Pankkojen kuormapinta-alataulukko auttaa laskemaan kuormakokoja ja eri pankkotyyppien kuormatilaeroja.Vertailu kannattaa tehdä - erot ovar suuria....puu76

18.04.2022 14.15

puu_vertailu_exte.jpg
Kun kerrot pankkokorkeuden
mukaisen pankkopinta-alamitan
kuormatun puunippujen pituudella saat
helposti arvion kuormassa olevista
pinokuutioista ja vertaamalla eri
pankkotyyppien erotuksia pääsee
laskemaan myös kuormakokoerot ja erot tienisteissä.

Taulukko Terminator XXL8/8.8 sekä 6/7 tonnisten alumiinipankkojen kuormapinta-aloista ja niitten pinta-alaerot pankkojen runkoleveyksillä 2.55m:

korkeus  XXL8/8.8      A6/alu70  erotus 
          
2850       6.55m2        5.96m2    0.59m2
2900      6.67m2        6.07m2   0.60m2                
2950       6.79m2        6.19m2    0.60m2       
3000       6.91m2        6.30m2    0.61m2        
3050       7.03m2      6.41m2    0.62m2           
3100       7.15m2        6.53m2    0.62m2          
3150       7.27m2        6.64m2    0.63m2
3200       7.39m2        6.75m2    0.64m2
3250       7.51m2        6.86m2    0.65m2 
3300       7.63m2        6.97m2    0.66m2

- XXL  pankkomallit ovat 0.25 m2-0.45m2
kaikkia muita teräspankkoja suurempia. 

- Vertaa lisäksi: Kuormaleveys 2.6m kasvattaa
kuormapinta-aloja 0.13m2-0.16m2:lla kaikilla pankoilla

Esim. pankkokorkeus 3.05m/XXL ja 2.90/alu .
Yhdistelmän puutavaraa kuormassa 16,5 metriä puuta on kuutiot;
 
XXL 8.8 pankoilla 7.03m2x16.5m =  116.0 m3
   ja alupankoilla  6.07m2x16.5m =  100.1 m3 ,
  elikkä kuormakokoero on:
-kolmella 5.5m nipulla 15.9 m3 (kehyskuutiota) 

Kuormien laskutuspainoerot XXL8/8.8 /Alu6/7: 
-
400 kg kehyskuutiopainoisella      6.340 kg
- 500 kg kehyskuutiopainoisella      7.950 kg
- 600 kg kehyskuutiopainoisella      9.540 kg

Kuormakokoeroa vertailuyhdistelmillä liki 16 m3 - elikkä lähes alumiinipankkoisen ja 2.90 tolppaisen yhdistelmän 18 kehyskuutioisen  kolmosnipun verran.
- Kokoero on prosentteina laskettuna 15.9 % !!!

Annan mielelläni lisätietoja korotettujen
painojen vaikutuksista autojen ja perävaunujen
kuormatilamitoituksiin sekä autojen ja
perävaunujen kuormatilojen maksimoinneista:



Heikki Jokela 050 4129 024
heikki.jokela@ammattilehti.fi


25.04.2024Tuliko tästä poishylkäytynyt visio, vai onko se kuitenkin lopulta tehokas "junantappaja"???
24.04.2024 18.00Koostesivu : "Terminator-tekniikkaa" 1-16.
21.04.2024KATSO TÄSTÄ MAAMESS 2024 -LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
19.04.2024 9.00Metsäalalla investoidaan - nyt kannattaa markkinoida!
05.04.2024Nopeitten toimitusten varastopankot / huhtikuu 2024.
26.04.2024 15.00Uusien määräysten mukaiset "tukkipankkotällit".
26.04.2024 13.00Pankkojen kiinnitys ajoneuvorungolle.
26.04.2024 11.00Vaikuttaako pankkorakenne kuormansidontaan ???
26.04.2024 9.00Gasum rakentaa kaasutankkausaseman Raumalle
26.04.2024 7.00Uusi standardi puunkorjuuseen - tuottavuutta ja työn iloa John Deere H-sarjan metsäkoneilla

Siirry arkistoon »