Scanian myynti ja tulos kasvoivat merkittävästi vuonna 2023 - Sähköautojen kysyntä vaimeaa

12.03.2024 11.00
Annual2023_Main.jpg
Scania julkaisi konsernin vuosi- ja ympäristöraportin, jossa kerrotaan yksityiskohtaisesti Scanian taloudellisesta ja ympäristöllisestä suorituskyvystä vuonna 2023.

Yhteenveto koko vuodesta 2023:

  • Scania-konsernin liikevaihto kasvoi 28 prosenttia 204,1 miljardiin Ruotsin kruunuun (159,2)
  • Oikaistu liikevoitto oli 26,0 miljardia Ruotsin kruunua (14,0) ja oikaistu liikevoittomarginaali oli 12,7 prosenttia (8,8)
  • Toimitukset kasvoivat 13 prosenttia 96 727 autoon, joista päästöttömiä ajoneuvoja (ZEV) oli 246 kappaletta (262)
  • Palveluliiketoiminnan valuuttaoikaistu liikevaihto kasvoi 11 prosenttia
  • Tilauskertymä kasvoi 2 prosenttia 84 080 autoon

Yhteenveto vuoden 2023 viimeisestä neljänneksestä:

  • Scania-konsernin liikevaihto kasvoi 21 prosenttia 60,0 miljardiin Ruotsin kruunuun (49,7)
  • Oikaistu liikevoitto oli 7,4 miljardia Ruotsin kruunua (5,3) ja oikaistu liikevoittomarginaali oli 12,3 prosenttia (10,7)
  • Toimitukset kasvoivat 8 prosenttia 28 984 autoon, joista päästöttömiä ajoneuvoja oli 57 kappaletta (115)
  • Palveluliiketoiminnan liikevaihto kasvoi 6 prosenttia valuuttaoikaistuna
  • Tilauskertymä laski 5 prosenttia 22 299 autoon

Vahva päätös ennätysvuodelle

Vuonna 2023 geopoliittinen ja taloudellinen epävakaus vaikutti jälleen liiketoimintaympäristöön. Scania selvisi kuitenkin tästä ja osoitti taloudellisen kestävyytensä ja kykynsä kestävään kasvuun. Vuonna 2023 Scanian liikevaihto nousi yli 200 miljardiin kruunuun: myyntitulot kaksinkertaistuivat vain seitsemässä vuodessa.

Scanian tuotteiden ja palveluiden kysyntä pysyi korkeana vuonna 2023, vaikka joillakin keskeisillä markkinoilla kysyntä laski aiemmin erittäin korkealta tasolta. Scania onnistui vakauttamaan ajoneuvojen tilaus- ja toimitusprosessinsa ja toimitukset kasvoivat 13 prosenttia edelliseen vuoteen verrattuna. Tulos nousi ennätystasolle, mihin vaikuttivat positiivisesti ajoneuvojen ja palveluiden volyymin kasvu, vahva hinta- ja tuotevalikoima sekä valuuttakurssivaikutukset. Inflaatio, raaka-aineiden hintojen nousu ja eräät jäljellä olevat toimitusketjujen häiriöt vaikuttivat tulokseen negatiivisesti.

Scanian neljäs vuosineljännes oli vahva: ajoneuvotoimitukset kasvoivat 8 prosenttia ja huoltoliiketoiminta kasvoi 6 prosenttia paikallisessa valuutassa laskettuna viime vuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna. Ajoneuvojen tilauskertymä laski neljännellä neljänneksellä 5 prosenttia, mikä heijastaa normaalimpaa kysyntätasoa joillakin Scanian päämarkkinoilla Euroopassa.

