rakennusteollisuus, rekat
7000 Sinkki Lentokoneteollisuus
8000 Muut seosaineet Alumiinifolio
9000 Käyttämätön Valmiustila

Alumiinit voidaan nimetä myös muita nimikejärjestelmiä hyödyntäen. Nimikejärjestelmiä on mm. EN, ISO, AA ja JIS. Muita merkintöjä on voi olla mm. kirjainyhdistelmä merkinnät eri valumenetelmille, lämpökäsitellyille ja muokkauslujituksille. Esimerkiksi S hiekkavalulle, T1 tarkoittaa kontrolloitua jäähdytystä ja luonnollisesti vanhennettua ja H1X tarkoittaa muokkauslujitettua.

Standardit

Alumiiniin liittyvät standardit koskevat mm. nimikkeitä, termien määritelmiä, tilojen tunnuksia, materiaalien ominaisuuksia, tuotteiden mitta- ja muototoleransseja, teknisiä toimitusehtoja sekä alumiinille soveltuvat testausmenetelmät. Standardeita on myös laadittu eri alumiinituotteille kuten valssatut levytuotteet, harkot, valut, putket, tangot, profiilit, langat, takeet ja kierrätysmetalli.XXhj.17.3.2024

03.04.2024 11.00Nuorten metsien hoito lisää energiapuun saatavuutta - metsänomistajat avainroolissa
03.04.2024 10.00Energiapuun korjuumäärät ja kannattavuudet voimakkaassa kasvussa.
03.04.2024 9.00Hiabille suuri WALTCO-takalaitanostintilaus Yhdysvalloista
03.04.2024 9.00SSAB jatkaa vihreää siirtymäänsä investoinnilla fossiilivapaaseen minimill-tuotantolaitokseen Luulajaan
03.04.2024 3.00Tampereella kehitetään sujuvaa, kestävää ja käyttäjiä palvelevaa liikennettä vientimarkkinoille
03.04.2024 3.00Miksi teimme nyt Evolution malliston???
03.04.2024 0.07XXL pankkojemme ominaisuudet ovat erinomaisia myös energiapuusavotoillekkin.
02.04.2024 18.45Suomen metsäkeskuksen uudistunut organisaatio panostaa tietoon ja sähköisiin palveluihin
02.04.2024 17.0022-metrisen käyttöä puolustaa käytännön tosiasiat ja raha.
02.04.2024 15.00Terminatoreitten tolpissa on "kaksineuvoonen" aeromuotoilu + kolmantena liikenneturvallisuus.
02.04.2024 13.00Onko 22 m raakapuun kuljetuksien järkeväksi perusmitaksi.
02.04.2024 12.00Mitkä seikat puoltavar 22 metristä raakapuuyhdistelmää???
02.04.2024 11.00Artikkelimme vuodelta 2022: - Kotimaista Sisua Hakevuoren puunajoon
02.04.2024 10.00Artikkeli vuodelta 2010.........
02.04.2024 9.00Energiapuu
02.04.2024 7.00NSK kehittää yhteistyössä pitkälti räätälöitävää robottikättä
02.04.2024 3.00Terminatorit, ja TimberMaxxit ovat erinomaiset pankot myös energiapuusavotoille.
02.04.2024 0.07Energiapuunkorjuu tärkeä osa metsänhoitoa ja puukauppaa
01.04.2024 18.00Nykyaikaiset ritiläautot tehostavat metsäkoneurakointia
01.04.2024 17.00Puutavaran ajo on taitolaji, mutta myöskin vahvasti välinelaji.
01.04.2024 15.00Hydoring hakee kesätyöntekijöitä - kannattaa laittaa hakemus sisään...
01.04.2024 13.00Rakentamisen liikevaihto laski vuoden 2024 helmikuussa 11,4 % vuodentakaisesta
01.04.2024 11.00Koska Eurooppa aloittaa kuorma-autokuljetusten hyödyntämisen täysteholla???
01.04.2024 9.00Sandvik esittelee 800i-sarjan kartiomurskaimet uusilla automaatio-ominaisuuksilla
01.04.2024 7.00Terminatoreitten ja TimberMaxxien kehityskaari alkoi keväällä 1976, yli 47 vuotta , ja 35 pankkomallia sitten.
01.04.2024 6.48Terminator XXL 5 testipankot toimitettiin Uuraiselle ja Jämsään.
