Superpuolikkaat tuo tehokkuutta kierrätykseen

19.03.2024 9.00

Remeo on suomalainen kiertotalousyritys, joka toimii valtakunnallisesti ympäristöhuoltoalalla. Yritys kehittää ja investoi uusiin kiertotalouden ratkaisuihin, joilla eilisen roskat palautetaan hyötykäyttöön, huomisen raaka-aineiksi.

super3.jpg

(kuva yllä: Remeo Refining Oy on ottanut ajoon kaksi Laurinaho Custom Trailersin valmistamaa Superpuolikas perävaunua, joilla on mittaa 19,3 metriä ja tilavuutta löytyy 150 kuutiota.)

Kiertotalous on merkittävässä roolissa taistelussa ilmastonmuutosta vastaan ja Remeon missiona on Suomen CO2 -päästöjen vähentäminen kierrätysasteen noston avulla. Jätteiden muuntaminen uusiomateriaaliksi on arvoketjun kriittisin ja haastavin vaihe, johon tarjotaan markkinan parhaat ratkaisut. 

Monipuolista kuljetusta

Remeon logistiikassa operoi suuri määrä kuljetuskalustoa jäteautoista koukkuautoihin, joilla hoidetaan asiakkaiden jätekuljetuspalvelut eteenpäin käsiteltäväksi.

- Kierrätysraaka-aineiden kuljetus laitoksille, niissä tapahtuva käsittely ja valmiiden lopputuotteiden kuljetus kuuluu Remeo Refining Oy:n toimenkuvaan. Meillä on kuljetustehtävissä kymmenkunta omaa autoa ja yli puolen sataa yhteistyökumppaneiden autoa. Käsittelyasemia ja siirtokuormausasemia on parikymmentä eri puolilla maata, kertoo liiketoimintapäällikkö Jani Lankila.

super2.jpg

(kuva: Superpuolikkaiden kävelevälattia on alumiininen CargoFloor ja siinä on CleanSweep eli vinssi ja matto, mikä pitää lattian puhtaana. Aivan uutta on Anti Freeze tiivisteet lattiapalkkien välissä, mitkä estää jäätymisen.)

Lisää tehokkuutta pienemmillä päästöillä

Remeo Refining miettii jatkuvasti uusia ratkaisuja logistiikan tehostamiseen ja siitä syntyvän hiilijalanjäljen pienentämiseen. 

- Olemme ottaneet vuodenvaihteessa 2024 ajoon kaksi uutta Laurinaho Custom Trailersin valmistamaa Superpuolikasta. Uudenlainen vaunu on 19,3 metriä pitkä, kävelevälattiainen ja korirakenne tehty alumiinista, mahdollistaen kevyen omapainon sekä kestävyyden esimerkiksi rakennusjätteiden kuljettamiseen, mikä ei ole mahdollista lasikuituseinäisillä ketjupurkulaitteilla. Kävelevän lattian koneisto mahdollistaa matalamman lattiarakenteen, jolloin saadaan lisää kuutioita. Se on myös rakenteeltaan ketjupurkua kevyempi ja yksinkertaisen rakenteensa ansiosta se on myös kestävämpi. Viisiakselisen vaunun 1. ja 5. akseli ovat kääntyviä, jolloin pitkällä yhdistelmällä pystytään operoimaan ahtaissakin paikoissa, toteaa Lankila

Superpuolikkaan tilavuus on 150 kuutiota ja omapaino vain 13,5 tonnia.

- Näin ollen kolmiakselisella veturilla kuormaa pystyy ottamaan kyytiin 40 tonnia, joten kierrätysmateriaaleja pystytään kuljettamaan suuria määriä polttoainetaloudellisesti ja minimaalisilla päästöillä. Merkittävä etu on myös se että veturiksi sopii mikä tahansa 3-akselinen auto missä on hydrauliikka ym. vaunun toimintoja varten, sanoo Lankila.

super1.jpg

(kuva: Uudet Superpuolikkaat ovat jo lyhyessä ajassa näyttäneet tehokkuutensa kierrätysmateriaalien kuljetuksissa, erityisesti lyhyemmillä matkoilla sillä niitä ei tarvitse katkaista laitospäissä kuten täysyhdistelmiä.)

