Puutavara-yhdistelmän pankkojen ilmanvastuksella on yllättävänkin suuri merkitys tuottavuuteen ja turvallisuuteen.

25.07.2023 13.00

daf_dolicupxxxxxxx_nosturi___dolly_3aks_b.jpgIlmavastuspintojen lisäksi ilmavastusvoimia aiheuttaviin kulkuvastuksiin vaikuttaa myös yhdistelmän kaikkien osien muotoilu.
Kuorma-autojen hyttien muotoiluun on käytetty suuria kehitystyön voimavaroja, mutta varusteitten osuusteen , -mikä kuitenkin on puutavara-yhdistelmässä maantienopeuksien määräävin ajovastus, ilmavastusvoimien minimointia ei vieläkään ole juuri nimeksikään hyödynnetty.

Puutavarapankkojen pinta-aloissa ja muotokertoimissa on edelleenkinsuuria eroja.

Puutavarapankkojen ilmavastuspinta on pahimmillaan yli 12 m2 ja muotokertoimet ylittävät jopa Cw 1:n. - Oikealla mitoituksella ja muotoilulla tätä puutavarayhdistelmän "ilmaharavaa" voidaan parantaa helpostikkin yli puolella.Ilmavastusvoimieen minimointi pienentää polttoainekuluja ja loiskuormakokoa, tuoden vuosttain kymmenien tuhansien lisätulot jokaiselle aerodynamiikaltaan korjatulle yhdistelmälle.

Terminator XXL tolppien muotoilu kehitetty pitkälle.Terminator XXL pankon ilmavastusta on pienennetty minimoimalla ilmavastuspinnat ja muotoilulla on optimoitu pankon painon ja käytön sekä ilmavastuksesta saatavan polttoainesäästön osuus.-Pankon ilmavastuskerroin parantui ikäänkuin "itsestään" kun kuormatila maksimoitiin XXL luokkaan.

doli_harmaa.jpg

XXL pankon aeromuoto parani , kun se madallettiin ja levitettiin sekä alanurkat pyöristettiin.Samaten tolpan uusi leveys/ pituussuhde on neliömäisiä muotoja selvästi edullisempi.Tämän patentoidun ja mallisuojatun pankon tolppaprofiileissa on aerodynamiikan ohella otettu samalla huomioon yhdistelmän taakse muodostuvien  "akanvirtojen minimointi" niin tyhjänä,kuin kuormattunakin ajossa.

Yhdistelmän XXL tolppat ovat nyt muotoillut kääntämään tyhjän yhdistelmän kuormatilaan puhdasta ilmaa.Tolpan muodonmuutos vähentää myös alipaineisia pyörrevirtauksia jotka keräävät lumi.ja likakuormaa yhdistelmän rakenteisiin. 



XXL tolpan oikeaoppinen muoto säästää sekä tyhjän ,että kuormatun yhdistelmän polttoainekuluja.XXhj.25.7.2023
_____________________________________________

Virtaustekniikkaa.Markku kuskaa Rerminatorit perille rahtivapaasti. ja kaikkialle suomeen.Virtaustekniikkaa.

Ps.Ilmanvastusvoimien pienentäminen koko yhdistelmän osalta tulee olemaan yksi suurimmista lähivuosien kalustosuunnittelun haasteista niin auto-, päällivaruste-, nosturi, kuin perävaunuteollisuudessakin. 



25.04.2024Tuliko tästä poishylkäytynyt visio, vai onko se kuitenkin lopulta tehokas "junantappaja"???
24.04.2024 18.00Koostesivu : "Terminator-tekniikkaa" 1-16.
21.04.2024KATSO TÄSTÄ MAAMESS 2024 -LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
19.04.2024 9.00Metsäalalla investoidaan - nyt kannattaa markkinoida!
05.04.2024Nopeitten toimitusten varastopankot / huhtikuu 2024.
27.04.2024 0.07SKALin hallitus: Suomi ei saa tinkiä TEN-T-ydinverkosta
26.04.2024 17.00Liukuesteet ovat osa turvallista kuormansidontaa.
26.04.2024 15.00Uusien määräysten mukaiset "tukkipankkotällit".
26.04.2024 13.00Pankkojen kiinnitys ajoneuvorungolle.
26.04.2024 11.00Vaikuttaako pankkorakenne kuormansidontaan ???

Siirry arkistoon »