Puutavarapankkojen tolppien vahvistaminen rasittaa runkoja.

23.04.2021 8.04

P1014953.JPG



Tolppakorkeuksien kasvu on asettanut puutavarapankkojen valmistajat monitahoisen kehitysvaateen eteen. Asetus 940 määritteli pankkojen lujuusvaatimuksien perustat.Tämä asetus tehtiin 1980 luvun pankkovaatimuksien ohjaamina. Tuolloin pankkorunkoleveys oli 2.50m ja tolppapituudet 2.60m. Nyt pankkorungot ovat 2.55m ja 2.60m leveitä 80 cm ja lisäkuormaa ylös 80 luvun kuorman päälle nelisen tonnia. - Uudet kuormatilamääräykset noudattavat pääosin asetuksen 940 linjaa.

Pankkojen lujuusvaatimukset kasvaneet yli kaksinkertaisiksi.

P1015236.JPG

Kokonaispainomuutokset ja nippupituuksien kasvu kaksimetrisestä kolmimetriseen ja pitempiin on kasvattanut pankkorasituksia vähintään kaksinkertaisiksi. Tämä on tuonut lujitustarpeen pankkojen tolppien ja myös pankkorunkojen osalle. Lujuuden lisäys näkyy pankkomarkkinoilla kuuden, seitsemän, kahdeksan ,kymmenen,jopa yli 11 tonnin  lujuusluokkina. Vanha nelitonninen "Alukarikka" on historiaa ja viisi- ja kuusitonnisetkin pankot murentuvat käytössä liian nopeasti.

Lisävahvikkeet tolpissa ja rungossa keinotekoinen apu.



Helppo ja yksinkertainen, mutta kestämätön apu on paikata lujuusmuutoksien kasvua erilaisilla lisävahvikkeilla. Tällaisia ovat ulkopuoliset lattavahvikkeet ja sisäputket terästolpissa ja alumiinitolppien vahvikkeina yleistyneet tolpan sisälle asennetut tukiprofiilit.

Tolppien vahvistaminen ei riitä , -päinvastoin.



Yksinkertaisesti ajateltuna , - kun tolppa taipuu, vahvistetaan tolppaa. Näin on nyt vallan monen pankkomallin osalla tehtykin, ja se alkaakin näkyä jo nyt tolppien kiinnityksissä sekä  pankkorunkovaurioina. - Tolpat löystyvät pankkorunkojen holkeista, vaurioita holkeissa ja pankkorunkojen katkeemisia sekä lopuksi kiinnikevauriot. Pankkot on pakko lopulta alusta alkaen uusiksi, kun kierre jatkuu ja jatkuu. 

Viisitonniset alumiinipankot alimittaisia ja turvattomia.

V__4359.jpgViisitonninen, jopa kuusitonninen ,- ja seitsemäntonninenkin alumiinipankko on nykyolosuhteissa monesti alimittainen ja turvaton. Tolpat ja pankkorungot katkeilevat käytössä uusilla painoilla ja kuormakorkeuksilla ajettaessa. Tolppavahvistamisien ohella on kiinnitettävä huomiota myös pankkorunkojen kasvaneisiin rasituksiin.


Ongelmat kertautuvat myös teräspankoissa.



Yhdeksänkymmentäluvun "SisuForest"-tyyppiset hyväksi todetut pankkomallit ovat nekin tulossa tiensä päähän. Pankkoja on alkuperäisestä mallista matkalla kevennetty ja nyt ne vaativat parin-, kolmenkymmenen sentin lisäjatkon tolppiin, jota pankkorakenne ei kestä ilman kokonaisvaltaista muutosta. Käytettyjen pankkojen tolppia voidaan lyhentää yläpäästä turvallisesti, mutta lisäjatketta ne eivät tule kestämään.

Heikki Jokela
040 123 99 91

Ps. Nykyiset kuormakorkeudet ja tonnistot vaativat pankoilta paljon. Vanhojen pankkomallien vahvistus putkin ja "proteesiliitoksin" ei ole, eikä tule olemaan kestävä ja turvallinen tie!!!!

25.04.2024Tuliko tästä poishylkäytynyt visio, vai onko se kuitenkin lopulta tehokas "junantappaja"???
24.04.2024 18.00Koostesivu : "Terminator-tekniikkaa" 1-16.
21.04.2024KATSO TÄSTÄ MAAMESS 2024 -LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
19.04.2024 9.00Metsäalalla investoidaan - nyt kannattaa markkinoida!
05.04.2024Nopeitten toimitusten varastopankot / huhtikuu 2024.
26.04.2024 11.00Vaikuttaako pankkorakenne kuormansidontaan ???
26.04.2024 9.00Gasum rakentaa kaasutankkausaseman Raumalle
26.04.2024 7.00Uusi standardi puunkorjuuseen - tuottavuutta ja työn iloa John Deere H-sarjan metsäkoneilla
26.04.2024 3.00Kompakti etäisyysanturi jopa 60 metrin mittausetäisyydellä
26.04.2024 0.07SSAB:n osavuosikatsaus: Erikoislujat teräkset vakaat muutoin heikoilla markkinoilla

Siirry arkistoon »