Nopean toiminnan yhdistelmät

Toinen uusista Superpuolikkaista operoi Tampereen alueella ja toinen Pääkaupunkiseudulla.

- Niillä kuljetetaan kierrätysraaka-aineita kuten rakennusjätettä, muovia jne. käsittelylaitoksille ja sitten valmiita lopputuotteita kuten haketta sekä REF -polttoainetta voimalaitoksille. Kolmessa vuorossa 24/7 liikkuvat Superpuolikkaat ovat erityisen tehokkaita noin sadan kilometrin ja sitä lyhyemmillä kuljetusmatkoilla, sillä niitä ei tarvitse katkaista laitospäissä kuten täysyhdistelmiä, jotka ovat puolestaan järkeviä pidemmillä siirtomatkoilla, perustelee Lankila.

Uudet Superpuolikkaat ovat Lankilan mukaan jo lyhyessä ajassa näyttäneet tehokkuutensa kierrätysmateriaalien kuljetuksissa:

- Asia ei kehity, jos kangistutaan vanhoihin kaavoihin. Kiitokset Laurinahon Tommille, joka porukkansa kanssa miettii uusia ratkaisuja kuljetusten tehostamiseen. Myös toimitusaika LCT:n Parkanon tuotannossa oli näille vaunuille todella nopea, vain nelisen kuukautta tilauksesta, kehuu Jani Lankila.

super4.jpg

(kuva: Remeo Refining Oy:n kuljettaja Reet Nuut kehuu Superpuolikkaan ajo-ominaisuuksia varsin stabiileiksi: - Ja vaikka vaunu on tosi pitkä niin kääntyvät akselit mahdollistaa operoinnin ahtaillakin pihoilla.)

Kuljettajien mieleen

Remeo Refiningin kuljettaja Reet Nuut saapui tammikuun lopulla Remeon Tampereen Ruskon kierrätyslaitokseen Superpuolikkaalla.

- Tänne tuotiin rakennusjätettä ja kyytiin otetaan muovipohjaista REF-polttoainetta, mikä ajetaan Lahden Energialle. Aika usein viedään myös haketta Tampereen Naistenlahden voimalaitokseen mikä on tässä lähellä, Nuut kertoilee.

Nuut on ajanut 12 vuotta erilaisia yhdistelmiä, joten kokemusta löytyy vertailla niitä Superpuolikkaaseen.

- Joo olen ajanut täysperävaunu yhdistelmiä, puolikkaita, sorakalustoa ja B-junaa, mikä vastaa ehkä eniten tätä pitkää puoliperävaunua liikenteessä. Tarkkana pitää olla ahtaissa paikoissa mutta kääntyvät akselit auttaa, joten kyllä tämän kanssa pärjää niin liikenneympyröissä kuin laitosten piha-alueillakin, kommentoi Nuut.

Kun talven paukkupakkaset kääntyi ainakin hetkeksi plussan puolelle niin tiet muuttuivat todella liukkaiksi:

- Superpuolikas tulee märällä jäälläkin nätisti perässä ja on tosi stabiili - toki veturi pyrkii vähän puskemaan.

super5.jpg

(kuva: Remeon Tampereen Ruskon kierrätyslaitoksessa käsitellään suuria määriä muovi- ja rakennusjätettä, joista syntyy REF-polttoainetta sekä haketta käytettäväksi voimalaitoksissa.)

Kävelevälattia pelaa talvellakin

Superpuolikkaiden kävelevälattia on alumiininen CargoFloor ja siinä on CleanSweep eli vinssi ja matto, mikä pitää lattian puhtaana. Aivan uutta on Anti Freeze tiivisteet lattiapalkkien välissä, mitkä estää jäätymisen.

- Vaikka nyt on ollut pitkä pakkasjakso ja paljon lunta niin lattian jäätymisen kanssa ei ole ollut ongelmia, vaan tavara tulee reilussa vartissa ulos peräpurkuna voimalaitosten siiloihin. Kävelevälattian toiminnot pelaa kätevästi radio-ohjaimella samoin kuin kattopeitekin. Muutenkin vaunun rakenteissa on otettu hyvin huomioon kuljettajan päivittäinen työskentely - esimerkiksi työvalot on aivan loistavat, kiittelee Reet Nuut. 

