Puutavaterminaalissa operoitaessa luotettavuus ja tehokkuus ratkaisee

13.03.2024 3.00

adolf1.jpg

Usealla kymmenellä materiaalinkäsittelykoneella eri puolilla maata metsäteollisuuden palveluksessa operoiva Oy Adolf Lahti Yxpila Ab otti vuonna 2023 käyttöön yhteensä viisi Sennebogen 835G hybridikonetta. Yksi koneista vastaa puun kuormauksesta rautapyörille Akaalla, Akaa Pointin teollisuusalueella sijaitsevassa puutavaraterminaalissa.

(kuva yllä: Oy Adolf Lahti Yxpila Ab:n kaikki viisi Sennebogen 835 G hybridikonetta ovat tornimallin ohjaamolla, mikä tekee junien kuormaamisesta tehokasta ja turvallista.)

Akaa on Etelä-Suomen suurin puutavaran lastausterminaali eli vuosivolyymeiltaan suuremmat terminaalit tulee sitten vasta pohjoisessa vastaan. Akaan kautta kulkee vuosittain 650 - 700 000 mottia kuitupuuta metsäteollsuuden tarpeisiin.

- Semmoinen noin 10 junaa viikossa tästä kuormataan. Parhaimmillaan tässä on, kun eri junaoperaattoreiden kanssa rinnakkain työskennellään, sellaiset 95 vaunua vuorokaudessa lastattu liikkeelle, sanoo Oy Adolf Lahti Yxpila Ab:n toimitusjohtaja Pekka Pöllänen.

Terminaalin läpi kulkeva puusto on lajeiltaan Pohjois- ja Itä-Suomea monipuolisempaa. Pöllänen sanoo puulajien laajan kirjon asettavan omat vaatimuksensa terminaalin sisäiseen logistiikkaan.

- Akaa poikkeaa Pohjois-Suomen ja Kainuun terminaaleihin ainakin siinä mielessä että, niillä suunnilla puusto on enemmän kuitupuuvoittoista. Etelä-Suomessa on sorvitukkia ja koivutukkia, niin kuin tässä taustalla nyt parasta aikaa junan matkaan lastataan. Ja sitten on mäntytukkia, hiokekuusta sekä koivu- ja mäntykuitua. Laaja sortimentti asettaa omat vaatimuksensa terminaalin sisäiselle logistiikalle. Jotta junien kuormaus sujuu tehokkaasti ja ilman ylimääräisiä siirtoja terminaalin sisällä on ensiarvoisen tärkeää että tieto siitä mitä puuta milloinkin tuodaan ja minne se terminaalissa sijoitetaan kulkee saumattomasti eri toimijoiden välillä. Ettei tämä meidän työ ole pelkkää lastaamista, vaan tiivistä yhteistyötä puunhankinta organisaation ja kuljetusyrittäjien kanssa, Pöllänen summaa.

adolf2.jpg

(kuva: - Sennebogen on yksi kolmesta yhtiömme valitsemasta materiaalinkäsittelykonevalmistajasta. Noin vuoden ajalta kertyneet käyttökokemukset Sennebogen 835 G hybridikoneista ovat näyttäneet koneiden olevan toimintavarmoja ja polttoainetaloudellisia, sanoo Oy Adolf Lahti Yxpila Ab:n toimitusjohtaja Pekka Pöllänen.)

Polttoainesäästöjä

Sennebogen 835 G hybridikoneet ovat osoittautuneet Adolf Lahden terminaaleissa luotettaviksi ja polttoainetaloudellisiksi työkoneiksi.

- Ensimmäinen 835:n otettiin käyttöön Kainuussa vuoden 2023 alussa ja siihen on nyt kertynyt jo noin 6 000 käyttötuntia. Tämä Akaan kone on uusin viidestä OP System Finlandilta hankituista ja kaikkinensa ovat toimineet hienosti. Toki jotain liittimiä ja o-renkaita sekä antureita on vaihdeltu, mutta erittäin käyttövarmoiksi ja energiatehokkaiksi 835:set ovat osoittautuneet. Lisäksi näissä käytetään jopa ihailtavissa määrin universaaleja komponentteja, mikä nopeuttaa mahdollisia korjauksia ja näkyyhän se tietysti myös ylläpitokustannuksissa. Näiden hybridien rinnalla meillä on pari perustekniikalla olevaa 835:sta. Ne ovat nyt menneet sen 40 - 50 000 tuntia ja ilman suuria murheita. Ja mitä energiatehokkuuteen tulee, niin sellaiset 10 - 15 prosenttia vähemmän 835 G hybridi kuluttaa perusmalliin verrattuna, Pöllänen laskeskelee. 

