Valkohäntäpeurakanta laskee suunnitellusti - Kannan pieneneminen on metsästäjien pitkäjänteisen työn tulosta

15.03.2024 17.00

Peura_metsassa_Janne_Oldenburg.jpeg

Luonnonvarakeskuksen (Luke) mukaan Suomessa oli talvella 2023–2024 noin 117 000 valkohäntäpeuraa. Arvion 95 % todennäköisyysväli on 110 000–124 000 yksilöä.

− Valkohäntäpeurakanta on pienentynyt kolmen vuoden takaisesta 150 000 yksilön huippulukemasta. Kannan pieneneminen on metsästäjien pitkäjänteisen työn tulosta ja riistahallinnon tavoitteiden suuntaista, kertoo erikoistutkija Sami Aikio Lukesta.

Valkohäntäpeurakannan väheneminen näkyy saalismäärien pienenemisenä ja peurakolareiden vähenemisenä. Kannan pienenemisen keskeisenä syynä on tehostettu metsästys, mutta myös peura-alueen runsastuneilla susi- ja ilveskannoilla voi olla vaikutusta. Tähän saadaan lisävalaistusta keväällä alkaneesta tutkimuksesta, jossa selvitetään petojen vaikutuksia pieniin hirvieläimiin.

Kannanarvioinnissa sovelletaan nyt toista kertaa uutta hirvitalousaluekohtaista (HTA) mallia, ja tässä tiedotteessa esitetyt luvut on saatu kyseisellä mallilla (kuva 1).

Kuva 1. Uuden (HTA-malli) ja vanhan mallin perusteella arvioitu valkohäntäpeuran talvikannan koko ja saalis. Arvioiden ympärille on kuvattu 95 % todennäköisyysväli. Uusi malli asettaa aineiston alueelliselle tarkkuudelle vanhaa mallia suurempia vaatimuksia, minkä vuoksi sen avulla voitiin mallintaa kannan kehitystä vain viimeisen kahdeksan vuoden ajalta. Saalistiedot: Suomen riistakeskus. Kuva: Luonnonvarakeskus.

Laskua erityisesti tiheän kannan alueella

Valkohäntäpeurakanta keskittyy Lounais-Suomeen (kuva 2). Uuden mallin tuottaman arvion perusteella kanta pieneni 11 % viimevuotisesta, ja laskua oli erityisesti tiheimmän kannan alueella Varsinais-Suomessa, Etelä-Hämeessä ja Uudellamaalla. Kannan koko pieneni tai pysyi liki ennallaan lähes kaikilla hirvitalousalueilla.

Muutokset valkohäntäpeurakannan levinneisyysalueessa ovat hitaita ja peräkkäisten vuosien välisissä eroissa satunnaisvaihtelun merkitys voi olla suuri. Nyt kannan pohjoisraja kulkee Raahen seudulta Oulujärven eteläpuolelle ja Pielisen ympäristöön (kuva 2). Valkohäntäpeuroja voi esiintyä myös tämän alueen ulkopuolella, mutta metsästyksen puuttuessa niistä ei kerry kannanarvioinnin edellyttämiä tietoja.

Kuva 2. Valkohäntäpeuran uuden mallin mukainen talvikannan (A) tiheys, (B) tiheyden muutos edeltävään vuoteen verrattuna. Kanta-arvion pohjois- ja itäreunan hirvitalousalueet (RP-PO 1, KS-PS, PS 3, ES 1 ja ES-KAS) on yhdistetty, jotta arvion perustana olisi riittävästi saalis- ja havaintotietoja. Hirvitalousalueiden rajat: Suomen Riistakeskus. Pohjakartta: Maanmittauslaitos. Kuva: Luonnonvarakeskus.

Kanta-arvio auttaa metsästysverotuksen kohdentamisessa

Uudella mallilla valkohäntäpeurakannan kehitykseen vaikuttavaa alueellista tietoa saadaan hyödynnettyä aiempaa paremmin. Tämä auttaa kohdentamaan metsästystä alueille, joiden peurakannan kokoa on aiemmin aliarvioitu.

Syksyllä 2024 alkavan metsästyskauden alun kannan kooksi arvioitiin 154 000 yksilöä (95 % todennäköisyysväli 132 000–171000 yksilöä). Kannan koon pienentäminen nykyisestä edellyttäisi vähintään 40 000 yksilön saalista. Arvio perustuu nykyisen kannan koon ja rakenteen tunnuslukuihin.

