Puutavarayhdistelmä on ilmanvastusvoimiltaan nykyisellään selvästi kuluttavin ja saastuttavin kuorma-automalleistamme..

06.07.2020 20:00


Ilmavastusvoimat syövät moottoritehoja ja kuluttavat polttoainetta. -Ne tekevät sen täysin vastikkeetta.

Puutavarayhsistelä on ilmavastusvoimiltaan pahin.



Puutavarayhdistelmämallimme on ilmavastusarvoiltaan ja polttoainekulutuksiltaan selvästi huonoin kaikista maamme kuorma-automalleista. Puutavarayhdistelmämme  tuottaa eniten päästöjä ja se on liikenteessä kovin liikennesumun muodostaja. Ajon aikana se kerää samalla maanteiltä tehokkaimmin hyötykuormaa syövää loiskuormaa.- Hyötykuorman kasvua 200kg- 2000kg yksistään ilanvirtaustekniikalla.

Voimien kokoluokkiin vaikutetaan komponenttivalinnoilla.

 

Uusissa puoliperävaunumallisissa eurorekkamalleissa Cw avot (ilmanvastuskertoimet) ovat nykyään luokkaa Cw= 0.6...0.8. Puutavarayhdistelmissämme vastaavat luvut ovat kaksin-, kolminkertaiset: Cw=1.2...2.4. - Puutavarayhdistelmissä saavutettavissa olevat tehosäästöt liikkuvat suuruuslukissa 50hv- 150hv riippuen lähtöarvoista ja valituista varusteista.

Kulutukset ja päästöt ja liikennepölytys suurta.



Puutavarayhdistelmien suuret kulutukset ja maantiepölytykset johtuvat sekä tyhjänäajon , sekä kuormattuna-ajon epäedullisista muodoista ja rakenteista. Tyhjänäajon pankkorakenteet hämäävät silmää läpinäkyvyydellään, mutta kasvattavat rakennevalinnoista riippuen ilmavastuspintaa 4.2m2- 24 m2. Samaten kuorman ilmavastuspinnat kertaantuvat mippuväleistä ja nippujen 5m2- 8m2 otsapinnoista , sekä nippujen määristä ja niitten alipaineväleistä 3(tukki ja ranka)-5 (kolmonen) kertaisiksi.- Polttoaineen kulutuslukemiin voidaan vaikutta vähennyksinä 5l/100km - 15l/100km, tai jopa enemmän. 

Muotoilulla ja ilmavirtausten ohjaustekniikalla suurin merkitys.



Puutavaryhdistelmän rakenteesta johtuen suuret otsapinnat ja ilmavastuskeroimet mahdollistavat myös suurimmat hyödyt. Korjaamalla ilmavastusvoimat nykytekniikan keinoin on mahdollista monessa tapauksessa puolittaa hukkavoimat ja oikeaoppisella virtauksien ohjauksilla pystytään pienentämään loiskuormaa ja liikennesumutusta todella merkittävästi - ja mikä parasta ilmasta temmatut säästöt ovat yhdistelmän käyttöikänähelposti jopa luokkaa 200.000€ !!!

Raakapuuyhdistelmien tuorekehitystä vuodesta 1976


Heikki Jokela 050 4129 024
TimberRoad 2020 asiantuntija

Ps. Nippuvälien minimointi on ilmainen ja tehokas tulolisä,-kokeile!!!



13.07.2020 14:00Terminator pankkojen kesän huoltopakettien tarjoukset..
08.07.2020 11:59Terminator pankkohinnasto 1/2020
11.08.2020 8:26Terminator XXL kitkakiinnike.
10.08.2020 10:47Terminator XXL liukulevyt.
09.08.2020 9:57Puutavarayhdistelmää kuormatessa kannattaa minimoida nippuvälit.
08.08.2020 11:01KATSO TÄSTÄ 7.8. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! - mahtava paketti alan tuoreimpia kuulumisia
08.08.2020 8:41Yhdistelmän muotoilu ja virtauksienhallinta tuovat lisätuloja kuljetustalouteen.
07.08.2020 9:57Uutta muotoilua ja uutta tekniikkaa .
06.08.2020 14:36Mikä on puutavarayhdistelmän aerodynamiikan parannuksesta saatava lisätulo ???
05.08.2020 23:36Puutavarayhdistelmän aerodynamiikan kehitystyön aloitimme 1984 , - ja aerokehitystyömme jatkuu edelleen.

Siirry arkistoon »