Hakkapeliitta Test Experience in Ivalo 2013: Raskaan kaluston talvirenkaiden ja All Season -renkaiden ero jarrutusmatkoissa yli 20 prosenttia

25.03.2013 13.10

hakka1.jpg

Nokian kuorma-autonrenkaat järjesti Ivalossa testitapahtuman, jossa testattiin uusien talvirenkaiden ja uusien Keski-Euroopassa tyypillisten All Season -renkaiden käyttäytymistä ja eroja talvisissa olosuhteissa. Tapahtuma järjestettiin yhteistyössä Liikennetruvan, Scanian, PNO:n, Oulun Yliopiston, ja Oulun Seudun Ammattiopiston kanssa.

Testitulosten perusteella erot talvirenkaiden ja All Season -renkaiden välillä olivat sekä jarrutusmatkojen että kiihtyvyyden osalta yli 20 prosenttia talvirenkaiden hyväksi. Testiolosuhteet olivat erittäin talviset sillä lämpötila vaihteli testitapahtuman aikana -16 asteesta aina -27 asteeseen saakka. Karkeasti voidaan todeta, että mitä suuremmiksi pakkaslukemat nousevat, sitä pienemmiksi muuttuvat erot renkaiden välillä alustan suuremmasta kitkasta johtuen. Jos testikeliksi olisivat osuneet kaikkein liukkaimmat ja vaativimmat olosuhteet lähellä nollakeliä, olisivat erot rengastusten välillä todennäköisesti nousseet jopa yli 30 prosenttiin.

hakka2.jpgTesteissä käytettiin kahta samanlaista puoliperävaunua, joissa vetoautoina olivat uudet Scaniat. Toisessa ajoneuvoyhdistelmässä alla olivat uudet Nokian Hakkapeliitta Truck F -talvieturenkaat sekä uudet Nokian Hakkapeliitta Truck E -talvivetorenkaat. Toisen ajoneuvoyhdistelmän renkaat olivat tyypillisiä uusia eurooppalaisia All Season -renkaita. Testeissä keskityttiin jarrutusmatkoihin, kiihtyvyyteen sekä ajoneuvoyhdistelmien hallittavuuteen kaksoiskaistanvaihdossa.

Vaihtelevien ja vaativien talvikelien lisääntyminen tuo haasteita myös raskaalle kalustolle

Vuoden 2013 Hakkapeliitta Test Experience -testitapahtuma oli jatkoa vuotta aiemmin järjestetylle tapahtumalle, jossa testattiin uusien ja kuluneiden renkaiden eroja. Testitapahtumien tarkoituksena on parantaa raskaan kaluston liikenneturvallisuutta ja toiminnan tehokkuutta kiinnittämällä huomiota ajoneuvojen rengastuksiin sekä niiden merkitykseen koko ajoneuvon hallittavuuden kannalta. Lisäksi tarkoituksena on luoda alan toimijoiden käyttöön todellista tutkimustietoa siitä, millaiset ominaisuudet tekevät raskaan kaluston talvirenkaasta turvallisen ja tehokkaan vaativissakin olosuhteissa. Tällainen tutkimustieto on erittäin arvokasta myös silloin, kun pohditaan perusteita raskaan kaluston talviajan rengasmääräyksille.

– Tahdomme testitapahtumien avulla edistää raskaan kaluston liikenneturvallisuutta ja tuottavuutta. Aiheesta tarvitaan lisää monipuolista tutkimustietoa, jonka avulla talviajan rengastuksia voidaan jatkossa kehittää entistä turvallisempaan suuntaan, Nokian kuorma-auton renkaiden tuotekehityspäällikkö Teppo Siltanen kertoo.

Hyvän pidon jäisillä ja lumisilla teillä takaavat renkaat ovatkin turvallisuuden lisäksi ehdoton edellytys liikenteen sujuvuudelle ja kuljetusten tehokkuudelle vaativissa talviolosuhteissa. Yllättäen vaihtuvat ja vaativat talvikelit ovat aina olleet tyypillinen osa pohjoista talvea, mutta viime vuosien aikana talviolosuhteet ovat jatkuvasti yleistyneet kaikkialla Euroopassa. Entistä vaativammat olosuhteet ovat viime vuosina aiheuttaneet ikäviä yllätyksiä Euroopan liikenteessä, joten ajoneuvojen rengastuksiin onkin syytä kiinnittää huomiota kaikkialla Euroopassa liikuttaessa.

