"Suorapuomisen" kuljetusasentoloveus syö kuormatilasta 2m3-5m3 !!!

08.05.2024 7.00

nosturi_loveus_takaa22.bmp

Kuormakorkeuksien kasvu kasvattaa nosturiloveuksen syömää kuormatilaa.
Kuormatilaloveuksen hukan kokoon vaikuttaa nosturin asennuskorkeus.
- Asennuskorkeutta puolestaan rajoittaa puomistorakenteitten korkeus.

Perinteinen puutavarakuormain syö luormatilaa 2 m3-5 m3. Kuormatila pienenee nosturin vaatimasta kuljetusasentoloveuksesta, joka on nyt kärjistynyt kuormakorkeuksien kasvun myötä. Loveuksien vaikutus yhdistelmien tuottavuuteen on pienimmillään kolmiakselisissa vetoautoissa ja pahimmillaan se on neliakselisissa 35 tonnin vetureissa, joilla ajetaan pääosin nosturi mukana kuormassa ja "tapit täynnä".
Loveuksen kokoon voidaan vaikuttaa.

Loveuksen kokoa voidaan pienentää useilla eri toimenpiteillä.Yleinen nyt jo käytössä oleva muutos on nosturin asennuskorkeuden- , tai nosturin pääpuomin korotus parillakymmenellä sentillä .

Telineen korotus.
nosturi_kuormassa_45_tukki.bmp
Nosturitelineen korotustarve on tiedostettu hyvin ja se on helppo ja edullinen tapa korottaa nosturipuomistoja. Kolmiakselisessa autossa telinekorotus on yleensä riittävä toimenpide, mutta neliakselisessa lähes jokainen menetetty kuormatilakuutio on menetys tuotosta.Telinekorotus on yleensä 10cm-30cm. Kaksikymmentäsenttiä korotettu nosturi korkea-alustaisena ja teräsjousisena vaatii usein lisäksi tukijalkojen jatkopalojen asennuksen, ilmajousinen alusta ei kaipaa mitään muutoksia.

Muutostarve nosturissa.

Neliakselisen auton noin 20 tonninen kuorma ja 4.4 metriin rajoitettu kuormakorkeus asetavat kuormakoon maksimoinnille tiukkoja vaatimuksia. Kuormaloveuksen pienentäminen parilla motilla tuo tarvittavia lisätienistejä.Lisätuloja saadaan  kuormatilan kasvun lisäksi nosturivaurioitten vähenemisestä , kun nosturin rakenteissa on kuomioitu nykymuutokset.

Vaurioita nosturille aiheuttaa sekä kuorma,että kuormansidonta.

Nosturi on sitä vaurioalttiimpi, mitä syvempi sen tarvitsema loveus on. Vaurioita aiheuttaa puitten puserrukset nosturiletkuihin, niveliin ja valoihin sekä kuormansidonta. Kuormasidonnassa on kaksi käytäntöä, toinen on sidonta nosturin yli ja toinen on sen alta. Molemmat sidontamenetelmät vaurioittavat rakenteita ja rajoittavat kuormansidonta vaatimuksien mukaista turvallista siteitten kiristystä.- Nuo ongelmat vältetään nopeasti yleistyvän Z-nosturin käytöllä.

Heikki Jokela
050 4129024



 



25.05.2024Terminator miehet onnittelevat 70-vuotiasta: - "KULJETTAMISEN AMMATTILAISET JO KOLMANNESSA SUKUPOLVESSA"
25.05.2024KATSO TÄSTÄ 24.5. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset.
17.05.2024Kuumasinkittyjen pankkojen toimitusajat nopeutuvat kesäkausina.
17.05.2024Metsäalalla investoidaan - nyt kannattaa markkinoida!
17.05.2024Koostesivu : "Terminator-tekniikkaa" 1-16.
01.05.2024 0.07LUE TÄSTÄ! Järkälemäinen Kivirock lehti 1/2024 on ilmestynyt - lähes 250 sivua maarakennus, kaivos ja kuljetusalan asiaa
27.05.2024 7.00Ponssen tehdas korvaa nestekaasun biokaasulla
27.05.2024 3.00Arto Matinlassi MAN -kuorma-automyyjäksi
27.05.2024 0.07ACEA: Uusien autojen rekisteröinnit vahvassa kasvussa huhtikuussa EU:n alueella
26.05.2024 18.00Tuleva 76 tonninen puutavarayhdistelmä ottaa kuormaa minimissään 52.500 kg.

Siirry arkistoon »