Mikä mahtaa olla raakapuuketjun muovimaalin ja teippien määrä Suomen aktiivitöissä olevassa konekannassa.

27.06.2024 9.00

Nosturikouristakin muovit korvataan sinkityksellä, jo 2023 alkaen.Pankoissa olevat ja irtoavat muovit on terminatoreissa rajoitettu pakollisiin.Vastuuton muovipinnoite = pulverimaalaus = jauhemaalaus. Puutteina teräsraepuhallus ja sinkkipohjustua !!!

Nyt arvioimme Suomen raakapuun korjuu-, ja kuljetusketjun muovimäärää , josta osa irtoaa ja kulkeutuu teollisuuslaitoksille, ja osa siitä eteenpäin kohti sellukattilaa. Muovi aiheuttaa selluteollisuudelle miljoonavahinkoja, ja raakapuun korjuu-, ja kuljetusketju on vielä koko Euroopassa muovista puhdistamatta. - Hake., ja sahapurukuljetuksiin  on sensijaan jo tarjolla 100%:sesti muovittomia ratkaisuja.

Muovipinnoitetta ja / tai
muovisia teippejä käyttävät:

-Kaatokoneet
-Ajokoneet
-Kuorma-autot
-Junat
-Lastaus-, ja purkukoneet 

Karkea-arviona meillä on raakapuun
korjuu-,
ja kuljetusketjussa irtoamisalttiita 
muovipinnoitteita tonneittain:

- Kaatokoneet n.2000kpl a 2.5kg    yht 5tonnia 
- Ajokoneet     n.2000kpl a 10kg     yht 20tonnia
- Kuorma-auto n.2000kpl a 10kg     yht 20tonnia
-Junavaunut    n.2500kpl  a 10kg     yht 25tonnia
-Last.+purkuk.n.5000kpl a 10kg      yht 50tonnia
Karkea-arvio koko ketjun muovim.  yht.120 tonnia


 Tuo n.120 tonnia on vaurioalttiissa laitteissa,
 kuten kaatopäissä, ajokoneen kuormatiloissa
 puutavarauhdistelmien kuormatiloissa ja
 lastaus-, ja purkukoneissa.

Tuosta 120 tonnista voidaan arvioida irtoavaksi 
 10-20 % muovimaalia ja muoviteippejä 5 vuodessa
 josta 10-20% kulkeutuu kohti sellukattilaa
 = minimi 1200kg/5vuotta = 240 kg/vuosi. 

Sellunkeittoon suuntautuvat määrät eivät ole suuria.
mutta kun tehtailla on kielletty karkkipaperien ym.
heittely tehdasalueille , on raakapuuketjusta tuleva 
muovimäärä taatusti suurimman riskin aiheuttaja ,
vaikka selluun eksyisi vain 1% / vuosi.

Ps. Tämä tekemäni arvio on siis karkea-arvio. ja 
määrät pyritty pitämään alakantissaan. Se kuitenkin 
osoittaa korjuu-,ja kuljetusketjun aiheuttaman
muoviriskin kokoluokan perillä sellutuotannossa.

Alupankotkin ovat teippien poiston jälkeen 100%:sesti muovittomia.

Heikki Jokela
050 4129 024
heikki.jokela@ammattilehti.fi

 

                                                   

26.07.2024KATSO TÄSTÄ 26.7. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
22.07.2024 17.30Metsäalalla investoidaan - lähde mukaan mainoksella syksyn Metsäalan Ammattilehteen
28.06.2024 13.00LUE TÄSTÄ! Kesän jättikokoinen Metsäalan Ammattilehti on ilmestynyt
27.07.2024 7.00Valmet Automotive laajentaa akkujen testauspalveluja
27.07.2024 3.00"Triplavaimennin" on yksi parhaista Terminator keksinnöistä.
27.07.2024 0.07"Triplavaimennin" kolmella kitkasäätöportaalla on esimerkki XXL-miesten pankkokehityksestämme mutta onnistummeko tekemään triplan kumisena = 100%.sesti muovittomana..
26.07.2024 17.00Metsänlannoitukselle laadittiin kriteerit kestävään kohdevalintaan
26.07.2024 16.00Puutavara-auton varustepaketit - alumiini / teräs ???
26.07.2024 15.00Kemira laajentaa natriumkloraatin tuotantokapasiteettia Etelä-Amerikassa vastatakseen kasvaviin mahdollisuuksiin sellu- ja paperimarkkinoilla
26.07.2024 13.00"Tiesitkö,että" : - Muovi on MYRKKYÄ sellunkeitossa. ja muovi aiheuttaa miljoonavahinkoja Metsäteollisuudelle !!!

Siirry arkistoon »