hakka3.jpgErot keskimääräisissä jarrutus- ja kiihdytysmatkoissa yli 20 prosenttia

Jarrutusmatkatesteissä ajoneuvoyhdistelmät tekivät jarrutuksia eri alkunopeuksista. Keskimääräinen jarrutusmatkan ero ajoneuvoyhdistelmien välillä oli yli 20 prosenttia talvirenkaiden hyväksi. Myös tienpinnalla oli huomattava merkitys jarrutusmatkoihin, sillä pakatulla lumella jarrutusmatkat olivat yli 30 prosenttia lyhyempiä kuin kiillottuneella polanteella. Aiempien testien perusteella tällainen ero jarrutusmatkoissa aiheuttaa yli 35 km/h törmäysnopeuden huonommilla renkailla.

Myös kiihdytyskokeessa erot ajoneuvoyhdistelmien välillä olivat keskimäärin yli 20 prosenttia. Mitä enemmän lunta tien pinnalla on, sitä suurempia ovat erot kiihdytysmatkoissa. Kiihdytyskokeen tuloksia tarkasteltaessa on hyvä huomata, että samat renkaan ominaisuudet ovat tärkeitä myös ajoneuvon liikkeelle lähdössä sekä mäennousukykyä arvioitaessa. Mitä parempi renkaiden vetopito on, sitä varmemmin niillä pääsee liikkeelle ja pystyy nousemaan liukkaallakin kelillä myös jyrkkien mäkien päälle.

Ympäri Eurooppaa on viime vuosien aikoina nähty lumimyrskyjä, joissa raskasta kalustoa on juuttunut jyrkkiin mäkiin tai risteyksiin uudestaan liikkeelle lähdettäessä. Tämä puurouttaa liikennettä, aiheuttaa ruuhkia ja johtaa pahimmissa tapauksissa jopa onnettomuuksiin. Vaikeissakin talvioloissa moitteettomasti toimivat renkaat ovat ehdoton vaatimus sille, että kuljetukset toimivat ajallaan ja turvallisesti.

Hyvät talvirenkaat toimivat myös yllättävissä tilanteissa

Testitapahtumassa tehtiin jarrutusmatkojen ja kiihtyvyyskokeen lisäksi testejä myös kaksoiskaistanvaihdosta. Ajoneuvoyhdistelmien kuljettajina toimineet, erittäin kokeneet, Oulun Seudun Ammattiopiston ajo-opettajat kommentoivat omia tuntumiaan testistä tuoreeltaan. Kuljettajien ajoneuvoja vaihdeltiin testien aikana, joten molemmat kuljettajat saivat tuntumaa molemmilla rengastuksilla.

Kuljettajien mukaan talvirenkailla oli helppo ajaa radan läpi ja pitää ajoneuvoyhdistelmä keskellä rataa. Ajoneuvoyhdistelmän ohjaustuntuma oli hyvä, joskin hyvä pito teki liikkeistä hieman teräviä. Keski-eurooppalaisilla All Season -renkailla ajoneuvoyhdistelmä tuntui kokonaisuudessaan liukkaalta ja irtonaiselta. Tällä yhdistelmällä ajaminen vaati erityistä huolellisuutta ja ajolinjan tarkkaa valintaa.

All Season -renkailla varustetun ajoneuvoyhdistelmän hallinnassa esiintyi ongelmia myös kaarreajossa. Tällöin erityisesti vetorenkaiden pidolla on oleellinen merkitys, jotta voidaan välttää ajoneuvon linkkuun meneminen äkkinäisiä ohjausliikkeitä tehtäessä. Kaiken kaikkiaan hyvät talvirenkaat toimivat luotettavasti myös silloin, kun kaikkea ei voinut ennakoida ja joutui tekemään äkkinäisiä ohjausliikkeitä.

- Kahden vuoden testitulosten perusteella voidaan sanoa, että rengasvalinnalla voidaan vaikuttaa merkittävästi raskaan kaluston ajoturvallisuuteen ja tuottavuuteen. Usein erityistä huomiota kiinnitetään pelkästään vetorenkaisiin, mutta pitäisi huomioida että yhdistelmän massasta yli puolet on perävaunussa. Siksi myös perävaununrenkailla on oleellinen merkitys yhdistelmän käyttäytymiseen. Hyvät talvirenkaat sekä vetoautossa että perävaunussa ovatkin testien perusteella ehdottomasti turvallisen talviajon edellytys, summaa Siltanen.

