Puutavara-autoilla suurimmat ilmanvastusvoimat ja sitä kautta suuret polttoainekulut.

16.04.2024 13.00

Ajoneuvon liikettä vastustavat voimat, jotka ovat vierintävastus, ilmanvastus sekä ajoneuvon ollessa ylämäessä nousuvastus. Myötämäessä nousuvastus on luonnollisesti negatiivinen ja silloin ko. voima vaikuttaa liikettä myötäävästi. Onhan tunnettua, kuinka herkästi täysipainoinen yhdistelmä ”haistaa” ylämäet. Mutta myös vastaavasti alamäissä auto yrittää karata käsistä ja sitä saa todella jarruttaa, jotta nopeus pysyisi sallituissa lukemissa.

Perävaunun tukki/rankanipulle edessä kolme automaattikiristintä 2021.

Jos tarkastellaan liikkumista mäettömällä tiellä, vastusvoimat muodostuvat vain vierintä- ja ilmanvastuksista. Jos massa on 60 tonnia ja nopeus 80 km/h, tavanomaisella umpikoriyhdistelmällä vierintävastuksen osuus on 60 ... 70 % kulkuvastuksista, joten ilmanvastuksen osuudeksi jää vain noin kolmannes. Tämä lienee syy, miksi ajoneuvon ilmanvastukseen ja yleensä aerodynamiikkaan on kiinnitetty aika vähän huomiota.

Sodankylän aerotestit 1991.

Ilmanvastuksen määrittämisperusteenahan on patopaine ajoneuvon otsapintaa vasten. Patopaine määräytyy ilman tiheyden ja nopeuden neliön perusteella, ja kun paine kerrotaan pinta-alalla saadaan voima. Vertailupinta-alana käytetään otsapintaa, joka on kohtisuoralle ja pystysuoralle tasolle projisioitu pinta-ala, mutta todellisuudessa kolmiulotteisessa ajoneuvossa on muitakin pintoja, joita vastaan patopaine kohdistuu. Nämä otetaan huomioon kappaleen muodosta johtuvalla korjauskertoimella, josta yleensä käytetään symbolia Cd (tai Cw) ja jonka avulla otsapinta korjataan vastaamaan kaikkia vastustavia pintoja. Niinpä ilmanvastusvoima kokonaisuudessaan voidaan esittää seuraavan yhtälön avulla:

     Fair = .5 Da Cd Af v2

  missä:

      Fair = ilmanvastusvoima [N]

      Da   = ilman tiheys [kg/m3]

      v     = nopeus [m/s]

      Af  = otsapinta-ala [m2]

     Cd  =  muodosta johtuva korjauskerroin

scaniaa

Tyypillisen suomalaisen 4.4 m korkean yhdistelmän otsapinta-ala on likimäärin 9.5 m2, mutta sen sijaan muotokerroin Cd voi vaihdella huomattavissa rajoissa, mikä riippuu ajoneuvon kuormatilatyypistä ja –rakenteesta. Linja-autoilla on parhaimmillaan päästy arvoon noin 0.3, kun taas kuorma-auton ja varsinaisen perävaunun yhdistelmillä arvoon noin  0.8. Mikäli kuormatila on avoin, on eroa myös tyhjän ja kuormatun ajoneuvon välillä. Tällöinhän kuorma itsessään lisää usein otsapintaa, mutta se voi vaikuttaa myös varsinaiseen muotokertoimeen. Eräs selvimmistä esimerkkitapauksista on puutavarayhdistelmä. Kun sitä tarkastellaan kuormaamattomana kohtisuoraan edestä päin, sen otsapinta-ala on pankkovalinnasta riippuen noin 6.2m2-7.5m2 Esimerkiksi kuvassa pankot jäävät toistensa varjoon, mutta ne sijaitsevat peräkkäin kuitenkin jo sellaisin etäisyyksin, että jokainen niistä vastustaa erikseen auton kulkua. Toisin sanoen ne toimivat kuten haravan piikit. Pelkkien pankkojen otsapinta-ala yhteensä saattaa helposti olla kaksinkertainenkin hytin otsapintaan verrattuna, ja tällöinhän jo näistä muodostuva yhteispinta-ala on 19.5 ...23 m2. Puutavarayhdistelmässä on lisäksi huomattava määrä kaikenlaisia ”risukoita” (ohjaamosuoja, rungon poikkipalkit, letkut, putket, takavalojen kiinnitysvarret, lokasuojat, sekalaiset ulokkeet jne.), jotka omalla vähäisellä osuudellaan aiheuttavat lisävastusta. Näiden vaikutus korostuu erityisesti ajettaessa tyhjänä, jota puutavarakuljetuksissa muodostaa vähintään 50 %.

peravaunu12

Ajettaessa tyhjänä pankot pitäisi voida kaataa, mutta tällaisiin ratkaisuihin ei ainakaan vielä toistaiseksi ole menty. Syynä on varmaankin kustannusten lisäys rakenteiden monimutkaistuessa. Sen sijaan pankkojen muotoilun vaikutusta ilmanvastuskertoimeen on selvitetty jo 1980-luvun puolivälissä.