Suomen valkohäntäpeurakannan koko on arvioitu vuodesta 2016 alkaen tilastotieteeseen perustuvan populaatiomallin avulla. Malli ottaa huomioon vuotuisen metsästyssaaliin, metsästäjien paikalliset kannan koon arviot, vasatuoton, ikä- ja sukupuolijakauman sekä peurakolareiden ja ilveksen aiheuttaman poistuman.

Luke arvioi valkohäntäpeuran talvikannan koon vuosittain. Riistahallinto käyttää kanta-arviotietoja muun muassa päättäessään valkohäntäpeuran metsästyslupamääristä.

03.04.2024 13.00Einari Vidgrén Säätiö palkitsee vastuullisia metsäosaajia
03.04.2024 11.00Nuorten metsien hoito lisää energiapuun saatavuutta - metsänomistajat avainroolissa
03.04.2024 10.00Energiapuun korjuumäärät ja kannattavuudet voimakkaassa kasvussa.
03.04.2024 9.00Hiabille suuri WALTCO-takalaitanostintilaus Yhdysvalloista
03.04.2024 9.00SSAB jatkaa vihreää siirtymäänsä investoinnilla fossiilivapaaseen minimill-tuotantolaitokseen Luulajaan
03.04.2024 3.00Tampereella kehitetään sujuvaa, kestävää ja käyttäjiä palvelevaa liikennettä vientimarkkinoille
03.04.2024 3.00Miksi teimme nyt Evolution malliston???
03.04.2024 0.07XXL pankkojemme ominaisuudet ovat erinomaisia myös energiapuusavotoillekkin.
02.04.2024 18.45Suomen metsäkeskuksen uudistunut organisaatio panostaa tietoon ja sähköisiin palveluihin
02.04.2024 17.0022-metrisen käyttöä puolustaa käytännön tosiasiat ja raha.
02.04.2024 15.00Terminatoreitten tolpissa on "kaksineuvoonen" aeromuotoilu + kolmantena liikenneturvallisuus.
02.04.2024 13.00Onko 22 m raakapuun kuljetuksien järkeväksi perusmitaksi.
02.04.2024 12.00Mitkä seikat puoltavar 22 metristä raakapuuyhdistelmää???
02.04.2024 11.00Artikkelimme vuodelta 2022: - Kotimaista Sisua Hakevuoren puunajoon
02.04.2024 10.00Artikkeli vuodelta 2010.........
02.04.2024 9.00Energiapuu
02.04.2024 7.00NSK kehittää yhteistyössä pitkälti räätälöitävää robottikättä
02.04.2024 3.00Terminatorit, ja TimberMaxxit ovat erinomaiset pankot myös energiapuusavotoille.
02.04.2024 0.07Energiapuunkorjuu tärkeä osa metsänhoitoa ja puukauppaa
01.04.2024 18.00Nykyaikaiset ritiläautot tehostavat metsäkoneurakointia
01.04.2024 17.00Puutavaran ajo on taitolaji, mutta myöskin vahvasti välinelaji.
01.04.2024 15.00Hydoring hakee kesätyöntekijöitä - kannattaa laittaa hakemus sisään...
01.04.2024 13.00Rakentamisen liikevaihto laski vuoden 2024 helmikuussa 11,4 % vuodentakaisesta
01.04.2024 11.00Koska Eurooppa aloittaa kuorma-autokuljetusten hyödyntämisen täysteholla???
01.04.2024 9.00Sandvik esittelee 800i-sarjan kartiomurskaimet uusilla automaatio-ominaisuuksilla
01.04.2024 7.00Terminatoreitten ja TimberMaxxien kehityskaari alkoi keväällä 1976, yli 47 vuotta , ja 35 pankkomallia sitten.
01.04.2024 6.48Terminator XXL 5 testipankot toimitettiin Uuraiselle ja Jämsään.
01.04.2024 3.00Kymmenen miljoonan tutkimushankkeessa kehitetään liikkuvien työkoneiden ja ihmisten yhteistoimintaa
01.04.2024 0.07Alumiinipintojen ja jauhemaalipintojen teippauksissakin on iso vaikeusaste-ero.
31.03.2024 17.00Edistystäkin on kuitenkin jo osaltaan tapahtunut.
