Puutavaryhdistelmien massat ovat kasvaneet ja nippusidonta uudistuu - pankkojen kuormatila ja liikenneturvallisuus ovat nyt pankkohankinnoissa ratkaisevassa asemassa.

26.09.2024 3.00

Puutavara-auto yhdistelmien kokonaismassat ovat Skandinaviassa Euroopan suurimmat. Ruotsissa kokonaispainot nousevat nyt 74 tonniin ja Suomessa on ajettu jo useamman vuoden ajan maksimissaan 76 tonnin kokonaispainoilla. Lisäksi molemmissa maissa on tehty kokeita tätäkin suurempien yhdistelmien käytöstä raakapuun maantiekuljetuksissa - Ruotsissa En Trave Till -yhdistelmät (ETT) ja Suomessa High Capacity Transport -yhdistelmät (HCT). Kokonaismassojen kasvatuksen tavoitteena on tehostaa metsäteollisuuden kuljetuksia, vähentää kuorma-autojen määrää teillä ja pienentää kuljetuksista aiheutuvia ympäristölle haitallisia päästöjä, sekä liikenne onnettomuuksia.

Kuljetuskaluston massat ja mitat ovat aina osaltaan ohjanneet puutavarapankkojen kehitystyötä. Aikanaan ykkösasia on ollut pankkojen keveys millä on haettu säästöä yhdistelmän omamassaan ja sitä kautta suurempia hyötykuormia. Keveyden varjolla on jopa jätetty muut rakenteelliset asiat vuosikymmenten takaiselle tasolle. Yhdistelmien viime aikainen kehitys on kuitenkin johtanut moniin muihinkin tärkeisiin asioihin puutavarapankkojen rakenteessa - keveys on siinä vain yksi itsestäänselvä asia.

Kuormatilan koko ratkaiseva tekijä

Kun puutavarayhdistelmien kokonaismassat nousevat ilman mahdollisuutta niiden pituuden lisäämiseen, tarkoittaa se sitä että kuormakorkeus nousee. Ruotsissa on käytössä ilman asetusta määritelty ns. asennuskorkeus mikä on yleensä 4,4 metriä. Suomessa kun massat nousivat 60 tonnista 76 tonniin niin laissa määritelty korkeus 4.2, metriä nousi 4,4 metriin. 

Perinteisillä korkearunkoisilla ja pienikuormatilaisilla pankoilla kuormien kasvattaminen aiheuttaa useita ongelmia yhdistelmälle. Kun tolppamittaa kasvatetaan maksimiin ja puuta lastataan kyytiin aiempaa enemmän, nousee yhdistelmän kuorman painopiste oleellisesti ylemmäs. Tämä tarkoittaa yhdistelmän ajo-ominaisuuksien muuttumista kiikkeräksi mikä huonontaa oleellisesti liikenneturvallisuutta ja kuljettajan työ muuttuu entistä raskaammaksi. Myös yhdistelmän rakenteille ja renkaille painopisteen nousu on haitallista. Ja vaikka huonokuormatilaiset pankot lastataan aivan täyteen kuormaan ajetaan usein alikuormilla, jolloin koko ajatus suuremmista hyötykuormista valuu hukkaan. Tämä on suuri ongelma erityisesti kuivalla puulla.

Terminator XXL -pankot ovat vastaus tarpeeseen

Suomi lähti edelläkävijänä nostamaan pysyvästi kuorma-autoyhdistelmien painoja. Jo paljon ennen sitä aloitettiin uuden sukupolven teräksisen Terminator XXL -puutavarapankkomalliston kehitystyö, minkä ensimmäiset mallit tuotiin markkinoille vuonna 2012. Kehitystyön taustalla on yli 40 vuoden kokemus puutavarapankkojen valmistuksesta.

Terminator XXL -pankkomalliston luonut insinööri Heikki Jokela toi vuonna 1976 markkinoille tuolloin mullistavan kevyet Alukarikka alumiinipankot ja alumiiniset päällerakenteet, joiden valmistus siirtyi Alu-Botnialle Maxmoon vuonna 1978. - Nuo silloin kehitetyt alumiinituotteet elävät edelleen vahvana markkinoilla.

Heikki Jokela on suunnitellut ainutlaatuisella urallaan yhteensä lähes 40 erilaista puutavarapankkomallia Euroopan-, ja Amerikkojen markkinoille.

- Ultralujasta, säänkestävästä SSAB Strenx 960W -erikoisteräksestä valmistetut Terminator XXL -pankot vastaavat tietenkin perusasiaan eli keveyteen; ne ovat keveimpien alumiinipankkomallien kanssa samalla painotasolla. Muut ominaisuudet ovatkin sitten näissä 2010-luvun tuotteissa aivan omalla tasollaan.

Uudenlaisen muotoilun ja korkealle kehitetyn valmistustekniikan ansiosta Terminator XXL -pankojen runkokorkeus on jopa 10 cm perinteisiä puutavarapankkoja matalampi ja kapeiden tolppien välinen kuormatila on lähes 25 cm leveämpi. Tämä tarkoittaa sitä että puukuorman painopiste on oleellisesti alempana kuin perinteisillä pankkomalleilla.

Terminator XXL -pankoilla yhdistelmään saadaan kuormattua tarpeeksi puuta niin että pystytään hyödyntämään uudet kokonaismassat, sanoo Heikki Jokela.

Kuorman painopisteen laskeminen vaikuttaa oleellisesti yhdistelmän ajettavuuteen ja sitä kautta liikenneturvallisuuteen.- Onhan painokorotuksista tullut yhdistelmän nippujen päälle tuhansien kilojen  lisäpaino , mikä on yli neljän metrin korkeudessa, ja se vaatii ! 


