Mikä mahtaa olla raakapuuketjun muovimaalin ja teippien määrä Suomen aktiivitöissä olevassa konekannassa.

15.05.2024 13.00

Nosturikouristakin muovit korvataan sinkityksellä, jo 2023 alkaen.Pankoissa olevat ja irtoavat muovit on terminatoreissa rajoitettu pakollisiin.Vastuuton muovipinnoite = pulverimaalaus = jauhemaalaus. Puutteina teräsraepuhallus ja sinkkipohjustua !!!

Nyt arvioimme Suomen raakapuun korjuu-, ja kuljetusketjun muovimäärää , josta osa irtoaa ja kulkeutuu teollisuuslaitoksille, ja osa siitä eteenpäin kohti sellukattilaa. Muovi aiheuttaa selluteollisuudelle miljoonavahinkoja, ja raakapuun korjuu-, ja kuljetusketju on muovista puhdistamatta. - Hake., ja sahapurukuljetukset on jo vuosimymmeniä kulkenut 100%:sesti muovittomilla kuormatiloilla varustettuina,

Muovipinnoitetta ja / tai
muovisia teippejä käyttävät:

-Kaatokoneet
-Ajokoneet
-Kuorma-autot
-Junat
-Lastaus-, ja purkukoneet 

Karkea-arviona meillä on raakapuun
korjuu-,
ja kuljetusketjussa irtoamisalttiita 
muovipinnoitteita tonneittain:

- Kaatokoneet n.2000kpl a 2.5kg    yht 5tonnia 
- Ajokoneet     n.2000kpl a 10kg     yht 20tonnia
- Kuorma-auto n.2000kpl a 10kg     yht 20tonnia
-Junavaunut    n.2500kpl  a 10kg     yht 25tonnia
-Last.+purkuk.n.5000kpl a 10kg      yht 50tonnia
Karkea-arvio koko ketjun muovim.  yht.120 tonnia


 Tuo n.120 tonnia on vaurioalttiissa laitteissa,
 kuten kaatopäissä, ajokoneen kuormatiloissa
 puutavarauhdistelmien kuormatiloissa ja
 lastaus-, ja purkukoneissa.

Tuosta 120 tonnista voidaan arvioida irtoavaksi 
 10-20 % muovimaalia ja muoviteippejä 5 vuodessa
 josta 10-20% kulkeutuu kohti sellukattilaa
 = minimi 1200kg/5vuotta = 240 kg/vuosi. 

Sellunkeittoon suuntautuvat määrät eivät ole suuria.
mutta kun tehtailla on kielletty karkkipaperien ym.
heittely tehdasalueille , on raakapuuketjusta tuleva 
muovimäärä taatusti suurimman riskin aiheuttaja ,
vaikka selluun eksyisi vain 1% / vuosi.

Ps. Tämä tekemäni arvio on siis karkea-arvio. ja 
määrät pyritty pitämään alakantissaan. Se kuitenkin 
osoittaa korjuu-,ja kuljetusketjun aiheuttaman
muoviriskin kokoluokan perillä sellutuotannossa.

Alupankotkin ovat teippien poiston jälkeen 100%:sesti muovittomia.

Heikki Jokela
050 4129 024
heikki.jokela@ammattilehti.fi

(Tarkentavia lisäartikkeeita vielä tänään)

                                                   

18.05.2024KATSO TÄSTÄ 17.5. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset - MUKANA IFAT 2024 MESSUKOOSTE!
17.05.2024Kuumasinkittyjen pankkojen toimitusajat nopeutuvat kesäkausina.
17.05.2024Metsäalalla investoidaan - nyt kannattaa markkinoida!
17.05.2024Koostesivu : "Terminator-tekniikkaa" 1-16.
01.05.2024 0.07LUE TÄSTÄ! Järkälemäinen Kivirock lehti 1/2024 on ilmestynyt - lähes 250 sivua maarakennus, kaivos ja kuljetusalan asiaa
22.05.2024 0.07Ilmanvastus on puutavara-auton suurin ajovastusvoima.
21.05.2024 18.00Tavoitteena kilpailuetu suuremmasta hyötykuormasta ja pienentyneestä ilmanvastuksesta.
21.05.2024 17.00Aerodynamiikka ja ajovastukset.xxl.aero
21.05.2024 15.00Ilmanvastuksen vaikutukset polkupyörällä ajossa.
21.05.2024 13.00MOTIVA: - "Aerodynamiikka ja ajovastukset".

Siirry arkistoon »