T. ja J. Kivioja Oy: Energia-alan kokonaispalvelua

12.03.2024 7.00

hakkuri1.jpg

T. ja J. Kivioja Oy otti käyttöön uuden Jenz -autohakkurin uuden vuoden alla, millä vahvistetaan energia-alan palvelukokonaisuutta.

(kuva yllä: T. ja J. Kivioja Oy:n uusi autohakkuri koostuu Jenz HEM 583 Hybrid hakkurista, Mercedes-Benz Arocs 4153 8x4 alustasta ja Palfinger Epsilon TL15 ohjaamonosturista.)

Halsualainen, 1960-luvulla toimintansa aloittanut perheyritys T. ja J. Kivioja Oy tuottaa, myy ja toimittaa laadukkaita turve- ja haketuotteita eri toimijoille vahvalla kokemuksella ja ammattitaidolla sekä ostaa energiapuuta.

- Tarjoamamme palvelut ovat vuosikymmenien saatossa monipuolistuneet ja niiden taustalla on pitkä kokemus sekä vankka ammattitaito. Yrityksemme toteuttaa turvetuotantoa, kasvu- ja kuiviketurpeen sekä hakkeen myyntiä, energiapuun ostoa, koneurakointia ja kuljetuspalveluita laajalla kalustolla. Työllistämme vaihtelevasti vuoden ajan mukaan 20-30 henkilöä sekä laajasti yhteistyökumppaneita, kertoo Juha Kivioja, joka pyörittää toimintaa yhdessä siskonsa Hilkka Karjalaisen kanssa:

- Olemme kuljettaneet turvetta vuodesta 1980 ja turvetuotannon sekä koneurakoinnin aloitimme 1990-luvun alussa. Teemme kokonaisvaltaista turveurakointia uusien soiden käyttöönotosta - mikä tänä päivänä on vähäistä - turpeen kuljetukseen Suomessa ja olemme toimineet myös Ruotsissa turvetuotannossa.

hakkuri3.jpg

(kuva: Uudella autohakkurilla operoidaan pääasiassa metsäteiden varsilla ja jonkin verran myös terminaaleissa.)

Energiapuu kasvanut turpeen tukijalaksi 

Turve on edelleen pääroolissa yrityksen toiminnassa mutta alan haasteiden takia energiapuu on otettu toiseksi tukijalaksi ja se kasvaa nyt vahvasti.

- Turvetta tuotetaan edelleen hyviä määriä erityisesti kasvu- ja kuivikekäyttöön sekä myös energian tuottamiseenkin. Ensimmäiset energiapuut ostettiin vuonna 2019 ja aluksi toiminta oli pienimuotoista mutta sitten sitä alettiin kasvattamaan. Toiminta perustuu energiapuun ostoon joko hankintakauppana tai pystykauppana, jolloin puunkorjuu ja kuljetus tienvarteen hoituu yhteistyökumppaneiden toimesta. Aiemmin ostimme myös kaiken haketuksen palveluna alan toimijoilta mutta koska kiireisenä lämmityskautena haketuskapasiteetti alkoi rajoittaa toiminnan kasvattamista, päätimme investoida omaan autohakkuriin. Sillä haketetaan pääasiassa oman hankinnan kautta tulevaa puuta sekä jonkin verran asiakkaidemme kasoja eli tarkoituksena ei ole lähteä myymään haketuspalvelua. Ja ostamme lisäksi jatkossakin haketusta urakointiin keskittyviltä toimijoilta. Omaa kuljetuskapasiteettia meiltä löytyy viiden ketjupurkavan turve/hake täysyhdistelmän verran, sanoo Kivioja. 

Nopea saatavuus ratkaisi hakkurikaupan

Autohakkuri-investointia mietittäessä törmättiin kaluston saatavuusongelmiin.

- Uusien autohakkureiden toimitusajat tehdastilauksina tuntuvat olevan todella pitkät eri valmistajilla eikä hyviä vähän ajettujakaan tuntunut markkinoilta löytyvän. Kun saimme tiedon että Ideachip Machine Oy:llä oli valmistunut varastokoneeksi uusi Jenz HEM 583 Hybrid autohakkuri Mercedes-Benz Arocs 4153 8x4 alustalla ja Palfinger Epsilon TL15 ohjaamonosturilla, kiinnostuimme siitä välittömästi. Ja kun olimme kuulleet Jenzistä hyvää alan toi- mijoilta niin kaupathan siitä Jukka Humalaisen kanssa käteltiin, niin että saimme hakkurin käyttöön tämän lämmityskauden kiireisiin, sanoo Kivioja. 