03.04.2024 10.00Energiapuun korjuumäärät ja kannattavuudet voimakkaassa kasvussa.
03.04.2024 9.00Hiabille suuri WALTCO-takalaitanostintilaus Yhdysvalloista
03.04.2024 9.00SSAB jatkaa vihreää siirtymäänsä investoinnilla fossiilivapaaseen minimill-tuotantolaitokseen Luulajaan
03.04.2024 3.00Tampereella kehitetään sujuvaa, kestävää ja käyttäjiä palvelevaa liikennettä vientimarkkinoille
03.04.2024 3.00Miksi teimme nyt Evolution malliston???
03.04.2024 0.07XXL pankkojemme ominaisuudet ovat erinomaisia myös energiapuusavotoillekkin.
02.04.2024 18.45Suomen metsäkeskuksen uudistunut organisaatio panostaa tietoon ja sähköisiin palveluihin
02.04.2024 17.0022-metrisen käyttöä puolustaa käytännön tosiasiat ja raha.
02.04.2024 15.00Terminatoreitten tolpissa on "kaksineuvoonen" aeromuotoilu + kolmantena liikenneturvallisuus.
02.04.2024 13.00Onko 22 m raakapuun kuljetuksien järkeväksi perusmitaksi.
02.04.2024 12.00Mitkä seikat puoltavar 22 metristä raakapuuyhdistelmää???
02.04.2024 11.00Artikkelimme vuodelta 2022: - Kotimaista Sisua Hakevuoren puunajoon
02.04.2024 10.00Artikkeli vuodelta 2010.........
02.04.2024 9.00Energiapuu
02.04.2024 7.00NSK kehittää yhteistyössä pitkälti räätälöitävää robottikättä
02.04.2024 3.00Terminatorit, ja TimberMaxxit ovat erinomaiset pankot myös energiapuusavotoille.
02.04.2024 0.07Energiapuunkorjuu tärkeä osa metsänhoitoa ja puukauppaa
01.04.2024 18.00Nykyaikaiset ritiläautot tehostavat metsäkoneurakointia
01.04.2024 17.00Puutavaran ajo on taitolaji, mutta myöskin vahvasti välinelaji.
01.04.2024 15.00Hydoring hakee kesätyöntekijöitä - kannattaa laittaa hakemus sisään...
01.04.2024 13.00Rakentamisen liikevaihto laski vuoden 2024 helmikuussa 11,4 % vuodentakaisesta
01.04.2024 11.00Koska Eurooppa aloittaa kuorma-autokuljetusten hyödyntämisen täysteholla???
01.04.2024 9.00Sandvik esittelee 800i-sarjan kartiomurskaimet uusilla automaatio-ominaisuuksilla
01.04.2024 7.00Terminatoreitten ja TimberMaxxien kehityskaari alkoi keväällä 1976, yli 47 vuotta , ja 35 pankkomallia sitten.
01.04.2024 6.48Terminator XXL 5 testipankot toimitettiin Uuraiselle ja Jämsään.
01.04.2024 3.00Kymmenen miljoonan tutkimushankkeessa kehitetään liikkuvien työkoneiden ja ihmisten yhteistoimintaa
01.04.2024 0.07Alumiinipintojen ja jauhemaalipintojen teippauksissakin on iso vaikeusaste-ero.
31.03.2024 17.00Edistystäkin on kuitenkin jo osaltaan tapahtunut.
31.03.2024 16.00Muovi on myrkkyä Metsäteollisuudessa: -Terminatoreista poistettiin muovit.
31.03.2024 14.00Muovi on myrkkyä sellunkeitossa.
31.03.2024 13.00Lapinjärven tutkimusmetsässä kaadetaan aidanvieruspuita purkutöitä varten
31.03.2024 12.00Pankkoteipit ovat tuhoisia,turhia ja turvattomiakin.
31.03.2024 11.00Metsäteollisuuden historiaa: - Terva oli ensimmäinen metsästä saatu menestystuote.
31.03.2024 10.00Onko puutavarayhdistelmän ylimääräinen rakentaminen/ varustelu enää lainkaan järissään???
