100%:set liukuestepinnat vähensivät nippusiteitten tarpeen liki nollaan.
26.03.2024 17.00
![pankkojako,trukkipurku,purku,paukki ja pupu,](https://asiakas.kotisivukone.com/files/terminator-xxl.kotisivukone.com/.album/1609921465216_1_large.jpg)
Junakuljetusten raakapuuvaunuissa käytetään ainoastaan 100%:silla liukuesteellisiä puutavarapankkoja . Liukuesteet toimivat niin tehokkaina puitten pitopintoina, että junissa on sidosten määrä voitu minimoida yhden etunipun, ja yhden takanipun sidontaan koko 600 metsisessä junassa ja sen 22-27 vaunussa.
![pankkojako,trukkipurku,purku,paukki ja pupu,](https://asiakas.kotisivukone.com/files/terminator-xxl.kotisivukone.com/.album/1609921636064_1_large.jpg)
Junavaunussa on kymmenen pankkoa, ja siinä kuljetetaan viittä kolmosnippua, tai kolmea pitkää max.6 metristä ranka-/tukkinippua. Nippuja on siis jopa 80- 135 kpl ja ne on sidottuna kahdells liinalla. Junissa raakapuuniput kulkevat parhaimmillaan satojakin kilometrejä ja käytännössä sitomatta, siis pelkkien 100%:sten liukuestepintojen varassa.- Ja kaiken lisäksi Sp,Sps,Spa ja Spar -vaunumalleissa ilman nipun korkuisia etuseiniäkin.
![Kurmauksen sllittu ylärajan maksimi on merkitty tolppien päihin.'](https://asiakas.kotisivukone.com/files/terminator-xxl.kotisivukone.com/.album/1616308819895_7_orig.jpg) ![Tolppien terävät liukuestesermit ovat ääritärkeät nippujen paikallaanpysymisen kannalta.](https://asiakas.kotisivukone.com/files/terminator-xxl.kotisivukone.com/.album/1616308819895_5_orig.jpg)
Junavaunupankoissa on nippujen pysyvyyttä tutkittu vuosien saatossa kattavin ja tarkoin testein. Siteitten poistolla ja nippukorkeuden rajoituksella on onnistuttu poistamaan sidonnan aiheuttamat tapaturmat, ja kuolemat sekä turha hankala työ raakapuun junakuljetuksista.XXhj.26.3.2024
|