Pankkojen -, ja sen myötä myös nippujen paikallaanpysyvyys on yksi tärkeimmisä sidonnan perustoista.
21.07.2024 13.00
Kuormatilan muodostaa raakapuuyhdistelmässä pankkorakenteet. - Kuorma on siis pääosin pankkojen varassa, niin eteen,sivulle, kuin taaksekkin päin.
![](https://asiakas.kotisivukone.com/files/terminator-xxl.kotisivukone.com/.album/1643423171234_1_small.jpg)
Puutavarapankkojen paikallaanpysymiseen on uudessa laissa kiinnitetty huomiota vain sivulleppäin tulevien rasitusten osalta. Kolarissa ja jarrutuksissa tulevat rasitukset ovat kuitenkin liikenneturvallisuuden kannalta osoittautuneet ensisijaisen tärkeiksi.- Tämän osoittavat liikenneonnettomuustilastot. Vajavainen nippusidonta on jo jarrutustilanteissakin vaarallista.
![Rautahammastus pankkorungolla on sidonnan turvallisuuslisä.](https://asiakas.kotisivukone.com/files/terminator-xxl.kotisivukone.com/.album/1577583342174_3_large.jpg)
Perävaunujen ja auton päällirakenteitten valmistajat Suomessa eivät ole onneksemme tuudittautuneet nippusiteitten kestoon sokkijarrutuksissa ja törmäyksissä , vaan tehostavat ja edelleenkehittävät nippujen ja pankkojen paikoillaan pysyvyyttä myöskin eteen-, sekä taakseppäin tapahtuvissa hidastuvuuksissa.XXhj.21.7.2024
|