Jenz ja Ideachip Machine on toteuttanut vastaavia autohakkuripaketteja runsaasti, joten kokonaisuus oli Kiviojan mielestä laadukas ja juuri tarpeeseen sopiva:

- Kyllä siinä on kaikki asiat juuri niin kuin pitää eikä mieleen ole tullut oikein mitään, minkä olisi voinut tehdä toisin. Jos olisimme lähteneet itse speksaamaan pakettia ja tehdastilamaan kaikki palapelin palaset juuri omien toiveidemme mukaan, niin lopputulos olisi ollut varmaan hyvin samanlainen kuin tämä varastokone, mutta aikaa olisi hukattu parin lämmityskauden verran.

hakkuri2.jpg 

(kuva: T. ja J. Kivioja Oy:n kuljettaja Aaro Anttilan uusi Jenz autohakkuri on vakuuttanut ensitunneista lähtien: - Haketusteho on suuri, hydraulisessa heittimessä riittää paukkuja samoin kun nosturissa on tarpeeksi ulottuvuutta ja voimaa. Myös kaikissa rakenneratkaisuissa on mietitty kuljettajan päivittäistä tekemistä.)

Autohakkurin kanssa päästy nopeasti sinuiksi

Uusi Jenz hakkuri saatiin Halsualle juuri uuden vuoden kynnyksellä ja sen käyttöönotto on sujunut kaikin puolin hyvin.

- Ainahan näin teknisessä vehkeessä on aluksi jotain säädeltävää mutta kokonaisuuteen olemme varsin tyytyväisiä ensimmäisten käyttöviikkojen jälkeen. Laitteen luovutuksen yhteydessä Ideachip Machinella Mäntyharjulla kolme kuljettajaamme sai hakkurin tekniikkaan ja sen käyttöön peruskoulutuksen. Ja jossain vaiheessa kun kuljettajat ovat vähän sinuiksi uuden työkalunsa kanssa niin heille järjestetään toinen koulutustilaisuus, sanoo Kivioja. 

Kuljettaja Aaro Anttilan uusi Jenz autohakkuri on vakuuttanut ensitunneista lähtien:

- Haketusteho on suuri, hydraulisessa heittimessä riittää paukkuja samoin kun nosturissa on tarpeeksi ulottuvuutta ja voimaa. Myös kaikissa rakenneratkaisuissa on mietitty kuljettajan päivittäistä tekemistä. Alustana oleva 4-akselinen Actros etenee luotettavasti pahemmissakin paikoissa ja on yllättävän ketterä pitkärunkoiseksi autoksi.

hakkuri5.jpg

(kuva: Hakkeen kuljetukseen T. ja J. Kivioja Oy:ltä löytyy viisi ketjupurkavaa yhdistelmää.)

Haketusta viiden maakunnan alueella

Uudella autohakkurilla operoidaan pääasiassa Keski-Pohjanmaan alueella.

- Mutta Halsuan sijanti on sellainen että muutaman kymmenen kilometrin säteellä on neljä muuta maakuntaa joten voidaan sanoa että haketusta tehdään viiden maakunnan alueella, huomauttaa Kivioja.

Haketus tapahtuu pääasiassa metsäteiden varsilla mutta jonkin verran käydään terminaaleissa tekemässä karsittua rankaa.

- Hakkuutähteistä tehdään varmaan puolet hakkeesta ja toinen puoli raaka-aineesta on kokopuuta ja rankaa, minkä osuus on kasvussa. Tuotettu hake kuljetetaan Kokkolan ja Pietarsaaren suuriin lämpölaitoksiin sekä kunnallisiin laitoksiin Halsualle, Kinnulaan, Kivijärvelle ja Kälviälle, luettelee Juha Kivioja.

hakkuri4.jpg

(kuva: Jenz HEM 583 Hybrid hakkuri ottaa voiman omasta 530 hevosvoiman MTU-moottorista; rummulle saadaan täysi teho kun nosturille ja heittimelle tarvittava voima tulee auton moottorista.)

