Volvon kaasukuorma-automallistoon uusia tehovaihtoehtoja

02.02.2023 13.00

Volvo_lbg.jpg

Volvo Trucks lanseeraa nyt uuden, vahvemman kaasukäyttöisen kuorma-auton, joka voi käyttää nesteytettyä kaasua. Uusi kuorma-auto pystyy suorittamaan vaativia, pitkän matkan kuljetustehtäviä.

Viisi vuotta sitten Volvo Trucks lanseerasi kuorma-autonsa, jotka voivat käyttää nesteytettyä kaasua, jota usein kutsutaan LNG:ksi tai biokaasuna LBG:ksi. Kaasukäyttöiset kuorma-autot, Volvo FH ja FM, saavat uuden 500 hevosvoiman tehotason aiempien 420 ja 460 hv:n moottoreiden rinnalle. Kaasumoottorit saavat myös merkittäviä teknisiä päivityksiä, jotka tekevät niistä jopa 4 % polttoainetehokkaampia**, mikä yhdessä uuden 10 % suuremman kaasusäiliön kanssa lisää toimintamatkaa.

”Tehokkaiden kaasukäyttöisten kuorma-autojemme suorituskyky on verrattavissa dieselautoihin. Tankkaus on lähes yhtä nopeaa kuin dieselautoissa, ja kasvava yli 600 polttoaineaseman verkosto sekä LBG:lle että LNG:lle Euroopassa tekee niistä ihanteellisia pitkän matkan kuljetuksiin”, Daniel Bergstrand kertoo. 

Mikään yksittäinen ratkaisu ei voi ratkaista ilmastonmuutosta

Täydentynyt kaasukäyttöisten kuorma-autojen mallisto sopii hyvin Volvo Trucksin kolmen polun strategiseen suunnitelmaan nollapäästöjen saavuttamiseksi: akkusähkökuorma-autot, polttokennosähkökuorma-autot ja polttomoottorit, jotka käyttävät uusiutuvia polttoaineita, kuten biokaasua, HVO:ta tai jopa vihreää vetyä.

”Tarvitaan useita teknisiä ratkaisuja, koska energia- ja polttoaineinfrastruktuurin saatavuus vaihtelee suuresti maittain ja alueittain ja myös siksi, että kuljetuksiin liittyvät vaatimukset voivat vaihdella”, Daniel Bergstrand sanoo. 

Suuret suunnitelmat fossiilisen LNG:n korvaamisesta LBG:llä Euroopassa

LBG:n tuotannon Euroopassa odotetaan lisääntyvän nopeasti siirtyäkseen pois fossiilisen LNG:n käytöstä. EU-komissio on esittänyt REPower EU -nimisen suunnitelman, jossa painopiste on kotimaisen tuotantokapasiteetin lisäämisessä erityyppisille energiamuodoille. Suunnitelmana on lisätä vuotuista biokaasun tuotantoa kymmenen kertaa vuoteen 2030 mennessä* ja ala on jo aloittanut nopean kasvun. Myös Euroopan ulkopuolella biokaasupotentiaali herättää kiinnostusta.

Tietoa Volvon kaasukäyttöisistä kuorma-autoista:

  • Tuotemallit: Volvo FH, FM ja FMX
  • Tehot: 420, 460 ja 500 hv
  • Polttoaine: LBG (nesteytetty biokaasu) tai LNG. Pieni määrä dieseliä tai HVO:ta käytetään kaasun sytyttämiseen.
  • Toimintamatka: jopa 1000 km**
  • Moottoritekniikka: Dieselmoottorin korkeaa hyötysuhdetta hyödyntämällä saavutetaan sama ajettavuus kuin dieselkuorma-autossa, mikä mahdollistaa ajamisen suurilla kuormilla ja pitkillä matkoilla
  • Uudet kaasukäyttöiset moottorit ovat jopa 4 % polttoainetehokkaampia** kuin aiemmat moottoriversiot
  • Kaasumoottorit on päivitetty kokonaan ja tehokkuutta lisäävät uudet ruiskutussuuttimet ja alhaisempaa kitkaa aiheuttavat männät sekä uusi turbo, säädettävä öljypumppu ja kampikammion tuuletus, joka käsittelee suodattamatonta öljyä

Tietoa nesteytetystä kaasusta:

  • LBG (tunnetaan myös nimellä Bio-LNG) on uusiutuva polttoaine, joka on nestemäistä biokaasua (biometaani). Mistä tahansa orgaanisesta jätteestä voidaan tuottaa biokaasua, esimerkiksi puhdistamoiden lietteestä, ruokajätteistä, lannasta ja muista jäännöstuotteista.
  • LNG (Liquiified Natural Gas) on fossiilinen kaasu (metaani), jota saadaan maanalaisista tai merenalaisista varastoista
  • Biokaasun nesteytysprosessi on sama kuin LNG:n; kaasu jäähdytetään -162 asteeseen. Polttoaine vie tällöin huomattavasti vähemmän tilaa, mikä mahdollistaa paljon suuremman energiamäärän tuomisen kuorma-autoon, mikä taas lisää toimintamatkaa merkittävästi.
  • EU:n komission tavoite (REPower EU) on nostaa vuotuinen biokaasun tuotanto kymmenkertaiseksi 35 miljardiin kuutiometriin vuoteen 2030 mennessä*. Yli 78 LBG-laitosta on jo vahvistettu valmistuvan Euroopassa vuoteen 2024 mennessä. Saksan ja Italian sekä Alankomaiden odotetaan olevan johtavia LBG-maita tulevina vuosina.

 

*EBA (European Biogas Association) Statistical Report 2022.

https://www.europeanbiogas.eu/SR-2022/EBA/

25.04.2024Tuliko tästä poishylkäytynyt visio, vai onko se kuitenkin lopulta tehokas "junantappaja"???
24.04.2024 18.00Koostesivu : "Terminator-tekniikkaa" 1-16.
21.04.2024KATSO TÄSTÄ MAAMESS 2024 -LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
19.04.2024 9.00Metsäalalla investoidaan - nyt kannattaa markkinoida!
05.04.2024Nopeitten toimitusten varastopankot / huhtikuu 2024.
26.04.2024 17.00Liukuesteet ovat osa turvallista kuormansidontaa.
26.04.2024 15.00Uusien määräysten mukaiset "tukkipankkotällit".
26.04.2024 13.00Pankkojen kiinnitys ajoneuvorungolle.
26.04.2024 11.00Vaikuttaako pankkorakenne kuormansidontaan ???
26.04.2024 9.00Gasum rakentaa kaasutankkausaseman Raumalle

Siirry arkistoon »