31.03.2024 16.00Muovi on myrkkyä Metsäteollisuudessa: -Terminatoreista poistettiin muovit.
31.03.2024 14.00Muovi on myrkkyä sellunkeitossa.
31.03.2024 13.00Lapinjärven tutkimusmetsässä kaadetaan aidanvieruspuita purkutöitä varten
31.03.2024 12.00Pankkoteipit ovat tuhoisia,turhia ja turvattomiakin.
31.03.2024 11.00Metsäteollisuuden historiaa: - Terva oli ensimmäinen metsästä saatu menestystuote.
31.03.2024 10.00Onko puutavarayhdistelmän ylimääräinen rakentaminen/ varustelu enää lainkaan järissään???
31.03.2024 9.00Eroon muovista?
31.03.2024 7.00Sähköautojen latauspiste pakolliseksi ei asuinkäytössä oleviin rakennuksiin - asennusaikaa 31.12.2024 asti
31.03.2024 4.00Valtioneuvoston varauksellinen suhtautuminen komission esitykseen EU:n pakkaus- ja pakkausjäteasetukseksi on erittäin tärkeää - Kuitupohjaisten pakkausten tulevaisuus on turvattava
31.03.2024 0.07Ajokoneissa muovimaalia kuormatiloissa, mutta ei sentään teipin teippiä.
30.03.2024 18.00Nosturikourat ovat mitä ilmeisimmin kuumasinkittävissä,- ja lopulta melko helpostikkin.
30.03.2024 17.00Kaatopäät asettavat muovittomuus savotassa toivottua haastetta.
30.03.2024 15.00Kaatopäästä nosturikouraan.
30.03.2024 13.00Puunkorjuu ja kaukokuljetus 2023 julkaistu
30.03.2024 11.00Suomi on pisimmällä ultralujien terästen sinkitystekniikassa - Saksa lujien.
30.03.2024 9.00Muovittomuus on jo kaikkien Suomen pankkovalmistajien pikku osissa , ja Ruotsissakin pulteissa.
30.03.2024 7.00Sinkitys on metallin päällystämistä korroosiolta suojaavalla sinkkikerroksella
30.03.2024 3.00Kaatopää, ja sen vetorullat ovat seuraava sinkityskohteemme.
30.03.2024 0.07Kuumasinkitys on kullanarvoinen pinnoite vihreän kullan korjuuketjulle.
29.03.2024 23.23KATSO PÄÄSIÄISEN LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
29.03.2024 18.00Meillä on nyt 100%:nen valmius 100%:seen muovittomuuteen.
29.03.2024 17.00Metsäalan kannattaa kohdata luontovaikuttajat ennakkoluulottomasti
29.03.2024 13.00Bensiinin keskihintojen nousu kiihtyi maaliskuussa 2024
29.03.2024 11.00Pankkokorkeudet vaihtelevat pääosin välillä 3.10- 3.30.
29.03.2024 9.00Pankkorunkokorkeus on sekin oma ongelmansa.
29.03.2024 7.00KH-Koneet Group vahvistaa jälleenmyyjäverkostoaan Ruotsin markkinoilla
29.03.2024 3.00Pankkokiinnikkeitten korkeuksissa on niissäkin suuria eroja.
29.03.2024 0.07Steelwrist esittelee kolmannen sukupolven kauhanpyörittäjät ja tuo markkinoille kokonaan uudet pyörivät liittimet sekä laajan valikoiman uusia työlaitteita
29.03.2024LUE TÄSTÄ! Talven jättikokoinen Metsäalan Ammattilehti on ilmestynyt
28.03.2024 18.00Puutavara-autojen apurunkoprofiileissa suuria eroja.
28.03.2024 17.00Miksi alumiini on edelleen pankkojen raaka-aine???
28.03.2024 15.00Suomeen Naton yrityskiihdyttämö ja kaksi testikeskusta
28.03.2024 13.00Puutavara-auton apurunkopaketit vaativat ammattitaitoa ja vastuullisuutta.
28.03.2024 7.00Malminetsinnän ja kaivostoiminnan investoinnit kasvoivat 2023
28.03.2024 3.00Alumiini materiaalina
