Optimi 68 tonninen 3+5 yhdistelmä11.02.2025 7.00
Kuuskasin 3(kolmiakselinen auto)+5 (viisiakselinen perävaunu)yhdistelmän kevyimmät autot painavat luokkaa 10.500 ja perävaunut 7500 kg ja nosturit 2.500 kg. Kantavuutta yhdistelmässä on ilman nosturia ajettaessa 50.000kg ja nosturilla varustettuna 47.500 kg. Yhdistelmää pystyy keventämään noista painoista 1000 kg lisää . 5% ylityksillä maksimikuormat ovat jopa 53.400 kg ja 50.900kg. Kuormatilatarve
Auton kuormatilan maksimoinnissa on valittava alustan runkokorkeudeksi 1.0 metriä ja samalla on edullista valita täysilmajousinen alusta. Kokonaispainoltaan 28 tonnin auton kuormatilatarve on ilman kuormainta ajettaessa 18.900 kilon 400 kiloiselle kuitukuormalle 47.25 m3 ja ilman 5% ylitystä 43.75 m3.Maksimikokoinen kuormatila on kahdelle kolmosnipulle 46.8 m3 ja yhdelle 5.5 metriselle 42.9 m3 . Kokonaispainoltaan 42 tonnin ja omapainoltaan 7.500 kiloinen , n. 10.2 metrinen ja viisiakselinen vaunu voi ottaa maksimissaan kuormaa 36.600 kg . Kuormatilatarve 400 kiloiselle raakapuulle on 5% ylityksin 91.5 m3 ja ilman ylityksiä 86.25 m3. Maksimikokoinen 85.8 m3 kuorma perävaunuun saadaan kahdella 5.5 metrisellä kuidulla. Kolmella kolmosella kuormakoko on vastaavasti 70.2 m3.
Yhdistelmäkokoa voidaan kasvattaa ylläesitetyistä kolmimetriselle raakapuulle jatkamalla perävaunua 11.5 metriseksi ja lastaamalla autoon kaksi nippua ja perävaunuun neljä nippua. Kuormatila on tehtävä ulkoleveydeltään 2.55 metrin leveydelle. Kavennus pienentää kuormakokoa 2.5 m3:lla , mutta kuudella kolmosnipulla lastattuna kuormakoko on 137.5 m3. Muutoksesta on iso hyöty kevyelle kolmoselle, mutta muilla katkaisumitoilla kuormakoko pienenee n. 2.5 m3. |