Junavaunupankoista alkoi nuppusidonnan "pitovoimien" kehittäminen.01.02.2025 7.00
Junapankkoja alettiin vakavasti kehittää 80-luvun alkupuolella ns. lavettivaunujen pohjalle. Kehitystyön perusvaatimuksina oli ajan henkeen penkon keveys. Kehitys kuitenkin kehittyi nopeasti ja kuormatilakoon tärkeys alkoi korostua käyttöturvallisuuden ohella. Rautapyörän miehiä kiinnosti aluksi pankkojen teko alumiiniprofiileista , ajan hengen mukaisesti. Meidät kumipyöräliikenteen pankko-osaajat kutsuttiin suunnitteluun mukaan oletuksella saada suurien sarjojen valmistusta. - Toisin kuitenkin kävi. Alumiini karsiintui pelistä nopeasti pois , ja samoin Exte 54 tyyppinen Uddeholm-Structo teräsprofiiliputki ( teräsputkiosaamista 1500 luvulta alkaen - se on tolppana Ruotsin raakapuuvaunuissa , ja Exten teräspankoissa ). Tilalle tuli aikansa ykkösteräs jota kutsuimme kansanomaisesti vesikarkaistuksi booriteräkseksi. Heikki Jokela Lisätietoja toimituksista:
|
08.02.2025 | KATSO TÄSTÄ 7.2. LÄHETYS! Laajasti mielenkiintoista kuljetus, maarakennus ja metsäalan asiaa |
01.01.2025 | 2025 - Puukäärmeen vuosi . |
01.01.2025 | ??UUTISET--UUTISET?? |
10.02.2025 18.00 | Kolme "kovaa" yhdessä - ja samassa pankossa. |
10.02.2025 17.00 | Terminatoreitten pintakäsittely. |
10.02.2025 15.00 | Terminator - tekniikkaa : - RAUTAHAMMASTUS (Artikkelimme vuodelta 2018) . |
10.02.2025 13.00 | Terminatoreitten vastaus nippusidontaan. |
10.02.2025 11.00 | Koostesivu : "Terminator/ =TimberMaxx tekniikkaa" 1-16. |
10.02.2025 9.00 | Terminatoreitten ja TimberMaxxien painoetu ja niitten kevennysmenetelmät. |
10.02.2025 7.00 | Käsittelyssämme on nyt puutavarapankkojen rungot vaatimuksineen, sekä ominaisuuksineen. |
Siirry arkistoon » |