28.03.2024 0.07Markus Ritala nimitetty Sajas Groupin toimitusjohtajaksi
27.03.2024 17.00Ranuasta kaavaillaan yli 120 tuulivoimalan tuulivoimapuistoa
27.03.2024 15.00Kymmenen miljoonan tutkimushankkeessa kehitetään liikkuvien työkoneiden ja ihmisten yhteistoimintaa
27.03.2024 13.00Henry Äyräväinen nimitetty Nisula Forestin aluemyyntipäälliköksi
27.03.2024 11.00Valmet toimittaa Valmet DNA -automaatiojärjestelmän Lostockin jätteenpolttolaitokselle Northwichiin Isoon-Britanniaan
27.03.2024 9.00Puutavarapankko
27.03.2024 7.00Mikä muutti raakapuun junakuljetukset kannattavaksi???
27.03.2024 3.00Alumiinipankkojen teko kannattavaa, mutta niitten käyttö on pitkässä juoksussa taattu katastrofi.
27.03.2024 0.07Onko auton pankkojen siirtely turhaa työtä, ja siis turhaa ajan hukkaa????
27.03.2024Alumiini
26.03.2024 17.00100%:set liukuestepinnat vähensivät nippusiteitten tarpeen liki nollaan.
26.03.2024 15.00.TerminatorTekniikkaa: -"Paukku ja Pupu"-.
26.03.2024 13.00Onko Suomen junavaunujen pankkomallit yksi osaselitys Sp-vaunuilla junakuljetusten kilpailukyvyn säilymiseen.
26.03.2024 11.00Ajokortin ulkoasu uudistuu vastaamaan nykyaikaisia turvavaatimuksia
26.03.2024 10.00Kehitin 70-luvulla kevyen alumiinipankon, ja 90 luvulla vieläkin kevyemmän teräksisen "reikäpankon"
26.03.2024 9.00Pohjoinen Teollisuus -suurtapahtuma on tiukasti teollisuuden ajan hermoilla
26.03.2024 7.00Ensimmäinen julkinen latausdemonstraatio yli 700 kW:n ja 1 000 A:n teholla sähköauton kanssa
26.03.2024 3.00Junavaunupankoissa pankkojen siirtely todettiin hankalaksi, ja turhaksi.
26.03.2024 0.07Metsästäjäliitto: Mökkiläisten apua kaivataan vieraspetotalkoisiin
25.03.2024 15.00Päivittynyt Vito-mallisto on saatavana sekä taka- että nelivetoisina
25.03.2024 13.00TimberRoad paketilla selvä lastausetu,
25.03.2024 11.00AMMATTILEHTI KOEAJAA: Iveco Daily 35S16A8V Hi-Matic - Perus Daily
25.03.2024 9.00Nosturimalleista on kymmeniä eri mielipiteitä - puut, ja ajot ovat liki samoja.
25.03.2024 7.00Muovipinnoitettujen Terminator XXL pankkomallien varaston tyhjennysmyynti .
25.03.2024 3.00Terminator XXL aero 6 on kevyt peruspankko maanteittemme 12 pankkoiseen perusjuhtaan.
25.03.2024 0.07TÄSSÄ ON AJANTASAINEN, liki 300 Terminatorin valmisvaraston mitat ja pankkomäärät, sekä toimitusten pinnoitevaihtoehdot.
24.03.2024 17.0076-tonnisten painot kuormaajalla - omapainoissa järkyttävänkin suuria eroja!!!
24.03.2024 16.00Volvo Trucksin uudet kuorma-autot ja ominaisuudet ? kaikki tarvittava tieto
24.03.2024 15.00Mikä on 76-tonnisen puutavarayhdistelmän järkevä omapaino???
24.03.2024 13.00Pankkorunkojen ja kiinnikkeitten korkeuserojen merkitys suuri.
24.03.2024 12.30Nyt lähtee muutama sata Terminatoria tosi "halavalla":!!!
24.03.2024 11.00Valmet toimittaa uuden keittimen yläerottimen Södra Cellin Mönsteråsin tehtaalle Ruotsiin
24.03.2024 9.00Minimikorkuisen pankkorungon hyödyt ja haitat.
24.03.2024 7.00Malminetsinnän ja kaivostoiminnan investoinnit kasvoivat 2023
24.03.2024 3.00Suomeen Naton yrityskiihdyttämö ja kaksi testikeskusta

Näytä lisää »