Vuosi 2020 on raakapuun nippusidonnan sekä sen valvonnan muutosvuosi.

29.12.2019 3:11

Raakapuun maantiekuljetusten nippusidonta saa alkuvuodesta 2020 selkeän ohjeistuksen ja valvonnan sekä vastuujaon sidontalaitteitten oikeellisuudestaja ja oikeaoppisesta käytöstä. 
Nippusidontavaatimukset ovat  nippupainojen ja materiaalipituuden mukaisesti ajantasaiset jo vuodesta 1982- asetuksella 940. - Tämä on perustana myös nykyvalvonnalle ja vaatimuksille.



Vaikein, ja samalla myös yksi tärkein , sekä pysyvä vaade  on nippujen eteenpäin suuntautuvien minimi 10 m/s2 hidastuvuusvoimavaatimusten hallinta ja puitten ajoradalle luisumisen  esto.
Toinen riskisuunta on taaksepäin tippuvat puut. Taakse tippuvat puut aiheutuvat pääosin kahdesta syystä - matalaan siltaanajoista ja takanipun vajaasta sidonnasta, lastausvirheistä ja vajavaisista kitkavoimista.



Yhdistelmien nykyiset suurtehojarrut ja automaattijarrutukset tuovat tehokkaasti, joskin myöskin riskialttiisti sidonnan ja kitkapintojen sekä lastauksen virheitä esiin.

Nippusidonnan nykyvaatimukset on esitetty
asetuksessa 940/1982:

 

https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1982/19820940

01.06.2019 6:28Kehitimme kymmenessä vuodessa koko maailman pankkomarkkinoitten tehokkaimman, turvallisimman ja kattavimman pankkomalliston.
20.01.2020Terminator pankkohinnasto 1 / 2020.
19.01.2020 16:20Kiinnikesarjojen "triplavaimentimet" ja nostokoukkusarjat ovat Terminatortekniikkaa ja sisältyvät aina vakiotoimituksiimme.
18.01.2020 3:01Puutavarayhdistelmällä on kaksi eri ilmanvastusmuotoa - tyhjä ja kuormattu.
16.01.2020 4:10Mitä perävaunun pitkällä roiskeläpällä haetaan , onko se "turhake".???
14.01.2020 10:11Kuorma-autoroiskeläppien tulevaisuus - todetaanko ne tarpeettomiksi "turhakkeiksi" alle 3.500 kiloisten tapaan ???
14.01.2020 8:30Roiskeläpät
12.01.2020"Pyrypeltihousut" ja "pyrypeltiautot".
09.01.2020 18:25Teräsmiesten Teräsmies.
06.01.2020 12:23"Aerodynamiikkaherätys" tuli puutavara-autojen kehittelyyn Ivalonperän savotalta.

Siirry arkistoon »