Erityisesti Pöllänen haluaa nostaa esille maahantuoja OP System Finlandin esimerkillisesti hoitamat jälkimarkkinapalvelut:

- Täytyy kyllä todeta, että sekin vähä, mitä jälkimarkkinapuolen palveluja ollaan tarvittu on hoidettu asiantuntevasti ja joustavasti. Ja juurikin joustavuutta tällaisten 24/7 työskentelevien materiaalikoneiden kanssa huolto- ja varaosapalveluilta kysytään. 

Paukkupakkaset yllätti

Joulun 2023 jälkeen pitkälle koko sydäntalven ajan Suomea kurittaneet kovat pakkaset toivat mukanaan positiivisen yllätyksen haastavissa työskentelyolosuhteissa kuormaavien materiaalinkäsittelykoneiden ominaisuuksissa.

- Vaikka elohopea laski mittarissa - 38:sta jopa - 41 pakkasasteeseen Sennebogeneihin tehtaalla asennetut esilämmitysjärjestelmät pitivät huolen että koneet saatiin nopeasti käyttökuntoon. Ei pelkästään moottorin ja ohjaamon osalta, vaan myös hydrauliikan ja AdBlue urealaitteiden puolesta, mikä on todella positiivinen ominaisuus. Myyntimiehet ovat osanneet hommansa kun ovat valinneet näin hyvin toimivat talvikamppeet koneisiin, Pöllänen toteaa ja jatkaa: - Pakkanen on kyllä tarjonnut haasteita muutoin ihan riittävästi, niin meille ja asiakkaille kuin yhteistyökumppaneillekin.

adolf3.jpg

(kuva: Akaa Pointin teollisuusalueella sijaitsevan puutavaraterminaalin logistiikkatoiminnoista vastaa Oy Adolf Lahti Yxpila Ab:n raudanlujat ammattilaiset; kuljettaja Matias Nissi (vas.), työnjohtaja Mikko Matikainen ja toimitusjohtaja Pekka Pöllänen.)

Asiakas määrittää terminaalin tahdin

Oy Adolf Lahti Yxpila Ab:n operoimissa puutavaraterminaaleissa puu kulkee kaikkina vuorokauden aikoina ja vuoden jokaisena päivänä. Siinä missä puutavara-autoilija vetäytyy joulun pyhiksi pirtin suojiin, nostavat yhtiön lukuisat Sennebogenit, Liebherrit ja Catit kuormaa junanvaunuihin eri puolilla maata. 

- Peruslähtökohta on se että että yksi kaveri on aina työvuorossa, mutta tarvittaessa töitä tehdään vaikka viidessä vuorossa. Eli oli sitten joulu, juhannus tai pääsiäinen, niin puut kyllä lähtevät terminaalista tehtaan suuntaan. Ja kyllä siitä on kiittäminen meidän loistavaa henkilöstöämme, Pöllänen kiittelee.

Terminaalissa kova vauhti päällä

Työnjohtaja  Mikko Matikaisen johtamassa terminaalissa riittää tekemistä, vuorokauden jokaiselle tunnille

- Tänne on puutavara-autoilla vapaa pääsy kaikkina kellonaikoina. Lisäksi junat kulkevat öisin ja päivisin. Vaunuja kuormataan kiivaassa tahdissa kellon ympäri. Joten kyllä terminaalissa koko ajan jotain tapahtumia on käynnissä. Talvella ajetaan väliajat lunta, mitä tuohon 10 hehtaarin asvalttikentälle kertyykin ihan kiitettävästi. Asvalttipiha on kaikin puolin hyvä ratkaisu puiden säilytyksen, kuormauksen ja puutavara-yhdistelmien kulkemisen, mutta myös ympäristön kannalta. Jos mietitään sisään tulevien yhdistelmien määriä, niin keskiarvo on tällä hetkellä ollut semmoista kolmeakymmentä autoa päivässä. Mutta niin sanottuna huippusesongin aikana niitä käy tuollaiset 50 autoa päivässä. Käytännössä puhelin soi jatkuvasti, kuljettajat soittavat, junayhtiöt, VR ja metsäyhtiöt soittavat. Ja se on kokonaisuuden kannalta vain hyvä asia. Tämä on tämmöistä kokonaisvaltaista prosessin hoitoa, Matikainen kertoo.

Terminaalialue on ympäriajettava. Toisin sanoen kuljettajien ei tarvitse alueella yhdistelmiensä kanssa peruutella. 

