Mitäpä se pankkomäärän minimointi onkaan rahassa ???
23.06.2022 15.00
Puutavarapankkojen määrän vähentäminen vaikuttaa hankintahinnan lisäksi kantavuuslisänä, sekä. polttoainekulujen pienenemisenä. Lisäksi jokainen pankko lisää loiskuormakeräymää, sekä tyhjänä, että kuormattuna ajossa..
Säästö pankkomäärän vähennyksestä on noin 2000 euroa / pankko. Joten kahden pankon vähennys 4+6 pankon kuormatilatyypissä tuo 400 kilon lisäkuorman ja vastaavasti pankkomäärän puolitus 12 pankosta kuuteen tuo kantavuuslisää 1200lg. - Hankintahinnassaq säästöä tulee 10 pankkoisessa 4000 euroa ja kuusipankkoisessa 12.000 euroa.
Kantavuuslisä tuottaa yhdistelmän arvioidun 750.000 ajokilometrin aikana 10€/tonni/100m ajotaksalla kymmenpankkoisena noin 2000€ ja vastaavasti kuusipankkoisena noin 6000€.
Polttoainekulujen pienennys tuo jokaiselta pankolta kulutus säästönä 1l/100km, jotenka se on 10 alumiini pankkoisena 2l/100km ja 2.5€ litrahinnalla se olisi 5€ /100km ja vastaavasti kuusipankkoisessa 15.€ /100km. 750.000 kilometrin ajossa polttoainesäästökertymä on siten 10 pankkoisena 5€x7.500 = 37.500€ ja 6 pankkoisessa "tukkitällisessä" se on jo hurjat112.500€ /760.000 kilometrillä. (Termiatoreilla polttoainesäästöosuus on pienemmistä ilmavastusvoimista johtuen vain noin 40% alumiinipankkojen säästöistä)
Yhdistekä muuttuu lisäksi edullisemmaksi myös liikennepölytyksensä ja sen myötä loiskuorman pienenemisen osalta ja pikku lisä tulee myös sen tehoreserviin.
Kokonaisuutena eurosäästöt liikkuvat 750.000 ajokilometrillä 4+6 pankkoisilla suuruusluokissa 40.000 eurosta 2+4 pankkoisen yhdistelmän 120.000 euroon.XXhj.3.5.2022
Ps. Pankkomäärästä saadut säästöpotit ovat samoissa kokoluokissa riippumatta siitä, onko yhdistelmä seitsemän-, kahdeksan, tai yhdeksänakselinen.
|