- Alutolppamiehet taksapolitiikan "takuumiehinä".
23.12.2023 0.07
Alumiinipankkojen korkeat pankkorungot ja kapeat tolppavälit , sekä nykymuodin mukainen "tiimalasimuoto" pitävät huolen siitä, että niillä ei ole mitään mahdollista ajaa pitkässä juoksussa tilapankkoyhdistelmiä tuottavammin. - Alumiinipankkoyhdistelmien kilpailukykyä rajoittaa selkeimmin kuormatilan yli 5% pienempi kuormakoko, mutta muitakin talouspolitiikkaa määrääviä tekijöitä on.
Yksi selkeimmin "kivettynyt" luulo on uskomus alumiinipankkojen keveydestä. Se olikin totisinta totta 70-luvulla, ja vielä alun 80-lukuakin = aikana, kun teräkset livat vielä perusrautaa, ja levynkäsittely- ja laskentatekniikka sekä tuotesuunnittelukin olivat vielä alkutekijöissään.
Muutoksia tuli aluksi terästen lujuuden kasvun myötä, ja niillä päästiin alumiinirakenteitten kanssa tasavertaisiksi pankkorakenteissa ja tehokkuudessaan apurunkojen ja perävaunujen osalta jo selkeästi alumiinivarusteita parempaan.
Suuret lamavuodet olivat 90-luvun kasvun ja tuhon pilareina. Lamavuodet söivät ostajat, mutta tuotekehittelyllä ja uuden tekniikan hyödyntämisellä varustepaketit kehittyivät aivan uudelle tasolle, jossa vain pintakäsittelyssä jäimme alumiinista jälkeen.
Suomen metallimiehet lähtivät 2000-luvulla etsimään raakapuuyhdistelmien varustepaketteihin uutta tekniikka ja vastinetta ympäristöystävällisyydelle, sekä ennen kaikkea myös Metsäteollisuuden muovittomuus vaatimuksilla. Varustelupakettien testeissä, ja kehityksessä oli mukana lujat ruostunattomat teräkset m ultranujat erikoisteräkset, sekä tietenkin myös alumiini. Nämä metallit testattiin tietenkin myös pintakäsittely ominaisuuksiensa osalta. -Niiten soveltuvuus muovittomiin kuljetuksiin ja tietenkiin myös tuottavuuteen ja turvallisuuteen aero-ominaisuuksineen olivat seurannassa ja kehitustyössä mukana.
Puolen vuosikymmenen testauksien tuloksina saimme selkeän kuvan siitä, että ultralujat erikoisteräkset kuumasinkittyinä ovat uuden tuotantotekniikan tuomaa tulevaisuutta raakapuunajon turvallisuuteen ja tuottavuuteen. - Alumiinille jää pääosin vain taksatason kannattelijan tehtävä puunajon tuottavuuden mahdollistajana uuden tekniikan varusteitten hyödyntajille. XXhj.23.12.2023
|