Mikä mahtaa olla raakapuuketjun muovimaalin ja teippien määrä Suomen aktiivitöissä olevassa konekannassa.

21.09.2024 11.00

Nosturikouristakin muovit korvataan sinkityksellä, jo 2023 alkaen.Pankoissa olevat ja irtoavat muovit on terminatoreissa rajoitettu pakollisiin.Vastuuton muovipinnoite = pulverimaalaus = jauhemaalaus. Puutteina teräsraepuhallus ja sinkkipohjustua !!!

Nyt arvioimme Suomen raakapuun korjuu-, ja kuljetusketjun muovimäärää , josta osa irtoaa ja kulkeutuu teollisuuslaitoksille, ja osa siitä eteenpäin kohti sellukattilaa. Muovi aiheuttaa selluteollisuudelle miljoonavahinkoja, ja raakapuun korjuu-, ja kuljetusketju on vielä koko Euroopassa muovista puhdistamatta. - Hake., ja sahapurukuljetuksiin  on sensijaan jo tarjolla 100%:sesti muovittomia ratkaisuja.

Muovipinnoitetta ja / tai
muovisia teippejä käyttävät:

-Kaatokoneet
-Ajokoneet
-Kuorma-autot
-Junat
-Lastaus-, ja purkukoneet 

Karkea-arviona meillä on raakapuun
korjuu-,
ja kuljetusketjussa irtoamisalttiita 
muovipinnoitteita tonneittain:

- Kaatokoneet n.2000kpl a 2.5kg    yht 5tonnia 
- Ajokoneet     n.2000kpl a 10kg     yht 20tonnia
- Kuorma-auto n.2000kpl a 10kg     yht 20tonnia
-Junavaunut    n.2500kpl  a 10kg     yht 25tonnia
-Last.+purkuk.n.5000kpl a 10kg      yht 50tonnia
Karkea-arvio koko ketjun muovim.  yht.120 tonnia


 Tuo n.120 tonnia on vaurioalttiissa laitteissa,
 kuten kaatopäissä, ajokoneen kuormatiloissa
 puutavarauhdistelmien kuormatiloissa ja
 lastaus-, ja purkukoneissa.

Tuosta 120 tonnista voidaan arvioida irtoavaksi 
 10-20 % muovimaalia ja muoviteippejä 5 vuodessa
 josta 10-20% kulkeutuu kohti sellukattilaa
 = minimi 1200kg/5vuotta = 240 kg/vuosi. 

Sellunkeittoon suuntautuvat määrät eivät ole suuria.
mutta kun tehtailla on kielletty karkkipaperien ym.
heittely tehdasalueille , on raakapuuketjusta tuleva 
muovimäärä taatusti suurimman riskin aiheuttaja ,
vaikka selluun eksyisi vain 1% / vuosi.

Ps. Tämä tekemäni arvio on siis karkea-arvio. ja 
määrät pyritty pitämään alakantissaan. Se kuitenkin 
osoittaa korjuu-,ja kuljetusketjun aiheuttaman
muoviriskin kokoluokan perillä sellutuotannossa.

Alupankotkin ovat teippien poiston jälkeen 100%:sesti muovittomia.

Heikki Jokela
050 4129 024
heikki.jokela@ammattilehti.fi

 

                                                   

08.11.2024KATSO TÄSTÄ 8.11. LÄHETYS! Laajasti maarakennus, kuljetus ja metsäalan asiaa - mukana raportti FinnMateria kaivosmessuilta
24.10.2024??UUTISET--UUTISET??
11.11.2024 18.00Nipuissa on ilmanvastusta- joskus enemmän ,joskus vähemmän.
11.11.2024 17.00Nippumuodolla ratkaiseva merkitys yhdistelmän nippusidonnan pitovoimille.
11.11.2024 16.00Nippuladonta, ja nippumuoto ovat ratkaisevia osatekijöitä nippusidonnassa.
11.11.2024 15.00Loiskuormakoko.
11.11.2024 14.00Nosturityyppi vaikuttaa nippusidonnan toimivuuteen.
11.11.2024 13.00Nippusidonta
11.11.2024 12.00Sampo metsäkoneiden työnäytös keskiviikkona 13.11. Karkkilassa - tervetuloa!
11.11.2024 12.00Nippusidonta on haastavimmillaan perävaunussa.

Siirry arkistoon »