Vuodenvaihdekisan 2018 / 2019 tulos on kokoluokaltaan järkyttävän suuri.

Share |
01.01.2019 22:22

 




Vuodenvaihdekisassa kysyttiin puutavarayhdistelmällä tyhjänäajon hevosvoimtarvetta:

 - Mikä on ilmanvastusvoimien osuus moottoritehosta hevosvoimina 76 tn yhdistelmällä tyhjänäajossa 8o km/h tasaisella nopeudella ja tasaista tietä ajettaessa tuulettomissa olosuhteissa?

Yhdistelmän omapaino on 25 tonnia ja siinä on 12 kpl alumiinipankkoja ja alumiininen umpiseinä sekä peräasennuksena hytillinen Z- nosturi kuljetus asennossa. 
Yhdistelmän Cw arvo on 2.2 ja sen otsapanta on 9.1 m2 ja sen moottoriteho on 620 hv.

Vastauksissa yllättävän suuri suuri hajonta.

Vastaukset olivat alimmillaan 26 hv ja suurimmillaan 350 hv. Pääosin arviot olivat luokassa alle 100 hv. Vastauksia saimme kiitettävästi , yhteensä 157 kpl , ja näistä 12 kpl kokoluokassa 190 hv - 250 hv. - Kokoluokan keskiarvo on 222 hv ???

Di Olavi H Koskisen simullointi ja laskenta tuotti
meille arviokisan tulokseksi 221 hv .



Tarkasteltu 76 tonninen yhdistelmä on vertailukelpoinen suureen osaan maanteillämme tyhjänäajossa liikkuviin 76 tonnin nosturillisiin puutavarayhdistelmiin. Tarkastelusta saamamme tulokset ovat tässä :

- Tyhjän 25 tonnia painavan esimerkkiyhdistelmän vaatima kokonaisteho moottorilta 80 km/ h tasaisella nopeudella ja tasaista tieosuutta pitkin ilman tiheyden ollessa 1.25 kg/m3 on 209 kw. Tästä on ilmanvastuksen osuus Cw arvolla 2.2 163 kw, mikä tuo tulokseksi 221 hv.  

-
Simuloinnista saaduista tuloksista ilmenee myös yhdistelmän kokonaiskulutus tarkasteluosuudella 62.2 l /100 km. Tästä ilmanvastusvoimien kuluttama osuus on 77.9% =45.5 l / 100 km.

Ei automaattista vaihtoehtoista tekstiä saatavilla.

Palkintopaketti toimitetaan voittajalle viikolla 2. 

Vuodenvaihdekisamme tarkistukset ovat meneillään ja ilnoitamme voittajan nimen ja hänen arvionsa yhdistelmän ilmavastusvoimien sitomista hevosvoimista. Tarkistettuamme , tai saatuamme ulos jaettujen vastauksien lopulliset arviot . Alustavan tarkastuksen mukainen lähin arvio on nyt 211 hv. 



Heikki Jokela 050 4129 024
heikki.jokela@ammattilehti.fi 

Tarkastelu :
- Tulokset osoittavat "perinneyhdistelmän" aerodynamiikkahäviöitten syömän moottoritehon ja polttoaineen osuuden 221hv ja 45.5l /100km. Tuosta hävikistä on korjattavissa helposti 1/3 , jolloin yhdistelmän käyttötehoreservi kasvaa yli 70 hv ja polttoainetta säästyy reippaat 12 l / 100km. Lisäksi yhdistelmän takasumunmuodostus pienenee ja se tuo liikenneturvallisuutta, ja vielä lisäksi " loiskuorma " pienenee ja puhdistustarve vähenee.

Ps. Seuraa sivujamme, laadimme lisää aerodynamiikkaa käsitteleviä artikkeleita tasaisesti koko tammikuun 2019 ajan. 

23.03.2019Raakapuun maantiekuljetuksen pohjoiset perusyhdistelmät.
19.03.2019Pohjoismaissa on meneillään "tukkipankkotällien" kasvunaika .
16.03.2019 18:18TimberRoad 2020 yhdistelmäpari kehittää ja tehostaa yleisintä 20- luvun yhdistelmäluokkaa.
15.03.2019 14:18Kyllä Exteilläkin voi säästää polttoainetta.
09.03.2019 21:33Terminator XXL mallisto varusteineen on osa Suomalaisen terästeollisuuden korroosioneston menestyksekästä kehitystyötä.
02.03.2019 11:39Ilmanvastus on puutavara-auton suurin ajovastusvoima.- TimberRoad 2020
01.03.2019 6:4130% päästövähennykset tuntuvat hurjilta luvuilta / - TR 2020
24.02.2019Raakapuuyhdistelmän nippusidontaan tulossa tarkennuksia 2019.
24.02.2019Nippusidonta ja sidontalaitteitten valvonta tarkentuu 2019 aikana.
23.02.2019 10:10Jäljitelmäpankot ovat käyttäjän kannalta aina se huonompi ratkaisu.

Siirry arkistoon »