Sensoriteknologia mahdollistaa katuvalaisimien ohjaamisen liikenteen ja hämäryyden mukaan

05.06.2023

lr18135_mulitsensor_photo_spp.jpg

Valaistuksen asiantuntija Signifyn ratkaisun avulla katuvalaisimien toimintaa voidaan säädellä liikennetilanteen mukaan. Teknologian ansiosta kaupungit saattavat saavuttaa säästöjä sähkönkulutuksessa ja vähentää valosaastetta.

Signifyn uuden innovaation ansiosta kaupungit pystyvät liike- ja hämärätunnistimien avulla reaaliaikaisesti seuraamaan katuvalaisimien ympärillä olevaa liikennettä ja säätelemään automatisoidusti valaistuksen kirkkautta tilanteen mukaan.

– Uusien sensorien avulla valaistusta voidaan himmentää, kun alueella ei ole liikennettä esimerkiksi öiseen aikaan ja vastaavasti kirkastaa kävelijöiden ja autoilijoiden lähestyessä. Ratkaisun ansiosta turvallisuudesta ei tarvitse tinkiä ja samalla voidaan säästää energiakuluissa, Signifyn maajohtaja Piia Hänninen kertoo.

Liikkeentunnistuksen lisäksi uudella MultiSensorilla voidaan mitata myös ympäristön lämpötiloja ja melutasoja. Kallistus- ja törmäysanturien ansiosta kaupunki saa myös automaattisesti tiedon, jos joku esimerkiksi törmää autolla katuvalaisimeen.

– Kaikki sensorien tuottama data on kaupungin viranomaisten ulottuvilla yhden liittymän kautta. Tieto auttaa paitsi kaupunkisuunnittelussa, myös kaupunkilaisten viihtyvyyden ja terveyden edistämisessä, Hänninen toteaa.

Multisensorilla on pitkä 100 000 tunnin käyttöikä, ja se on iskunkestävä (IK08) sekä pöly- ja vesitiivis (IP66). Multisensori voidaan asentaa Zhaga-D4i-sertifioituihin ulkovalaisimiin jopa 4–12 metrin korkeuteen.

15.06.2024 7.00Nimitykset: Jouni Kummala palaa takaisin Vehoon - Suomen Hyötyajoneuvoliiketoiminnan johtoon
15.06.2024KATSO TÄSTÄ 14.6. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
14.06.2024KOME 40-VUOTTA VAUHDISSA MUKANA
04.06.2024VIELÄ EHTII !!!: -"Metsäalalla investoidaan - nyt kannattaa markkinoida"!
17.05.2024Koostesivu : "Terminator-tekniikkaa" 1-16.
19.06.2024 17.00Alucar pankkotesti ja Metsätrans epärehellinen uutisointi on aiheuttanut suuria tappioita alumiiniuskollisille käyttäjilleen.
19.06.2024 15.00Myös 76 tonnisten yhdistelmien kuormatilojen kokoluokissa suuret erot.
19.06.2024 13.00Raakapuuyhdistelmien maksimikorkeus Suomessa 4.4m ja Ruotsissa vapaa korkeus.
19.06.2024 11.00Raakapuun mittaus on kautta aikojen perustunut osaltaan pettämiseen.
19.06.2024 9.00Virallista puutavarapankkojen kuormakokovertailua tarvitaan pikaisesti. - Kuormatilavuustiotoutta on lisättävä ja selkeytettävä.puu76 ---artikkelimme vuodelta 2013 !!!

Siirry arkistoon »