Pankkojen kuormapinta-alataulukko auttaa laskemaan kuormakokoja ja eri pankkotyyppien kuormatilaeroja.Vertailu kannattaa tehdä - erot ovar suuria....puu76

Share |
04.06.2017 10:00

puu_vertailu_exte.jpg
Kun kerrot pankkokorkeuden
mukaisen pankkopinta-alamitan
kuormatun puunippujen pituudella saat
helposti arvion kuormassa olevista
pinokuutioista ja vertaamalla eri
pankkotyyppien erotuksia pääsee
laskemaan myös kuormakokoerot ja erot tienisteissä.

Taulukko Terminator XXL8.8 ja 6/7 tonnisten alumiinipankkojen kuormapinta-aloista ja niitten pinta-alaerot pankkojen runkoleveyksillä 2.55m:

korkeus  XXL8.8      A6/alu70  erotus 
          
2850       6.55m2        5.96m2    0.59m2
2900      6.67m2        6.07m2   0.60m2                
2950       6.79m2        6.19m2    0.60m2       
3000       6.91m2        6.30m2    0.61m2        
3050       7.03m2      6.41m2    0.62m2           
3100       7.15m2        6.53m2    0.62m2          
3150       7.27m2        6.64m2    0.63m2
3200       7.39m2        6.75m2    0.64m2
3250       7.51m2        6.86m2    0.65m2 
3300       7.63m2        6.97m2    0.66m2

- XXL ja XLR aero pankkomallit ovat 0.25 m2-0.45m2
kaikkia muita teräspankkoja suurempia. 

- Vertaa: Kuormaleveys 2.6m kasvattaa
kuormapinta-aloja 0.13m2-0.16m2:lla

Esim. pankkokorkeus 3.05m/XXL ja 2.90/alu .
Yhdistelmän puutavaraa kuormassa 16,5 metriä puuta on kuutiot;
 
XXL 8.8 pankoilla 7.03m2x16.5m =  116.0 m3
   ja alupankoilla  6.07m2x16.5m =  100.1 m3 ,
  elikkä kuormakokoero on:
-kolmella 5.5m nipulla 15.9 m3 (kehyskuutiota) 

Kuormien laskutuspainoerot XXL8.8 /Alu6/7: 
-
400 kg kehyskuutiopainoisella      6.340 kg
- 500 kg kehyskuutiopainoisella      7.950 kg
- 600 kg kehyskuutiopainoisella      9.540 kg

Kuormakokoeroa vertailuyhdistelmillä liki 16 m3 - elikkä lähes alumiinipankkoisen ja 2.90 tolppaisen yhdistelmän 18 kehyskuutioisen  kolmosnipun verran.
- Kokoero on prosentteina laskettuna 15.9 % !!!

Annan mielelläni lisätietoja korotettujen
painojen vaikutuksista autojen ja perävaunujen
kuormatilamitoituksiin sekä autojen ja
perävaunujen kuormatilojen maksimoinneista:



Heikki Jokela 050 4129 024
heikki.jokela@ammattilehti.fi


24.06.2017 14:19Terminator XXL ja XLR mallistot sekä kuormansidonta.
24.06.2017 10:29Kuormasidos, esikiristysvoima ja kitkapinnat muododtavat yhdessä asetuksen 940/1982 vaatimat kuormansidontavoimat.
23.06.2017 18:39Härpäkkeiden kesä - aja turvallisesti kevyillä sähköajoneuvoilla
21.06.2017 11:30Vielä KESÄKUULLE : - Nyt päivitetään yhdistelmät kesäkuntoon.
20.06.2017 17:0010% lisätilaa stabiliteettia heikentämättä.
20.06.2017 11:15Erittäin kannattava sijoitus : - NYT vetoauton 4 kpl:n pankkosarja nyt välirahalla 2.400 euroa alv.0.
19.06.2017 7:51Lisätila 14 tonnille stabiliteettia menettämättä.
18.06.2017 18:30Kuormatilan hyötymittojen maksimointi stabiliteettia heikentämättä.
18.06.2017 11:44Kokonaispainokorotusten lisätonnit vaativat myös lisätilaa.
18.06.2017 10:52Painokorotukset heikensivät puutavarayhdistelmien ajo-ominaisuuksia kaikissa kokonaispainoluokissa.

Siirry arkistoon »