Tärkeimmät testitulokset:

* Jarrutusmatkat olivat keskimäärin 20 prosenttia pidemmät All Season -renkailla verrattuna talvirenkaisiin.

* Ero kiihdytysmatkassa oli keskimäärin 20 prosenttia talvirenkaiden hyväksi.

* Talvirenkailla varustettua ajoneuvoyhdistelmää oli helppo hallita kaksoiskaistanvaihdossa ja ajoneuvoyhdistelmä oli helppo pitää keskellä rataa.

* All Season -renkailla varustettu ajoneuvoyhdistelmä tuntui kaksoiskaistanvaihdossa irtonaiselta ja kokonaisuudessaan liukkaalta.

Testitapahtumien esitykset, kuvat ja videot:

www.nokiantyres.com/TruckTest2013

www.nokiantyres.com/TruckTest2012 

23.04.2013 6.40Puunkuljetuksen perusauto pitkälle tulevaisuuteen. - Mutta nouseeko sen telipainot ??? puu76
23.04.2013 1.00Ammattipätevyystiedot ja ajokorttiluokka nyt kätevästi netistä
22.04.2013 18.51Maatalous- ja kalastusneuvostossa keskusteltiin maatalous- ja kalastuspolitiikan uudistuksista
22.04.2013 18.39Viranomaiset valvovat ulkomaille rekisteröityjä ajoneuvoja tehokkaasti
22.04.2013 17.26Vapaavuori Dubliniin epävirallisen energianeuvoston kokoukseen
22.04.2013 14.52Terminator XXL 11 -tukkipankon käyttö laajenee
21.04.2013 15.05Maamess 2013 onnistui hyvin Tartossa - katso tästä kuvat!
21.04.2013 15.00Metsäkonevalmistaja Logsetilla uudet komeat internet-sivut!
21.04.2013 13.00Suomen Akatemia: Suomalaisten energiankulutuksessa tapahtumassa selvä muutos
21.04.2013 11.52Saimaannorppien pesälaskenta käynnissä - vapaaehtoiset ja Metsähallitus yhdistävät jälleen voimansa
21.04.2013 8.23Mitat ja massat jäsenten puntarissa.....puu76
21.04.2013 0.07Mikä on mallioikeus?
20.04.2013 14.26Tavaramerkki- yksinoikeus.
20.04.2013 9.36Mallioikeus; EU:n jäsenvaltioiden mallioikeuslakeja on yhtenäistetty direktiivillä.
19.04.2013 19.56Ministeri Niinistö osallistuu EU:n epäviralliseen ympäristöministerikokoukseen Dublinissa
19.04.2013 18.51Räsänen: Tulvariskit hallintaan omatoimista varautumista ja viranomaisyhteistyötä tiivistämällä
19.04.2013 13.32Auton liikennekäyttöönotto - kesäautot liikenteeseen.
19.04.2013 12.09Kansallisen lohistrategian valmistelussa vuorossa alueelliset kuulemistilaisuudet
19.04.2013 7.07Rungon ja nurkkatukien hammastus,
19.04.2013 2.42Uutta tietoa rannikkomme vedenalaisesta luonnosta - FINMARINET tutki 22 000 näytteenottopaikkaa ja luotasi laajasti merenpohjaa
18.04.2013 22.37Yhteismetsäpilottihankkeiden tulokset eivät vakuuttaneet Metsähallitusta
18.04.2013 22.35Metsäteollisuus ei ole ehdottanut metsäverotuksen uudistamista
18.04.2013 14.27Valmis passi noudetaan jatkossa yksityiseltä palveluntuottajalta
18.04.2013 11.56Uusiutuvan energian kilpailukyky ja naisten asema puhuttivat maailman energiaministereitä
18.04.2013 10.24Ministeri Koskinen: Suomeen tarvitaan Tulvakeskus
17.04.2013 15.05Komissiolta kanne Suomelle koskien kuljettajien työaikadirektiivin täytäntöönpanoa
17.04.2013 0.07Uusi Volvo FMX ennakkokatsauksessa
16.04.2013 17.59Ministeri Koskinen osallistuu Tartossa maatalouskonferessiin
