Pieni ilmanvastus tekee kulutukselle ihmeitä.xxl.aero

18.09.2022 17:00

Kun auton (henkilöauton) ilmanvastus pienenee 0.01 yksikköä, keskikulutus laskee 2–3 desilitraa. – Jos joku olisi kaksi vuotta sitten sanonut, että B-sarjan kaltaisen auton ilmanvastus olisi 0.26, en olisi uskonut, Daimlerin autojen aerodynamiikasta vastaava johtaja Teddy Woll tunnustaa.

ilmanvastus_282557_400h.jpg

Lokasuojien ilmavastusohjaimet sekä vanteitten kapselit kääntävät suuren osan ilmanvastusvoimia aiheuttavista virtauksista pois pyöräkoteloista.

Edellisessä versiossa ilmanvastusta kuvaava lukuarvo oli 0.30, mutta uudessa peräti 0.04 yksikköä pienempi.

Määrä tuntuu mitättömältä, mutta käytännössä sillä on iso merkitys.

– Aina kun auton ilmanvastus pienenee 0.01 yksikköä, keskikulutus moottoritienopeuksissa laskee 2–3 desilitraa, Woll vertaa.

Myöhemmin tarjolle tulee vielä eco-paketti, jolla cd-arvo putoaa 0.24:ään.

Perän muoto ratkaisee

Pelkästään aerodynamiikkaa parantamalla uuden Mersun kulutus moottoritienopeuksissa on litran tai ylikin pienempi kuin aikaisemmin.

Mersun aerodynaamisia oivalluksia ovat esimerkiksi uudet taustapeilit ja A-pilarit, umpinainen alustarakenne, katettu taka-akseli ja iso takaspoileri ilman jättövirtauksen ohjaamiseksi.

– Eniten ilmanvastukseen vaikuttaa perän muotoilu. Auton optimaalinen muoto oli luoti tai sukkula; sellaista vain harva haluaa, koska lastaaminen takaa vaikeutuisi.

–Tämän kokoisen ja muotoisen auton ilmanvastuskerroin voi tippua ehkä 0.17:n tasolle. Miten, sitä emme vielä tiedä, Woll sanoo.

110 kilon kevennys

Silminnähden asiastaan innostunut Woll näyttää, kuinka suuri merkitys eturenkaiden eteen lokasuojaan kiinnitetyillä ilmanohjaimilla on ilmavirtojen suuntaamiselle.

Eturenkaiden viereen jäävän ilmapyörteen leveys on niiden ansiosta korkeintaan kolmasosa aikaisemmasta.

– 0.4 yksikön parannus merkitsee käytännössä samaa kuin jos olisimme pudottaneet painosta pois 110 kiloa, Woll kertoo.

– Pieni ilmanvastus toimii kuljettajan hyväksi aina, riippumatta siitä miten taloudellisesti hän muuten ajaa. Vaikutus on jopa sitä suurempi, mitä kovempi nopeus on, Teddy Woll huomauttaa.

Turun Sanomat

KARI PITKÄNEN

27.09.2022 18:00Terminator XXL 8.8 ZINC - sinkkipankkomallisto laajenee !!!
27.09.2022 17:00Kehitys kehittyy, ja me teemme sitä.
27.09.2022 15:00Sähköauton lataus kallistuu K-Latausverkossa lokakuussa
27.09.2022 13:00Kemppi tuo markkinoille teolliseen käyttöön tarkoitetun X5 FastMig Pulse -hitsausjärjestelmän
27.09.2022 11:00Terminator XXL10.9 aerot saat joko kolmikerrospinnoitettuina, tai kuumasinkittyinä.
27.09.2022 9:00NIPPU LISÄÄ : - Kuormakokovertailu ja pinta-alataulukko : - Terminator XXL ja alupankot
27.09.2022 7:00Terminator XXL aeroissa on peruspankon valmiusaste korkeimmalla mahdollisella tasolla.
27.09.2022 3:00Terminator XXK 8.8 CE 4+8 kpl:n yhdistelmäsarja kuumasinkittynä, ja teipeittä nopeasti , sekä edullisesti.
27.09.2022 0:03Olemme nyt syystoimitus valmiudessa = 24/7.
26.09.2022 18:00Kertausta:-Terminator - tekniikkaa: Markkinoitten kattavin teräspankkomallisto.

Siirry arkistoon »