   

03.04.2024 9.00Hiabille suuri WALTCO-takalaitanostintilaus Yhdysvalloista
03.04.2024 9.00SSAB jatkaa vihreää siirtymäänsä investoinnilla fossiilivapaaseen minimill-tuotantolaitokseen Luulajaan
03.04.2024 3.00Tampereella kehitetään sujuvaa, kestävää ja käyttäjiä palvelevaa liikennettä vientimarkkinoille
03.04.2024 3.00Miksi teimme nyt Evolution malliston???
03.04.2024 0.07XXL pankkojemme ominaisuudet ovat erinomaisia myös energiapuusavotoillekkin.
02.04.2024 18.45Suomen metsäkeskuksen uudistunut organisaatio panostaa tietoon ja sähköisiin palveluihin
02.04.2024 17.0022-metrisen käyttöä puolustaa käytännön tosiasiat ja raha.
02.04.2024 15.00Terminatoreitten tolpissa on "kaksineuvoonen" aeromuotoilu + kolmantena liikenneturvallisuus.
02.04.2024 13.00Onko 22 m raakapuun kuljetuksien järkeväksi perusmitaksi.
02.04.2024 12.00Mitkä seikat puoltavar 22 metristä raakapuuyhdistelmää???
02.04.2024 11.00Artikkelimme vuodelta 2022: - Kotimaista Sisua Hakevuoren puunajoon
02.04.2024 10.00Artikkeli vuodelta 2010.........
02.04.2024 9.00Energiapuu
02.04.2024 7.00NSK kehittää yhteistyössä pitkälti räätälöitävää robottikättä
02.04.2024 3.00Terminatorit, ja TimberMaxxit ovat erinomaiset pankot myös energiapuusavotoille.
02.04.2024 0.07Energiapuunkorjuu tärkeä osa metsänhoitoa ja puukauppaa
01.04.2024 18.00Nykyaikaiset ritiläautot tehostavat metsäkoneurakointia
01.04.2024 17.00Puutavaran ajo on taitolaji, mutta myöskin vahvasti välinelaji.
01.04.2024 15.00Hydoring hakee kesätyöntekijöitä - kannattaa laittaa hakemus sisään...
01.04.2024 13.00Rakentamisen liikevaihto laski vuoden 2024 helmikuussa 11,4 % vuodentakaisesta
01.04.2024 11.00Koska Eurooppa aloittaa kuorma-autokuljetusten hyödyntämisen täysteholla???
01.04.2024 9.00Sandvik esittelee 800i-sarjan kartiomurskaimet uusilla automaatio-ominaisuuksilla
01.04.2024 7.00Terminatoreitten ja TimberMaxxien kehityskaari alkoi keväällä 1976, yli 47 vuotta , ja 35 pankkomallia sitten.
01.04.2024 6.48Terminator XXL 5 testipankot toimitettiin Uuraiselle ja Jämsään.
01.04.2024 3.00Kymmenen miljoonan tutkimushankkeessa kehitetään liikkuvien työkoneiden ja ihmisten yhteistoimintaa
01.04.2024 0.07Alumiinipintojen ja jauhemaalipintojen teippauksissakin on iso vaikeusaste-ero.
31.03.2024 17.00Edistystäkin on kuitenkin jo osaltaan tapahtunut.
31.03.2024 16.00Muovi on myrkkyä Metsäteollisuudessa: -Terminatoreista poistettiin muovit.
31.03.2024 14.00Muovi on myrkkyä sellunkeitossa.
31.03.2024 13.00Lapinjärven tutkimusmetsässä kaadetaan aidanvieruspuita purkutöitä varten
31.03.2024 12.00Pankkoteipit ovat tuhoisia,turhia ja turvattomiakin.
31.03.2024 11.00Metsäteollisuuden historiaa: - Terva oli ensimmäinen metsästä saatu menestystuote.
31.03.2024 10.00Onko puutavarayhdistelmän ylimääräinen rakentaminen/ varustelu enää lainkaan järissään???
31.03.2024 9.00Eroon muovista?
31.03.2024 7.00Sähköautojen latauspiste pakolliseksi ei asuinkäytössä oleviin rakennuksiin - asennusaikaa 31.12.2024 asti
