Mercedes-Benz raskaat ajoneuvot Kuljetus 2023-messuilla

25.05.2023 9.00

mercedes-benz-zetros-boliden-tankkausauto.jpg

Mercedes-Benziä Suomessa edustava Veho tuo Jyväskylän kuljetusnäyttelyyn esille vahvan kattauksen valmistajan raskaita ajoneuvoja.

Mercedes-Benz Actros F Plus tarjoaa enemmän käytännöllistä tilaa kuljettajalle. Uutuus on saatavissa kahdella eri ohjaamovaihtoehdolla, jotka ovat StreamSpace L ja BigSpace L. Molempien vaihtoehtojen leveys on 2500 mm ja moottoritunneli korkeus vain 120 mm. StreamSpace L ohjaamon seisomakorkeus istuimen edessä on n. 1830 mm. Ohjaamoon sisältyy 750 mm levyinen mukavuusvuode. Kulkeminen ohjaamoon on kolmen askelman avulla helppoa, sillä se on asetettu 165 mm Actros-perusmallin ohjaamoa matalammalle.

Mercedes-Benz Actros F Plus versioon on mahdollista tilata varusteita, kuten peilikamerat ja 12,3” tuuman kokoisen multimedianäytön kojetaulussa sekä LED-ajovalot.

Voimanlähteenä toimii kolmannen sukupolven OM471 moottorit, jotka ovat saatavissa kaikkiin 12,8-litraisten teholuokkiin, eli teholuokkiin 310 – 390 kW. Edelleen kehitetty voimanlähde kuluttaa jopa 4 % vähemmän polttoainetta ja päästöjä kuin edeltäjänsä.        

Kaivostyökoneiden tankkausauto Mercedes-Benz Zetros

Mercedes-Benz Zetros on harvoin nähty näyttelyvieras. Maailman ensimmäisen siviilikäyttöön myyty Zetros luovutettiin Vehon toimesta vuonna 2009 Suomessa Eltel-yhtiölle. Nyt toiseen mallisukupolveensa siirtynyt Zetros on suunniteltu vaativiin töihin vaikeapääsyisessä maastossa tieverkon ulkopuolella. Mallin pääkohderyhmään kuuluvat mm. NATO-joukot, pelastustoimi, öljy- ja kaivosteollisuus.

Maastossa erittäin suorituskykyinen Zetros on saatavissa joko neli- tai kuusivetoisena. Uuden sukupolven myötä Zetros sai uuden tehokkaamman kuusisylinterisen OM926 dieselmoottorin, joka tuottaa 375 kW (510 hv) maksimitehon ja 2400 Nm:n vääntömomentin. Voima välitetään voimansiirtoon automaattivaihteiston kautta. Neliveto on jatkuva ja tasauspyörästöt voidaan lukita kiinteiksi akseli kerrallaan. Myös manuaalivaihteisto on saatavissa.

Kaivoksen huoltoauto

Kuljetus 2023 – messuilla nähtävä versio tulee käyttöön Boliden AB:n Kevitsan monimetallikaivoksella Sodankylässä tankkaus ja aurausautona. Autolla kuljetetaan avokaivoksen pohjalla työskentelevien työkoneiden polttoaine ja talvisaikaan kaivoksen pohjalle vievä usean kilometrin mittainen 25 metriä leveä tie pidetään samalla ajokuntoisena 6 metriä leveän kärkiauran avulla. Autossa on 360 asteen kamerajärjestelmä pimeän kulman näytöllä, linssilämmityksillä ja kaivosolosuhteissa käytettävällä ultra-valaistuksella. 

Todellinen monitoimiauto Mercedes-Benz Unimog

 Ulkoalueella on myös nähtävissä todellinen monitoimiauto, Mercedes-Benz Unimog U530 Mercedes-Benz Unimog on legendaarinen armeijan, pelastus-, energia-, kunnallis-, infrarakentamisen- ja maatalouden työjuhta – vain muutamia käyttökohteita mainitaksemme.  

Jyväskylässä esillä oleva auto on kokonaispainoltaan 16.5 tonnia ja siinä on varusteina mm. Easy Drive hydrostaattinen veto ja automatisoitu EAS-vaihteisto. Vario Pilot ohjauksen puolenvaihdon avulla auton hallintalaitteet voidaan nopeasti vaihtaa työtilanteen mukaan kummalle puolelle ohjaamoa tahansa. Suurtehohydrauliikan avulla voidaan tehokkaasti käyttää autossa olevaa 10 tonnin tasonostolaitetta sekä keulalle asennettua Mulag MKF500 monitoimipuomistoa, joka toimii piennarleikkurina. Talvivarusteina ovat mm. sirotin, lumilinko ja lumiaura. Yhteensä erilaisia työvälinevaihtoehtoja Unimog-sarjan autoihin on tarjolla yli 1000 työvarustetta.

 Voimanlähteenä on Mercedes-Benzin 7.6-litrainen kuusisylinterinen OM 936- dieselmoottori, joka tuottaa 220 kW (299 hv) tehon ja 1200 Nm vääntömomentin.

18.05.2024KATSO TÄSTÄ 17.5. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset - MUKANA IFAT 2024 MESSUKOOSTE!
17.05.2024Kuumasinkittyjen pankkojen toimitusajat nopeutuvat kesäkausina.
17.05.2024Metsäalalla investoidaan - nyt kannattaa markkinoida!
17.05.2024Koostesivu : "Terminator-tekniikkaa" 1-16.
01.05.2024 0.07LUE TÄSTÄ! Järkälemäinen Kivirock lehti 1/2024 on ilmestynyt - lähes 250 sivua maarakennus, kaivos ja kuljetusalan asiaa
24.05.2024 13.00Ilmanvirtauksen suuntaus ja loiskuorma sekä polttoaineenkulutus
24.05.2024 11.00Alumiinipankkojen aiheuttamat ilmanvastusvoimat on mahdollista puolittaa !!!
24.05.2024 9.00Puutavarayhdistelmien kuormatilojen ilmavastuspinnoissa yllättävän suuria eroja!
24.05.2024 7.00TimberRoad yhdistelmien kantavuusluokka tehdään minimissään 52- tonnisiksi.
24.05.2024 3.00Tiesitkö,että ......???

Siirry arkistoon »