Aeroyhdistelmmä nro 1. vuodelta 1986 - Aulis Airio.

Tulokset jo tuolloin olivat varsin selkeät. Tyhjänä ajettaessa Cd-arvo vaihteli välillä 1.5 ... 2.4. Kuormattuna ajettaessa ero ei enää ollut merkittävä. Tuolloin Cd-arvon suuruusluokka oli 1.2 ... 1.3. Kuitenkin tässäkin on parantamisen varaa, koska muunlaisilla kuormatilarakenteilla on parhaimmillaan päästy arvoon 0.8.

Kuormansidonta on vastuu- ja taitolaji

Kun otetaan huomioon edellä mainitut tulokset, on ilmeisen selvää, että puutavarayhdistelmillä tyhjänä ajettaessa aerodynamiikan merkitys korostuu. Auton kulku tuntuu varsin ”tahmealta” eivätkä myötämäetkään anna lisää vauhtia, koska massaa ei ole tuolloin riittävästi painamassa. Polttoaineenkulutus saattaa olla lähes yhtä suuri kuin kuormattunakin. Tämän ovat osoittaneet niin lukuisat mittaukset kuin teoreettiset tietokonesimuloinnitkin.

Kaikkien aikojen paras tukkivaunu vuodelta 1991.

Ajoneuvojen sekä niiden päällirakenteiden ja varusteiden valmistajat eivät ole tähän mennessä valitettavasti kiinnittäneet riittävästi huomiota kaikkeen kokonaisuuteen, millä tässä yhteydessä tarkoitetaan puutavaran kuljetukseen tarkoitettua kokonaista ajoneuvoyhdistelmää. Ilmeisestikin jokainen taho on kokenut tärkeänä vain oman osuutensa sekä sen markkinoinnin.

Scaniaa, keveyttä ja kuormatilaa.

Kulkuvastuskertoimet voidaan varsin tehokkaasti määrittää vierintäkokeiden avulla. Edellytys on, että tiedot käytetystä ajasta, edetystä matkasta sekä hetkellisestä nopeudesta mitataan ja kerätään riittävän tiheällä esimerkiksi yhden sekunnin aikavälillä. Tulosten käsittely ja analysointi tapahtuu tähän tarkoitukseen kehitetyllä ohjelmistolla.

Scania V8 ja Kome sekä Kesla / Juha Lemettinen Seinäjoki.

Eri vastuskertoimien vaikutusta polttoaineenkulutukseen voidaan luonnollisestikin mitata, mutta koska mittaukset ovat varsin työläitä, ne voidaan rajoittaa minimiinsä. Sen sijaan vaikutusta polttoaineenkulutukseen sekunti sekunnilta ja/tai metri metriltä kuten myös moniin muihinkin tekijöihin voidaan selvittää tehokkaasti tietokonesimuloinnilla. Edellytyksenä ovat moottorikartat polttoaineenkulutuksesta (ns. simpukkadiagrammit) sekä mahdollisista päästöistä. Järjestelmään rakennetaan ja kuvataan moottorin ympärille ajoneuvo teknisine tietoineen voimansiirtolinjasta, ajovastuksista, massasta, akselilukumäärästä jne. sekä ajettavista teistä pinolta tehtaalle kuten myös ajotapaan vaikuttavista liikenneolosuhteista.

UPM testasi yli 76 tonnia painavia ja yli 25,25 metriä pitkiä HCT-ajoneuvoyhdistelmiä (High Capacity Transport) Lappeenrannan lentokentällä tiistaina 25.6.2013

Simuloinnin tuloksena saadaan paljon muutakin tietoa ajoneuvon liiketapahtumasta, mutta polttoaineenkulutus sekä päästöt lienevät eräitä tärkeimpiä tällä hetkellä. Ympäristökysymyksethän sellaisinaan lienevät aina ajankohtaisia, mutta eiköhän dieselpolttoaineenkin hinta ole jo riittävän korkea, jotta polttoaineenkulutus sekä sen vähentäminen kiinnostaisivat eri tahoja?

