Kokonaispainokorotukset ja mittamuutokset toivat puutavarayhdistelmiin täysin uudet kuormatilat.
21.12.2019 11.09
Kymmenen vuotta sitten aloitettu kokonaispainojen muutos 60 tonnista 76 tonniin toi samalla puutavarayhdistelmien kuormatiloille muutostarpeen , joka koskee tilavuutta, lujuutta , sekä nippusidontaa.
Yhdistelmien kokonaispainokasvu 60 tonnista 68 tonniin ja 76 tonniin toi lisätilatarpeen jopa yli 12 tonnin kuitu/ tukkikuormalle. Tätä lisätilatarvetta kompensoitiin asetusmuutoksessa yhdistelmän 20 sentin korkeuslisällä.
Tolppakorotus 20 sentillä tiedettiin jo muutosvaiheessa riittämättömäksi, mutta kuormatilaan oli mahdollista saada tarvittava lisätilavuus sen sisältäpäin. Tilavuuskasvua on saatu pankkorunkojen madalluksista , tolppakavennuksista, sekä uudesta muotoilusta. Tolppakorkeutta on mahdollista kasvattaa ajoneuvojen runkoja madaltamalla. Madalluksista on saatavissa jopa 20 sentin lisäys kuormatilojen hyötykorkeuksiin. - Tolppakorkeudet ovat kasvaneet kymmenvuotisen ajoneuvokehityksen aikana 2.8 metsistä 3.2 metriin. - Parhaissa autojen ja perävaunujen kuormatiloisa on päästy jopa 3.3 m tolppakorkeuksiin.
Heikki Jokela 050 4129 024
Ps. Kokonaispainojen korotukset ja kuormatilojen mittamuutokset ovat aiheuttaneet kokonaisvaltaisen muutostarpeen lopulta kaikkien valmistajien pankkorakenteisiin. Tarvittavat muutostyöt me aloitimme jo 2000 luvun alussa. Terminator pankkomallisto on nyt kymmenvuotias, ja se on tuottavin ja turvallisin Pohjolan maantiekuljetuksiin. - Terminatorit teimme täysin "puhtaalta pöydältä" , ja kaikilta osin uusien vaatimusten mukaisiksi.
|