60- 64-68 ja 76-tonnisten rajat ylittävä liikenne sinetöitiin parlamentin kantaan

18.03.2024 20.20

Euroopan parlamentti äänesti  täysistunnossa kannastaan suomalaisittain keskeiseen rekkojen enimmäismittoja ja -massoja määrittelevään mitta- ja massadirektiiviin. Parlamentti antoi raportille vahvan tuen äänin 330 puolesta, 207 vastaan, 74 tyhjää. Direktiivissä ryhmänsä neuvottelijana toimiva europarlamentaarikko Elsi Katainen (kesk./Renew Europe) kommentoi lopputulosta tuoreeltaan äänestyksen jälkeen.


 
"Olen erittäin tyytyväinen, että kirjaus jättirekkaliikenteen jatkumisesta Ruotsin ja Suomen välillä nykyisellään saatiin mukaan parlamentin kantaan. Komission alkuperäisessä ehdotuksessa olisi ollut erittäin hankalia kirjauksia Suomen ja Ruotsin väliselle rajat ylittävälle liikenteelle, joka on tärkeä useille sektoreille, kuten metsäteollisuudelle. Monet kuljetusyrittäjät ovat viime vuosina tehneet suuria kalustoinvestointeja juurikin jättirekkoihin, joten olisi järjetöntä rajata EU-tasolla niiden käyttöä maiden välillä, jotka sen hyväksyvät. Pitkäjänteistä ja tehokasta vaikuttamistyötä on tehty yhdessä sekä sidosryhmien, ministeriön että pohjoismaalaisten kollegojen kanssa ja sen työn tulos konkretisoituu nyt”, Katainen iloitsee.
 
Mitta- ja massadirektiivin uudelleentarkastelun tarkoituksena on tehostaa EU:n kuljetuksia sekä parantaa tieturvallisuutta ja vähentää päästöjä. Parlamentin kanta vahvistaa valvontaa sekä ottaa huomioon tieturvallisuuden ja kestävyyden uusien jättirekkareittien ennakkoarvioinnin kautta. Uudet innovaatiot, kuten nollapäästöiset perävaunut, on myös huomioitu. Jäsenmaiden neuvosto ei ole vielä saanut yleisnäkemystään valmiiksi.
 
”On ensisijaisen tärkeää, että samanlainen kirjaus Suomen ja Ruotsin välisestä rajat ylittävästä liikenteestä on mukana myös neuvoston kannassa, jotta kolmikantaneuvotteluissa ei tule mitään yllätyksiä. Jotkin Keski-Euroopan maat suhtautuvat kriittisesti suurempiin rekkoihin, joten tässä on Suomen hallituksella tärkeä edunvalvonnan paikka”, Katainen summaa.
 
Kolmikantaneuvottelut lopullisesta lainsäädännöstä Euroopan komission ja jäsenmaiden neuvoston kanssa jäävät seuraavan parlamentin vastuulle ensi kesäkuun EU-vaalien jälkeen.

 

27.04.2024Kuumasinkittyjen pankkojen toimitusajat nopeutuvat kesäkausina.
27.04.2024KATSO TÄSTÄ 26.4. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
25.04.2024Tuliko tästä poishylkäytynyt visio, vai onko se kuitenkin lopulta tehokas "junantappaja"???
24.04.2024 18.00Koostesivu : "Terminator-tekniikkaa" 1-16.
19.04.2024 9.00Metsäalalla investoidaan - nyt kannattaa markkinoida!
27.04.2024 13.00Junapankkojako on edullinen helppo ja turvallinen.- 100% liukuestepinnat myös tolpissa.
27.04.2024 12.00Puutavaranostureitten valinta on tehtävissä, joko tuottavuuden-, tai nostotehon määräämänä.
27.04.2024 11.00Onko "junapankkojako" ainut oikea???
27.04.2024 9.00Kompakti etäisyysanturi jopa 60 metrin mittausetäisyydellä
27.04.2024 7.00Autonomisesti liikkuvissa työkoneissa vakavia turvallisuuspuutteita

Siirry arkistoon »