UPM testasi yli 76 tonnia painavia ja yli 25,25 metriä pitkiä HCT-ajoneuvoyhdistelmiä (High Capacity Transport) Lappeenrannan lentokentällä tiistaina 25.6.2013

Erityisasiantuntija:
 Olavi H. Koskinen
  DI, yli-insinööri

05.05.2024 17.00Teräksen pintakäsittely on vaativa ja vastuullinen taitolaji.
05.05.2024 15.00Oletko pannut merkille, että puutavara varusteitten pinnoitteissa on suuria eroja.
05.05.2024 13.00Mutta mikä se on, mikä jarruttaa sinkitystä???
05.05.2024 11.00Miksi kuumasinkittyjä pankkoja saa Euroopan markkinoille vain meiltä ???
05.05.2024 9.00Raakapuun autokuljetusta kartoitettiin globaalisti Itä-Suomen yliopiston johdolla
05.05.2024 7.00Kuumasinkityksen kolme kovaa taitajamaata maapallollamme.
05.05.2024 3.00HydroShop Vantaan uuden hydrauliikan erikoisliikkeen avajaiset keskiviikkona 15. toukokuuta - lähde mukaan!
05.05.2024 0.07Scanialta huikea korkotarjous!
04.05.2024 17.00Suomen metsäkeskuksen tulevaisuuskatsauksen mukaan metsähakkeelle riittää kysyntää jatkossakin
04.05.2024 15.00Raakapuun käsittely alkaa metsästä, - ja se on viisainta tehdä "sinkkihanskoin".
04.05.2024 13.00Energiapuun korjuuta.
04.05.2024 11.00Metsäteollisuus luottaa raakapuun kuljetuksen eliittijoukkoihin,
04.05.2024 10.00Syöttötehoa terminaaleihin Sennebogen 821E -materiaalin käsittelykoneella
04.05.2024 9.00Yli puolet metsähakkeesta valmistetaan pienpuusta
04.05.2024 8.00Energiamateriaalin kuljetuksen tehopaketti vuodelle 2025.
04.05.2024 7.00Puhdas puu saa ensimmäisen muovikylpynsä kaatopäästä,.
04.05.2024 3.00Mikä on pankkomallistojen kestävin pankko ?
04.05.2024 0.07Elämäntyönä "pankka" , ja raakapuun kuljetuslaitteiden- sekä järjestelmien kehittäminen
04.05.2024KATSO TÄSTÄ 3.5. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
03.05.2024 18.00Terminator, ja TimberMaxx Evolution - kaksi pankkomallia ja molemmissa kolme lujuusluokkaa.
03.05.2024 17.00Renaultilta täysin uusi Symbioz-perheauto
03.05.2024 15.00Raskone ostaa Asennustyö M Ahlqvist Oy:n osakekannan ja vahvistaa raskaan kuljetuskaluston huolto- ja korjauspalveluitaan Varsinais-Suomessa
03.05.2024 13.00Evo 5, Evo 7 ja Evo 10 kokoluokat täyttävät kaikki pohjoismaiset pankkovaatimukset.
03.05.2024 11.00Metsäteollisuuden tuotannossa pientä piristymistä
03.05.2024 9.00Vuoden 2024 Evolution mallistomme on kaikkien aikojen tuottavin, turvallisin, sekä 100%:sesti muoviton tilapankko.
03.05.2024 7.00EU:n hyötyajoneuvomarkkinoiden rekisteröinnit vuoden 2024 ensimmäisellä neljänneksellä - Pakettiautot kasvussa, kuorma-autot laskussa
03.05.2024 3.00TimberMaxx/Terminator Evolution pankkomallistot - molemmissa kolme lujuusluokkaa ja kolme yhdistelmän varustelumallia.
03.05.2024 0.07Paketti-, kuorma-autojen ja linja-autojen rekisteröinnit kasvoivat huhtikuussa - henkilöautopuoli syöksykierteessä
02.05.2024 18.00Evo 5 Evo 7 ja Evo 10 -tarjouspaketit alkuvuodelle 2024 4+6 = 6 ja 10 pankkoisiin yhdistelmiin
02.05.2024 17.00Mitä muuta hyvää TimberMaxx Evolution mallisto tuo irtotolppaisten pankkojen markkinoille , kuin kuumasinkityksen???
02.05.2024 15.00"Paluu tulevaisuuteen" - irtotolppaisten TimberMaxx pankkojen Evolutiomalli tulossa.
02.05.2024 13.00Teräspankkomallistojen uudistumista "sellukelpoisiksi" jarruttaakin nyt niitten rakenteitten materiaalien "hartialukko".
