Bruks 1006.3 RT: Laatuhaketta suurella volyymilla

07.12.2023 0.07

kosken1.jpg

Kosken Megawatti Oy otti toukokuussa käyttöön uuden Bruks 1006.3 RT -autohakkurin. Kyseessä oli ensimmäinen tehtaalta asiakkaalle toimitettu täysin uusi hakkurimalli. 

(kuva yllä: Bruks 1006.3 RT -autohakkuri tarjoaa suuren haketuskapasiteetin metsäpäähän ja terminaaleihin.)

Suomen ensimmäiset, polttoon murskatut kannot, murskattiin äänekoskelaisen Kosken Megawatti Oy:n koneella vuonna 1999. Sen jälkeen on murskattu ja haketettu miljoonia tonneja palavaksi kelpaavaa materiaalia. Työtä tehdään läpi Suomen - Rovaniemeltä Kotkaan, Lappeenrannasta Kokkolaan operoinnin pääpainon ollessa kuitenkin Keski-Suomessa.

Metsäenergia-alan kokonaispalvelua

Kosken Megawatti Oy on ollut osa Konnekuljetus Oy konsernia tammikuusta 2021 lähtien. 

- Ammattitaitoiset, työhönsä sitoutuneet työntekijät, perheyrityksen monimuotoisuus ja jatkuva toiminnan kehittyminen ovat pitäneet yrityksen kasvusuunnassa. Tarjoamme asiakkaille koko palveluketjun haketuksesta tai murskauksesta, lastaukseen, varastointiin ja kuljetukseen. Näin kokonaispalvelu on sujuvaa ja kustannustehokasta, kertoo toimitusjohtaja Mika Liimatainen.

kosken2.jpg

(kuva: Pitkittäissyöttöinen, ympäripyöriväksi asennettu Bruks 1006.3 RT on varustettu kone on tehty rakenteeltaan mahdollisimman lyhyeksi, jolloin moottorin kotelon uloin kohta ulottuu vain 1,2 metriä auton rungon yli, kun kone on käännetty haketusasentoon poikittain auton päällä.)

Laaja konekanta

Kosken Megawatin metsäenergian tuottamiseen tarkoitetun konekannan rungon muodostaa neljä autohakkuria ja neljä mobiilimurskainta; lisäksi hyödynnetään tarpeen mukaan alihankkijoiden palveluita. Käytössä on myös laajasti omaa ja konsernin hakkeenkuljetuskalustoa. 

- Ensimmäinen Bruks -autohakkuri tuli taloon vuonna 2020 ja hyvien kokemusten perusteella teimme investointipäätöksen toiseen ruotsalaisvalmistajan laitteeseen eli uuteen Bruks 1006 RT -malliin. Aiempi Bruks on toiminut meillä luotettavasti ja tuottanut haetta suurella volyymilla - myös maahantuoja Sawcenter Oy:n toiminta on ollut kaikin puolin esimerkillistä hakkureiden käyttöönttokoulutuksesta tekniseen tukeen sekä varaosa- ja huoltopalveluihin. Myös hakkurinterät ja HSP Gripen -kourat hankitaan Sawcenteriltä, toteaa Kosken Megawatin kalustopäällikkö Ilkka Luhtala.

kosken4.jpg

(kuva: - Hakkurit ovat olleet hyvässä liikkeessä kesänkin ajan ja syksyllä vauhti vain kiihtyy, toteaa Kosken Megawatti Oy:n kalustopäällikkö Ilkka Luhtala.)

Suuren volyymin hakkuri

Uusi Bruks 1006.3 RT -hakkuri asennettiin Ruotsissa Bruksin tehtaalla 5-akselisen Volvo FH16 750 -kuorma-auton päälle, minkä päällerakentamisen teki KonneService samoin kuin Palfinger Epsilon Q130LD -ohjaamonosturin asennuksen. 

- Kokonaisuudesta tuli oikein onnistunut ja rakenteissa on huomioitu kuljettajan päivittäisen työn helpottaminen; kävimme myös Bruksin tehtaalla katsomassa projektin etenemistä. Volvo on alustana tarkoitukseen toimiva ja akselirakenne mahdollistaa myös maastossa ketterästi liikkumiseen, sanoo Luhtala.

kosken3.jpg

(kuva: Uuden mallin torvi hydrostaattiohjatulla heittimellä lennättää hakkeen tarkasti haluttuun paikkaan eikä sotke ympäristöä; myös hakeautot saadaan pakattua tiivisti täyteen kuormaan.)

Pitkittäissyöttöinen, ympäripyöriväksi asennettu Bruks 1006.3 -hakkuri on varustettu Volvo Pentan tehokkaalla 796 hevosvoimaisella TWD 1683VE -moottorilla, josta vääntö ei lopu kesken. 

- Painoltaan noin 16 tonninen hakkuri (kääntökehän kanssa) on tehty rakenteeltaan mahdollisimman lyhyeksi, jolloin moottorin kotelon uloin kohta ulottuu vain 1,2 metriä auton rungon yli, kun kone on käännetty haketusasentoon poikittain auton päällä. Lyhyt rakenne lisää turvallisuutta ja helpottaa ohikulkevien autojen liikkumista ahtailla metsäteillä, kertoo Sawcenter Oy:n toimitusjohtaja Joakim Lund.

