Puutavarayhdistelmian varusteet ja niitten kuormatilakoko olivat Sp- vaunujen suunnittelulle esimerkkeinä.
31.01.2024 17.00
Junapankkojako on toiminut raakapuun kuljetuksissa jo 80-luvun alkuvuosilta. Tuolloin pankot asennettiin ns.lavettivaunuihin, jotka olivat neliakselisia , sekä pituusmitoiltaan, että kuormatilan poikkileikkauksiltaan merkittävästi edellisia kaksiakselisia ja lyhyitä vaunumalleja kantavampia ja tilavampia. _ Sp-vaunukehityksessä oli perustana puutavarayhdistelmien kuormatilat, kantavuudet sekä puutavarakuormaimen käyttö vaunulastauksessa.
Tuolloin Sp- vaunuihin mitoiotettiin pankkovälit kolmimetrisille, tukeille ja nipuille sopivaksi. Pankoissa oli , ja on vieläkin pankonsiirron mahdollistavat ns. pika-avauskiinnikkeet. Nämä kiinnikkeet huomattiin jo alkuvuosina turhiksi, koskan vaunujen pankkojako onnistuttiin jo alkuvaiheessa (=kaksimetrisen jäätyä pois mittavalikoimasta) sovittaa siten, että sekä jastaus ja purku onnistui kaikissa olosuhteissa ilman pankkojen hankalaa siirtelyä.- Tästä saatujen kokemusten perusteella seuraavat alustapitäen terminaalitoiminnoille räätälöidyt Snp- vaunut vaunumallit ovat lastattavissa ja purettavissa ilman pankkoja rasittavaa siirtelyä ja purkukin onnistuu kaikilla purkukonetyypeillä. Lastauksena on pääosin terminaalikoneet ja pankot ovat aina asennettut vakio paikoilleen täysin kiinteästi.XXhj.31.1.2024
|