31.03.2024 4.00Valtioneuvoston varauksellinen suhtautuminen komission esitykseen EU:n pakkaus- ja pakkausjäteasetukseksi on erittäin tärkeää - Kuitupohjaisten pakkausten tulevaisuus on turvattava
31.03.2024 0.07Ajokoneissa muovimaalia kuormatiloissa, mutta ei sentään teipin teippiä.
30.03.2024 18.00Nosturikourat ovat mitä ilmeisimmin kuumasinkittävissä,- ja lopulta melko helpostikkin.
30.03.2024 17.00Kaatopäät asettavat muovittomuus savotassa toivottua haastetta.
30.03.2024 15.00Kaatopäästä nosturikouraan.
30.03.2024 13.00Puunkorjuu ja kaukokuljetus 2023 julkaistu
30.03.2024 11.00Suomi on pisimmällä ultralujien terästen sinkitystekniikassa - Saksa lujien.
30.03.2024 9.00Muovittomuus on jo kaikkien Suomen pankkovalmistajien pikku osissa , ja Ruotsissakin pulteissa.
30.03.2024 7.00Sinkitys on metallin päällystämistä korroosiolta suojaavalla sinkkikerroksella
30.03.2024 3.00Kaatopää, ja sen vetorullat ovat seuraava sinkityskohteemme.
30.03.2024 0.07Kuumasinkitys on kullanarvoinen pinnoite vihreän kullan korjuuketjulle.
29.03.2024 23.23KATSO PÄÄSIÄISEN LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
29.03.2024 18.00Meillä on nyt 100%:nen valmius 100%:seen muovittomuuteen.
29.03.2024 17.00Metsäalan kannattaa kohdata luontovaikuttajat ennakkoluulottomasti
29.03.2024 13.00Bensiinin keskihintojen nousu kiihtyi maaliskuussa 2024
29.03.2024 11.00Pankkokorkeudet vaihtelevat pääosin välillä 3.10- 3.30.
29.03.2024 9.00Pankkorunkokorkeus on sekin oma ongelmansa.
29.03.2024 7.00KH-Koneet Group vahvistaa jälleenmyyjäverkostoaan Ruotsin markkinoilla
29.03.2024 3.00Pankkokiinnikkeitten korkeuksissa on niissäkin suuria eroja.
29.03.2024 0.07Steelwrist esittelee kolmannen sukupolven kauhanpyörittäjät ja tuo markkinoille kokonaan uudet pyörivät liittimet sekä laajan valikoiman uusia työlaitteita
29.03.2024LUE TÄSTÄ! Talven jättikokoinen Metsäalan Ammattilehti on ilmestynyt
28.03.2024 18.00Puutavara-autojen apurunkoprofiileissa suuria eroja.
28.03.2024 17.00Miksi alumiini on edelleen pankkojen raaka-aine???
28.03.2024 15.00Suomeen Naton yrityskiihdyttämö ja kaksi testikeskusta
28.03.2024 13.00Puutavara-auton apurunkopaketit vaativat ammattitaitoa ja vastuullisuutta.
28.03.2024 7.00Malminetsinnän ja kaivostoiminnan investoinnit kasvoivat 2023
28.03.2024 3.00Alumiini materiaalina
28.03.2024 0.07Markus Ritala nimitetty Sajas Groupin toimitusjohtajaksi
27.03.2024 17.00Ranuasta kaavaillaan yli 120 tuulivoimalan tuulivoimapuistoa
27.03.2024 15.00Kymmenen miljoonan tutkimushankkeessa kehitetään liikkuvien työkoneiden ja ihmisten yhteistoimintaa
27.03.2024 13.00Henry Äyräväinen nimitetty Nisula Forestin aluemyyntipäälliköksi
27.03.2024 11.00Valmet toimittaa Valmet DNA -automaatiojärjestelmän Lostockin jätteenpolttolaitokselle Northwichiin Isoon-Britanniaan
27.03.2024 9.00Puutavarapankko
