Puutavarapankkojen pintakäsittely on tieto- ja taitolaji.

07.05.2023 18.25

Korkeatasoinen puutavarapankkojen pintakäsittely on osaamista ja pitkäaikaista opetteluakin vaativa taitolaji. Tämä osaamisen oppiminen kestää vuosia, olipa sitten kyse alumiinista, teräksestä, tai jopa ruostumattomasta teräksestä.




Kun aloitin alumiinipankkojen valmistuksen vuonna 1976 oli meilla kaikilla valmistajilla sekä käyttäjillä paikkansapitämätön käsitys alumiinin pinnan ruostumattomuudesta ja puhtaana pysymisestä . Puhdas alumiinipinta on kuitenkin kuin imuri, joka veti itseensä sormenjäljistä rasvaisten tossunjälkiin, ja puhdistus. Tähän tuli pelastus , kun alumiinitehtaat saivat tuotantolinjoilleen pintakäsittelylinjat eloksoinnille. Eloksointia rajoittaa kuitenkin se, että sen voi tehdä vain profiileille ja rajoitettujen mittojen kappaleille. - Hitsatuille kappaleille se on järkevästi tehtävissä vain alumiinitehtailla ja esim. kiineille pankoille sitä ei voi tehdä pohjoismaissa ollenkaan.



Toinen yllättävä pinnoitus koetaan ruostumattomien terästen pinnoituksessa. Ruostumattoman teräksen sille asetetuissa kiiltävyystoiveessa saavutetaan vasta monimutkaisilla ja kalleilla pinnoitusmenetelmillä, jotka nekin voidaan tehdä vasta hitsausten jälkeen, ja eivät onnistu kiinteitten pankkojen kokoluokalle. - Lisäksi pinnoitteen hinta rahteineen ja muine lisätöineen , sekä  lisäkuluineen ylittää reippaasti itse raaka-aineen hinnan. - Momelle on yllätys myös se, miten herkästi ruostumaton teräs ruostuu.

AMMATTILEHTI KOEAJAA: Iveco Stralis X-Way AS340X57 8x4 puutavara-auto - Uusi haastaja kantavuuskilpailuun 

Lujien terästen ja ultralujien terästen pinnoitus on raakapuupankkojen käyttöolosuhteisiin myöskin vaativaa ja vastuullista käsittelyä vaativaa . Paras teräs käyttöikää lisäämään on "säänkestävä Raahen ultraluja". ja paras pinnoite perinneteräksille  on kuumasinkitys. Kuumasinkityksen etu on se, että se suojaa pankon ruostumiselta ulkoa ja sisältä Lisäksi teräksen kuumasinkkipinta on alumiinia merkittävästi kestävämpi kouran ja purkukoneitten kolhuja vastaan.

XX Boxx energialaitasarja

Lopputuloksena puutavarayhdistelmissä käytetään perinteisiä ja ultralujia,teräksiä  koko yhdistelmän rakenteitten osalta. Keveyttä ja ruostumattomuutta on haettu ja testattu kaikissa yhdistelmän varusteissa ; hytistä auton-, ja perävaunun runkorakenteisiin sekä pankkoihin. Teräksien pintakäsittely sai takapakkia 80-luvulla, kun ns. myrkkymaalit  kiellettiin. Siitä alkoi parin vuosikymmenen seikkailu , joka on tuonut uusia pinnoitemenetelmiä , menetelmiä  jotka vastaavat jo nyt vastuullisella käsittelyllä ja oikeilla  tuotevalinnoilla erinomaisesti käyttäjäkunnan kovimpiinkin vaatimuksiin.XXhj.7.5.2023


Heikki Jokela 050 4129 024

25.04.2024Tuliko tästä poishylkäytynyt visio, vai onko se kuitenkin lopulta tehokas "junantappaja"???
24.04.2024 18.00Koostesivu : "Terminator-tekniikkaa" 1-16.
21.04.2024KATSO TÄSTÄ MAAMESS 2024 -LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
19.04.2024 9.00Metsäalalla investoidaan - nyt kannattaa markkinoida!
05.04.2024Nopeitten toimitusten varastopankot / huhtikuu 2024.
26.04.2024 17.00Liukuesteet ovat osa turvallista kuormansidontaa.
26.04.2024 15.00Uusien määräysten mukaiset "tukkipankkotällit".
26.04.2024 13.00Pankkojen kiinnitys ajoneuvorungolle.
26.04.2024 11.00Vaikuttaako pankkorakenne kuormansidontaan ???
26.04.2024 9.00Gasum rakentaa kaasutankkausaseman Raumalle

Siirry arkistoon »