Puhdas puu saa ensimmäisen muovikylpynsä kaatopäästä,.

18.08.2024 17.00

Muovittomuus lähtee kaatopäitten uusinnasta sinkkipinnoitteille. Vetorullien sinkitys on jo aloitettu. hhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhMuovi on myrkkyä  luonnossa, ja sitä se on myöskin sellunkeitossa. Maalit ja teipit ovat muovia.Purkukoneitten, ja trukkien kourat ovat muovipinnoissa, ja lähimpänä pahaa.

Muovi on myrkkyä luonnossa ja se aiheuttaa miljoonatuhoja sellunkeitossa.Muovi on korvattu muovittomilla materiaaleilla, ja pinnoitteilla metsäteollisuuden tehdastuotannoissa,ja hakekuljetuksissa, mutta raakapuun korjuuketju on vasta kehittymässsä muovittomuusvaatimusten mukaiseksi.

Metsäkoneet.

Raakapuun korjuuketju tuottaa muovia vielä loko matkaltaan = kannolta tehtaalle. Muovia on kaikissa maalipinnoissa, ja niitä pintoja on paljon, ja pahoissakin paikoissa. Korjuu-, ja kuljetusketjun raakapuun kosketuspinnoissa on yksin Suomessa kymmeniä tonneja, josta osa irtoaa aina käytössä, ja jää luontoon, sekä siitä osa kulkeutuu myöskin varmuudella kohti sellukattilaa.



Muovia on raakapuun korjuun kaato-, ja ajokoneissa. Näissä selluvaarallinen  muovi rajoittuu yksistään muovipinnoitettuihin kosketuspintoihin. Muoviteippikoristeluja ei metsäkonekannassamme ole. Autokuljetusketjussa sensijaan muovipiinnoitteita, sekä täysin turhia muoviteippijä on jopa esimerkillisen paljon, ja kaikki teippaukset pelkästä koriteluinnosta. Kuljetusketjun hyvä esimerkki on junavaunupankot, joista teippejä ei löydy lainkaan koko Suomen lisääntyvästä raakapuuvaunu kannasta.

Tehdasalueilla muovipiinnoitteita on vielä käytössä purkukoneitten, ja trukkien kourissa, mutta niitten sinkitysmahdollisuudet ovat tulossa käsittelyyn, ja samalla puhdistuvat myöskin  terminaali- ja purkukoneitten kourat. XXhj.18.8.2024


07.09.2024KATSO TÄSTÄ 6.9. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
04.09.2024HUOMIO! Nyt kannattaa markkinoida - lähde mukaan ilmoituksella syksyn Metsäalan Ammattilehteen
01.09.2024 15.00KATSO TÄSTÄ - Hyviä uutisia! erikoislähetys FinnMetkosta - osa 3/3 lauantai
01.09.2024 10.00KATSO TÄSTÄ - Hyviä uutisia! erikoislähetys FinnMetkosta - osa 2/3 perjantai
29.08.2024KATSO TÄSTÄ - Hyviä uutisia! erikoislähetys FinnMetkosta - osa 1/3 torstai
08.09.2024 18.00Neliakselisen puutavara-auton omapaino ja kuormatilan koko ovat ratkaisevassa asemassa.
08.09.2024 17.00Mutta mistä mahtaakaan johtua tolppaporkeuksien hurjat erot ???
08.09.2024 15.00Puutavarapankkojen tolppapituudet kasvaneet merkittävästi
08.09.2024 13.00Metsäteollisuuden vaatima pankkojen minimi runkokorkeus on 12.0cm.
08.09.2024 12.00Sinkkipankkomallistomme kehittyy maailman kattavimmaksi pankkomalliksi.

Siirry arkistoon »