16.04.2013 12.33Suomi nousi ykköseksi tietoyhteiskuntavertailussa
16.04.2013 12.27Suomi ja Ruotsi yhteiseen rintamaan susiasioissa
16.04.2013 8.56Bauma 2013 kerää maailman raskaskonealan ihmiset tällä viikolla 15.-21.4. Müncheniin - ammattilehti.fi paikalla tarjoten kuvat ja uutiset tuoreeltaan!
16.04.2013 7.20Uusi Volvo FMX - kuorma-auto: ylivoimainen ohjattavuus kaikissa olosuhteissa
15.04.2013 18.07Eläkevarat riittävät edelleen eläkkeiden maksamiseen
15.04.2013 12.22Timo Teippi esillä Start! -ohjelmassa - Katso video!
15.04.2013 7.17Renkaiden vaihtoa ei kannata hätiköidä - tarkista myös kesärenkaiden kunto
14.04.2013 19.42Jopa 8 prosentin polttoaineensäästö
14.04.2013 9.10MAN-kuorma-automallisto kiertueella 11.4.-20.5.2013 - maanantaina 15.4. Helsingissä
14.04.2013 8.30Katso Puunkuormaajakiertue 2013 kuvat ja tulokset livenä - ammattilehti.fi!
13.04.2013 19.58OHK:Kolmeakselisen auton suurimman sallitun massan korottaminen 26 tonnista 28 tonniin
13.04.2013 13.10Tervetuloa Indexator Rototilt Systemsin osastolle ensi viikon BAUMA 2013 -messuilla Münchenissa
13.04.2013 11.40Uusi moottorisaha vaativalle käyttäjälle!
13.04.2013 11.10Bridgestone on kehittänyt "Large & Narrow" -konseptirenkaan - Parempi polttoainetehokkuuden ja turvallisuuden taso
13.04.2013 10.18Maaliskuun puukauppamäärä 1,8 miljoonaa kuutiometriä
12.04.2013 17.11Viikon Terminaattori on Petri Pappila Pyhäsalmelta.
12.04.2013 15.38Hyvästit 30 prosentin säännölle - Suomi saa uuden tavaraliikennelain
12.04.2013 15.02Suomen luonto saa oman juhlapäivän
12.04.2013 9.08Metsänhoitoyhdistyslain uudistuslinjaukset oikeansuuntaisia ja kannatettavia
12.04.2013 1.57Maa- ja metsätalousministeri Jari Koskisen puhe MTK:n metsävaltuuskunnan kokouksessa
11.04.2013 11.00Sisuviesti 1-13 on ilmestynyt - lue lehti tästä!
11.04.2013 10.34Parempaa ilmanlaatua uuden Volvo FH -kuorma-auton kuljettajille
11.04.2013 10.07Yle:Renkaidenvaihtoruljanssi hyytyi pakkaskevääseen
11.04.2013 1.52Maa- ja metsätalousministeriö valmistelee kalastuslain uudistusta sekä kiireellisiä toimia uhanalaisille kalalajeille
10.04.2013 18.05Kerttu Niskaselle hiihdossa kolme SM-kultaa
10.04.2013 17.06Katso YLI 850 KUVAA Mansen Mörinöiltä
10.04.2013 16.46Ilmastonmuutokseen sopeutuminen välttämätöntä
10.04.2013 15.10Uutta tekniikkaa metsäkoneisiin: LED-valaistus tuo paremman näkyvyyden ja pienemmän kulutuksen
10.04.2013 14.01Porsche GT3 Cup Trophy -ratasarjalle nuoriso-ohjelma
10.04.2013 9.10Teolliset Palvelut 13 -messut Tampereella ensi viikolla 17.-18.4.
09.04.2013 21.10Moottoripyörä kesäkuntoon - vinkkivideo turvalliseen ajokesään
09.04.2013 21.07Valtionapua liikennealan museoille ja yhteisöille
09.04.2013 12.26Kantohinnoissa nousua - Kaikille puutavaralajeille on kysyntää
09.04.2013Kuntien tulee yhtiöittää markkinoilla harjoitettu toiminta
08.04.2013 11.50Maamess, Viron Tartossa 18.-20.4.2013 - lähde sinäkin mukaan!
08.04.2013 11.37YLE: UPM sulkee paperikoneen Raumalla
