Vuosi 2020 on raakapuun nippusidonnan sekä sen valvonnan muutosvuosi.

29.12.2019 3.11

Raakapuun maantiekuljetusten nippusidonta saa alkuvuodesta 2020 selkeän ohjeistuksen ja valvonnan sekä vastuujaon sidontalaitteitten oikeellisuudestaja ja oikeaoppisesta käytöstä. 
Nippusidontavaatimukset ovat  nippupainojen ja materiaalipituuden mukaisesti ajantasaiset jo vuodesta 1982- asetuksella 940. - Tämä on perustana myös nykyvalvonnalle ja vaatimuksille.



Vaikein, ja samalla myös yksi tärkein , sekä pysyvä vaade  on nippujen eteenpäin suuntautuvien minimi 10 m/s2 hidastuvuusvoimavaatimusten hallinta ja puitten ajoradalle luisumisen  esto.
Toinen riskisuunta on taaksepäin tippuvat puut. Taakse tippuvat puut aiheutuvat pääosin kahdesta syystä - matalaan siltaanajoista ja takanipun vajaasta sidonnasta, lastausvirheistä ja vajavaisista kitkavoimista.



Yhdistelmien nykyiset suurtehojarrut ja automaattijarrutukset tuovat tehokkaasti, joskin myöskin riskialttiisti sidonnan ja kitkapintojen sekä lastauksen virheitä esiin.

Nippusidonnan nykyvaatimukset on esitetty
asetuksessa 940/1982:

 

https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1982/19820940

25.04.2024Tuliko tästä poishylkäytynyt visio, vai onko se kuitenkin lopulta tehokas "junantappaja"???
24.04.2024 18.00Koostesivu : "Terminator-tekniikkaa" 1-16.
21.04.2024KATSO TÄSTÄ MAAMESS 2024 -LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
19.04.2024 9.00Metsäalalla investoidaan - nyt kannattaa markkinoida!
05.04.2024Nopeitten toimitusten varastopankot / huhtikuu 2024.
26.04.2024 17.00Liukuesteet ovat osa turvallista kuormansidontaa.
26.04.2024 15.00Uusien määräysten mukaiset "tukkipankkotällit".
26.04.2024 13.00Pankkojen kiinnitys ajoneuvorungolle.
26.04.2024 11.00Vaikuttaako pankkorakenne kuormansidontaan ???
26.04.2024 9.00Gasum rakentaa kaasutankkausaseman Raumalle

Siirry arkistoon »