Hakkurin sielu on hyvin pitkälti hyväksi todetun 1006 ST - mallin mukainen eli itse hakkurin runko, rumpu, heitin, uuden mallin torvi hydrostaattiohjatulla heittimellä ovat koeteltua tekniikkaa mutta uutta on myös paljon.

- Hakkurin rummun halkaisija on 1000 mm ja syöttöaukon koko 1200 x 750 mm. Kosken Megawatin koneessa syöttöpöytä on lähes metrin verran pidennetty malli, minkä jatko-osa taittuu kätevästi ylös kuljetuksen ajaksi. Suurempi syöttöpöytä tuo tehokkuutta haketukseen kun nosturilla saadaan nosteltua kaikkia erilaisia puumateriaaleja pöydälle, missä on aggressiiviset syöttörullat ja syöttömatto, toteaa Lund.

kosken6.jpg

(kuva: Kosken Megawatin koneessa syöttöpöytä on lähes metrin verran pidennetty malli, minkä jatko-osa taittuu kätevästi ylös kuljetuksen ajaksi. Suurempi syöttöpöytä tuo tehokkuutta haketukseen kun nosturilla saadaan nosteltua kaikkia erilaisia puumateriaaleja pöydälle, missä on aggressiiviset syöttörullat.)

Älykästä teknologiaa

Bruks 1006.3 RT -hakkurissa on täysin uusi, helppokäyttöinen IMC (Intelligent Mobile Chipping) -ohjausjärjestelmä, joka perustuu Parker IQAN -komponetteihin ja on varustettu isolla 10 tuuman koketusnäytöllä.

kosken5.jpg- Anturit ovat nykyään lähinnä seurantaa varten, eivätkä vaikuta itse koneen toimintaan jolloin toimintavarmuus saatu entistä korkeammalle tasolle. Bluethoothin välityksellä asiakas näkee lisäksi reaaliaikaisesti koneen toiminnot omalta puhelimelta tai tietokoneelta. Myös tehdas pääsee koneeseen käsiksi etänä, jolloin mahdolliset ongelmat saadaan nopeammin ja helpommin ratkottua, sanoo Lund.

Hydraulijärjestelmä on myös uusittu ja hydraulitankeissa on patentoitu CyclonConcept -sykloonitoiminto joka poistaa tehokkaasti hydrauliöljyn kuplat ja näin ollen hydraulitankin kokoa on voitu pienentää merkittävästi.  

- Kyseessä taitaa olla kaikkein tehokkain kymipyörillä liikkuva hakkuri tällä hetkellä. Ja samalla kun polttoainetaloudellisuus on tutulla hyvällä tasolla, niin puhutaan aika hienosta paketista. Kosken Megawatin koneessa on normaali nosturihytti mutta tähän pakettiin on mahdollista saada tehtaan kautta myös erikoishytti joka soveltuu kaikkiin alusta-autoihin. Siinä hytissä penkkiä voidaan siirtää noin 40 cm sivusuunnassa riippuen millä puolella syöttöpöytä on, jolloin työergonomia todella korkealla tasolla. ilmoittaa Lund.

Myös Kosken Megawatin Ilkka Luhtala komppaa Lundia: 

- Kyllä tämä uusi Bruks tuottaa haketta todella suurella volyymilla niin metsäpäässä kuin terminaaleissa ja hakkeen laatu on sellaista että asiakkaamme ovat siihen tyytyväisiä.

kosken7.jpg

(kuva: Uusi Bruks 1006.3 RT -autohakkuri rakennettiin 5-akselisen Volvo FH16 750 -kuorma-auton päälle ja varustettiin Palfinger Epsilon  Q130LD -ohjaamonosturilla.)

   

23.02.2024KATSO TÄSTÄ 23.2. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
20.02.2024LUE TÄSTÄ! Talven jättikokoinen Metsäalan Ammattilehti on ilmestynyt
20.02.2024=================== Evo 5 Z, Evo 7 Z ja Evo 10 Z -tarjouspaketit alkuvuodelle 2024 4+6 = 6 ja 10 pankkoisiin yhdistelmiin
28.02.2024 18.00Miksi Ruotsissa ei autojen pankkopaikkoja siirrellä
28.02.2024 17.00Junavaunupankoissa pankkojen siirtely todettiin hankalaksi, ja turhaksi.
28.02.2024 15.00Metsä Group luopuu puunhankintaliiketoiminnoistaan Virossa
28.02.2024 13.00Onko puutavarayhdistelmän pankkojen siirtely turhaa "ammattiosaamista"???
28.02.2024 11.00Huippumodernin sahalaitoksen tehokasta tukkien käsittelyä
28.02.2024 9.00"Kadonneen kuormatilan metsästys": - Yhdistelmän kuormatilaa voi kasvattaa helposti yli 15 m3:lla oikeilla varustevalinnoilla. xxl/Artikkeli 28.11 2013
28.02.2024 7.00Metsä Groupin Kemin biotuotetehtaan vastuullinen logistiikka takaa toimitusvarmuuden asiakkaille

Siirry arkistoon »