31.03.2024 9.00Eroon muovista?
31.03.2024 7.00Sähköautojen latauspiste pakolliseksi ei asuinkäytössä oleviin rakennuksiin - asennusaikaa 31.12.2024 asti
31.03.2024 4.00Valtioneuvoston varauksellinen suhtautuminen komission esitykseen EU:n pakkaus- ja pakkausjäteasetukseksi on erittäin tärkeää - Kuitupohjaisten pakkausten tulevaisuus on turvattava
31.03.2024 0.07Ajokoneissa muovimaalia kuormatiloissa, mutta ei sentään teipin teippiä.
30.03.2024 18.00Nosturikourat ovat mitä ilmeisimmin kuumasinkittävissä,- ja lopulta melko helpostikkin.
30.03.2024 17.00Kaatopäät asettavat muovittomuus savotassa toivottua haastetta.
30.03.2024 15.00Kaatopäästä nosturikouraan.
30.03.2024 13.00Puunkorjuu ja kaukokuljetus 2023 julkaistu
30.03.2024 11.00Suomi on pisimmällä ultralujien terästen sinkitystekniikassa - Saksa lujien.
30.03.2024 9.00Muovittomuus on jo kaikkien Suomen pankkovalmistajien pikku osissa , ja Ruotsissakin pulteissa.
30.03.2024 7.00Sinkitys on metallin päällystämistä korroosiolta suojaavalla sinkkikerroksella
30.03.2024 3.00Kaatopää, ja sen vetorullat ovat seuraava sinkityskohteemme.
30.03.2024 0.07Kuumasinkitys on kullanarvoinen pinnoite vihreän kullan korjuuketjulle.
29.03.2024 23.23KATSO PÄÄSIÄISEN LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
29.03.2024 18.00Meillä on nyt 100%:nen valmius 100%:seen muovittomuuteen.
29.03.2024 17.00Metsäalan kannattaa kohdata luontovaikuttajat ennakkoluulottomasti
29.03.2024 13.00Bensiinin keskihintojen nousu kiihtyi maaliskuussa 2024
29.03.2024 11.00Pankkokorkeudet vaihtelevat pääosin välillä 3.10- 3.30.
29.03.2024 9.00Pankkorunkokorkeus on sekin oma ongelmansa.
29.03.2024 7.00KH-Koneet Group vahvistaa jälleenmyyjäverkostoaan Ruotsin markkinoilla
29.03.2024 3.00Pankkokiinnikkeitten korkeuksissa on niissäkin suuria eroja.
29.03.2024 0.07Steelwrist esittelee kolmannen sukupolven kauhanpyörittäjät ja tuo markkinoille kokonaan uudet pyörivät liittimet sekä laajan valikoiman uusia työlaitteita
29.03.2024LUE TÄSTÄ! Talven jättikokoinen Metsäalan Ammattilehti on ilmestynyt
28.03.2024 18.00Puutavara-autojen apurunkoprofiileissa suuria eroja.
28.03.2024 17.00Miksi alumiini on edelleen pankkojen raaka-aine???
28.03.2024 15.00Suomeen Naton yrityskiihdyttämö ja kaksi testikeskusta
28.03.2024 13.00Puutavara-auton apurunkopaketit vaativat ammattitaitoa ja vastuullisuutta.
28.03.2024 7.00Malminetsinnän ja kaivostoiminnan investoinnit kasvoivat 2023
28.03.2024 3.00Alumiini materiaalina
28.03.2024 0.07Markus Ritala nimitetty Sajas Groupin toimitusjohtajaksi
27.03.2024 17.00Ranuasta kaavaillaan yli 120 tuulivoimalan tuulivoimapuistoa
27.03.2024 15.00Kymmenen miljoonan tutkimushankkeessa kehitetään liikkuvien työkoneiden ja ihmisten yhteistoimintaa
27.03.2024 13.00Henry Äyräväinen nimitetty Nisula Forestin aluemyyntipäälliköksi
