Raakapuu yhdistelmien nippusidonnassa on edelleenkin useita vaarallisia vajavaisuuksia.
16.03.2025 8.00

Kuormansidontalaki on sinänsä aivan selkeä, ja sen mukaiset hidastuvuuden keston vaatimukset ovat riittävällä tasolla. Varusteiile, ja niitten kiinnitykselle annetut ohjeet ovat sen sijaan moneltakin osin vajavaisia. sekä epämääräisiä sekä vetoautossa, että etenkin yhdistelmien perävaunujen osalla.- Lisäksi muoviliinoilla sidonta on usein näennäisellä tasolla.


Perävaunuissa on vaikeita paikkoja sekä jatkoperävaunuissa, että kiinteitten vaunujen siirtopankoissa pääosin vaunujen etupään pankoissa , jopa kiinteä etupankkokin mukaan lukien. Kiinteälle etupankolle kohdistuu pahimmassa tapauksessa aina koko etunipun kuorma, joka on tukkinipulla jopa nelinkertainen, jo ennestäänkin alimitoitetuille kiinnikkeille.

Kaiken lisäksi huolimatta kaikista tehdyistä varotoimenpiteistä varusteille , ratkaisee pidon itse nippujen ladonta, sekä nippujen oikeaoppinen muoto ja sidonta. Ne ovat aina loppupelissä ratkaisemassa nippujen, ja yksittäisten puitten kuormassa pysyvyyttä. - Nippuladonta on valitettavan vieläkin hyvinkin usein vastuuttomasti tehtyä, ja käyttäjien koulutuskin on lisäksi monesti edelleenkin vajavaisella tasolla.- Turvallisen sidonnan vaikeusastetta kasvattavat "tehokkaasti" liinasidonta, sileät liukuesteettömät tolpat, sekä nosturiloveus. XXhj.16.3.2025
|