Pankkojen kuormapinta-alataulukko auttaa laskemaan kuormakokoja ja eri pankkotyyppien kuormatilaeroja.Vertailu kannattaa tehdä - erot ovar suuria....puu76

Share |
04.06.2017 10:00

puu_vertailu_exte.jpg
Kun kerrot pankkokorkeuden
mukaisen pankkopinta-alamitan
kuormatun puunippujen pituudella saat
helposti arvion kuormassa olevista
pinokuutioista ja vertaamalla eri
pankkotyyppien erotuksia pääsee
laskemaan myös kuormakokoerot ja erot tienisteissä.

Taulukko Terminator XXL8.8 ja 6/7 tonnisten alumiinipankkojen kuormapinta-aloista ja niitten pinta-alaerot pankkojen runkoleveyksillä 2.55m:

korkeus  XXL8.8      A6/alu70  erotus 
          
2850       6.55m2        5.96m2    0.59m2
2900      6.67m2        6.07m2   0.60m2                
2950       6.79m2        6.19m2    0.60m2       
3000       6.91m2        6.30m2    0.61m2        
3050       7.03m2      6.41m2    0.62m2           
3100       7.15m2        6.53m2    0.62m2          
3150       7.27m2        6.64m2    0.63m2
3200       7.39m2        6.75m2    0.64m2
3250       7.51m2        6.86m2    0.65m2 
3300       7.63m2        6.97m2    0.66m2

- XXL ja XLR aero pankkomallit ovat 0.25 m2-0.45m2
kaikkia muita teräspankkoja suurempia. 

- Vertaa: Kuormaleveys 2.6m kasvattaa
kuormapinta-aloja 0.13m2-0.16m2:lla

Esim. pankkokorkeus 3.05m/XXL ja 2.90/alu .
Yhdistelmän puutavaraa kuormassa 16,5 metriä puuta on kuutiot;
 
XXL 8.8 pankoilla 7.03m2x16.5m =  116.0 m3
   ja alupankoilla  6.07m2x16.5m =  100.1 m3 ,
  elikkä kuormakokoero on:
-kolmella 5.5m nipulla 15.9 m3 (kehyskuutiota) 

Kuormien laskutuspainoerot XXL8.8 /Alu6/7: 
-
400 kg kehyskuutiopainoisella      6.340 kg
- 500 kg kehyskuutiopainoisella      7.950 kg
- 600 kg kehyskuutiopainoisella      9.540 kg

Kuormakokoeroa vertailuyhdistelmillä liki 16 m3 - elikkä lähes alumiinipankkoisen ja 2.90 tolppaisen yhdistelmän 18 kehyskuutioisen  kolmosnipun verran.
- Kokoero on prosentteina laskettuna 15.9 % !!!

Annan mielelläni lisätietoja korotettujen
painojen vaikutuksista autojen ja perävaunujen
kuormatilamitoituksiin sekä autojen ja
perävaunujen kuormatilojen maksimoinneista:



Heikki Jokela 050 4129 024
heikki.jokela@ammattilehti.fi


17.07.2018Aerodynamiikan parannus tuo päästövähennysten ja polttoainesäästöjen lisäksi myös paljon muuta, mutta mitä ??? / TimberRoad 2020
12.07.2018 8:30Aerodynamiikkaominaisuuksien parantaminen on myös liikenneturvallisuutta. / - TimberRoad 2020
06.07.2018 16:1630% päästövähennykset tuntuvat hurjilta luvuilta / - TR 2020
05.07.2018 15:00Kuormasiteen nostokoukkujen hinnat 15.7.2018 alkaen:
30.06.2018 9:09TimberRoad 2020 hakee tuottavuutta , päästövähennyksiä ja liikenneturvallisuutta : - TR 2020
28.06.2018 8:10TimberRoad 2020 yhdistelmäparin kehityskohteet tuottavuudessa ja ympäristöystävällisyydessä sekä käyttöturvallisuudessa.
23.06.2018 18:18EU:n uusiin tutkimus- ja innovaatiohankkeisiin jaossa 80 miljardia euroa
20.06.2018Horisontti 2020 -ohjelmasta rahoitusta ja verkostoja pk-yritysten kansainvälistymiseen
17.06.2018 10:56Pankkoteippien irtoaminen on ikuisuusongelma.
16.06.2018 10:30SisuForest oli "tilapankkojen" edelläkävijämallisto jo 1993 .

Siirry arkistoon »