"Kuten monet muutkin yritykset, Scania sopeutuu maailmaan, jossa "uusi normaali" tarkoittaa epävarmuutta ja jatkuvia häiriöitä. Vaikka onnistuimme vakauttamaan tuotantomme vuonna 2023 ja saavuttamaan vahvan taloudellisen tuloksen, teemme edelleen kovasti töitä kumppaneidemme ja päällirakentajien kanssa parantaaksemme asiakkaidemme toimitusten täsmällisyyttä", sanoo toimitusjohtaja Christian Levin.

Kestävän kehityksen virstanpylväät ja haasteet

Scanialla oli vuonna 2023 monia merkittäviä tapahtumia matkalla kohti kestävää kuljetusjärjestelmää.- Akkujen kokoonpanotehtaan avaaminen sähkökuorma-autojen laajamittaisen tuotannon mahdollistamiseksi, investoiminen sähkötuoteportfolioon ja sen laajentaminen sekä toimitusketjun hiilestä irtautumista koskevien tavoitteiden muuttaminen virallisiksi vaatimuksiksi.

Jokainen suuri muutos tuo kuitenkin mukanaan haasteita. Scania sitoutui ensimmäisenä raskaan kaluston valmistajana Science Based Targets -tavoitteisiin ja otti rohkean askeleen asettamalla maailmanlaajuiset tavoitteet vuoteen 2025. Scania on hyvää vauhtia saavuttamassa tasojen 1 ja 2 tavoitteet toiminnasta aiheutuvien päästöjen osalta, eli päästöissä saavutettiin 42 prosentin vähennys kohti 50 prosentin tavoitetta vuoteen 2025 mennessä. Liikkuvan kaluston, josta suurin osa hiilidioksidipäästöistä on peräisin, hiilidioksidipäästöjen vähentäminen on haastavampaa. Tason 3 puitteissa tavoitteena on vähentää Scanian ajoneuvojen aiheuttamia päästöjä 20 prosentilla vuoteen 2025 mennessä. Tällä hetkellä vähennys on hieman alle 3 prosenttia perusvuodesta 2015. Muuttunut mallisto johti raportoidun päästötason negatiiviseen kehitykseen vuonna 2023. Raportoitu tason 3 vähennys perustuu vuoden 2022 volyymeihin, koska syöttötiedot perustuvat käytössä oleviin ajoneuvoihin. Tämä tarkoittaa, että Scanian Super-voimansiirron kaltaisten ominaisuuksien täysi vaikutus ei vielä näy vuoden 2023 päästötasossa.

Vuoden 2025 tason 3 tavoite on edelleen haaste, mutta se ohjaa positiivista muutosta. Vuonna 2024 Scania keskittyy kuljettajien tehokkuuteen, ajoneuvojen teknisten ominaisuuksien optimointiin, uusiutuvien polttoaineiden edistämiseen ja sähköistettyjen ratkaisujen laajentamiseen edistääkseen päästövähennystavoitteitaan.

"Vaikka sähköistäminen on lopullinen ratkaisu ja teemme kaikkemme lisätäksemme akkukäyttöisten sähkökuorma-autojen tuotantoa asiakkaillemme, polttoainetta säästävät toimet ja uusiutuvien polttoaineiden käyttö ovat ratkaisevia hiilestä irtautumisen kannalta tässä ja nyt", Christian Levin sanoo.

Scania on julkaisi 5.3. vuoden 2023 vuosikertomuksen ja kestävän kehityksen raportin, joka on yhdeksäs yhdistetty raportti. Se on saatavilla osoitteessa: https://www.scania.com/group/en/home/investors/financial-reports/annual-reports.html

