Optimi 68 tonninen 3+5 yhdistelmä

11.07.2023 7.00


Yhdistelmä alle 22 metrinen ja pankot 2.60 leveydellä.Kuormatilaa viidelle kolmosnipulle 7.8m2x5x3m= 117 m3 ja kolmelle 5.5 metriselle 3x5.5m7.8m2=129m3.Runkokorkeudet autossa (apurungon päälle) ja vaunussa 110cm.

Kuuskasin 3(kolmiakselinen auto)+5 (viisiakselinen perävaunu)yhdistelmän kevyimmät autot painavat luokkaa 10.500 ja perävaunut 7500 kg ja nosturit 2.500 kg. Kantavuutta yhdistelmässä on ilman nosturia ajettaessa 50.000kg ja nosturilla varustettuna 47.500 kg. Yhdistelmää pystyy keventämään noista painoista 1000 kg lisää . 5% ylityksillä maksimikuormat ovat 53.400 kg ja 50.900kg.

 
Lisäakseli 10 metriseen nelikkoon.
Nosturi nokkasatulalla ,paino 2.500 kg ,auto 10.500 kg ja perävaunu 7.500 kg.Pankot 12 kpl Terminator XXL 3.30 x 260.

Kuormatilatarve

Yhdistelmän kuormatilatarve arvioituna 400 kiloisella kuidulla on 125 m3 ja 5% ylityksin 133 m3.


Maksimikokoinen yhdistelmän kuormatila.


Yhdistelmän kuormatila on maksimoitu käyttämällä XXL kokoluokan pankkoja ja 100 mm apurunkoa. Kokoero alupaketin ja XXL paketin välillä yhdistelmän kuormatiloissa on 12.5 m3 = yli 10%.


Maksimikokoinen valittavissa oleva kuormatila on viidelle kolmosnipulle  117 m3 ja vastaavasti kolmelle 5.5 metriselle 128.7 m3 . Kuormatilat on tehtävissä yhdistelmiin , joitten runkokorkeudet autossa (apurungon päälle) ja perävaunussa ovat 110 cm ja yhdistelmä on alle 22 m ja se on varustettu 2.6 leveillä sekä 7.8 m kuormapinta-alaisilla pankoilla.Tolppakorkeus pankoissa on 3.3 metriä

Auton kuormatila

6x4 puutavara-autotyyppi on monipuolisin ja sen kuormatila on rakennettavissa riittävän kokoiseksi kaikille raakapuulajikkeille.

Auton kuormatilan maksimoinnissa on valittava alustan runkokorkeudeksi 1.0 metriä ja samalla on edullista valita täysilmajousinen alusta.

Kokonaispainoltaan 28 tonnin auton kuormatilatarve on ilman kuormainta ajettaessa  18.900 kilon 400 kiloiselle kuitukuormalle 47.25 m3 ja ilman 5% ylitystä 43.75 m3.Maksimikokoinen kuormatila on kahdelle kolmosnipulle  46.8 m3 ja yhdelle 5.5 metriselle 42.9 m3 .

Perävaunun kuormatila

Lisäakseli 10 metriseen nelikkoon.
Perävaunun runkokorkeus on 1.10 m ja se on ilmajousitteinen. Ilmajousitus nahdollistaa myös  vaunun tilapäisen madalluksen "kyykyttämällä" vaunua jousitysta madaltamalla.

Kokonaispainoltaan 42 tonnin ja omapainoltaan 7.500 kiloinen , n. 10.2 metrinen ja  viisiakselinen vaunu voi ottaa maksimissaan kuormaa 36.600 kg . Kuormatilatarve 400 kiloiselle raakapuulle on 5% ylityksin 91.5 m3 ja ilman ylityksiä 86.25 m3. Maksimikokoinen 85.8 m3  kuorma  perävaunuun saadaan kahdella 5.5 metrisellä kuidulla. Kolmella kolmosella kuormakoko on vastaavasti 70.2 m3.


Lisäakseli neliakseliseen ja pidennys 10 m to 12.5m.
Valitsemalla 11.5 metrinen perävaunu, voidaan sillä ajaa haluttaessa neljää kolmosnippua .Pidennys syö kuormatilasta 2.5 m3 ja se vähentää puolestaan muitten katkaisupituuksien kuormatilaa.

Yhdistelmäkokoa voidaan kasvattaa ylläesitetyistä kolmimetriselle raakapuulle jatkamalla perävaunua 11.5 metriseksi ja lastaamalla autoon kaksi nippua ja perävaunuun neljä nippua. Kuormatila on tehtävä ulkoleveydeltään 2.55 metrin leveydelle. Kavennus pienentää kuormakokoa 2.5 m3:lla , mutta kuudella kolmosnipulla lastattuna kuormakoko on 137.5 m3. Muutoksesta on iso hyöty kevyelle kolmoselle, mutta muilla katkaisumitoilla kuormakoko pienenee n. 2.5 m3.  

01.05.2024 0.07LUE TÄSTÄ! Järkälemäinen Kivirock lehti 1/2024 on ilmestynyt - lähes 250 sivua maarakennus, kaivos ja kuljetusalan asiaa
29.04.2024Koostesivu : "Terminator-tekniikkaa" 1-16.
28.04.2024Kuumasinkittyjen pankkojen toimitusajat nopeutuvat kesäkausina.
28.04.2024KATSO TÄSTÄ 26.4. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
19.04.2024 9.00Metsäalalla investoidaan - nyt kannattaa markkinoida!
02.05.2024 0.07Ultralujien pankkojen kuumasinkitys on korkealaatuinen taitolaji, mikä hallitaan toistaiseksi vasta meillä Suomessa.
01.05.2024 17.00Terminator on osoittautunut yhdeksi kaikkien aikojen kestävimmistä pankoista, -mutta missä piilee XXL-keston salaisuus?
01.05.2024 15.00Tiesitkö , että pankkojen kuumasinkitys on siisti-,edullinen-, tuottava- ja turvallinen sekä tarkkaan testattu pankkopinnotus.
01.05.2024 13.00MAN TGE päivittyy uudelle tasolle
01.05.2024 12.00Sataprosenttinen muovittomuus on taito-, tekniikka-, sekä myöskin vastuulaji.

Siirry arkistoon »