- Autoista puretut puut kuormataan sitten junan vaunuihin pääsääntöisesti Sennebogen 835 G:n voimin, sanoo Matikainen.

Tehokasta kuormaamista

Junien lastauksesta vuoropariensa kanssa vastaava Matias Nissi sanoo kuormauksen sujuvan tornimallin Sennebogenilla vaivattomasti ja rivakasti: 

- Tällaisen tavanomaisen 24 vaunun pötkön kuormaus vie havurangalla aika tarkkaan sen kuusi tuntia. Riippuu tietenkin mitä sinne kuormataan. 

Parhaimmillaan terminaalissa kuormataan kolme junakuormaa, eli reilut 70 vaunullistavuorokaudessa. Hiljaisempaan aikaan yksi tai kaksi. 

- Yhteen kuormaan sopii sellaiset 1500 mottia, joten saa tuossa jonkun verran nosturia käytellä työvuorossa, Nissi toteaa. 

Toimitusvarmuus ykkösasia

Mikäli Akaan terminaalissa jatkuvasti kuormaava Sennebogen jostain syystä lamaantuu löytyy terminaalista varakone valmiina tositoimiin. 

- Toimitusvarmuus on meidän toiminnan peruspilari, oli kyseessä sitten puutavaraterminaali, logistiikkakeskus tai kumipyöräkuljetus. Ja sen täyttämiseen olemme varautuneet kaikin mahdollisin keinoin. Tosin näiden uusien Sennebogenien kanssa varakoneita on käytetty pääsääntöisesti ruuhka-apuna, sanoo toimitusjohtaja Pekka Pöllänen tyytyväisenä.    