03.04.2024 10.00Energiapuun korjuumäärät ja kannattavuudet voimakkaassa kasvussa.
03.04.2024 9.00Hiabille suuri WALTCO-takalaitanostintilaus Yhdysvalloista
03.04.2024 9.00SSAB jatkaa vihreää siirtymäänsä investoinnilla fossiilivapaaseen minimill-tuotantolaitokseen Luulajaan
03.04.2024 3.00Tampereella kehitetään sujuvaa, kestävää ja käyttäjiä palvelevaa liikennettä vientimarkkinoille
03.04.2024 3.00Miksi teimme nyt Evolution malliston???
03.04.2024 0.07XXL pankkojemme ominaisuudet ovat erinomaisia myös energiapuusavotoillekkin.
02.04.2024 18.45Suomen metsäkeskuksen uudistunut organisaatio panostaa tietoon ja sähköisiin palveluihin
02.04.2024 17.0022-metrisen käyttöä puolustaa käytännön tosiasiat ja raha.
02.04.2024 15.00Terminatoreitten tolpissa on "kaksineuvoonen" aeromuotoilu + kolmantena liikenneturvallisuus.
02.04.2024 13.00Onko 22 m raakapuun kuljetuksien järkeväksi perusmitaksi.
02.04.2024 12.00Mitkä seikat puoltavar 22 metristä raakapuuyhdistelmää???
02.04.2024 11.00Artikkelimme vuodelta 2022: - Kotimaista Sisua Hakevuoren puunajoon
02.04.2024 10.00Artikkeli vuodelta 2010.........
02.04.2024 9.00Energiapuu
02.04.2024 7.00NSK kehittää yhteistyössä pitkälti räätälöitävää robottikättä
02.04.2024 3.00Terminatorit, ja TimberMaxxit ovat erinomaiset pankot myös energiapuusavotoille.
02.04.2024 0.07Energiapuunkorjuu tärkeä osa metsänhoitoa ja puukauppaa
01.04.2024 18.00Nykyaikaiset ritiläautot tehostavat metsäkoneurakointia
01.04.2024 17.00Puutavaran ajo on taitolaji, mutta myöskin vahvasti välinelaji.
01.04.2024 15.00Hydoring hakee kesätyöntekijöitä - kannattaa laittaa hakemus sisään...
01.04.2024 13.00Rakentamisen liikevaihto laski vuoden 2024 helmikuussa 11,4 % vuodentakaisesta
01.04.2024 11.00Koska Eurooppa aloittaa kuorma-autokuljetusten hyödyntämisen täysteholla???
01.04.2024 9.00Sandvik esittelee 800i-sarjan kartiomurskaimet uusilla automaatio-ominaisuuksilla
01.04.2024 7.00Terminatoreitten ja TimberMaxxien kehityskaari alkoi keväällä 1976, yli 47 vuotta , ja 35 pankkomallia sitten.
01.04.2024 6.48Terminator XXL 5 testipankot toimitettiin Uuraiselle ja Jämsään.
01.04.2024 3.00Kymmenen miljoonan tutkimushankkeessa kehitetään liikkuvien työkoneiden ja ihmisten yhteistoimintaa
01.04.2024 0.07Alumiinipintojen ja jauhemaalipintojen teippauksissakin on iso vaikeusaste-ero.
31.03.2024 17.00Edistystäkin on kuitenkin jo osaltaan tapahtunut.
31.03.2024 16.00Muovi on myrkkyä Metsäteollisuudessa: -Terminatoreista poistettiin muovit.
31.03.2024 14.00Muovi on myrkkyä sellunkeitossa.
31.03.2024 13.00Lapinjärven tutkimusmetsässä kaadetaan aidanvieruspuita purkutöitä varten
31.03.2024 12.00Pankkoteipit ovat tuhoisia,turhia ja turvattomiakin.
31.03.2024 11.00Metsäteollisuuden historiaa: - Terva oli ensimmäinen metsästä saatu menestystuote.
31.03.2024 10.00Onko puutavarayhdistelmän ylimääräinen rakentaminen/ varustelu enää lainkaan järissään???
