Tulkinnan varaisuudet / 6.1 Ohjaamon suoja04.02.2024 9.00
6.1 Ohjaamon suoja Puutavarapankkoin varustetussa autossa pitää olla ohjaamon suoja, joka toimii myös kuormatilan etuseinänä. Sen tulee kestää 60 kN tasaisesti jakautunut eteenpäin kohdistuva voima. Ohjaamon suojan tulee olla vähintään ohjaamon levyinen ja pankkojen korkuinen, kuitenkin enintään 420 cm korkea. Ohjaamon suojan pitää olla umpinainen tai verkkoa, jonka silmäkoko on enintään 5 x 5 cm ja langan paksuus vähintään 4 mm. Auton päällirakenteen valmistajan tulee testata tai testauttaa rakenteen lujuus. Testissä suojan tulee kestää ilman pysyviä muodonmuutoksia 60 kN tasaisesti jakautunut eteenpäin kohdistuva voima. Lisäksi suojan tulee kestää ilman pysyviä muodonmuutoksia eteenpäin kohdistuva 5 kN voima 0,25 m2 alueelle suojan yläkulmaan kohdistettuna. Vaihtoehtoisesti hyväksytään standardin SS 2563:1978 mukaan suoritettu testi. Jos samasta ohjaamon suojan rakenteesta on useita korkeuksia, riittää korkeimman rakenteen testaaminen. Hyväksynnässä vaatimustenmukaisuus todetaan valmistajan todistuksesta. Todistuksessa on yksilöitävä se, miten suoja on kiinnitetty auton runkoon tai apurunkoon.
Kysymyksiä herättäviä , ja täsmennyksiä vaativia yksityiskohtia: - Ohjaamon suojan tulee olla vähintään ohjaamon levyinen ja pankkojen korkuinen, kuitenkin enintään 420 cm korkea. Onko tosiaan niin, että pankkokorkeus(=tolppakorkeus) rajoittuu etuseinällisissä (=kaikissa) puutavarayhdistelmissä maksimi sallitun etuseinäkorkeuden korkuisiksi. Ohjaamon suojan pitää olla umpinainen tai verkkoa, jonka silmäkoko on enintään 5 x 5 cm ja langan paksuus vähintään 4 mm. Alumiinilanka on löysimmillään lujuudeltaan 1kg/mm2 ja lujimmillaankin vain 40kg/mm2 ja teräksetkin ovat heikoimmillaan 30kg/mm2 ja lujimmillaan 130kg/mm vetolujuutta kestäviä. Lisäksi suojan tulee kestää ilman pysyviä muodonmuutoksia eteenpäin kohdistuva 5 kN voima 0,25 m2 alueelle suojan yläkulmaan kohdistettuna. - Elikkä materiaalivaatimukset ovat tuon testin osalta epämääräisiä ja minimaalisia. |