SKAL: Kuljetukset turvattava

23.03.2024 0.07

rekkamaantiellaaaa2.jpg

"Käynnissä oleva poliittinen lakko ei saa vaarantaa elintärkei kuljetuksia, muistuttaa Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ryElintarvikkeet ja terveydenhuollon kannalta välttämättömät tavarat on saatava perille myös poikkeusaikoina. Kumipyöräliikenne on riippuvainen keskeytymättömästä polttoainejakelusta. Huoltovarmuus on meidän kaikkien yhteinen asia ja siitä on huolehdittava", sanoo vt. puheenjohtaja Jari Välikangas. 

Yhteiskunnan kannalta kriittisiksi on määritelty muun muassa elintarvike-, lääke- ja potilasnäytekuljetukset. Koronapandemian aikana maanteiden tavaraliikenne nähtiin kriittisenä alana ja polttoaine sekä raaka-ainekuljetukset sisältyivät listaan kuljetuksista, joka haluttiin turvata.  

SKAL luottaa Huoltovarmuuskeskuksen tilannearvioon ja yhtyy sen esitykseen, että polttoainejakelu tulisi vapauttaa lakon piiristä.  

Satamien, ahtaajien ja teollisuuden poliittiset lakot vaikuttavat myös kuljetusalaan, vaikka kuljetusyritykset eivät ole lakon kohteena.  

– Jokainen lakko on ikävä asia. Niin myös tämä poliittinen lakko, mutta tavaraliikenne on pidettävä mahdollisimman hyvin käynnissä, SKALin vt. puheenjohtaja Jari Välikangas sanoo. 

SKAL hakee kentältä tietoja   

Lakon vaikutukset koskettavat kuljetusyrityksiä hyvin eri tavoin. SKALin toimihenkilöt ja luottamushenkilöjohto tapasivat 20.3. järjestetyssä SKAL Liikenteessä -päivässä yhteensä yli 300 kuljetusyrittäjää.  

Käydyissä keskusteluissa lakon vaikutukset nousivat esille, mutta vaihtelut eri suoritealojen välillä ovat suuria. Joillakin suoritealoilla tavaraa liikkuu jopa enemmän, toisilla taas liikenne pysähtyy.  

Lakon jatkuessa haasteet lisääntyvät muun muassa tehtaiden kiinnimenon vuoksi. On selvää, että esimerkiksi satamien konttiliikenteen harjoittajilla ja toimintansa seisauttaneita tuotantolaitoksia palvelevilla kuljetusyrityksillä on nyt haasteita. 

–Emme spekuloi vaikutuksilla vaan nojaudumme tosiasioihin. Nyt lakon jatkuessa selvitämme tilanteen vaikutuksia jäsenkyselyllä viikonvaihteessa, toimitusjohtaja Anssi Kujala kertoo. 

Huoltovarmuuskeskus on esittänyt, että polttoainejakelu rajataan lakon ulkopuolelle. SKALin mukaan tämä on välttämätöntä.

– Jos polttoaineen saatavuus heikkenee, tulisi tavaraliikenne nostaa prioriteettilistan kärkeen ja varmistaa kuljetusten jatkuvuus, Jari Välikangas sanoo. 

Polttonesteet eivät sinänsä lopu, Suomessa on varastoja. Valtioneuvosto päättää mahdollisesta huoltovarmuusvarastojen käyttöönotosta.  

27.04.2024Kuumasinkittyjen pankkojen toimitusajat nopeutuvat kesäkausina.
27.04.2024KATSO TÄSTÄ 26.4. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
25.04.2024Tuliko tästä poishylkäytynyt visio, vai onko se kuitenkin lopulta tehokas "junantappaja"???
24.04.2024 18.00Koostesivu : "Terminator-tekniikkaa" 1-16.
19.04.2024 9.00Metsäalalla investoidaan - nyt kannattaa markkinoida!
27.04.2024 13.00Junapankkojako on edullinen helppo ja turvallinen.- 100% liukuestepinnat myös tolpissa.
27.04.2024 12.00Puutavaranostureitten valinta on tehtävissä, joko tuottavuuden-, tai nostotehon määräämänä.
27.04.2024 11.00Onko "junapankkojako" ainut oikea???
27.04.2024 9.00Kompakti etäisyysanturi jopa 60 metrin mittausetäisyydellä
27.04.2024 7.00Autonomisesti liikkuvissa työkoneissa vakavia turvallisuuspuutteita

Siirry arkistoon »