31.03.2024 9.00Eroon muovista?
31.03.2024 7.00Sähköautojen latauspiste pakolliseksi ei asuinkäytössä oleviin rakennuksiin - asennusaikaa 31.12.2024 asti
31.03.2024 4.00Valtioneuvoston varauksellinen suhtautuminen komission esitykseen EU:n pakkaus- ja pakkausjäteasetukseksi on erittäin tärkeää - Kuitupohjaisten pakkausten tulevaisuus on turvattava
31.03.2024 0.07Ajokoneissa muovimaalia kuormatiloissa, mutta ei sentään teipin teippiä.
30.03.2024 18.00Nosturikourat ovat mitä ilmeisimmin kuumasinkittävissä,- ja lopulta melko helpostikkin.
30.03.2024 17.00Kaatopäät asettavat muovittomuus savotassa toivottua haastetta.
30.03.2024 15.00Kaatopäästä nosturikouraan.
30.03.2024 13.00Puunkorjuu ja kaukokuljetus 2023 julkaistu
30.03.2024 11.00Suomi on pisimmällä ultralujien terästen sinkitystekniikassa - Saksa lujien.
30.03.2024 9.00Muovittomuus on jo kaikkien Suomen pankkovalmistajien pikku osissa , ja Ruotsissakin pulteissa.
30.03.2024 7.00Sinkitys on metallin päällystämistä korroosiolta suojaavalla sinkkikerroksella
30.03.2024 3.00Kaatopää, ja sen vetorullat ovat seuraava sinkityskohteemme.
30.03.2024 0.07Kuumasinkitys on kullanarvoinen pinnoite vihreän kullan korjuuketjulle.
29.03.2024 23.23KATSO PÄÄSIÄISEN LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
29.03.2024 18.00Meillä on nyt 100%:nen valmius 100%:seen muovittomuuteen.
29.03.2024 17.00Metsäalan kannattaa kohdata luontovaikuttajat ennakkoluulottomasti
29.03.2024 13.00Bensiinin keskihintojen nousu kiihtyi maaliskuussa 2024
29.03.2024 11.00Pankkokorkeudet vaihtelevat pääosin välillä 3.10- 3.30.
29.03.2024 9.00Pankkorunkokorkeus on sekin oma ongelmansa.
29.03.2024 7.00KH-Koneet Group vahvistaa jälleenmyyjäverkostoaan Ruotsin markkinoilla
29.03.2024 3.00Pankkokiinnikkeitten korkeuksissa on niissäkin suuria eroja.
29.03.2024 0.07Steelwrist esittelee kolmannen sukupolven kauhanpyörittäjät ja tuo markkinoille kokonaan uudet pyörivät liittimet sekä laajan valikoiman uusia työlaitteita
29.03.2024LUE TÄSTÄ! Talven jättikokoinen Metsäalan Ammattilehti on ilmestynyt
28.03.2024 18.00Puutavara-autojen apurunkoprofiileissa suuria eroja.
28.03.2024 17.00Miksi alumiini on edelleen pankkojen raaka-aine???
28.03.2024 15.00Suomeen Naton yrityskiihdyttämö ja kaksi testikeskusta
28.03.2024 13.00Puutavara-auton apurunkopaketit vaativat ammattitaitoa ja vastuullisuutta.
28.03.2024 7.00Malminetsinnän ja kaivostoiminnan investoinnit kasvoivat 2023
28.03.2024 3.00Alumiini materiaalina
28.03.2024 0.07Markus Ritala nimitetty Sajas Groupin toimitusjohtajaksi
27.03.2024 17.00Ranuasta kaavaillaan yli 120 tuulivoimalan tuulivoimapuistoa
27.03.2024 15.00Kymmenen miljoonan tutkimushankkeessa kehitetään liikkuvien työkoneiden ja ihmisten yhteistoimintaa
27.03.2024 13.00Henry Äyräväinen nimitetty Nisula Forestin aluemyyntipäälliköksi
