Kuljetusasentoloveus syö kuormatilasta 3m3-5m3.puu76

17.08.2021 9:32

nosturi_loveus_takaa22.bmp

Kuormakorkeuksien kasvu kasvattaa nosturiloveuksen syömää kuormatilaa.
Kuormatilaloveuksen hukan kokoon vaikuttaa nosturin asennuskorkeus.
- Asennuskorkeutta puolestaan rajoittaa puomistorakenteitten korkeus.

Perinteinen puutavarakuormain syö luormatilaa 3 m3-5 m3. Kuormatila pienenee nosturin vaatimasta kuljetusasentoloveuksesta, joka on nyt kärjistynyt kuormakorkeuksien kasvun myötä. Loveuksien vaikutus yhdistelmien tuottavuuteen on pienimmillään kolmiakselisissa vetoautoissa ja pahimmillaan se on neliakselisissa 35 tonnin vetureissa, joilla ajetaan pääosin nosturi mukana kuormassa ja "tapit täynnä".
Loveuksen kokoon voidaan vaikuttaa.

Loveuksen kokoa voidaan pienentää useilla eri toimenpiteillä.Yleinen nyt jo käytössä oleva muutos on nosturin asennuskorkeuden korotus parillakymmenellä sentillä nosturitelinettä korottamalla ja toinen on itse nosturirakenteen muutostyöt.

Telineen korotus.
nosturi_kuormassa_45_tukki.bmp
Nosturitelineen korotustarve on tiedostettu hyvin ja se on helppo ja edullinen tapa korottaa nosturipuomistoja. Kolmiakselisessa autossa telinekorotus on yleensä riittävä toimenpide, mutta neliakselisessa lähes jokainen menetetty kuormatilakuutio on menetys tuotosta.Telinekorotus on yleensä 10cm-20cm. Kaksikymmentäsenttiä korotettu nosturi korkea-alustaisena ja teräsjousisena vaatii usein lisäksi tukijalkojen jatkopalojen asennuksen, ilmajousinen alusta ei kaipaa mitään muutoksia.

Muutostarve nosturissa.

Neliakselisen auton noin 20 tonninen kuorma ja 4.4 metriin rajoitettu kuormakorkeus asetaa kuormakoon maksimoinnille tiukkoja vaatimuksia. Kuormaloveuksen pienentäminen parilla motilla tuo tarvittavia lisätienistejä.Lisätuloja saadaan  kuormatilan kasvun lisäksi nosturivaurioitten vähenemisestä , kun nosturin rakenteissa on kuomioitu nykymuutokset.

Vaurioita nosturille aiheuttaa sekä kuorma,että kuormansidonta.

Nosturi on sitä vaurioalttiimpi, mitä syvempi sen tarvitsema loveus on. Vaurioita aiheuttaa puitten puserrukset nosturiletkuihin, niveliin ja valoihin sekä kuormansidonta. Kuormasidonnassa on kaksi käytäntöä, toinen on sidonta nosturin yli ja toinen on sen alta. Molemmat sidontamenetelmät vaurioittavat rakenteita ja rajoittavat kuormansidontavaatimuksien mukaista turvallista siteitten kiristystä.

Heikki Jokela



 



22.09.2021 6:48Määräys kuormakoreista ja kuorman varmistamisesta.
23.09.2021 15:00LUE TÄSTÄ! Syksyn jättikokoinen Metsäalan Ammattilehti on ilmestynyt - 156 sivua kone- ja kuljetusalan asiaa
23.09.2021 9:09Pankkojen kiinnitys ajoneuvorungolle.
22.09.2021 17:11Nippumuodolla on yllättävän suuri merkitys.
21.09.2021 8:20Metsä Group käynnisti haun tammikuussa 2022 alkavaan oppisopimuskoulutukseen
20.09.2021 6:51Uusi puun varastointiopas valmistunut - tutustu tästä
19.09.2021 17:39Terminatorit ovat monesta suunnasta järkevät.
19.09.2021 10:22Junavaunupankot ja Terminatorit palvelevat toisiaan.
19.09.2021 9:10Junavaunujen tolpista se lähti !!!
19.09.2021 3:13.TerminatorTekniikkaa:............. . -"Paukku ja Pupu"-.

Siirry arkistoon »