27.03.2024 11.00Valmet toimittaa Valmet DNA -automaatiojärjestelmän Lostockin jätteenpolttolaitokselle Northwichiin Isoon-Britanniaan
27.03.2024 9.00Puutavarapankko
27.03.2024 7.00Mikä muutti raakapuun junakuljetukset kannattavaksi???
27.03.2024 3.00Alumiinipankkojen teko kannattavaa, mutta niitten käyttö on pitkässä juoksussa taattu katastrofi.
27.03.2024 0.07Onko auton pankkojen siirtely turhaa työtä, ja siis turhaa ajan hukkaa????
27.03.2024Alumiini
26.03.2024 17.00100%:set liukuestepinnat vähensivät nippusiteitten tarpeen liki nollaan.
26.03.2024 15.00.TerminatorTekniikkaa: -"Paukku ja Pupu"-.
26.03.2024 13.00Onko Suomen junavaunujen pankkomallit yksi osaselitys Sp-vaunuilla junakuljetusten kilpailukyvyn säilymiseen.
26.03.2024 11.00Ajokortin ulkoasu uudistuu vastaamaan nykyaikaisia turvavaatimuksia
26.03.2024 10.00Kehitin 70-luvulla kevyen alumiinipankon, ja 90 luvulla vieläkin kevyemmän teräksisen "reikäpankon"
26.03.2024 9.00Pohjoinen Teollisuus -suurtapahtuma on tiukasti teollisuuden ajan hermoilla
26.03.2024 7.00Ensimmäinen julkinen latausdemonstraatio yli 700 kW:n ja 1 000 A:n teholla sähköauton kanssa
26.03.2024 3.00Junavaunupankoissa pankkojen siirtely todettiin hankalaksi, ja turhaksi.
26.03.2024 0.07Metsästäjäliitto: Mökkiläisten apua kaivataan vieraspetotalkoisiin
25.03.2024 17.00Suomen metsäkeskuksen tulevaisuuskatsauksen mukaan metsähakkeelle riittää kysyntää jatkossakin
25.03.2024 15.00Päivittynyt Vito-mallisto on saatavana sekä taka- että nelivetoisina
25.03.2024 13.00TimberRoad paketilla selvä lastausetu,
25.03.2024 11.00AMMATTILEHTI KOEAJAA: Iveco Daily 35S16A8V Hi-Matic - Perus Daily
25.03.2024 9.00Nosturimalleista on kymmeniä eri mielipiteitä - puut, ja ajot ovat liki samoja.
25.03.2024 7.00Muovipinnoitettujen Terminator XXL pankkomallien varaston tyhjennysmyynti .
25.03.2024 3.00Terminator XXL aero 6 on kevyt peruspankko maanteittemme 12 pankkoiseen perusjuhtaan.
25.03.2024 0.07TÄSSÄ ON AJANTASAINEN, liki 300 Terminatorin valmisvaraston mitat ja pankkomäärät, sekä toimitusten pinnoitevaihtoehdot.
24.03.2024 17.0076-tonnisten painot kuormaajalla - omapainoissa järkyttävänkin suuria eroja!!!
24.03.2024 16.00Volvo Trucksin uudet kuorma-autot ja ominaisuudet ? kaikki tarvittava tieto
24.03.2024 15.00Mikä on 76-tonnisen puutavarayhdistelmän järkevä omapaino???
24.03.2024 13.00Pankkorunkojen ja kiinnikkeitten korkeuserojen merkitys suuri.
24.03.2024 12.30Nyt lähtee muutama sata Terminatoria tosi "halavalla":!!!
24.03.2024 11.00Valmet toimittaa uuden keittimen yläerottimen Södra Cellin Mönsteråsin tehtaalle Ruotsiin
24.03.2024 9.00Minimikorkuisen pankkorungon hyödyt ja haitat.
24.03.2024 7.00Malminetsinnän ja kaivostoiminnan investoinnit kasvoivat 2023
24.03.2024 3.00Suomeen Naton yrityskiihdyttämö ja kaksi testikeskusta
24.03.2024 0.07Oripään Hakepalvelu Oy: Lisää haketustehoa kasvavaan kysyntään

Näytä lisää »