27.03.2024 11.00Valmet toimittaa Valmet DNA -automaatiojärjestelmän Lostockin jätteenpolttolaitokselle Northwichiin Isoon-Britanniaan
27.03.2024 9.00Puutavarapankko
27.03.2024 7.00Mikä muutti raakapuun junakuljetukset kannattavaksi???
27.03.2024 3.00Alumiinipankkojen teko kannattavaa, mutta niitten käyttö on pitkässä juoksussa taattu katastrofi.
27.03.2024 0.07Onko auton pankkojen siirtely turhaa työtä, ja siis turhaa ajan hukkaa????
27.03.2024Alumiini
26.03.2024 17.00100%:set liukuestepinnat vähensivät nippusiteitten tarpeen liki nollaan.
26.03.2024 15.00.TerminatorTekniikkaa: -"Paukku ja Pupu"-.
26.03.2024 13.00Onko Suomen junavaunujen pankkomallit yksi osaselitys Sp-vaunuilla junakuljetusten kilpailukyvyn säilymiseen.
26.03.2024 11.00Ajokortin ulkoasu uudistuu vastaamaan nykyaikaisia turvavaatimuksia
26.03.2024 10.00Kehitin 70-luvulla kevyen alumiinipankon, ja 90 luvulla vieläkin kevyemmän teräksisen "reikäpankon"
26.03.2024 9.00Pohjoinen Teollisuus -suurtapahtuma on tiukasti teollisuuden ajan hermoilla
26.03.2024 7.00Ensimmäinen julkinen latausdemonstraatio yli 700 kW:n ja 1 000 A:n teholla sähköauton kanssa
26.03.2024 3.00Junavaunupankoissa pankkojen siirtely todettiin hankalaksi, ja turhaksi.
26.03.2024 0.07Metsästäjäliitto: Mökkiläisten apua kaivataan vieraspetotalkoisiin
25.03.2024 17.00Suomen metsäkeskuksen tulevaisuuskatsauksen mukaan metsähakkeelle riittää kysyntää jatkossakin
25.03.2024 15.00Päivittynyt Vito-mallisto on saatavana sekä taka- että nelivetoisina
25.03.2024 13.00TimberRoad paketilla selvä lastausetu,
25.03.2024 11.00AMMATTILEHTI KOEAJAA: Iveco Daily 35S16A8V Hi-Matic - Perus Daily
25.03.2024 9.00Nosturimalleista on kymmeniä eri mielipiteitä - puut, ja ajot ovat liki samoja.
25.03.2024 7.00Muovipinnoitettujen Terminator XXL pankkomallien varaston tyhjennysmyynti .
25.03.2024 3.00Terminator XXL aero 6 on kevyt peruspankko maanteittemme 12 pankkoiseen perusjuhtaan.
25.03.2024 0.07TÄSSÄ ON AJANTASAINEN, liki 300 Terminatorin valmisvaraston mitat ja pankkomäärät, sekä toimitusten pinnoitevaihtoehdot.
24.03.2024 17.0076-tonnisten painot kuormaajalla - omapainoissa järkyttävänkin suuria eroja!!!
24.03.2024 16.00Volvo Trucksin uudet kuorma-autot ja ominaisuudet ? kaikki tarvittava tieto
24.03.2024 15.00Mikä on 76-tonnisen puutavarayhdistelmän järkevä omapaino???
24.03.2024 13.00Pankkorunkojen ja kiinnikkeitten korkeuserojen merkitys suuri.
24.03.2024 12.30Nyt lähtee muutama sata Terminatoria tosi "halavalla":!!!
24.03.2024 11.00Valmet toimittaa uuden keittimen yläerottimen Södra Cellin Mönsteråsin tehtaalle Ruotsiin
24.03.2024 9.00Minimikorkuisen pankkorungon hyödyt ja haitat.
24.03.2024 7.00Malminetsinnän ja kaivostoiminnan investoinnit kasvoivat 2023
24.03.2024 3.00Suomeen Naton yrityskiihdyttämö ja kaksi testikeskusta
24.03.2024 0.07Oripään Hakepalvelu Oy: Lisää haketustehoa kasvavaan kysyntään

Näytä lisää »