TimberRoad oletusarvio : - Millä litroilla 52 tonnia raakapuuta kulkee tienvarsipinosta tehtaalle ???
29.01.2023 13:00
Kuljetus tienvarresta "syöttöautolla" 25km päässä olevalle siirtoauton lastauspaikalle, missä "siirtoauto" ottaa peräänsä syöttöauton perävaunun ja kuormakseen syöttöauton lastaaman vetoautokuorman , yhteensä 51 tonnia raakapuuta. - "Siirtoauto" kuljettaa saamansa kuorman 175km päässä olevaan tehdaspurkuun ja palaa noutamaan seuraavaa kuormaa.

1. Polttoainekuluiksi arvioidaan 76 tonniselle "syöttöautolle" 25 km x 2 (ajomatkaa yhteensä 50 km) kuormansiirron ja lastauksien osalta 75l/100km + 5litraa , yhteensä 75l/2+5l= 42.5l.

2. Polttoainekuluiksi 68 tonniselle"siirtoautolle" arvioidaan 40l/100km + 5 litraa (ajomatkaa yhteensä 350km) kuormansiirrosta 350km x 40l/100km + 5 litraa , yhteensä 145l.
Kokonaiskukutus 52 tonnin raakapuukuormalle tienvarsipinosta tehdaspurkuun kuluttaa esimerkkitapauksena 42.5l + 145l , yhteensä 187,5l kokonaisajomatkalla 400 km. Ajoneuvoparin yhteinen keskikulutus on tässä arvioidussa esimerkkitapauksessa 187,5lx100/400km = 46.88l/100km. Arviona l /tkm on kulutus siirrettyä raakapuutonnia kohti kilometrillä187.5 l / 51t x 400km = 0.00937 l/tkm.
Tämä arvio antaa pontta tutkia TimberRoad yhdistelmäparin mahdollisuuksia toimia edullisena vaihtoehtona 76 tonnisen nosturillisen yhdistemän "aisaparina" polttoainesäästöjä tuovana ja vähäpäästöisenä raakapuun kuljetusmuotona.
Lisätietoja Heikki Jokela 050 4129 024 Artikkeleita aiheesta: Face/Heikki Jokela
|