- Alutolppamiehet taksapolitiikan "takuumiehinä".

23.12.2023 0.07


Alumiinipankkojen korkeat pankkorungot ja kapeat tolppavälit , sekä nykymuodin mukainen "tiimalasimuoto" pitävät huolen siitä, että niillä ei ole mitään mahdollista ajaa pitkässä juoksussa tilapankkoyhdistelmiä tuottavammin. - Alumiinipankkoyhdistelmien kilpailukykyä rajoittaa selkeimmin kuormatilan yli 5% pienempi kuormakoko, mutta muitakin talouspolitiikkaa määrääviä tekijöitä on.

 Vielä 80 luvun alussa kaikki teipit olivat suojassa , ja apurunko ja etuseinä teipitön.1478030328848_1_large

Yksi selkeimmin "kivettynyt" luulo on uskomus alumiinipankkojen keveydestä. Se olikin totisinta totta 70-luvulla, ja vielä alun 80-lukuakin = aikana, kun teräkset livat vielä perusrautaa, ja levynkäsittely- ja laskentatekniikka sekä tuotesuunnittelukin olivat  vielä alkutekijöissään.

Vertailutestit tehtiin auton päällä.

Muutoksia tuli aluksi terästen lujuuden kasvun myötä, ja niillä päästiin alumiinirakenteitten kanssa tasavertaisiksi pankkorakenteissa ja tehokkuudessaan apurunkojen ja perävaunujen osalta jo selkeästi alumiinivarusteita parempaan.

Kolme metallia pinnoite-, ja kestotestissä 2004.

Suuret lamavuodet olivat 90-luvun kasvun ja tuhon pilareina.  Lamavuodet söivät ostajat, mutta tuotekehittelyllä ja uuden tekniikan hyödyntämisellä varustepaketit kehittyivät aivan uudelle tasolle, jossa vain pintakäsittelyssä jäimme alumiinista jälkeen.

TimberMaxx apurunkopaketti 100%:sesti kuumasinkitty, ja vain yksi laiton teippi, mutta se oli liki 100% suojassa purulta ja ei aina asennettu sekään.

Suomen metallimiehet lähtivät 2000-luvulla etsimään raakapuuyhdistelmien varustepaketteihin uutta tekniikka ja vastinetta ympäristöystävällisyydelle, sekä ennen kaikkea myös Metsäteollisuuden muovittomuus vaatimuksilla. Varustelupakettien testeissä, ja kehityksessä oli mukana lujat ruostunattomat teräkset m ultranujat erikoisteräkset, sekä tietenkin myös alumiini. Nämä metallit testattiin tietenkin myös pintakäsittely ominaisuuksiensa osalta. -Niiten soveltuvuus muovittomiin kuljetuksiin ja tietenkiin myös tuottavuuteen ja turvallisuuteen aero-ominaisuuksineen olivat seurannassa ja kehitustyössä mukana.

Alkutuotannon Terminatorit sinkittiin- ultralujien terästen sinkityksen sisäänajo tapahtui Suomessa.

Puolen vuosikymmenen testauksien tuloksina  saimme selkeän kuvan siitä, että ultralujat erikoisteräkset kuumasinkittyinä  ovat uuden tuotantotekniikan tuomaa tulevaisuutta raakapuunajon turvallisuuteen ja tuottavuuteen. - Alumiinille jää pääosin vain taksatason  kannattelijan  tehtävä puunajon tuottavuuden mahdollistajana uuden tekniikan varusteitten hyödyntajille. XXhj.23.12.2023

25.04.2024Tuliko tästä poishylkäytynyt visio, vai onko se kuitenkin lopulta tehokas "junantappaja"???
24.04.2024 18.00Koostesivu : "Terminator-tekniikkaa" 1-16.
21.04.2024KATSO TÄSTÄ MAAMESS 2024 -LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
19.04.2024 9.00Metsäalalla investoidaan - nyt kannattaa markkinoida!
05.04.2024Nopeitten toimitusten varastopankot / huhtikuu 2024.
26.04.2024 17.00Liukuesteet ovat osa turvallista kuormansidontaa.
26.04.2024 15.00Uusien määräysten mukaiset "tukkipankkotällit".
26.04.2024 13.00Pankkojen kiinnitys ajoneuvorungolle.
26.04.2024 11.00Vaikuttaako pankkorakenne kuormansidontaan ???
26.04.2024 9.00Gasum rakentaa kaasutankkausaseman Raumalle

Siirry arkistoon »