"Tukkipankkotällit" tulossa, mutta miksi ?
17.01.2022 10:00

Suomalaisiin raakapuun maantiekuljetus yhdistelmien pankkojen muutus 2 (auto)+4 (pv.) pankkomäärälle on nyt nopeassa kasvussa. Muutosten takana on nyt pääosin Ruotsista saadut kokemukset ja pankkomäärän puolituksesta saatavien taloudellisten vaikutusten kotiuttaminen.
Pankkomäärän puolitus näkyy ensimmäisenä hankintahinnassa ja seuraavaksi itse ajossa. Pankkomäärän puolitus 12 kappaleesta kuuteen lisää yhdistelmän hyötykuormaa noin neljällä sadalla kilolla. Lisäksi pankkopuolituksella on tuntuva hyöty pienentyneistä tyhjänäajon polttoainekuluista ja kerääntyvien loiskuorman määristä.
Liikenneturvallisuuden parannus on arvokas muutos, joka saavutetaan, kun ilmanvastuspinnat pienenevät pankkotyypistä riippuen 4.2m2 - 9.5 m2 . Ilmanvastuspintojen pienennys vaikuttaa suoraan takana-ajavien ja ohittavan liikenteen näkyvyyteen sateessa ja pölyisillä ja lumisilla maantieajo-osuuksilla.- Tokikin parhaimmillaan 9.5 neliön vastuspinnan poisto tuntuu myös yhdistelmän käytettävissä olevan tehon kasvuna.
Pankkomäärän puolitus on käyty läpi Ruotsissa , ja osin myöskin Norjassa. Sen tuomat lukuisat edut ovat tunnustettuja ja koettuja. Puolittamisen rajoitteena on kolmimetrinen kuittu, jonka osuus on tasaisesti vähenemässä ja alkaa joillain alueella olla jo harvinaistakin.
Ruorsista saatavat tiedot muutosprosessin vaatimuksista ja kehityksestä antavat meille tervetullutta osviittaa , miksi siellä raakapuun kuljetusyhdistelmien pankkomäärän suosio on kasvanut "tukkipankkotällimallisiksi" yhdistelmätyypeiksi.
Heikki Jokela 050 4129 024
|