Terminator XXL -pankkomallistossa on lisäksi lukuisia liikenneturvallisuutta parantavia ratkaisuja. Uusissa kuorma-autoissa on automaattiset suurtehojarrut, jotka ovat lisänneet lyhyessä ajassa jarrutustehoja jopa 50 %. Se asettaa puutavaranippujen kuormansidonnalle aivan uudet vaatimukset.

Terminator XXL -pankoissa on 100%:set liukuestepinnat tolpissa ja rautahampaat rungossa. Niitten ansiosta puunippu saadaan sidottua tiukasti paikoilleen asetusten mukaisilla automaattisilla kuormankiristimillä.Nyt kun niput ovat tiukasti kiinni eivätkä ne pääse liikkumaan,  parantaa sekin yhdistelmän ajettavuutta , lisäten turvallisuutta.

Suomessa Terminator XXL -pankoissa käytetään aina perävaunun ensimmäisessä pankossa tupla kiinnikkeitä, sillä 100%:silla liukuesteillä varustettu pankko ottaa vastaan suuren osan jarrutusvoimista, sanoo Jokela.

Aerodynaamiikka tärkeässä roolissa


Erittäin modernin malliset Terminator XXL -pankot on suunniteltu ulkomuodoltaan uusimpiin kuorma-automalleihin istuviksi.

Kokonaisuuden ja korkean laadun viimeistelee 3-kerros pintakäsittely; ensin erikoisteräs teräskuulapuhalletaan, sitten sinkkipohjamaalataan jonka jälkeen tulee asiakkaan valitsema väri ja päälle vielä lakkaus. Saatavilla on kaikki mahdolliset värit juuri asiakkaan toiveen mukaan. - Lisäksi tarjolla on tulevaisuuden muoviton kuumasinkitys 20 vuoden pinnotetakuulla.

Terminatorien ja TimberMaxxien muotoilulla ole haettu vain hienoa ulkonäköä vaan tärkein asia siinä on ollut optimaalinen ja esimerkillisesti toimiva aerodynamiikka.

Terminatoreitten, ja TimberMaxxien  hyvä aerodynamiikka säästää polttoainetta ja vähentää yhdistelmän taakse nousevaa vesi, lumi ja pölypilveä mikä on liikenneturvallisuuden kannalta erittäin tärkeää, lisää Jokela joka on keskittynyt puutavaravarusteiden aerodynamiikan parantamiseen vuodesta 1986 lähtien.

Lisää kuormatilaa maailmalle


Terminator XXL -pankot ovat olleet todellinen menestys ja niitä on myyty suuria määriä Suomen vaativille markkinoille sekä myös vientiin ympäri Eurooppaa, Aasia, ja Amerikkoja.

Suomessa XXL-pankkomallit ovat osoittaneet kestävyytensä rankassa ajossa 68 , 76 ja 100 tonnisilla yhdistelmillä. Markkinoiden ylivoimaisesti isoin ja turvallisin kuormatila on tehnyt XXL-pankoista halutuimmat ja samalla myös jäljitellyimmät tuotteet uusille massoille ja vaatimuksille siirryttäessä.

Suurin osa Suomessa testikäytössä olleista HCT-yhdistelmistä joilla ajettiin  100 tonnin kokonaismassoilla, oli varustettu Terminator XXL -pankoilla, kertoo Jokela.  

Liukuestepinnat ja kuormansidonta.

  

Terminatoreitten
yksi suosion salaisuus on niitten tehokkaasti puuhun pureutuvat liukuestesermit rautahammastuksineen. Ne ovat apuna kuormansidonnassa ja ovatkin saavuttaneet nopeasti suosiota myöskin KeskiEuroopan alppiserpentiinien laskuissa ja jarrutuksissa. - Nyt puut pysyvät turvallisesti kyytissä, kertoo Terminatorpankkojen Suomen ja pohjoisen Ruotsin myynnistä vastaava Markku Hirvi.

 Ammattimiesten taidon näyte.Olemme pankkojen kuumasinkityksen tietämyksessä vuosikymmenen edellä kanssakilpailijoitamme.Muovivapaa paketti valmiina toimituksiin.

Nyt myös 20 vuoden pinnoitetakuulla.
Sinkkipnkkomallistomme täyttävät teipittöminä Metsäteollisuuden muovittomuusvaatimukset:
- Pankkojen mitta- ja lujuusmerkinnät ovat toteutettu ikuisin, ja näkyvin laserleikkauksin.


 Tämä patentoitu pankon tolppaholkki on ratkaisevaa tekniikkaa irtotolppaisissa.

05.10.2024Laajasti koneurakointi ja kuljetusalan asiaa sekä raportti Alihankinta 2024 -messuilta
04.10.2024Tutustu 2013 vuoden tietopakettiin tästä : - Kolmekymmentä ja yksi hyvää syytä hankkia TERMINATORIT ... - puu76
30.09.2024Terminator XXL 8 aero ja 8.8 CE pankkotarjous / 09.2024 :
30.09.2024HUOMIO! Nyt kannattaa markkinoida - lähde mukaan ilmoituksella syksyn Metsäalan Ammattilehteen
04.08.2024UUTISET;--------- ;UUTISET
07.10.2024 17.00Kuormakokoeroa kasvattaa myös nippujen sisäleveys !!!
07.10.2024 15.00Väite: Kuorman ylileveys on enempi kiinni lastauksesta, kuin pankoista:
07.10.2024 13.00Kuorma on kuormansidonnan tärkein osapuoli.
07.10.2024 12.00Kuormaside pankosta pankkoon vaatii kiinteäasennuksen tai ääreis stopparit ajoneuvorungolle.
07.10.2024 11.00Irtotolppaisten pankkomallien hyödyt valmistuksessa markkinoinnissa, haitat käyttäjillä.

Siirry arkistoon »