Irtotolppaisten pankkojen tolppien löystyminen on ikuisuusongelma.

27.03.2023 17.00


Irtotolppaisten puutavarapankkojen tolppien löystyminen on ikuisuusongelma. Paras pysyvyys ja irrotettavuus näyttäisi olevan vanhan Alukarikan pulttiliitoksisissa kiinnityksissä, jotka ovat nyt käytössä mm. Alucarin Alu 50 ja Alu 70 malleissa. - Tämä tolpan kiinnitysmuoto onkin liitoksena lähinnä kiinteitten pankkomallien hitsausliitosta. 

Kiilakiinnitykset tuottavat valmistajilleen ja käyttäjilleen tuskaa.

Kiilakiinnitykset ovat olleet vuosikymmeniä käytössä ja ne ovat edelleenkin päättymättömän kehittelyn kohteena. Kiilakulman oikein ymmärtäminen on vaikeaa ja lisävaikeuden tuo valmistuksen epätarkkuus ja holkkien ja tolpan hiertymäkuluminen. Suurin haitta on  kiilan ja tolpan sekä pankkorungon muodostama sähköpari ja sitä kautta tuleva sähkösyöpymäkorroosio. Korroosio tuhoaa onnistuneenkin ratkaisun jo muutaman käyttövuoden kuluttua.

Kiilakiinnitysten sisäänpäin suuntautuvien kuormitusten / iskujen kesto ei ole vertailukelpoinen kiinteitten tolppakiinnitysten ja pulttikiinnitysten kestoon. Tolpat löystyvät iskusta, kun kiristyspultit venyvät , tämä aiheuttaa jälkikiristystarvetta. Kiilan kiristyspulttien toimivuutta voidaan parantaa lisäämällä pulttiliitoksen lujuutta joko vahventamalla pulttikokoa , lisäpultilla, tai siirtymällä lujempaan pultin lujuusluokkaan.

Muovi- ja kumikiinnitykset jäävät toistumiseen kokeiluiksi.

Irtotolppaisten pankkojen kiinnityksiin tuli takavuosina halvat ja helppotyöstöiset kumi- ja muovikiinnitykset. Näissä kiinnityksissä haetaan etua joustosta, joka toimii vaimentimena iskuja ja tolppavärinöitä vastaan. Tolppakiinnityksen kuormitusten vaikeusasteet ovat kuitenkiin asettaneet korkean kynnyksen onnistumisille ja tuotantovaiheessakin olevat pankkotyypit ovat edelleenkin kehitysvaiheessa.

Kun tolppa saadaan pysymään kiinni, siirtyy vaikeudet sen irrotuspuolelle.

Merkille pantavaa irtotolppaisten pankkojen kehityksessä on se, että kun tolppa saadaan lopulta pysymään paikoillaan , sen irroittaminen käy hankalaksi ja monissa pankkomalleissa sen irrottaminen on rakenteita rikkomatta täysin mahdotonta.-  Ongelmien kiertokulku irrotettavien tolppien osalla jatkuu vuosikymmenestä toiseen ja koko ajan liitossysteemi lähenee kiinteää liitosta , johon verrattava tuo toimivin tolpan pulttiliitossysteemi onkin.

Hyödyt irtotolppaisuudesta pieniä, haitat suuria.

Puutavarapankkojen irtotolppaisuudesta saatavat hyödyt ovat suurimmillaan pankkojen kuljetuksissa asennuspaikkakunnalle ja haitat tulevat suurimmillaan esiin kuormakoon pienenemisinä ja sitä kautta huononpana ajoneuvokohtaisena kannattavuutena.
Pankkojen varaosamenekki on niin vähäistä, että irtotolppaisuus ei korvaa miltään osin niitä menetyksiä, mitä ne nykypäivän raakapuun ajoprosessiin käyttäjilleen aiheuttavat. Suurimmat irtotolppaisuuden rahalliset haitat aiheutuvat tolppaliitoksen aiheuttamasta kuormakoon pienuudesta.xxhj

25.04.2024Tuliko tästä poishylkäytynyt visio, vai onko se kuitenkin lopulta tehokas "junantappaja"???
24.04.2024 18.00Koostesivu : "Terminator-tekniikkaa" 1-16.
21.04.2024KATSO TÄSTÄ MAAMESS 2024 -LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
19.04.2024 9.00Metsäalalla investoidaan - nyt kannattaa markkinoida!
05.04.2024Nopeitten toimitusten varastopankot / huhtikuu 2024.
26.04.2024 15.00Uusien määräysten mukaiset "tukkipankkotällit".
26.04.2024 13.00Pankkojen kiinnitys ajoneuvorungolle.
26.04.2024 11.00Vaikuttaako pankkorakenne kuormansidontaan ???
26.04.2024 9.00Gasum rakentaa kaasutankkausaseman Raumalle
26.04.2024 7.00Uusi standardi puunkorjuuseen - tuottavuutta ja työn iloa John Deere H-sarjan metsäkoneilla

Siirry arkistoon »