Vain "kantapään kautta" ???27.05.2022 18.00
Kaukaa viisas mies Tehdaaspuun operaatiopäällikkö Hannu Huotari, rauhoitti minua joskus 80-luvulla, jo ennen tätä pinnoitusopetusta : "On vain yksi tie ja kaikki oppi tulee kantapään kautta, mutta onneksi on se tie". - Niin se tuli oppi alumiinipinnoitukseenkin kantapään kautta, ja tehokkaasti tulikin. Teimme Maxmossa kiireellä esittely-yksikköä Sisulle keväällä 1977 , ja se oli käytettävä Tampereella ennen luovutusta Karjaalle. Tuolta keikalta saimme ikuisesti muistuvan opetuksen, kun auto palasi, ja se oli saanut natronlipeäkylvyn tampereen maantieosuudelta.- Nastronlipeää käytettiin tuolloin tiesuolan asemesta Tampereen ympäristössä maantiejään sulatuksessa, se oli metsäteollisuuden jätelipeää. Lipeä syövytti nopeasti, ja tehokkaasti raara-alumiinipinnan ja pinta muuttui ruskean läikykkääksi. Tuolla Sisulla oli sovittuna esittelyaikataulu, joten se oli saatava puhtaaksi ja esittelykuntoon. - Mutta millä ??? Soittelin tietäjille, ja sain neuvuksi, että muurahaishapolla puhdistus onnistuisi, mutta riski työntekijöille, ja itse autollekkin olisi liian suuri, että ehkäpä patapata on apuväline ja/tai teräsvilla. Yksi mies lähti värväämään miehiä hätäaputöihin ja minä lähdin kiireellä kiertämään kauppoja ja tyhjäämään niitten patapatavarastoja. Alun toistakymmentä miestä hinkkasivat patapatoilla Sisun alumiinivarusteet siistin himmeiksi, ja auto olikin valmis luovutukseen pitkän ja kovan päivätyön jälkeen. - Se siirtyikin aikataulussa yön yli Karjaalle. Totesimme, että näin ei voi jatkua ja otin yhteyttä alumiinispesialisteihin Nokian tehtaalle, ja kuulin, että jossain pinnoitettiin alumiinia sähköisesti. Siitä alkoi pankkojen sekä apurunkoprofiilien alumiinipinnoitusten kehitys sähköisellä eloksoinnilla (anodisoinnilla) vuonna 1977. XXhj.27.5.2022 |