01.04.2024 3.00Kymmenen miljoonan tutkimushankkeessa kehitetään liikkuvien työkoneiden ja ihmisten yhteistoimintaa
01.04.2024 0.07Alumiinipintojen ja jauhemaalipintojen teippauksissakin on iso vaikeusaste-ero.
31.03.2024 17.00Edistystäkin on kuitenkin jo osaltaan tapahtunut.
31.03.2024 16.00Muovi on myrkkyä Metsäteollisuudessa: -Terminatoreista poistettiin muovit.
31.03.2024 14.00Muovi on myrkkyä sellunkeitossa.
31.03.2024 13.00Lapinjärven tutkimusmetsässä kaadetaan aidanvieruspuita purkutöitä varten
31.03.2024 12.00Pankkoteipit ovat tuhoisia,turhia ja turvattomiakin.
31.03.2024 11.00Metsäteollisuuden historiaa: - Terva oli ensimmäinen metsästä saatu menestystuote.
31.03.2024 10.00Onko puutavarayhdistelmän ylimääräinen rakentaminen/ varustelu enää lainkaan järissään???
31.03.2024 9.00Eroon muovista?
31.03.2024 7.00Sähköautojen latauspiste pakolliseksi ei asuinkäytössä oleviin rakennuksiin - asennusaikaa 31.12.2024 asti
31.03.2024 4.00Valtioneuvoston varauksellinen suhtautuminen komission esitykseen EU:n pakkaus- ja pakkausjäteasetukseksi on erittäin tärkeää - Kuitupohjaisten pakkausten tulevaisuus on turvattava
31.03.2024 0.07Ajokoneissa muovimaalia kuormatiloissa, mutta ei sentään teipin teippiä.
30.03.2024 18.00Nosturikourat ovat mitä ilmeisimmin kuumasinkittävissä,- ja lopulta melko helpostikkin.
30.03.2024 17.00Kaatopäät asettavat muovittomuus savotassa toivottua haastetta.
30.03.2024 15.00Kaatopäästä nosturikouraan.
30.03.2024 13.00Puunkorjuu ja kaukokuljetus 2023 julkaistu
30.03.2024 11.00Suomi on pisimmällä ultralujien terästen sinkitystekniikassa - Saksa lujien.
30.03.2024 9.00Muovittomuus on jo kaikkien Suomen pankkovalmistajien pikku osissa , ja Ruotsissakin pulteissa.
30.03.2024 7.00Sinkitys on metallin päällystämistä korroosiolta suojaavalla sinkkikerroksella
30.03.2024 3.00Kaatopää, ja sen vetorullat ovat seuraava sinkityskohteemme.
30.03.2024 0.07Kuumasinkitys on kullanarvoinen pinnoite vihreän kullan korjuuketjulle.
29.03.2024 23.23KATSO PÄÄSIÄISEN LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
29.03.2024 18.00Meillä on nyt 100%:nen valmius 100%:seen muovittomuuteen.
29.03.2024 17.00Metsäalan kannattaa kohdata luontovaikuttajat ennakkoluulottomasti
29.03.2024 13.00Bensiinin keskihintojen nousu kiihtyi maaliskuussa 2024
29.03.2024 11.00Pankkokorkeudet vaihtelevat pääosin välillä 3.10- 3.30.
29.03.2024 9.00Pankkorunkokorkeus on sekin oma ongelmansa.
29.03.2024 7.00KH-Koneet Group vahvistaa jälleenmyyjäverkostoaan Ruotsin markkinoilla
29.03.2024 3.00Pankkokiinnikkeitten korkeuksissa on niissäkin suuria eroja.
29.03.2024 0.07Steelwrist esittelee kolmannen sukupolven kauhanpyörittäjät ja tuo markkinoille kokonaan uudet pyörivät liittimet sekä laajan valikoiman uusia työlaitteita
29.03.2024LUE TÄSTÄ! Talven jättikokoinen Metsäalan Ammattilehti on ilmestynyt
28.03.2024 18.00Puutavara-autojen apurunkoprofiileissa suuria eroja.
28.03.2024 17.00Miksi alumiini on edelleen pankkojen raaka-aine???
28.03.2024 15.00Suomeen Naton yrityskiihdyttämö ja kaksi testikeskusta
28.03.2024 13.00Puutavara-auton apurunkopaketit vaativat ammattitaitoa ja vastuullisuutta.
28.03.2024 7.00Malminetsinnän ja kaivostoiminnan investoinnit kasvoivat 2023