27.03.2024 7.00Mikä muutti raakapuun junakuljetukset kannattavaksi???
27.03.2024 3.00Alumiinipankkojen teko kannattavaa, mutta niitten käyttö on pitkässä juoksussa taattu katastrofi.
27.03.2024 0.07Onko auton pankkojen siirtely turhaa työtä, ja siis turhaa ajan hukkaa????
27.03.2024Alumiini
26.03.2024 17.00100%:set liukuestepinnat vähensivät nippusiteitten tarpeen liki nollaan.
26.03.2024 15.00.TerminatorTekniikkaa: -"Paukku ja Pupu"-.
26.03.2024 13.00Onko Suomen junavaunujen pankkomallit yksi osaselitys Sp-vaunuilla junakuljetusten kilpailukyvyn säilymiseen.
26.03.2024 11.00Ajokortin ulkoasu uudistuu vastaamaan nykyaikaisia turvavaatimuksia
26.03.2024 10.00Kehitin 70-luvulla kevyen alumiinipankon, ja 90 luvulla vieläkin kevyemmän teräksisen "reikäpankon"
26.03.2024 9.00Pohjoinen Teollisuus -suurtapahtuma on tiukasti teollisuuden ajan hermoilla
26.03.2024 7.00Ensimmäinen julkinen latausdemonstraatio yli 700 kW:n ja 1 000 A:n teholla sähköauton kanssa
26.03.2024 3.00Junavaunupankoissa pankkojen siirtely todettiin hankalaksi, ja turhaksi.
26.03.2024 0.07Metsästäjäliitto: Mökkiläisten apua kaivataan vieraspetotalkoisiin
25.03.2024 17.00Suomen metsäkeskuksen tulevaisuuskatsauksen mukaan metsähakkeelle riittää kysyntää jatkossakin
25.03.2024 15.00Päivittynyt Vito-mallisto on saatavana sekä taka- että nelivetoisina
25.03.2024 13.00TimberRoad paketilla selvä lastausetu,
25.03.2024 11.00AMMATTILEHTI KOEAJAA: Iveco Daily 35S16A8V Hi-Matic - Perus Daily
25.03.2024 9.00Nosturimalleista on kymmeniä eri mielipiteitä - puut, ja ajot ovat liki samoja.
25.03.2024 7.00Muovipinnoitettujen Terminator XXL pankkomallien varaston tyhjennysmyynti .
25.03.2024 3.00Terminator XXL aero 6 on kevyt peruspankko maanteittemme 12 pankkoiseen perusjuhtaan.
25.03.2024 0.07TÄSSÄ ON AJANTASAINEN, liki 300 Terminatorin valmisvaraston mitat ja pankkomäärät, sekä toimitusten pinnoitevaihtoehdot.
24.03.2024 17.0076-tonnisten painot kuormaajalla - omapainoissa järkyttävänkin suuria eroja!!!
24.03.2024 16.00Volvo Trucksin uudet kuorma-autot ja ominaisuudet ? kaikki tarvittava tieto
24.03.2024 15.00Mikä on 76-tonnisen puutavarayhdistelmän järkevä omapaino???
24.03.2024 13.00Pankkorunkojen ja kiinnikkeitten korkeuserojen merkitys suuri.
24.03.2024 12.30Nyt lähtee muutama sata Terminatoria tosi "halavalla":!!!
24.03.2024 11.00Valmet toimittaa uuden keittimen yläerottimen Södra Cellin Mönsteråsin tehtaalle Ruotsiin
24.03.2024 9.00Minimikorkuisen pankkorungon hyödyt ja haitat.
24.03.2024 7.00Malminetsinnän ja kaivostoiminnan investoinnit kasvoivat 2023
24.03.2024 3.00Suomeen Naton yrityskiihdyttämö ja kaksi testikeskusta
24.03.2024 0.07Oripään Hakepalvelu Oy: Lisää haketustehoa kasvavaan kysyntään
23.03.2024 17.00Muovi on myrkkyä luonnossa, ja sitä se on myöskin sellukattilassa :2000-luvun alkuvuosina testasimme kaikki "pankkometallit" - kuumasinkitty ultraluja osoittautui ehdottomaksi ykköseksi- mutta miksi???

Näytä lisää »