03.04.2024 11.00Nuorten metsien hoito lisää energiapuun saatavuutta - metsänomistajat avainroolissa
03.04.2024 10.00Energiapuun korjuumäärät ja kannattavuudet voimakkaassa kasvussa.
03.04.2024 9.00Hiabille suuri WALTCO-takalaitanostintilaus Yhdysvalloista
03.04.2024 9.00SSAB jatkaa vihreää siirtymäänsä investoinnilla fossiilivapaaseen minimill-tuotantolaitokseen Luulajaan
03.04.2024 3.00Tampereella kehitetään sujuvaa, kestävää ja käyttäjiä palvelevaa liikennettä vientimarkkinoille
03.04.2024 3.00Miksi teimme nyt Evolution malliston???
03.04.2024 0.07XXL pankkojemme ominaisuudet ovat erinomaisia myös energiapuusavotoillekkin.
02.04.2024 18.45Suomen metsäkeskuksen uudistunut organisaatio panostaa tietoon ja sähköisiin palveluihin
02.04.2024 17.0022-metrisen käyttöä puolustaa käytännön tosiasiat ja raha.
02.04.2024 15.00Terminatoreitten tolpissa on "kaksineuvoonen" aeromuotoilu + kolmantena liikenneturvallisuus.
02.04.2024 13.00Onko 22 m raakapuun kuljetuksien järkeväksi perusmitaksi.
02.04.2024 12.00Mitkä seikat puoltavar 22 metristä raakapuuyhdistelmää???
02.04.2024 11.00Artikkelimme vuodelta 2022: - Kotimaista Sisua Hakevuoren puunajoon
02.04.2024 10.00Artikkeli vuodelta 2010.........
02.04.2024 9.00Energiapuu
02.04.2024 7.00NSK kehittää yhteistyössä pitkälti räätälöitävää robottikättä
02.04.2024 3.00Terminatorit, ja TimberMaxxit ovat erinomaiset pankot myös energiapuusavotoille.
02.04.2024 0.07Energiapuunkorjuu tärkeä osa metsänhoitoa ja puukauppaa
01.04.2024 18.00Nykyaikaiset ritiläautot tehostavat metsäkoneurakointia
01.04.2024 17.00Puutavaran ajo on taitolaji, mutta myöskin vahvasti välinelaji.
01.04.2024 15.00Hydoring hakee kesätyöntekijöitä - kannattaa laittaa hakemus sisään...
01.04.2024 13.00Rakentamisen liikevaihto laski vuoden 2024 helmikuussa 11,4 % vuodentakaisesta
01.04.2024 11.00Koska Eurooppa aloittaa kuorma-autokuljetusten hyödyntämisen täysteholla???
01.04.2024 9.00Sandvik esittelee 800i-sarjan kartiomurskaimet uusilla automaatio-ominaisuuksilla
01.04.2024 7.00Terminatoreitten ja TimberMaxxien kehityskaari alkoi keväällä 1976, yli 47 vuotta , ja 35 pankkomallia sitten.
01.04.2024 6.48Terminator XXL 5 testipankot toimitettiin Uuraiselle ja Jämsään.
01.04.2024 3.00Kymmenen miljoonan tutkimushankkeessa kehitetään liikkuvien työkoneiden ja ihmisten yhteistoimintaa
01.04.2024 0.07Alumiinipintojen ja jauhemaalipintojen teippauksissakin on iso vaikeusaste-ero.
31.03.2024 17.00Edistystäkin on kuitenkin jo osaltaan tapahtunut.
31.03.2024 16.00Muovi on myrkkyä Metsäteollisuudessa: -Terminatoreista poistettiin muovit.
31.03.2024 14.00Muovi on myrkkyä sellunkeitossa.
31.03.2024 13.00Lapinjärven tutkimusmetsässä kaadetaan aidanvieruspuita purkutöitä varten
31.03.2024 12.00Pankkoteipit ovat tuhoisia,turhia ja turvattomiakin.
31.03.2024 11.00Metsäteollisuuden historiaa: - Terva oli ensimmäinen metsästä saatu menestystuote.
31.03.2024 10.00Onko puutavarayhdistelmän ylimääräinen rakentaminen/ varustelu enää lainkaan järissään???
31.03.2024 9.00Eroon muovista?
31.03.2024 7.00Sähköautojen latauspiste pakolliseksi ei asuinkäytössä oleviin rakennuksiin - asennusaikaa 31.12.2024 asti
31.03.2024 4.00Valtioneuvoston varauksellinen suhtautuminen komission esitykseen EU:n pakkaus- ja pakkausjäteasetukseksi on erittäin tärkeää - Kuitupohjaisten pakkausten tulevaisuus on turvattava
31.03.2024 0.07Ajokoneissa muovimaalia kuormatiloissa, mutta ei sentään teipin teippiä.
30.03.2024 18.00Nosturikourat ovat mitä ilmeisimmin kuumasinkittävissä,- ja lopulta melko helpostikkin.
30.03.2024 17.00Kaatopäät asettavat muovittomuus savotassa toivottua haastetta.
30.03.2024 15.00Kaatopäästä nosturikouraan.
30.03.2024 13.00Puunkorjuu ja kaukokuljetus 2023 julkaistu
30.03.2024 11.00Suomi on pisimmällä ultralujien terästen sinkitystekniikassa - Saksa lujien.
30.03.2024 9.00Muovittomuus on jo kaikkien Suomen pankkovalmistajien pikku osissa , ja Ruotsissakin pulteissa.
30.03.2024 7.00Sinkitys on metallin päällystämistä korroosiolta suojaavalla sinkkikerroksella
30.03.2024 3.00Kaatopää, ja sen vetorullat ovat seuraava sinkityskohteemme.
30.03.2024 0.07Kuumasinkitys on kullanarvoinen pinnoite vihreän kullan korjuuketjulle.
29.03.2024 23.23KATSO PÄÄSIÄISEN LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
