Junavaunupankoista alkoi nuppusidonnan "pitovoimien" kehittäminen.13.07.2023 9.00
Junapankkoja alettiin vakavasti kehittää 80-luvun alkupuolella ns. lavettivaunujen pohjalle. Kehitystyön perusvaatimuksina oli ajan henkeen penkon keveys. Kehitys kuitenkin kehittyi nopeasti ja kuormatilakoon tärkeys alkoi korostua käyttöturvallisuuden ohella. Rautapyörän miehiä kiinnosti aluksi pankkojen teko alumiiniprofiileista , ajan hengen mukaisesti. Meidät kumipyöräliikenteen pankko-osaajat kutsuttiin suunnitteluun mukaan oletuksella saada suurien sarjojen valmistusta. - Toisin kuitenkin kävi. Alumiini karsiintui pelistä nopeasti pois , ja samoin Exte 54 tyyppinen Uddeholm-Structo teräsprofiiliputki ( teräsputkiosaamista 1500 luvulta alkaen - se on tolppana Ruotsin raakapuuvaunuissa , ja Exten teräspankoissa ). Tilalle tuli aikansa ykkösteräs jota kutsuimme kansanomaisesti vesikarkaistuksi booriteräkseksi. Heikki Jokela
|