Yli-Insinööri Olavi H Koskisen vastine puutavara- yhdistelmän 39%:n päästövähennys vaatimusten tasosta Suomen osalta.
21.09.2022 3:00

Liikenneministeriön Di Olavi H Koskinen ja "Pankkoinsinööri "Heikki Jokela aloittivat puutavarayhdistelmien polttoainekulutuksen vähentämiseen kehitettyjen aerodynaamisesti edistyksellisten puutavaravarusteitten tutkimustyöt jo 36 vuotta sitten, vuonna 1986. Tätä ennen oli Helsingin Teknillisen Korkeakoulun saatu tuulitunnelikokeitten tulokset yksittäisten tolppien ilmanvastusvoimien suurista eroista.
Vierintäkokeita ja tietokonesimulointeja.
Olavi Koskinen kehitti tietokoneelle matemaattisen ohjelmakokonaisuuden, millä voitiin tietokonesimuloinneilla mallintaa erityyppisten yhdistelmien ja varusteitten vaikutuksia ajovastuksiin erilaisissa maantieolosuhteissa. Simuloinnin rinnalla on tehty kuluneitten kolmen vuosikymmenen aikana lukuisia kenttäkokeita erityyppisillä vertailuyhdistelmillä. Vierintäkokeitten ja simulointien vertailulla on varmistettu laskentamallien luotettavuus sekä soveltuvuus eri kokonaispainoluokkien yhdistelmätyypeille.
Tehdyt kokeet ja laskentamallit ovat nyt apuna päästövähennysvaatimusten arvioinneissa.
Nämä kolmen vuosikymmenen aikana tehdyt ennakkotyöt ovat nyt suurena apuna arvioitassa puutavarayhdistelmissä tapahtunutta 2005 jälkeistä kehitystä ja lisäkehitystarvetta päästäksemme raakapuun maantiekuljetusten osalta Pariisin imastokokouksen asettamiin vähintään 39%:n päästöjen vähennyksiin.XXhj.22.9.2022
|