02.05.2024 11.00Raakapuu yhdistelmien nippusidonnassa on edelleenkin useita vaarallisia vajavaisuuksia.
02.05.2024 9.00Alumiinipankkojen tuottavuuden korjaus on vaikeaa ja monelta osin melko mahdoton yhtälö.
02.05.2024 7.00Turvallisuutta parantavat liukuestepinnat on oltava myös pankkojen tolpissa.
02.05.2024 3.00Alumiinipankkojen "sudenkuoppa" on profiilirakenteen rajoitteet, ja materiaalin pehmeys.
02.05.2024 0.07Ultralujien pankkojen kuumasinkitys on korkealaatuinen taitolaji, mikä hallitaan toistaiseksi vasta meillä Suomessa.
02.05.2024Energiapäivä Karvialla lauantaina 4. toukokuuta - esittelyssä laajasti alan kalustoa
01.05.2024 17.00Terminator on osoittautunut yhdeksi kaikkien aikojen kestävimmistä pankoista, -mutta missä piilee XXL-keston salaisuus?
01.05.2024 15.00Tiesitkö , että pankkojen kuumasinkitys on siisti-,edullinen-, tuottava- ja turvallinen sekä tarkkaan testattu pankkopinnotus.
01.05.2024 13.00MAN TGE päivittyy uudelle tasolle
01.05.2024 12.00Sataprosenttinen muovittomuus on taito-, tekniikka-, sekä myöskin vastuulaji.
01.05.2024 11.00Tiesitkö,että : TimberRoad projektilla ladataan lisätehoa puutavara-autoihin.
01.05.2024 10.00Terminator-tekniikkaa; - "100% muoviton metallipinnoitus"
01.05.2024 9.00TimberRoad -projektille asettamamme ympäristöystävällisyyden vaatimukset täyttyvät kaikilta osin, - ja uskomme pystyvämme ylittmään Eu: asettamat vaatimukset hyvinkin selvästi.
01.05.2024 7.00Suomen raakapuun maantiekuljetusten perusyksiköksi on kasvanut 76 tonninen ja nosturillinen yhdistemmätyyppi.
01.05.2024 3.00EU-vaalikampanjassa korostetaan äänestämisen merkitystä demokratian suojelemiseksi
01.05.2024 0.07LUE TÄSTÄ! Järkälemäinen Kivirock lehti 1/2024 on ilmestynyt - lähes 250 sivua maarakennus, kaivos ja kuljetusalan asiaa
30.04.2024 17.00Mercedes-Benz G-sarjan sähköversiot saivat Suomen hinnat
30.04.2024 15.00Sähköautot: K-Latauksen verkosto kasvaa yli sadalla uuden sukupolven suurteholatauspisteellä
30.04.2024 13.00Yamahalta uusi sähkökäyttöinen "koppimönkkäri" tieliikenteeseen
30.04.2024 11.00Jeep aloitti Grand Cherokeen myynnin Suomessa
30.04.2024 9.00Suomessa runsaasti hankkeita hiilidioksidin talteenottoon - nyt panostettava myös kuljetusmahdollisuuksiin
30.04.2024 7.00Metsänomistajat voivat hakea Metsäkeskuksesta tukea ammattilaisen laatimaan suometsän hoitosuunnitelmaan
30.04.2024 3.00Energiahuollon ympäristötuet vähenivät merkittävästi vuonna 2022
30.04.2024 0.07Terminatorit, sekä TimberMaxxit ovat kehittyneet korkeatasoisella Suomen ammattiosaamisella.
29.04.2024 18.00TimberRoad perävaunu.
29.04.2024 17.00TimberRoad yhdistelmäparin kuormatilavalinta.
29.04.2024 15.00TimberRoad yhdistelmien polttoainesäästöt.
29.04.2024 14.00Tuliko tästä poishylkäytynyt visio, vai onko se kuitenkin lopulta tehokas "junantappaja"???
29.04.2024 13.00Tiesitkö,että : - Aerodynamiikka ominaisuuksien parantaminen on myös liikenneturvallisuutta.
29.04.2024 12.00Hakatun puun kokonaismäärä pieneni vuonna 2023 - energiapuuta korjattiin ennätyksellisen paljon
29.04.2024 11.00TimberRoad kehitystyö aloitetaan perävaunumallistosta.
29.04.2024 9.00Terminatoreitten tolpissa on "kaksineuvoonen" aeromuotoilu + kolmantena liikenneturvallisuus.