08.04.2013 0.07Katainen, Niinistö ja Medvedev: "Itämeren suojelua tehostettava"
07.04.2013 17.20Sennebogen 718F LAKO kouralla esillä Baumassa 15.-21.4.2013
07.04.2013 13.00Sisu Auto nostaa tuotantokapasiteettiaan kysynnän kasvaessa...puu76
07.04.2013 0.13Uudet Volvo FH -sarjan kuorma-autot mittavalla koeajokiertueellaa - katso kuvat tästä!
06.04.2013 3.03Liikenneministeri ei antanut lupauksia ratalähetystölle
06.04.2013 0.07Ministeri Koskinen osallistuu YK:n metsäfoorumiin Turkissa
05.04.2013 10.01NER300 -ohjelman toinen hakukierros käynnissä toukokuun loppuun
04.04.2013 17.58Energiatukea tänä vuonna erityisesti biopolttoaineiden tuotantohankkeisiin
04.04.2013 10.22John Deere investoi Kaakkois-Suomen asiakastukeen
04.04.2013 10.10S-sarjan matkustamossa tavoitteena on vain täydellisyys
04.04.2013 4.10Mansen Mörinät Tampereella tulevana viikonloppuna - ammattilehti.fi ja kivirock.fi paikalla - seuraa kuvia "livenä"!
03.04.2013 16.20Lännen Tractors esittelee Mansen Mörinöillä upouuden Lundberg 6210 -kiinteistö- ja ympäristöhuollon monitoimikoneen
03.04.2013 15.05Suunnittelupalvelun vienti kasvaa High Metallilla
03.04.2013 10.11Ponssen ja Vieremän lukion 1. teknologiaprojekti päätökseen
03.04.2013 9.50MacGregor sai noin 10 miljoonan euron ro-ro-laitteiden tilaukset Kiinasta neljään ajoneuvonkuljetusalukseen
03.04.2013 7.40Markkinamäen tunnelin louhinnat valmistuvat ensi viikolla
03.04.2013 5.53100 tonnisetko mukaan kokonaispainojen korotuskäsittelyyn . puu76
02.04.2013 13.30Katso kuvat Volvo FH -kiertueelta tästä!
02.04.2013 13.00Bauma 2013 -messut tarjoavat Merlolle loistavan tilaisuuden esitellä tuotemallistoaan
02.04.2013 12.30Uusia Magni-kurottajia sekä paljon muuta mielenkiintoista esittelyssä Konekeskolla Mansen Mörinöillä
01.04.2013 19.33Euroopan komissio on hyväksynyt Suomen asetusmuutoksen. puu76.
01.04.2013 14.24Oulangan taimenkantaa ryhdytään pelastamaan suomalais-venäläisenä yhteistyönä
01.04.2013 13.10Teollisuuden öljykattilat voidaan muuntaa hakekäyttöisiksi
01.04.2013 9.50Nyt loppui perunoiden kuorinta ja pesu - ja päivän muut aprillipilat
01.04.2013 8.17TAPAHTUMAKALENTERI - Uusi palvelu Ammattilehti.fi lukijoille!
31.03.2013 16.15Valtion parhaita osingonmaksajia: Metsähallitus teki ennätystuloksen
31.03.2013 12.35Ponssen tuotekehitys.
31.03.2013 12.14Metsäkoneurakointi Risto Kangassalolle uusi Logset 6H GT harvesteri
31.03.2013 10.14Lisää tehokkuutta raakapuunkuljetuksiin- puu76.
31.03.2013 4.04Lakiesitykset puuttuvat kuitittomaan kauppaan ja pimeisiin palkkoihin
31.03.2013 4.00Mitä kehittämistä on kuormatraktorissa.
31.03.2013 0.07Taimenen suojelua Tornionjoen kalastusalueella vahvistetaan
30.03.2013 12.10Markku Laitiselle uusi Logset 5F Titan metsäkone
30.03.2013 10.10Yli 40 uutta Volvo FH -kuorma-autoa luovutettiin Vermon raviradalla
30.03.2013 5.05Kokonaispainokorotukset tuo uutta vaatimustasoa kuormatiloille sekä puutavarapituuksille.
30.03.2013 0.07YLE: - Sillat joutuvat remonttiin rekkakoon kasvun myötä...puu76

Näytä lisää »