Tulivatko "umpiperät" jäädäkseen ???
01.07.2022 17.00
Suomeen puutavarayhdistelmiin tulee Ruotsista sekä hyvää, että huonoa käytäntöä - "umpiperä" on malliesimerkki erittäinkin huonosta.
Puutavaraperävaunujen peräpäät alkavat olla lähes poikkeuksetta täusin umpeen muurattuja, ja siten tehokkaita polttoainekulujen ja loiskuormankin kasvattajia sekä sillä on onnistuttu kasvattaa myös hieman omapainoa loiskuormakertymän lisäksi.
Tuo umpiperä on pinta-alaltaanjopa 2.5m2 suuruinen , kun ilmankulkua voidaan helpottaa jo poistamalla turhat pitkät läpät. Lisäksi kun vaihtaa lamput vanhoihin kunnon läpihengittäviin malleihin, saadaan kaiken kelin valot ja koko alipainepinta jopa alle 1m2 kokoluokkaan. - Polttoainesäästöä tulisi 1-1,5l ja painokevennystäkin hieman loiskuormasta ja turhista osista. XXhj.1.7.2022
|