Puutavarayhdistelmä on ilmanvastusvoimiltaan nykyisellään selvästi kuluttavin ja saastuttavin kuorma-automalleistamme..

25.08.2021 20.00


Ilmavastusvoimat syövät moottoritehoja ja kuluttavat polttoainetta. -Ne tekevät sen täysin vastikkeetta.

Puutavarayhsistelä on ilmavastusvoimiltaan pahin.



Puutavarayhdistelmämallimme on ilmavastusarvoiltaan ja polttoainekulutuksiltaan selvästi huonoin kaikista maamme kuorma-automalleista. Puutavarayhdistelmämme  tuottaa eniten päästöjä ja se on liikenteessä kovin liikennesumun muodostaja. Ajon aikana se kerää samalla maanteiltä tehokkaimmin hyötykuormaa syövää loiskuormaa.- Hyötykuorman kasvua 200kg- 2000kg yksistään ilanvirtaustekniikalla.

Voimien kokoluokkiin vaikutetaan komponenttivalinnoilla.

 

Uusissa puoliperävaunumallisissa eurorekkamalleissa Cw avot (ilmanvastuskertoimet) ovat nykyään luokkaa Cw= 0.6...0.8. Puutavarayhdistelmissämme vastaavat luvut ovat kaksin-, kolminkertaiset: Cw=1.2...2.4. - Puutavarayhdistelmissä saavutettavissa olevat tehosäästöt liikkuvat suuruuslukissa 50hv- 150hv riippuen lähtöarvoista ja valituista varusteista.

Kulutukset ja päästöt ja liikennepölytys suurta.



Puutavarayhdistelmien suuret kulutukset ja maantiepölytykset johtuvat sekä tyhjänäajon , sekä kuormattuna-ajon epäedullisista muodoista ja rakenteista. Tyhjänäajon pankkorakenteet hämäävät silmää läpinäkyvyydellään, mutta kasvattavat rakennevalinnoista riippuen ilmavastuspintaa 4.2m2- 24 m2. Samaten kuorman ilmavastuspinnat kertaantuvat mippuväleistä ja nippujen 5m2- 8m2 otsapinnoista , sekä nippujen määristä ja niitten alipaineväleistä 3(tukki ja ranka)-5 (kolmonen) kertaisiksi.- Polttoaineen kulutuslukemiin voidaan vaikutta vähennyksinä 5l/100km - 15l/100km, tai jopa enemmän. 

Muotoilulla ja ilmavirtausten ohjaustekniikalla suurin merkitys.



Puutavaryhdistelmän rakenteesta johtuen suuret otsapinnat ja ilmavastuskeroimet mahdollistavat myös suurimmat hyödyt. Korjaamalla ilmavastusvoimat nykytekniikan keinoin on mahdollista monessa tapauksessa puolittaa hukkavoimat ja oikeaoppisella virtauksien ohjauksilla pystytään pienentämään loiskuormaa ja liikennesumutusta todella merkittävästi - ja mikä parasta ilmasta temmatut säästöt ovat yhdistelmän käyttöikänähelposti jopa luokkaa 200.000€ !!!

Raakapuuyhdistelmien tuorekehitystä vuodesta 1976


Heikki Jokela 050 4129 024
TimberRoad 2020 asiantuntija

Ps. Nippuvälien minimointi on ilmainen ja tehokas tulolisä,-kokeile!!!



25.04.2024Tuliko tästä poishylkäytynyt visio, vai onko se kuitenkin lopulta tehokas "junantappaja"???
24.04.2024 18.00Koostesivu : "Terminator-tekniikkaa" 1-16.
21.04.2024KATSO TÄSTÄ MAAMESS 2024 -LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
19.04.2024 9.00Metsäalalla investoidaan - nyt kannattaa markkinoida!
05.04.2024Nopeitten toimitusten varastopankot / huhtikuu 2024.
27.04.2024 0.07SKALin hallitus: Suomi ei saa tinkiä TEN-T-ydinverkosta
26.04.2024 17.00Liukuesteet ovat osa turvallista kuormansidontaa.
26.04.2024 15.00Uusien määräysten mukaiset "tukkipankkotällit".
26.04.2024 13.00Pankkojen kiinnitys ajoneuvorungolle.
26.04.2024 11.00Vaikuttaako pankkorakenne kuormansidontaan ???

Siirry arkistoon »