29.04.2024 7.00"Paluu tulevaisuuteen": -TimberRoad kehitystyö aloitetaan perävaunumallistosta.
29.04.2024 3.00Kertausta : -"Mikä on TimberRoad - projekti" ???
29.04.2024 0.07TimberRoad yhdistelmämallien synty .
29.04.2024Koostesivu : "Terminator-tekniikkaa" 1-16.
28.04.2024 15.00Alumiinikitkalevyt ja muoviliukulevyt, sekä triplat ja nostokoukutkin ovat nyt erityistarkkailun alla.
28.04.2024 13.00Triplavaimentimet ovat kaikissa pankkojemme kiinnikkeissä
28.04.2024 11.00Musta kumikoukku on muoviton, musta muovikoukku ei ole muoviton.
28.04.2024 9.00Puutavarayhdistelmian varusteet ja niitten kuormatilakoko olivat Sp- vaunujen suunnittelulle esimerkkeinä, nyt olisi syytä ajatella esimerkkiä toisinpäin.
28.04.2024 7.00Purkupankkomme on kuumasinkitty, ja esimerkillisen toimiva - kiitos kuuluu Veli Mantsiselle.
28.04.2024 3.00Kun suunnittelin Alukarikan ja niitten teippaukset vuonna 1976 oli tietotaso toinen,
28.04.2024 0.07Pinnoituskin kehittyy vain "kantapään kautta".
28.04.2024Kuumasinkittyjen pankkojen toimitusajat nopeutuvat kesäkausina.
28.04.2024KATSO TÄSTÄ 26.4. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
27.04.2024 17.00Junapankkojako toimii lastauksissa ja puruissa siirtelemättä- kaikilla tehtailla ja niitten kaikilla purkukoneilla.
27.04.2024 15.00Suomalaisen puutavarayhdistelmän kalliit "turhakkeet":- 9. Kasvaako kymmenpankkoinen "junapankkojako" nyt kuormatijojemme peruspakettimalliksi.
27.04.2024 13.00Junapankkojako on edullinen helppo ja turvallinen.- 100% liukuestepinnat myös tolpissa.
27.04.2024 12.00Puutavaranostureitten valinta on tehtävissä, joko tuottavuuden-, tai nostotehon määräämänä.
27.04.2024 11.00Onko "junapankkojako" ainut oikea???
27.04.2024 9.00Kompakti etäisyysanturi jopa 60 metrin mittausetäisyydellä
27.04.2024 7.00Autonomisesti liikkuvissa työkoneissa vakavia turvallisuuspuutteita
27.04.2024 3.00IFAT 2024: Sennebogenilta uusi purkukone
27.04.2024 0.07SKALin hallitus: Suomi ei saa tinkiä TEN-T-ydinverkosta
27.04.2024Nopeitten toimitusten varastopankot / huhtikuu 2024.
26.04.2024 17.00Liukuesteet ovat osa turvallista kuormansidontaa.
26.04.2024 15.00Uusien määräysten mukaiset "tukkipankkotällit".
26.04.2024 13.00Pankkojen kiinnitys ajoneuvorungolle.
26.04.2024 11.00Vaikuttaako pankkorakenne kuormansidontaan ???
26.04.2024 9.00Gasum rakentaa kaasutankkausaseman Raumalle
26.04.2024 7.00Uusi standardi puunkorjuuseen - tuottavuutta ja työn iloa John Deere H-sarjan metsäkoneilla
26.04.2024 3.00Kompakti etäisyysanturi jopa 60 metrin mittausetäisyydellä
26.04.2024 0.07SSAB:n osavuosikatsaus: Erikoislujat teräkset vakaat muutoin heikoilla markkinoilla
25.04.2024 17.00Terminator - tekniikkaa : Tuotekehittely.
25.04.2024 15.00Trelleborg esittelee viimeisimmät rengasinnovaatiot Intermat Construction Fair -messuilla Pariisissa, Ranskassa 24.-27. huhtikuuta
25.04.2024 13.00Nordic Bioproducts Group avasi Lappeenrantaan tehtaan, joka tuottaa innovatiivisia biomateriaaleja uudella teknologialla
25.04.2024 11.00Terminator ei ole miltään osin " puolivillainen " jäljitelmäpankko !!!
25.04.2024 9.00Terminatorien 10% kuormatilavuuslisä on tärkein Terminatoreitten tuomista eduista.

Näytä lisää »