Pieni ilmanvastus tekee kulutukselle ihmeitä.xxl.aero

29.08.2021 5:00

Kun auton (henkilöauton) ilmanvastus pienenee 0.01 yksikköä, keskikulutus laskee 2–3 desilitraa. – Jos joku olisi kaksi vuotta sitten sanonut, että B-sarjan kaltaisen auton ilmanvastus olisi 0.26, en olisi uskonut, Daimlerin autojen aerodynamiikasta vastaava johtaja Teddy Woll tunnustaa.

ilmanvastus_282557_400h.jpg

Lokasuojien ilmavastusohjaimet sekä vanteitten kapselit kääntävät suuren osan ilmanvastusvoimia aiheuttavista virtauksista pois pyöräkoteloista.

Edellisessä versiossa ilmanvastusta kuvaava lukuarvo oli 0.30, mutta uudessa peräti 0.04 yksikköä pienempi.

Määrä tuntuu mitättömältä, mutta käytännössä sillä on iso merkitys.

– Aina kun auton ilmanvastus pienenee 0.01 yksikköä, keskikulutus moottoritienopeuksissa laskee 2–3 desilitraa, Woll vertaa.

Myöhemmin tarjolle tulee vielä eco-paketti, jolla cd-arvo putoaa 0.24:ään.

Perän muoto ratkaisee

Pelkästään aerodynamiikkaa parantamalla uuden Mersun kulutus moottoritienopeuksissa on litran tai ylikin pienempi kuin aikaisemmin.

Mersun aerodynaamisia oivalluksia ovat esimerkiksi uudet taustapeilit ja A-pilarit, umpinainen alustarakenne, katettu taka-akseli ja iso takaspoileri ilman jättövirtauksen ohjaamiseksi.

– Eniten ilmanvastukseen vaikuttaa perän muotoilu. Auton optimaalinen muoto oli luoti tai sukkula; sellaista vain harva haluaa, koska lastaaminen takaa vaikeutuisi.

–Tämän kokoisen ja muotoisen auton ilmanvastuskerroin voi tippua ehkä 0.17:n tasolle. Miten, sitä emme vielä tiedä, Woll sanoo.

110 kilon kevennys

Silminnähden asiastaan innostunut Woll näyttää, kuinka suuri merkitys eturenkaiden eteen lokasuojaan kiinnitetyillä ilmanohjaimilla on ilmavirtojen suuntaamiselle.

Eturenkaiden viereen jäävän ilmapyörteen leveys on niiden ansiosta korkeintaan kolmasosa aikaisemmasta.

– 0.4 yksikön parannus merkitsee käytännössä samaa kuin jos olisimme pudottaneet painosta pois 110 kiloa, Woll kertoo.

– Pieni ilmanvastus toimii kuljettajan hyväksi aina, riippumatta siitä miten taloudellisesti hän muuten ajaa. Vaikutus on jopa sitä suurempi, mitä kovempi nopeus on, Teddy Woll huomauttaa.

Turun Sanomat

KARI PITKÄNEN

22.09.2021 6:48Määräys kuormakoreista ja kuorman varmistamisesta.
23.09.2021 15:00LUE TÄSTÄ! Syksyn jättikokoinen Metsäalan Ammattilehti on ilmestynyt - 156 sivua kone- ja kuljetusalan asiaa
23.09.2021 9:09Pankkojen kiinnitys ajoneuvorungolle.
22.09.2021 17:11Nippumuodolla on yllättävän suuri merkitys.
21.09.2021 8:20Metsä Group käynnisti haun tammikuussa 2022 alkavaan oppisopimuskoulutukseen
20.09.2021 6:51Uusi puun varastointiopas valmistunut - tutustu tästä
19.09.2021 17:39Terminatorit ovat monesta suunnasta järkevät.
19.09.2021 10:22Junavaunupankot ja Terminatorit palvelevat toisiaan.
19.09.2021 9:10Junavaunujen tolpista se lähti !!!
19.09.2021 3:13.TerminatorTekniikkaa:............. . -"Paukku ja Pupu"-.

Siirry arkistoon »