"Kadonneen kuormatilan metsästys" - Runkomadalluksista ja pankkovalinnasta saatu hyötykuormalisä autossa.
07.06.2024 17.00

Puutavara-auton runkokorkeuden ja apurungon korkeuden valinnoilla on mahdollista kasvattaa kuormatilan hyötykorkeutta helposti 15-25 sentillä. Hyötykorkeuslisä kasvaa valitsemalla matalarunkoiset pankot +(3cm-8 cm) ja kuormakokoa kannattaa kasvattaa myös kuormatilan sisäleveyden maksimoinnilla (+ 5-15 cm). (-Autojen runkokorkeudet on valittavissa yhtäläisiksi sekä kolmi-,neli-, että viisiakselisissa alustamalleissa.)
Runkomadalluksien hyötykorkeuslisä ja sisäleveyden kasvattamisen hyötykuormalisä kehyskuutioina ja tonneina.
Valitsemalla matalimmat runkotyypit autoon,-apurunkoon, ja -pankkoihin on hyötykorkeuskasvu 18cm-33cm. Tämä hyötykorkeuden muutos kasvattaa kuorman tilavuutta viisipuolosella rankanipulla autossa 2.4- 4.4 kehyskuutiolla. -Laskutuskuorma kasvaa 400 kg kehyskuutiopainoisella 5,5m kuivalla kuidulla 1-2 tonnilla ja tuoreella lähes tuplat.

Kuormatilan sisäleveyksien erot ovat pankkotyypistä riippuen 5 sentistä (tilava teräspankko) 17 senttiin (irtotolppainen alumiinipankko). Sisäleveyden kasvattaminen viidellä sentillä kasvattaa kuormatilan kokoa 5.5m raakapuulle 0.85 kehyskuutiolla ja 17 sentin kasvu lähes kolmella kehyskuutiolla.- Kuormakoko kasvaa 400 kiloisella 5.5m kuivalla kuidullaleveyslisäyksestä 0.34- 1.2 tonnilla.
Yksistään auton kuormatilan kasvattamismahdollisuus on parhaimmillaan kuormaimen painoluokassa.
Pelkän vetoauton kuormatilan kokoon voidaan vaikuttaa järkevillä tuotevalinnoilla 3.25 - 7.35 kehyskuution kasvulla ja jopa 3.2 tonnin kuivan kuidun kuljetuksen kuormalisänä autossa.XXhj.7.6.2024
--------------------------------------------------------------------
Ps. Runkokorkeusvertailu on helppo tehdä mittaamalla käytössä olevan auton kuormatilan korkeus maasta pankkorungon päälle ja vähentämällä siitä valittavissa oleva minimikorkeus 1.25m. Esim. Oman auton mitta maasta pankkorungon päälle 1.45 m - 1.25m = 0.20m (hyötykorkeuslisä).
|