29.03.2024 18.00Meillä on nyt 100%:nen valmius 100%:seen muovittomuuteen.
29.03.2024 17.00Metsäalan kannattaa kohdata luontovaikuttajat ennakkoluulottomasti
29.03.2024 13.00Bensiinin keskihintojen nousu kiihtyi maaliskuussa 2024
29.03.2024 11.00Pankkokorkeudet vaihtelevat pääosin välillä 3.10- 3.30.
29.03.2024 9.00Pankkorunkokorkeus on sekin oma ongelmansa.
29.03.2024 7.00KH-Koneet Group vahvistaa jälleenmyyjäverkostoaan Ruotsin markkinoilla
29.03.2024 3.00Pankkokiinnikkeitten korkeuksissa on niissäkin suuria eroja.
29.03.2024 0.07Steelwrist esittelee kolmannen sukupolven kauhanpyörittäjät ja tuo markkinoille kokonaan uudet pyörivät liittimet sekä laajan valikoiman uusia työlaitteita
29.03.2024LUE TÄSTÄ! Talven jättikokoinen Metsäalan Ammattilehti on ilmestynyt
28.03.2024 18.00Puutavara-autojen apurunkoprofiileissa suuria eroja.
28.03.2024 17.00Miksi alumiini on edelleen pankkojen raaka-aine???
28.03.2024 15.00Suomeen Naton yrityskiihdyttämö ja kaksi testikeskusta
28.03.2024 13.00Puutavara-auton apurunkopaketit vaativat ammattitaitoa ja vastuullisuutta.
28.03.2024 7.00Malminetsinnän ja kaivostoiminnan investoinnit kasvoivat 2023
28.03.2024 3.00Alumiini materiaalina
28.03.2024 0.07Markus Ritala nimitetty Sajas Groupin toimitusjohtajaksi
27.03.2024 17.00Ranuasta kaavaillaan yli 120 tuulivoimalan tuulivoimapuistoa
27.03.2024 15.00Kymmenen miljoonan tutkimushankkeessa kehitetään liikkuvien työkoneiden ja ihmisten yhteistoimintaa
27.03.2024 13.00Henry Äyräväinen nimitetty Nisula Forestin aluemyyntipäälliköksi
27.03.2024 11.00Valmet toimittaa Valmet DNA -automaatiojärjestelmän Lostockin jätteenpolttolaitokselle Northwichiin Isoon-Britanniaan
27.03.2024 9.00Puutavarapankko
27.03.2024 7.00Mikä muutti raakapuun junakuljetukset kannattavaksi???
27.03.2024 3.00Alumiinipankkojen teko kannattavaa, mutta niitten käyttö on pitkässä juoksussa taattu katastrofi.
27.03.2024 0.07Onko auton pankkojen siirtely turhaa työtä, ja siis turhaa ajan hukkaa????
27.03.2024Alumiini
26.03.2024 17.00100%:set liukuestepinnat vähensivät nippusiteitten tarpeen liki nollaan.
26.03.2024 15.00.TerminatorTekniikkaa: -"Paukku ja Pupu"-.
26.03.2024 13.00Onko Suomen junavaunujen pankkomallit yksi osaselitys Sp-vaunuilla junakuljetusten kilpailukyvyn säilymiseen.
26.03.2024 11.00Ajokortin ulkoasu uudistuu vastaamaan nykyaikaisia turvavaatimuksia
26.03.2024 10.00Kehitin 70-luvulla kevyen alumiinipankon, ja 90 luvulla vieläkin kevyemmän teräksisen "reikäpankon"
26.03.2024 9.00Pohjoinen Teollisuus -suurtapahtuma on tiukasti teollisuuden ajan hermoilla
26.03.2024 7.00Ensimmäinen julkinen latausdemonstraatio yli 700 kW:n ja 1 000 A:n teholla sähköauton kanssa
26.03.2024 3.00Junavaunupankoissa pankkojen siirtely todettiin hankalaksi, ja turhaksi.
26.03.2024 0.07Metsästäjäliitto: Mökkiläisten apua kaivataan vieraspetotalkoisiin
25.03.2024 15.00Päivittynyt Vito-mallisto on saatavana sekä taka- että nelivetoisina
25.03.2024 13.00TimberRoad paketilla selvä lastausetu,
25.03.2024 11.00AMMATTILEHTI KOEAJAA: Iveco Daily 35S16A8V Hi-Matic - Perus Daily
25.03.2024 9.00Nosturimalleista on kymmeniä eri mielipiteitä - puut, ja ajot ovat liki samoja.
25.03.2024 7.00Muovipinnoitettujen Terminator XXL pankkomallien varaston tyhjennysmyynti .
25.03.2024 3.00Terminator XXL aero 6 on kevyt peruspankko maanteittemme 12 pankkoiseen perusjuhtaan.
25.03.2024 0.07TÄSSÄ ON AJANTASAINEN, liki 300 Terminatorin valmisvaraston mitat ja pankkomäärät, sekä toimitusten pinnoitevaihtoehdot.
24.03.2024 17.0076-tonnisten painot kuormaajalla - omapainoissa järkyttävänkin suuria eroja!!!
24.03.2024 16.00Volvo Trucksin uudet kuorma-autot ja ominaisuudet ? kaikki tarvittava tieto
24.03.2024 15.00Mikä on 76-tonnisen puutavarayhdistelmän järkevä omapaino???
24.03.2024 13.00Pankkorunkojen ja kiinnikkeitten korkeuserojen merkitys suuri.
24.03.2024 12.30Nyt lähtee muutama sata Terminatoria tosi "halavalla":!!!
24.03.2024 11.00Valmet toimittaa uuden keittimen yläerottimen Södra Cellin Mönsteråsin tehtaalle Ruotsiin
24.03.2024 9.00Minimikorkuisen pankkorungon hyödyt ja haitat.
24.03.2024 7.00Malminetsinnän ja kaivostoiminnan investoinnit kasvoivat 2023
24.03.2024 3.00Suomeen Naton yrityskiihdyttämö ja kaksi testikeskusta
24.03.2024 0.07Oripään Hakepalvelu Oy: Lisää haketustehoa kasvavaan kysyntään

Näytä lisää »