Teräsmiesten Teräsmies.

09.01.2020 18:25

Raahelaisia Rautaruukkia ja Miilukangasta palvellut Reijo Liimatainen oli todellinen Teräsmiesten Teräsmies. Reijon ideoimana syntyi Ruukkille nauhaterästen suorasammutuslinja, josta valmistui ultralujaa - aikansa lujinta terästä. 

Jos on olemassa keksijänlahjoja kantava geeni, niin Liimataisen suvussa sellainen varmasti on. Jo Reijo Liimataisen isä oli oman tiensä kulkija ja ideoija, jota kotikylällä kutsuttiin patentti-Liimataiseksi. Idearikkaille ihmisille naureskellaan helposti. Jotta luova ihminen uskaltaisi tuoda ideansa julki, tarvitaan kannustava ympäristö – tai ainakin hurjasti rohkeutta.

Rohkeutta ja rämäpäisyyttä vaati myös suorasammutettujen terästen kehitystyö. Suorasammutuksessa punaisena hehkuva teräsnauha jäähdytetään vedellä nopeasti, jolloin teräksestä tulee kovempaa ja lujempaa kuin tavallisesta teräksestä.

Idea suorasammutuksen käytöstä syntyi 1980-luvulla.

Monien vaiheiden jälkeen idea sai kokeiluluvan, siihen mennessä myös Reijon poika  Tommi Liimatainen oli valmistunut yliopistosta ja aloittanut Ruukilla tuotesuunnitteluinsinöörinä. ”Ensimmäisessä tuotantokokeessa valssarit säikäytti kova ryminä, mutta kaikki meni onnellisesti”. Kun kelat saatiin käsiin, ne leikattiin arkeiksi. ”Teräs näytti yllättävän hyvältä. Se pysyi hyvin suorassa ja pinta oli paljon sileämpi kuin perinteisesti karkaistussa teräksessä. Iskusitkeys oli moninkertainen odotuksiimme nähden”, Tommi muistelee. Sitkeys riitti 60 asteen pakkasessakin. Osoittautui, että terästä voi suorakarkaista ja kelata nauhakelalle. Tulos vastasi nykyistä Optim 900QC-tuotenimellä valmistettavaa teräslaatua, ja tästä alkoi myös Raex-kulutusteräksen kehitystyö.

Reijo palkittiin prenikalla ja lopputilillä.

Reijon kiitokseksi jäi Ruukilta prenikka ja lopputili, mutta Teräsmiesten Teräsmies jatkoi rakastamaansa kehitystyötä metalliteollisuuden hyväksi, siirtyen naapuriin Miilukankaalle, missä pääsi kehittelemään entistä vahvempia karkaistuja teräksiä mm. kauhamateriaaleiksi ja panssariajoneuvoihin. Reijon poika Tommi ja tuotantoryhmä palkittiin kehityspalkinnolla ja jatkavat edelleenkin teräksistä kehitysryötään Raahessa , nyt yrityskaupan myötä SSAB:n palveluksessa.

Ultralujat aiheuttivat liikehdintää omistuspohjissa.

Kiinnostus ultralujiin teräksiin ja teräsosaamiseen on maailmalla kova. Tämä kiinnostus toi yrityskauppoja , joissa nämä Raahen teräksen erikoisosaajat joutuivat tietoineen ulkomaiseen omistukseen ja määräysvaltaan.

01.06.2019 6:28Kehitimme kymmenessä vuodessa koko maailman pankkomarkkinoitten tehokkaimman, turvallisimman ja kattavimman pankkomalliston.
01.04.2020 7:31Ilmanvastuskerroin Cw , ja ilmanvastus.
01.04.2020Puutavaranipun sidonta on kuormasiteitten, kitkavoimien sekä pankkokiinnitysten yhteispeliä.
29.03.2020 9:10Weckmanin supertilava ja kevytrakenteinen viisiakselinen raakapuuvaunu.
22.03.2020 10:48Terminatorimiesten 6 (+ 1) palvelupistettä pitävät osaltaan huolen puutavara-autojen toimivuudesta.
20.03.2020 18:00Terminator miehet palvelevat 24/7 , - ja kesälomat 2020 peruttu.
18.03.2020 8:52TimberRoad 2020 siirtoauto.
17.03.2020 8:48TimberRoad 2020 "syöttöautomallit".
15.03.2020 12:00TimberRoad 2020 vetoautojen kuormatilat ja kantavuudet ovat identtisiä.
15.03.2020 6:32Mikä on TimberRoad 2020 - projekti ???

Siirry arkistoon »