Kuljetusasentoloveus syö kuormatilasta 3m3-5m3.puu76

29.04.2021 9:32

nosturi_loveus_takaa22.bmp

Kuormakorkeuksien kasvu kasvattaa nosturiloveuksen syömää kuormatilaa.
Kuormatilaloveuksen hukan kokoon vaikuttaa nosturin asennuskorkeus.
- Asennuskorkeutta puolestaan rajoittaa puomistorakenteitten korkeus.

Perinteinen puutavarakuormain syö luormatilaa 3 m3-5 m3. Kuormatila pienenee nosturin vaatimasta kuljetusasentoloveuksesta, joka on nyt kärjistynyt kuormakorkeuksien kasvun myötä. Loveuksien vaikutus yhdistelmien tuottavuuteen on pienimmillään kolmiakselisissa vetoautoissa ja pahimmillaan se on neliakselisissa 35 tonnin vetureissa, joilla ajetaan pääosin nosturi mukana kuormassa ja "tapit täynnä".
Loveuksen kokoon voidaan vaikuttaa.

Loveuksen kokoa voidaan pienentää useilla eri toimenpiteillä.Yleinen nyt jo käytössä oleva muutos on nosturin asennuskorkeuden korotus parillakymmenellä sentillä nosturitelinettä korottamalla ja toinen on itse nosturirakenteen muutostyöt.

Telineen korotus.
nosturi_kuormassa_45_tukki.bmp
Nosturitelineen korotustarve on tiedostettu hyvin ja se on helppo ja edullinen tapa korottaa nosturipuomistoja. Kolmiakselisessa autossa telinekorotus on yleensä riittävä toimenpide, mutta neliakselisessa lähes jokainen menetetty kuormatilakuutio on menetys tuotosta.Telinekorotus on yleensä 10cm-20cm. Kaksikymmentäsenttiä korotettu nosturi korkea-alustaisena ja teräsjousisena vaatii usein lisäksi tukijalkojen jatkopalojen asennuksen, ilmajousinen alusta ei kaipaa mitään muutoksia.

Muutostarve nosturissa.

Neliakselisen auton noin 20 tonninen kuorma ja 4.4 metriin rajoitettu kuormakorkeus asetaa kuormakoon maksimoinnille tiukkoja vaatimuksia. Kuormaloveuksen pienentäminen parilla motilla tuo tarvittavia lisätienistejä.Lisätuloja saadaan  kuormatilan kasvun lisäksi nosturivaurioitten vähenemisestä , kun nosturin rakenteissa on kuomioitu nykymuutokset.

Vaurioita nosturille aiheuttaa sekä kuorma,että kuormansidonta.

Nosturi on sitä vaurioalttiimpi, mitä syvempi sen tarvitsema loveus on. Vaurioita aiheuttaa puitten puserrukset nosturiletkuihin, niveliin ja valoihin sekä kuormansidonta. Kuormasidonnassa on kaksi käytäntöä, toinen on sidonta nosturin yli ja toinen on sen alta. Molemmat sidontamenetelmät vaurioittavat rakenteita ja rajoittavat kuormansidontavaatimuksien mukaista turvallista siteitten kiristystä.

Heikki Jokela



 



06.05.2021 9:45XXL " monitoimikiinnike " - patentoitu ja äänetön
05.05.2021 8:00Triplavaimennin on osoittanut toimivuutensa ja käsittämättömän kestävyytensä.
05.05.2021 7:25Tuplakiinnike, triplavaimennin, alumiinikitkalevy, ja 100% liukuestepinta = Termiminator liikenneturvallisuuspaketti.
05.05.2021kuormansidonta
04.05.2021 13:18Triplavaimennin on myös olennainen osa nippusidontaa.
04.05.2021 13:16"Triplavaimennin" kolmella kitkasäätöportaalla vähensi osamäärän kolmasosaan.
02.05.2021 14:26Pankkomäärän minimoinnista lisätuottoja.
02.05.2021 7:12Puutavarapankkokjen määriin tulossa muutoksia.
01.05.2021 10:36" YKSI PAKETTI - YKSI HINTA"
01.05.2021KATSO TÄSTÄ VAPPULÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa alan tämän viikon kuulumiset

Siirry arkistoon »