28.03.2024 3.00Alumiini materiaalina
28.03.2024 0.07Markus Ritala nimitetty Sajas Groupin toimitusjohtajaksi
27.03.2024 17.00Ranuasta kaavaillaan yli 120 tuulivoimalan tuulivoimapuistoa
27.03.2024 15.00Kymmenen miljoonan tutkimushankkeessa kehitetään liikkuvien työkoneiden ja ihmisten yhteistoimintaa
27.03.2024 13.00Henry Äyräväinen nimitetty Nisula Forestin aluemyyntipäälliköksi
27.03.2024 11.00Valmet toimittaa Valmet DNA -automaatiojärjestelmän Lostockin jätteenpolttolaitokselle Northwichiin Isoon-Britanniaan
27.03.2024 9.00Puutavarapankko
27.03.2024 7.00Mikä muutti raakapuun junakuljetukset kannattavaksi???
27.03.2024 3.00Alumiinipankkojen teko kannattavaa, mutta niitten käyttö on pitkässä juoksussa taattu katastrofi.
27.03.2024 0.07Onko auton pankkojen siirtely turhaa työtä, ja siis turhaa ajan hukkaa????
27.03.2024Alumiini
26.03.2024 17.00100%:set liukuestepinnat vähensivät nippusiteitten tarpeen liki nollaan.
26.03.2024 15.00.TerminatorTekniikkaa: -"Paukku ja Pupu"-.
26.03.2024 13.00Onko Suomen junavaunujen pankkomallit yksi osaselitys Sp-vaunuilla junakuljetusten kilpailukyvyn säilymiseen.
26.03.2024 11.00Ajokortin ulkoasu uudistuu vastaamaan nykyaikaisia turvavaatimuksia
26.03.2024 10.00Kehitin 70-luvulla kevyen alumiinipankon, ja 90 luvulla vieläkin kevyemmän teräksisen "reikäpankon"
26.03.2024 9.00Pohjoinen Teollisuus -suurtapahtuma on tiukasti teollisuuden ajan hermoilla
26.03.2024 7.00Ensimmäinen julkinen latausdemonstraatio yli 700 kW:n ja 1 000 A:n teholla sähköauton kanssa
26.03.2024 3.00Junavaunupankoissa pankkojen siirtely todettiin hankalaksi, ja turhaksi.
26.03.2024 0.07Metsästäjäliitto: Mökkiläisten apua kaivataan vieraspetotalkoisiin
25.03.2024 15.00Päivittynyt Vito-mallisto on saatavana sekä taka- että nelivetoisina
25.03.2024 13.00TimberRoad paketilla selvä lastausetu,
25.03.2024 11.00AMMATTILEHTI KOEAJAA: Iveco Daily 35S16A8V Hi-Matic - Perus Daily
25.03.2024 9.00Nosturimalleista on kymmeniä eri mielipiteitä - puut, ja ajot ovat liki samoja.
25.03.2024 7.00Muovipinnoitettujen Terminator XXL pankkomallien varaston tyhjennysmyynti .
25.03.2024 3.00Terminator XXL aero 6 on kevyt peruspankko maanteittemme 12 pankkoiseen perusjuhtaan.
25.03.2024 0.07TÄSSÄ ON AJANTASAINEN, liki 300 Terminatorin valmisvaraston mitat ja pankkomäärät, sekä toimitusten pinnoitevaihtoehdot.
24.03.2024 17.0076-tonnisten painot kuormaajalla - omapainoissa järkyttävänkin suuria eroja!!!
24.03.2024 16.00Volvo Trucksin uudet kuorma-autot ja ominaisuudet ? kaikki tarvittava tieto
24.03.2024 15.00Mikä on 76-tonnisen puutavarayhdistelmän järkevä omapaino???
24.03.2024 13.00Pankkorunkojen ja kiinnikkeitten korkeuserojen merkitys suuri.
24.03.2024 12.30Nyt lähtee muutama sata Terminatoria tosi "halavalla":!!!
24.03.2024 11.00Valmet toimittaa uuden keittimen yläerottimen Södra Cellin Mönsteråsin tehtaalle Ruotsiin
24.03.2024 9.00Minimikorkuisen pankkorungon hyödyt ja haitat.
24.03.2024 7.00Malminetsinnän ja kaivostoiminnan investoinnit kasvoivat 2023
24.03.2024 3.00Suomeen Naton yrityskiihdyttämö ja kaksi testikeskusta
24.03.2024 0.07Oripään Hakepalvelu Oy: Lisää haketustehoa kasvavaan kysyntään

Näytä lisää »